Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2025/26
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Mads Ryttov
|
Hold
|
2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb1: Det Athenske demokrati
Faglige mål
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
-anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-historiefaglige teorier og metoder
Beskrivelse
Forløbet tog udgangspunkt i det antikke samfund, særligt med fokus på det politiske og sociale system i Athen (sammenlignet med datidens andre systemer, og perspektivere det Danmark i dag). Særlig opmærksomhed brugte vi på begrebet demokrati, hvor eleverne forventes at kunne relatere til de samfundsfaglige begreber og teorier indenfor emnet.
Kernestof:
Peter Frederiksen (m.fl.) "Fra oldtiden til enevældens samfund"; sider: 24, 43-51, 59-63, 263-266
Mogens Herman Hansen "Det Athenske demokrati og vores" (2005) Side 9-16
Poul Birk Nielsen "Torv og Tempel" (1995) Munksgaard side 44-45 +49
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb2: Pesten i middelalderen (+ DHO forløb)
Faglige mål
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- historiebrug og -formidling.
-historiefaglige teorier og metoder
Forløbet omhandlede middelalderen generelt, men havde et særligt fokus på pesten.
Det blev lidt rodet, da forløbet blev delt i to, grundet DHO. Det betød at vi før DHOèn gennemgik middelalderen, med udgangspunkt i grundbogen, og efter DHO`en så vi på pesten med udgangspunkt i temabogen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb3: Dansk slavehandel
Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Beskrivelse
Forløbet tog udgangspunkt i den danske slavehandel/trekantshandel, med perspektiver frem til moderne slaveri og elevernes eget forhold til dette.
Vi brugte også en del tid på at tale om historie og begrebsbrug, særligt i forhold til ordet "neger"
Materiale
Peter Frederiksen (m.fl) "Fra oldtiden til enevældens samfund"; sider: 161-181, 217-227, 246-253
Reformationen: https://www.youtube.com/watch?v=Y6cdXMBjHPc
Opslag på Danmarkshistorien.dk
1.De Vestindiske Øer (Dansk Vestindien)
2.Den danske koloni på Guldkysten
3.Vestindisk-Guineisk Kompagni
4. Kilde "Forordning om negerhandelen 1792"
Vollmond, Christian "Sukker, slaver og skæbner" side 9 og side 11-16
Kilder til slaveriet (17 sider blandede kilder, der skulle tjene som inspiration til at lave et spil om slavehandel - ikke direkte lektie)
Moderne slaveri: https://www.globalskole.dk/globalundervisning/Ungdomsuddannelser/Emner/slaver/baggrund/moderne.htm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb4: Engelsk Imperialisme
Faglige mål
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Beskrivelse:
Forløbet bestod af en gennemgang af imperialismen med et engelskperspektiv.
Udover de traditionelle forklaringer på imperialismen, havde vi særligt fokus på 3 imperialismeteorier:
John Gallagher og Ronald Robinson, Lenin og Hobson
Materiale
Samling af postkort fra kolonierne
https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/zoologisk
kildetekst af Erik Pontoppidan om "Racekarakteristikker" fra 1884
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb5: Holocaust og folkedrab.
Faglige mål
-reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Kernestof:
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Forløbet behandlede anden verdenskrig, med fokus på Holocaust. Vi skiftede derefter fokus over til folkedrab og læste teorier der kunne forklare hvorfor almindelige mennesker deltager i folkedrab som gerningsmænd
Materiale
Peter Frederiksen: Fra de store revolutioner til WW 2, systime; sider: 229-244, 254-260, 269-275, 277-294
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvad-er-folkedrab
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/fns-folkedrabskonvention
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud
Diverse (selvvalgte) kilder til holocaust fra https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/kilder-til-holocaust
Flemming Balvig "kriminalitet og social kontrol" (1995) side 106-113
Øjvind Larsen "Forvaltning, etik og demokrati" side122-134" (bemærk.. Blev gennemgået tekstnært i timen)
film: Nat og tåge
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb6: Dansk kvindehistorie
Faglige mål:
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiserings princippe
-formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Kernestof:
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ ̶ historiefaglige teorier og metoder
Beskrivelse:
Forløbet omhandlede nyere dansk kvindehistorie, og var et tema eleverne selv havde ønsket.
