Holdet 2022 DA/yz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Birgitte L Dahlberg, Eva Sohn Poulsen
Hold 2022 DA/yz (1yz DA, 2yz DA, 3yz DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Krimi (Værk)
Titel 3 Retorik og argumentation
Titel 4 DHO - Oplysningstiden
Titel 5 Værklæsning: Tour de Chambre
Titel 6 Lyrik
Titel 7 Folkeviser
Titel 8 Vandmærket (Værk)
Titel 9 DET og SKÅL
Titel 10 Dokumentarfilm (herunder værk)
Titel 11 Romantikken
Titel 12 Nyheder
Titel 13 Det moderne gennembrud (herunder værk)
Titel 14 Kampagner
Titel 15 Modernisme og Realisme
Titel 16 Nyeste tid (Herunder værk)
Titel 17 Sproglig karakteristik
Titel 18 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

En gang muler…
Grundforløbet tager udgangspunkt i materiale, der alt sammen er skabt af tidligere mulerelever. Forløbet falder i tre dele, der kommer rundt om hhv. journalistik, epik (kriminalromanen og selvbiografi) og lyrik (rap og sangtekster) og introducerer på den måde tre perspektiver - litteratur, sprog og medier – for eleverne.
I løbet af grundforløbet kommer eleverne til
• At læse og analysere reportager, romanuddrag og lyrik
• Gennem klassebesøg og fællestimer at møde forfatterne bag de tekster, de har læst
• At lave kreative øvelser, der vil træne centrale skrive og analysekompetencer
• At få mulighed for at få deres tekster og billeder bragt på MulerUpdate og vist frem på skolen
• At lave 3 opgaver – svarende til 5 elevtimer
• At læse et værk, som samtidig kan bruges i det obligatoriske læsekursus
Læringsmål:
• At udvikle bevidsthed om danskfagets perspektiver og potentiale
• At analysere og fortolke inden for alle tre perspektiver
• At blive fortrolig med centrale skrivehandlinger, herunder fremstillingsformerne: beskrive, berette og reflektere
• At arbejde med danskfaglige emner gennem kreative skriveprocesser
• At give eleverne en bevidsthed om skolens kulturarv og om de dygtige folk, der har haft deres gang på Mulernes Legatskole.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Krimi (Værk)

Faglige mål:

- at anlægge en teoretisk vinkel på genren og få et overordnet overblik over krimitypologier, forskellige krimitraditioner og genrehistorie
- at undersøge og analysere genretypiske træk i opbygning, sprog, stil og persontegninger
- at reflektere over krimigenrens popularitet og tiltrækningskraft
- at læse og arbejde med et selvlæst værk
- at skrive os ind på genren gennem kreative øvelser
-arbejde med tv-serien og lave fremlæggelse, hvor også filmiske virkemidler gennemgås og dokumentation trænes.
- diskutere etiske udfordringer i True Crime
.analysere podcast

Materialer:
"Kriminalromanens tid bud"
"Kriminalromanen fra Litteraturhistorien på langs og tværs"
"Krimi" fra Litteraturens veje"
Jo Nesbø: "Kakerlakkerne" og "Panserhjerte" (uddrag)
"Forbrydelsen" 1. afsnit 1. sæson
Tv-fiktion i serieform fra: https://krydsfelt.systime.dk/index.php?id=299>
Anmeldese: ttps://politiken.dk/kultur/boger/art6561052/Kastanjemanden-er-et-s%C3%A6rsyn-inden-for-dansk-krimi
Artikel: Politiken.dk: "Drop nu besættelsen af den smukke døde kvinde"
Om True Crime (genren)
Podcast: https://www.dr.dk/lyd/p1/et-stille-mord


(Se også OneNote)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bograpport 21-11-2022
Beskriv et mord 07-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DHO - Oplysningstiden

Vi har i dette DHO-forløb arbejdet med oplysningstiden som idehistorisk og litteraturhistorisk periode.

Baggrund:
Kapitlet om oplysningstiden fra "Brug litteraturhistorien" (E-bog) af:
© Mads Rangvid, Mimi Sørensen, Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. Første udgivelsesår 2014.
Om dramaet som genre fra https://litthist.systime.dk/?id=209>
Om den historiske roman fra: https://litteratursiden.dk/artikler/den-historiske-roman

Tekster:
Uddrag af Holberg: "Jeppe på bjerget". 1. akt. scene 1 og 5. akt scene 6. (ligeledes fra "Brug litteraturhistorien")
Uddrag af Erasmus Montanus, som vi læste på klassen, for at sammenligne de to karakterer.
Per Olav Engquist: "Livlægens besøg" (uddrag s. 106-113).

