Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Thomas Drejer
|
Hold
|
2022 id/a (1a id, 2a id, 3a id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hiphop/Lindyhop
HIPHOP - Lindyhop
Formål med forløbet
At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens og lindyhoppens udtryk og stil.
At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen og lindyhoppen giver anledning til.
At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
At eleverne efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi og sætte to stilarter sammen
Faglige mål
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens og lindyhoppens historiske oprindelse.
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop og lindyhop – og sammenligne ligheder genne f.eks. bounce.
At eleverne kan udføre basistrin i hiphop og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser. Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
At eleverne kan følge rytmen i musikken–herunder begynde på 1-slaget.
At eleverne kan udføre grundtrin i lindyhop, danse i åben og lukket position samt være følger eller fører og kende til rollespillet.
At eleverne kan udføre udvalgte figurer i kategorierne: Jazztrin, vendinger, spark.
At eleverne kan udføre den fælles koreografier i hiphop og den fælles serie i lindyhop samt selvstændigt sammensætte figurer og udtryk fra de to stilarter i en performance.
At eleverne får reflekteret over dansenes forskellighed i forhold til følelsesmæssigt udtryk, rytme og bevægelsesæstetik.
Litteratur:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Basketball
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer,
driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og
løbemønstrespil. Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer
og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.
Hvad skal jeg kunne?
Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder (BEEF)
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering (brystaflevering) , studs og over hovedet)
- Finter: fx crossover, cross-step finte, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
• V-cut
• Lige cut
• Backdoor cut
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, spiller den videre, bevæger dig uden bold
• Jumpstop, pivotering
• Pick and roll – Kalde en screening, sætte en screening, rulle efter screening.
Pensum
Afsnittene om regler: De vigtigste regler i 5 vs. 5 basket og de vigtigste i 3 vs. 3 basketball
Afsnittet om basketballs oprindelse s. 503-504
Øvrig teori: Afsnit om spændingsregulering i pressede situationer (Kan du score?)
Antal sider: 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Parkour og grundtræning
Formålet med parkourforløbet er indsigt i de basale teknikker. Forløbet er bygget op, så det giver forståelse for anvendelsen og udførelsen af de forskellige teknikker: balance, jumps, rails og vaults.
Udgangspunktet er grundlæggende bevægelser, som så kan tilpasses den enkeltes niveau via forskellige udgaver af teknikkerne. Forløbet afsluttes med at forskellige udvalgte teknikker fra alle fire hovedområder vises. Enten som isolerede øvelser, eller hvis det er muligt
på en bane, hvor så mange relevante teknikker som muligt inddrages. Forløbsprøven er fremvisningen af de øvelser eller det gennemløb, der laves ud fra egne valg. Evalueringen tager
udgangspunkt i egen anvendelse og forståelse af teknikkerne.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Precision jumps + mindst to andre spring
- Catcrawl på gulvet, evt. på bom
- Gående balance på bom
- Lande i balance
- Safety vault + to andre vaults
- Turn vault på rail / gelænder + mindst to andre teknikker til rails
- Kunne vurdere hvilken teknik, der kan anvendes ved en forhindring
Yubio s. 892-894
Pensum: 3 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fodbold
Beskrivelse og faglige mål:
Gennem en introduktion til spillets oprindelse, spillets regler, ide og organisering, spillets grundfærdigheder og spillets taktiske facetter er det forløbets hensigt at:
Eleverne kan styre bolden individuelt gennem fokus på:
Driblinger - hurtig fremad, ændre retning (vendinger), drible forbi modstander.
Aflevering: Inderside kort, længere, aflevere under pres. Indlægsaflevering højt eller fladt skråt bagud.
Boldkontrol: Tæmme bolden med inderside og fodsål, stoppe bolden på stedet efter dribling. Kende til begrebet 1. berøring og hvorfor dette er vigtigt for en vellykket handling.
Finter: 1-2 finte, skudfinte, step-over finte. Generelle principper som temposkifte, afstand til forsvar, finte tydeligt.
Afslutninger: Lige vristspark, indersideafslutning placeret, halvtliggende vristspark i luften.
