Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Jan Lau Troelsen Harritsø
|
Hold
|
2022 HI/x (1x HI, 2x HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1864: Nationalisme og krigene om Slesvig
Her er det nationalisme og den danske nationalstats tilblivelse der er i fokus.
LITTERATUR
Olaf Søndberg: Den danske revolution 1830-1866, systime, 2004.
side 7-74
kilde 13, 14, 15, 38, 45,46 og 47
FORLØBSOVERSIGT
1. Land og rige
2. Det enevældige samfund i opbrud
3. Nationalisme
4. Enevælden fald i 1848
5. Demokarti
6. Krigen 1864
Emnet ligger i Kernestofperioden ”1776-1914: Brud og tradition" og dækker underkategorierne:
– revolutioner og menneskerettigheder
– dansk demokrati
– national identitet
Faglige Mål er der med dette emne forsøgt dækket:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie og Europas historie,
herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale og europæiske udvikling
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
– analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
– forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
– indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vikingetid - Danmarks tilblivelse
Her er det Danmark tilblivelse der er fokus, og med hvilke indflydelser der er udefra i denne proces. Hvordan teknologien her vikingeskibet og navigation har betydning for denne udvikling.
Litteratur:
Bjørn Matsen og Ole Bjørn Petersen: Vikinger. Indsigt og udsyn, Sy-stime 2006, s.25-66, 78-83, 94-99, 117-123, 129-156 og 172-173
Byvandring i Odense med besøg ved Nonnebakken og Skt. Knuds kir-ke.
’Viden om’ fra DR2 om havhingsten
Dokumentar om Jovik og Trelleborg fra DK4
Emnet ligger i Kernestofperioden ”Indtil 1453: Samfundenes tilblivelse” Hvor det Danmarks tilblivelse er en underkategori.
Faglige Mål er der med dette emne forsøgt dækket:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie.
Indsigt i samspillet mellem natur, individ og samfund i historisk perspektiv
Redegøre for sammenhænge og modsætninger mellem nutidige og historiske samfund
Reflektering over mennesket som historieskabt og historieskabende
Opstilling og formidling af historiske problemstillinger mundtligt og skriftligt
Anvende af analytisk tilgang til forskelligartet historisk materiale
Forholden sig kritisk og dokumenterende til eksempler på brug og misbrug af historien.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mellemkrigstidens Tyskland
LITTERATUR
Peter Frederiksen: Det tredje rige, Systime 1998 s.21-63, 75-97, 108-111
Kildelæsning: Peter Frederiksen, tekst nr. 2, 5, 6, 8, 10, 11, 33.
Filmen: ’Hitler – the rise of evil’
FORLØBSOVERSIGT:
1. Versaillesfren og økonomisk Kaos
2. Økonomisk stabilitet
3. Krisen baner vejen for nazisterne
4. Nazisterne tager magten
5. Livet i Nazityskland
6. Holocaust
7. Udenrigspolitik og vejen til krig
KOMPETENCER:
Redegøre for centrale udviklingslinier og begivenheder i Europas hi-storie
Indsigt i samspillet mellem individ og samfund i historisk perspektiv
Redegøre for sammenhænge og modsætninger mellem nutidige og historiske samfund
Refleksion over mennesket som historieskabt og historieskabende.
Opstilling og formidling af historiske problemstillinger mundtligt og skriftligt
Anvende af analytisk tilgang til forskelligartet historisk materiale
Forholden sig kritisk og dokumenterende til eksempler på brug og misbrug af historien.
KERNESTOF DÆKKET AF FORLØBET:
Natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv
Centrale kulturmøder i europæisk historie
Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
Brud og kontinuitet i europæisk historie
Ideologiernes kamp i det 20. århundrede
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862525446",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862525446",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862525446"
}