Diverse videoer om oplysningstiden:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=QuTNgYBQR7U&fbclid=IwAR1VsyGNS5uEBnIZ3vd8R-m2Spo_B3uQsu63u1-NrXZroHxBFS3ojUlMkD8¨
https://litthist.systime.dk/?id=123
watch

Film:
Nicolai Arcel: "En kongelig affære", 2012

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Værklæsning: Tour de Chambre

Tine Høegh: "Tour de Chambre"

Analyse og fortolkning af værk med fokus på genre, skrivestil, personer, metafiktion, tema, motiv, konflikter og paratekst, og remediering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Lyrik

Klassen har arbejdet med lyrik som genre og trænet lyrikanalyse med brug af fagbegreber.

Lyrikkompendium:
"Barndommens gade", 1942, Tove Ditlevsen
"Der er et yndigt land", 1823, Adam Oehlenschläger
"Middag", 1904, Thøger Larsen
"Blinkende lygter", 1946, Tove Ditlevsen
"Mandag", 1971, Benny Andersen
"Livets hastighed", 1978, Michael Strunge
"Kvinde din", 2003, Jokeren
"Movie klip", 2004, Nephew
"Barndom", 2013, Yahya Hassan
Uddrag af "Jeg refresher", 7/11, 2014, Caspar Eric  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Folkeviser

Kort forløb om Middelalder og folkeviser i forlængelse af Lyrik-forløbet.
Læste folkeviser:
"Torbens datter"
"Germand Gladensvend"
"Harpens kraft"

(I antal moduler indgår 4 afgivet til studietur)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Vandmærket (Værk)

Klassen har arbejdet med novellen som genre og novelleanalyse med anvendelse af fagbegreber.

I dette forløb har vi læst novellesamlingen Vandmærket fra 1993 af Naja Marie Aidt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 DET og SKÅL

Disse moduler dækker over:

Introduktion til og overværelsen af Odense Teaters danseforestilling baseret på digtsamlingen DET fra 1969 af Inger Christensen.

Dokumentarfilmen SKÅL, 2021 samt fællestime med instruktøren.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Dokumentarfilm (herunder værk)

Klassen har arbejdet med dokumentaren som genre og filmanalyse (herunder genrens fortælleformer og autenticitetsmarkører).

Arbejde med anslag til dokumentarfilm:
Alt for Kliken, DR, 2019
Q's barbershop, DR, 2019
Svømmestjerner under overfladen, DR, 2019

Værk: Forfulgt af politiet, DR, 2023

I dette forløb har klassen også skrevet en debatterende artikel om dokumentargenren baseret på artikler om efterspillet  på dokumentaren Forfulgt af politiet.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Romantikken

Litteraturhistorisk forløb om Romantikken

Baggrundslæsning om periodens samfundsmæssige, kulturelle og litterære karakteristika: Litteraturhistorien på langs og på tværs.

Læste tekster:

"Indvielsen", 1804, Schack Staffeldt
"Simon Peder", 1805, Adam Oehlenschläger
"Danmarks trøst - Langt højere Bjerge", 1820, N. F. S. Grundtvig
"Der er et yndigt land", 1823, Adam Oehlenschläger
"Guldhornene", 1802, Adam Oehlenschläger
"Den lille Karen", 1830, Thomasine Gyllembourg
"I en Landsbykirke", 1838, Emil Aarestrup
"Trækfuglene" , 1838, Steen Steensen Blicher
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Nyheder

Forløb om nyheder med særligt fokus på reportagegenren

Klassen har arbejdet med:
Avistyper
Nyhedsgenrer
Nyhedskriterier
Nyhedsartiklens ydre og indre komposition
Nyhedsartiklens sprog
Reportagegenrens kendetegn.

Læste tekster:
"Politiet: Der er flere dræbte i togulykken, men vi mangler fortsat det fulde overblik", Politiken, 02.01.19.
"Efter fatal togulykke: Min kære bror er brutalt taget fra os", Ekstra Bladet, 03.01.19
"Jeg skal score 12, have en kæreste, gå i fitness, have et job og tage til fester og drikke mig fuld hver weekend", Dagbladet Holstebro, 08.07.19
"Sidste aften på Roskilde", Mika Sun Black, 04.07.11
"Forfærdende Ulykke på Nordbanen, Aftenbladet, 12.07 1897, Herman Bang
"Stille tirsdag morgen... så pludselig er det hovedstolen, der brænder", Politiken, 17.04.24,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Det moderne gennembrud (herunder værk)

Litteraturhistorisk forløb om Det moderne gennembrud

Baggrundslæsning om periodens samfundsmæssige, kulturelle og litterære karakteristika: Litteraturhistorien på langs og på tværs.