Vi anlagde et meget teoretisk perspektiv på forløbet, dels ved at se på hvad de fire feminismebølger handler om, og hvilket ideologisk/teoretisk grundlag de byggede på, og dels ved at tage udgangspunkt i diverse kønsteorier. Dernæst bevægede vi os op gennem historien, og så på dels hvordan kvinders rettigheder og forhold har ændret sig, og dels hvordan samfundet har ændret sig
Materiale
Dorthe Chakravarty og Hanne Mortensen: De danske kvinders historie, systime; sider: 23-47, 49-61, 79-97, 99-115
Feminismens bølger Uddrag fra ”samfundsfag på tværs” side 70-71
Anna Storr-Hansen (m.fl.) Køn og ligestilling - i samfundsfagligt perspektiv" (2017) side 61-73 (Teorier om køn)
TV udsendelse "den sorte skole - kvinderne får valgret"
Tv udsendelse "Rødstrømper og Blåstrømper"
Tv udsendelse "vejen er lang (afsnit 3) Kvinde kend din krop"
tv udsendelse "30-året for den frie abort"
(alle udsendelser findes på cfu)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb7: Den kolde krig
Faglige mål:
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Kernestof:
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Beskrivelse:
Forløbet var et meget basalt forløb, hvor vi behandlede den koldekrig, med fokus på forholdet mellem supermagterne.
Vi lånte to teorier fra international politik (realisme og idealisme) om eleverne kunne bruge til at hæve den analytiske forståelse for konflikten.
En del af forløbet bestod desuden af en elev fremlæggelse, hvor eleverne i grupper, fik ansvaret for et emne (Kina, Koreakrigen, Vietnamkrigen, Berlin og NATO), hvor de skulle finde materiale og forberede 30 minutters undervisning til deres klassekammerater. Desuden skulle de lave nogle noter der kunne bruges til eksamen
Materiale
"Verdens historie fra moderne til nyeste tid" side 128-136 (kort overblik over den kolde krig)
Knud Ryg Olsen: Fra kold krig til globalisering, systime; sider: 78-82, 85-93, 127-139, 149-171
Film: "The Fog of War: Eleven Lessons from the Life of Robert S. McNamara"
Bemærk at I selv fandt materiale til hinanden, i forbindelse med det 5 nedslag i den kolde krig. disse forventes også læst, men er ikke pensum
Eksamenssæt:
Bilag 1: Tabel (1978): Den strategiske balance mellem supermagterne (0,5 ns.)
Fra: Bryld & Haue: Den nye verden 1945-2000, Systime 2005, s. 73.
Bilag 2: Brezjnev-doktrinen 12. November 1968 (1,2 ns.)
Fra: Bryld & Haue: Kilder til den ny Verden, Systime 1997, s. 155-157.
Bilag 3: Figur (udateret): U.S. nuclear warhead 1945-2002 (0,5 ns.)
Fra: https://www.resilience.org/stories/2014-07-08/the-real-reasons-behind-the-nuclear-failure-and-whatthat-means-for-renewables/. Hentet: 11.06.2021.
Bilag 4: Thomas A. Bailey (1964): Om årsagen til den kolde krig (1 ns.)
Fra: https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/?id=212 [ibog]
Bilag 5: Lyn David Horowitch (1965): Om ansvaret for Den Kolde Krig (1,4 ns.)
Fra: Berentzen, Harald og Hansen, F. Vilfred: Den kolde krigs oprindelse, GMT 1980, s. 70.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb8: Mellemøsten
Faglige mål:
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincippe
Kernestof:
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
Beskrivelse:
Forløbet om Mellemøsten, er vores forløb der tager et udgangspunkt uden for USA/Europas grænser. Vi havde fokus på Mellemøstens historie, med særligt fokus på den nyere historie. Vi så særligt på den politiske og kulturelle udvikling i Mellemøsten.
Derudover havde vi særligt fokus på to nedslagspunkter: Israel og det arabiske forår
Materiale:
poul steiner jensen, torben rugberg rasm: mellemøsten, systime; sider: 9-53, 55-73, 75-108
Knud Ryg Olsen: Fra kold krig til globalisering, systime: side 260-272
Poul Steiner Jensen "Mellemøsten" Side 45-51 og 57-60
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kronologi (opsamlings) forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6,43 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862513200",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862513200",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862513200"
}