Forsvar: Lavt tyngdepunkt, siden til, arbejde på forfoden, kigge på bolden.
Taktisk forståelse: Spille i tomme rum, spille lige på manden. Løbe i tomme rum uden bold, spille bandespil med medspiller. Bevægelse ud af afleveringsskyggen. Løbe i gunstig position ved indlæg - time sit løb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Stepaerobic
Formålet med forløbet i stepaerobic er, at du lærer grundtrin og nogle variationer i stepaerobic. For at kunne udføre disse trin skal du kunne koordinere ben og armbevægelser, og du skal have en rytmisk forståelse, så det foregår i takt til musikken. I forløbet kommer du også til selv at sammensætte små koreografier, og her skal du vise, at du
kan sammensætte trin til en ny serie.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre forskellige trin i stepaerobic
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benenene)
- fysisk og konditionsmæssigt kunne følge med
- sammensætte små koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af rum/bænk
- opbygge enkelte af øvelserne, så de gradvist bliver mere komplekse
- redegøre for centrale begreber såsom kontinuerlig træning og puls
Litteratur: 1234 - 1240
Pensum: 7 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pickleball
Formål:
At eleverne introduceres til Pickleballs oprindelse, udbredelse, regler og idé.
At eleverne bliver introduceret for pickleball som primært et doublespil og kan sammenligne spillet med andre ketcherspil.
Faglige mål teknik:
- Grebstyper, kontinentalgreb, pistolgreb
- Forhåndsslag, baghåndsslag
- Dinke, forhånd og baghånd
- Lob - fokus på at løfte bolden.
- Flugtning - forhånd og baghånd
- Smash
- Serv, højt langt og fladt kort/langt
- Benstilling ved serv - arbejde med åben og lukket benstilling i grundslag.
At eleverne kender til spillets taktiske facetter i doubleformatet og kan vise:
- Fremløb til kitchen-line, erobre nettet.
- kender til reglerne for kitchenline (nonvolleyzone) og kan bruge dink og third-short-drop som en måde at undgå modstandernes mulighed for flugtning.
- At man kender til lob som en strategi til at fange modstanderen i fremløb og undgå at modstanderen får mulighed for angrebsslag
- At man kan angribe ved at flugte i forhånd og baghånd.
- At man kender princippet for double-bounce og ved hvordan kan taktisk forhold sig til dette.
- At man placerer sit smash - sigt på modstanderens fødder.
At man kan tælle point korrekt og bruge 1. server og 2. server korrekt.
At perspektivere til padeltennis ved at prøve Padel
At kunne udføre en simpel bevægeanalyse af en forhånd i pickleball.
Pensum: Kompendium udarbejdet af Anders Breinholt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojekt + Crossfit
Beskrivelse af træningsprojektet + Crossfit 3G C-niveau
1) Træningsprojekt 3.g + Crossfit er under hovedområdet "Nye og klassiske idrætter".
2) Varighed og faglige mål. Overordnet har forløbet som formål gennem 10 uger at forbedre vores kondition (maksimale iltoptagelse) og din muskeludholdenhed/styrke i arme, kropskerne, ben gennem blandingen mellem 3G træningsprojektet og Crossfit. De faglige mål med projektet er følgende:
Fagligt mål 1 – Træningsprojekt:
At få kendskab til træningsformer og planlægningsprincipper, som styrker konditionen og muskeludholdenhed og få teoretisk indblik i fysiologien, som er forbundet med forbedring af konditionen og muskeludholdenhed og styrke.
At kunne sætte en målsætning og planlægge træning, som bygger på træningsfysiologisk teori.
At reflektere over projektets grad af vellykkethed undervejs og efter projektet.
At blive bevidst kroppens reaktion på træning og hvordan man bevarer motivationen til fremadrettet træning og sundhed i resten af 3g og resten af livet 😊
Fagligt mål 2 - Crossfit
Formål:
Forløbet ”X-fit” indfører eleverne i grundtanken bag og udførelsen af X-fit, med særligt fokus på:
X-fit idé og organisering - herunder særligt fokus på at styrke balancen, muskelstyrke og kondition, samt opleve den særlige kultur, som er tilknyttet x-fit.
X-fit som funktionel træning der styrker kroppen til dagligdagens funktioner og samtidig kan være en konkurrencesport.
X-fit som et minitræningsprojekt med særligt fokus på konditionstræning.
Faglige mål:
Øvelser med fokus på store muskelgrupper uden redskaber, der har et særligt fokus på at forbedre konditionen.
Øvelser uden redskaber, der har fokus på styrke.
Hvordan øvelser kan virke over flere led eller enkelte led.
Øvelser med redskaber, der har et særligt fokus på kondition eller styrke.
Øvelser med redskaber, som bærer den særlige x-fit kultur.
Lære om WOD-begrebet.
Lære om intervalprincipperne ENOM, Fight gone bad, As many rounds as possible, Climb the ladder, Tabata - eleverne afprøver programmer sammen og forsøger til sidst selv at lave små WODs ud fra principperne.
Man forventes som elev at:
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde, hvor der er tænkt på progression og formål med øvelserne.
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelserne med en intensitet svarende til Borgskala 14-17
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for klassekammerater
I forhold til projektet har vi haft fokus på:
Konditallet - hvad viser det?
Hvordan vurderer jeg en øvelses intensitet? Præsentation af Borgskala.
Teste sig selv i en cooperstest i forløbets start og teste sig selv i en X-fit test i forløbets afslutning, afprøve x-fit som konkurrence.
Endelig har vi haft et særligt fokus på udviklingen i træningsmål ud fra den faglige artikel: "Strong is the new skinny"
Litteratur:
Yubio s. 963 – 969 om idrætten og organisering
Yubio s. 980-987 om forskellige WOD-intervalprincipper
Strong is the new skinny s. 991-993.
Om konditallet: Yubio s. 72-74.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 3A - Velkommen til idræt i 3g. Vi mødes med vores PC i lokale 3 kl. 9.55. MEGET VIGTIGT AT I HUSKER JERES PC. Medbring også idrætstøj til en udendørs Coopers løbetest. Dvs. især gode løbesko. Vi ses :-) Glæder mig til et fedt idrætsår med jer. Vh
-
Velkommen til 3As træningsprojekt 2024 - Et makkerprojekt! (Webvisning)
-
Yubio download link 2024 25.docx
-
Lektie 1: Omregn dit cooperstest testresultat til et kondital og indsæt det i din portefølje i skabelonen testresultater og målsætning. Skriv din målsætning. Både præstationsmål og procesmål. Testresultater Coopers test 1 (Webvisning)Testresultater
-
Lektie 2:Løb 2 gange inden tirsdag: 3-5 km pr. tur. Intensiteten skal være mellem Borgskala 14-17. Indskriv din træning i din træningsdagbog i din personlige portefølje i onenote
-
Lektie 1: Læs om fordelene ved 30 20 10 metoden, som vi så på sidst. 30 20 10 intervalløb (Webvisning)
-
Lektie 2: Husk jeres hjemmetræning: 1-2 træninger af konditallet + træning af muskeludholdenhed - f.eks. ved 5 minutters træning af muskeludholdenhedsøvelserne efter I har løbet/lavet cirkeltræning. Husk at opdatere det i jeres træningsdagbog.
-
1) Vigtig lektie: Læs s. 984-991 i Yubio om X-fit (Crossfit). Skriv 10 små sætninger ned på et A4 undervejs. Stikordene skal hjælpe dig til at huske teorien. Medbring papiret til modulet. Et stikord kan f.eks. være: 10 kriterier, Standardisering/tæll
-
Vi er udenfor - laver Crossfit v. containeren. Vi mødes dog v. gymnastiksalen, da vi skal have håndvægte med.Lektie 1: Indskrive hjemmetræningLektie 2: Læs om superkompensation s. 67-69. Læs det så godt, at du kan forklare de forskellige grafer i teo
-
Vi mødes 12.10 omklædte til udendørs idræt i hallen i hjørnet, hvor vi plejer.Lektie: Læs s. 72-77 i Yubio, som handler om Aerob træning. Læse: Nævn med en sætning hvad aerob træning er + give eksempler på to måder, som man kan udføre aerob træning.P
-
Ingen lektier ud over jeres hjemmetræning. Vi mødes omklædte til crossfit i gymnastiksalen.Vh Thomas
-
I dag skal I medbringe udendørs idrætstøj. Vi starter dog i gymsalen en kort stund. Hvorefter vi går udenfor og I ser nogle af de udendørs redskaber vi endnu ikke har prøvet.Derefter skal I udføre og videofilme jeres WOD v. høj intensitet i 5 min. Al
-
-
Vi mødes i lokale 23 efter fællestimen. Medbring jeres PC. Lektie: Læs stadig "Strong is the new skinny".