Læste tekster:
”Klokken”, 1845, H.C. Andersen  
”To verdener”, 1878, J.P. Jacobsen  
"Indledning til Hovedstrømninger" (uddrag), 1872, Georg Brandes
”Nådsens brød”, 1887, Henrik Pontoppidan
Costance Ring (uddrag), 1885, Amalie Skram
”Franz Pander”, 1885, Herman Bang
Lykke-Per 1898 (fire uddrag fra Litteraturens huse), Henrik Pontoppidan

Film:
Lykke Per, Bille August, 2018 (Værk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Kampagner

Kort forløb om reklamefilm og kampagnefilm

Vi har arbejdet med:
Laswells kommunikationsmodel
Reklamens sprog (herunder argumentation)
Filmiske virkemidler
Fakta- og fiktionskoder
Kampagnefilm:
"Kæresteparret - Karantæneliv", Oddset.dk
"Fillips far" (2017), Rådet for sikker trafik
"Kohberg - Dansk Mel. Vi er bagere".
"Der er et yndigt land" (2013) Landbrug og fødevarer
"Klima-neutral 2050" (2019) Landbrug og fødevarer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Modernisme og Realisme

Litteraturhistorisk forløb om Modernisme og Realisme i det 20. århundrede

Baggrundslæsning: Litteraturhistorien på langs og tværs:
Ekspressionisme
Efterkrigstidsmodernisme
60'er-modernisme (herunder konfrontationsmodernisme og tekster inspireret af Eksistentialismen)
Nyrealisme

Læste tekster:
”Livet på badeværelset”, 1960, Klaus Rifbjerg
”Det blomstrende slagsmål”, 1920, Tom Kristensen
”Århundredet”, 1918, Emil Bønnelycke
”Agerhønen”, 1947, Martin A. Hansen
”Man burde”, 1964, Benny Andersen.
”Uro i forstæderne”, 1962, Leif Panduro
”Hjulet”, 1962, Peter Seeberg
”Hvad tror du jeg tror”, 1977, Vita Andersen
"Ringen", 1958, Karen Blixen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Nyeste tid (Herunder værk)

Litteraturhistorisk forløb om nyeste tid

Baggrundslæsning: Litteraturen på langs og tværs
Minimalisme
Samfundskritisk realisme
Autofiktion
Magisk realisme
Realisme
Eksperimenterende lyrik: Sampling, readymades, intertekstuelle referencer, metafiktion
Performativ biografisme i lyrik

Læste tekster:
”Det kunne være græs", 1997, Helle Helle
"Polterabend", 1998, Jan Sonnergaard
”Den der lever stille” (uddrag), 2018, Leonora Christina Skov
”Mørke cyklister” 2005, Charlotte Weitze
”Movieklip”, USADSB, 2005, Nephew
”Dø løgn dø”, 2012, Mette Moestrup
"Barndom", 2013, Yahya Hassan,
"Plasticblomst", 2013,  Yahya Hassan
7/11 (uddrag s.15-21), 2014, Caspar Eric
"Vesterhavet", 2015, Adda Djørup

I forlængelse heraf: selvlæst værk fra nyeste, som eleverne har valgt individuelt og herefter fremlagt om i mindre grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Sproglig karakteristik

Forløb om sproglig karakteristik og sproglige karakteristika i forskellige litteraturhistoriske perioder.

Baggrundslæsning:
Håndbog til Dansk (s. 102-191)

Vi har kigget på:
Semantiske felter i tekster fx: ”Kødet” (1985) af Astrid Saalbach
Billedplan og realplan i teksterne: ”Jeg kigger på fugle” (2015), ”Nordekspeditionen” (1838), ”Frk. Escobar” (2005)

Genopfriskning af billedsprog med tale: Kong Frederiks nytårstale, 31.12.24

Øvelse i teksters rim og rytme med ”Morgen” (1973) af Klaus Rifbjerg samt ”Hvor smiler fager den danske kyst” (1925) af Johannes V. Jensen.

Genopfriskning af retorisk analyse med tale: Mette Frederiksens tale ved den udvidede spørgetime med statsministeren, 18.02.25

Gruppeopgave om litterære perioders skrivestil som udtryk for tilværelsestolkning:

Oplysningstid
Romantik
Det moderne gennembrud
60'er-modernisme
70'er-realisme
90'er-realisme
00'erne

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer