Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Krister Hansen
|
Hold
|
2022 HI/cm (1cm HI, 2cm HI, 3cm HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Danmark 1830 - 1914
I forløbet gennemgås den overordnede modernisering som Danmark gennemlever i perioden herunder:
Hvordan helstaten blev opløst gennem de slesvigske krige og grundlovens indførelse i 1849.
Hvordan den politiske kamp udvikler sig mellem 1866- og 1915 grundloven med særlig vægt på provisorietidens forfatnings kamp og på kampen for kvindernes valgret.
Hvordan danmark udvikler sig fra et agrart samfund til en industriøkonomi - herunder er også lagt vægt på arbejderbevægelsens fremvækst og på børnearbejdets betydning i industrialiseringen.
Overordnede problemstilling:
Hvordan blev Danmark moderne.
Forløbet er tænkt som en forberedelse til DHO.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den Europæiske samarbejde
I forløbet beskæftiger vi os med opbygningen af den europæiske samarbejde fra Shuman-erklæringen og frem til udvidelsen med 10 nye lande i 2002. p
Vi har lagt særligt vægt forskellen på føderalister og funktionalister, særligt i forhold til etableringen af den europæiske union og den danske deltagelse i unionen.
Problemstilling: Hvorfor udviklede den det europæiske samarbejde sig fra et samarbejde og til en union?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hekse
I forløbet gennemgås årsagen til og konsekvenserne af de hekseprocesser som foregik i det 16. og det 17. århundredes Danmark. Som årsag har vi særligt lagt vægt på reformationens kvindesyn, som den kommer til udtryk i lovgivningen og i de processer som blev anlagt mod kvinder i perioden.
Overordnet problemstilling: Hvorfor brændte man kvinder i reformationens Danmark?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Folkedrab og holocaust
I forløbet tager vi udgangspunkt i FNs folkedrabskonvektion og vurderer hvornår en forbrydelse kan defineres som folkedrab. Og diskuterer hvorfor der opstår et folkedrab ud fra Stantons og Staubs teorier
Herefter beskæftigelser vi os med årsagerne og konsekvenserne af det tyske folkedrab på de europæiske jøder.
Problemstilling: Hvornår kan en forbrydelse kaldes for et folkedrab?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kampen om Palæstina
I forløbet gennemgår vi Palæstinakonflikten fra Balfourerklæringen og frem til Oslofredsaftalens sammenbrud.
Hovedfokus er lagt på udviklingen omkring Israels oprettelse, konsekvenserne af seksdageskrigen og Oslofredsprocessen.
Problemstilling: Hvilke konsekvenser fik oprettelsen af staten Israel for jøder og arabere i Palæstinaområdet?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
... Og gjorde Danerne kristne
I forløbet vil vi se nærmere på overgangen til Kristendommen i Danmark. I det vi tager udgangspunkt i forholdet mellem Frankerriget og 800-tallets danske konger, og bevæger os frem til den Harald Blåtands officielle kristning som den fremstår ved den store Jellingsten.
Formålet har taget udgangspunkt i problemstillingen: Hvornår blev Danmark kristnet?
Gennem forløbet har vi haft fokus på kildekritikken særligt spørgsmålet om indefra set og udefra set kilder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Skandalernes
Forløbet tager udgangspunkt i en kort gennemgang af Enevældens udvikling fra 1660 og frem til Cristians d. 7. Hvor har vi redegjort for kongernes regeringsevner og diskuteret i hvor høj kongen havde al magten, som kongeloven foreskriver, eller de delte den med nogen.
Herfra mere specifikt beskæftiget os med Christian den 7. regeringstid, særligt omkring Struense korte regeringsperiode.
Vi har diskuteret om Struense kan ses som en radikal eller moderat oplysningsmand, og vi har har sammenlignet det vi ved om hans tid med den fremstilling vi finder af ham i filmen "En kongelig affære" fra senere malerier og fra moderne historiske fremstillinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Gladiatorer i det gamle Rom
Forløbet tager udgangspunkt i en beskrivelse af Romerrigets politiske historie og sociale struktur i den sene republik og kejsertiden med særlig henblik på gladiatorernes skiftende funktion fra indslag ved stormandsbegravelser over politisk manifestation for ambitiøse politikere og ikke mindst brød og skuespil for den brede befolkning.
Vi har kigget nærmere på gladiatorernes sociale baggrund og om de overleverede kampende ved hjælp af kilder såsom grafittier, breve og uddrag af Suetons kejserbiografi over Claudius.
Endelig har vi set nærmere på hvordan vi i nutiden bruger gladiatorfiguren i fiktionen blandt andet i filmen Gladiator
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition
Her har vi gennemgået forløbene og søgte at sætte dem ind i en kronologisk kontekst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862522115",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862522115",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862522115"
}