-
Strong is the new skinny.docx
-
I dag afslutter vi træningsprojektforløbet med Coopers test 2 udendørs. Det bliver spændende at se jeres forbedringer. Medbring jeres computer, da I bagefter får tid til at skrive i dagbogen. Det er vigtigt, at I deltager, får afrundet forløbet godt
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Floorball
Floorball
Formål:
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. Herunder individuelle tekniske færdigheder. Fysisk kapacitet forbundet med floorball. Taktiske elementer.
I forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud og et håndledsskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser, herunder "slotspil", hvor du viser forståelse for: Boldholder: dribling/kigge op, præcis timet cutback-aflevering. Boldmodtager: Timing af løb ind i slottet, forfinte bagud, afslutte på 1. berøring. Indgå i kampsituationer, hvor du under pres modtager bolden og tæmmer den, træffer valg om at drible, aflevere eller skyde på mål under pres.
Lave bevægelser uden bold, som bringer dig i gode positioner til at modtage bolden.
Pensum i Yubio: 615-623 + 645-646
Afsnit om spilletshistorie, regler og organisering Yubio
Afsnit om greb, aflevering/trækskud, dribliing, håndledsskud
Afsnit om "Den gode floorballspiller" med særligt fokus på den fysiske kapacitet hos en floorballspiller i Yubio
Pensum: 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Lindyhop
Kendskab til og udførelse af Lindyhopgenrens særlige æstetik og betydning i vores samtid.
Rytmisk forståelse og rytmisk bevægelse i takt til musikken
Udføre grundtrin (6 count) + variant med streetlindy
Have bounce i bevægelserne
Begynde på det korrekte taktslag i musikken
Kunne føre en partner/blive ført af en partner
Danse med åben og lukket dansefatning.
Udføre vendinger som: over åen, follower under armen, Pass by
Udføre udvalgte autentiske jazztrin og spark:
Step touch - skråt frem - tap med hælen
Step touch - lige frem
Tackie Annie
Skaters
Vinduesvisker
Mess Around
Shorty George
Boxstep - langsom/hurtig
Spark:
Normalt spark skråt fremad
Cross kicks
Triplespark - kombineres med normalt spark: Normal spark - tre hurtige spark - normalt spark.
Evne selv at sætte grundtrin, jazztrin og vendinger sammen til en koreograferet dans, hvor der er fokus på udstråling, æstetik (bounce) og bevægelseskvalitet og herved beherske en længere rutine
Pensum:
Yubio s. 1418-1424
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksaemensforberedelse og Les Lanciers
Eksamensdrejebøger og Les Lanciers
Vi arbejder med drejebøger i de 6 eksamensdiscipliner
+
Les Lanciers
Pensum i Yubio: s. 1272-1279
- At trin og øvrige bevægelser følger musikken.
- At man udfører chassétrin korrekt undervejs og i takt til musikken.: Højre, venstre skift, at trin markerer musikken. Får bakket på venstre chassé.osv. Par De Bas-trin.
- Overskud til at danse med ynde og elegance overfor egen partner- uden hastværk, herunder forståelse for at justere kvadrillen undervejs og også have samspil med de øvrige par i kvadrillen.
- Opøve musikforståelse så du kan høre, hvornår sekvenser Les Lanciers starter og slutter
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne huske de fem ture udenad, så du kan danse med passende udtryk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862722909",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862722909",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862722909"
}