Holdet 2022 id/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Thomas Drejer
Hold 2022 id/a (1a id, 2a id, 3a id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hiphop/Lindyhop
Titel 2 Basketball
Titel 3 Parkour og grundtræning
Titel 4 Fodbold
Titel 5 Stepaerobic
Titel 6 Pickleball
Titel 7 Træningsprojekt + Crossfit
Titel 8 Floorball
Titel 9 Lindyhop
Titel 10 Eksaemensforberedelse og Les Lanciers

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hiphop/Lindyhop

HIPHOP - Lindyhop
Formål med forløbet
At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens og lindyhoppens udtryk og stil.
At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen og lindyhoppen giver anledning til.
At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
At eleverne efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi og sætte to stilarter sammen

Faglige mål
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens og lindyhoppens historiske oprindelse.
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop og lindyhop – og sammenligne ligheder genne f.eks. bounce.
At eleverne kan udføre basistrin i hiphop og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser. Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
At eleverne kan følge rytmen i musikken–herunder begynde på 1-slaget.
At eleverne kan udføre grundtrin i lindyhop, danse i åben og lukket position samt være følger eller fører og kende til rollespillet.
At eleverne kan udføre udvalgte figurer i kategorierne: Jazztrin, vendinger, spark.
At eleverne kan udføre den fælles koreografier i hiphop og den fælles serie i lindyhop samt selvstændigt sammensætte figurer og udtryk fra de to stilarter i en performance.
At eleverne får reflekteret over dansenes forskellighed i forhold til følelsesmæssigt udtryk, rytme og bevægelsesæstetik.

Litteratur:  
                 
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Basketball

Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer,
driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og
løbemønstrespil. Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer
og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.

Hvad skal jeg kunne?
Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder (BEEF)
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering (brystaflevering) , studs og over hovedet)
- Finter: fx crossover, cross-step finte, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
• V-cut
• Lige cut
• Backdoor cut
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, spiller den videre, bevæger dig uden bold
• Jumpstop, pivotering
• Pick and roll – Kalde en screening, sætte en screening, rulle efter screening.

Pensum
Afsnittene om regler: De vigtigste regler i 5 vs. 5 basket og de vigtigste i 3 vs. 3 basketball
Afsnittet om basketballs oprindelse s. 503-504
Øvrig teori: Afsnit om spændingsregulering i pressede situationer (Kan du score?)

Antal sider: 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Parkour og grundtræning

Formålet med parkourforløbet er indsigt i de basale teknikker. Forløbet er bygget op, så det giver forståelse for anvendelsen og udførelsen af de forskellige teknikker: balance, jumps, rails og vaults.
Udgangspunktet er grundlæggende bevægelser, som så kan tilpasses den enkeltes niveau via forskellige udgaver af teknikkerne. Forløbet afsluttes med at forskellige udvalgte teknikker fra alle fire hovedområder vises. Enten som isolerede øvelser, eller hvis det er muligt
på en bane, hvor så mange relevante teknikker som muligt inddrages. Forløbsprøven er fremvisningen af de øvelser eller det gennemløb, der laves ud fra egne valg. Evalueringen tager
udgangspunkt i egen anvendelse og forståelse af teknikkerne.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Precision jumps + mindst to andre spring
- Catcrawl på gulvet, evt. på bom
- Gående balance på bom
- Lande i balance
- Safety vault + to andre vaults
- Turn vault på rail / gelænder + mindst to andre teknikker til rails
- Kunne vurdere hvilken teknik, der kan anvendes ved en forhindring



Yubio s. 892-894

Pensum: 3 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fodbold

Beskrivelse og faglige mål:

Gennem en introduktion til spillets oprindelse, spillets regler, ide og organisering, spillets grundfærdigheder og spillets taktiske facetter er det forløbets hensigt at:

Eleverne kan styre bolden individuelt gennem fokus på:

Driblinger - hurtig fremad, ændre retning (vendinger), drible forbi modstander.

Aflevering: Inderside kort, længere, aflevere under pres. Indlægsaflevering højt eller fladt skråt bagud.

Boldkontrol: Tæmme bolden med inderside og fodsål, stoppe bolden på stedet efter dribling. Kende til begrebet 1. berøring og hvorfor dette er vigtigt for en vellykket handling.

Finter: 1-2 finte, skudfinte, step-over finte. Generelle principper som temposkifte, afstand til forsvar, finte tydeligt.

Afslutninger: Lige vristspark, indersideafslutning placeret, halvtliggende vristspark i luften.

Forsvar: Lavt tyngdepunkt, siden til, arbejde på forfoden, kigge på bolden.

Taktisk forståelse: Spille i tomme rum, spille lige på manden. Løbe i tomme rum uden bold, spille bandespil med medspiller. Bevægelse ud af afleveringsskyggen. Løbe i gunstig position ved indlæg - time sit løb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Stepaerobic

Formålet med forløbet i stepaerobic er, at du lærer grundtrin og nogle variationer i stepaerobic. For at kunne udføre disse trin skal du kunne koordinere ben og armbevægelser, og du skal have en rytmisk forståelse, så det foregår i takt til musikken. I forløbet kommer du også til selv at sammensætte små koreografier, og her skal du vise, at du
kan sammensætte trin til en ny serie.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre forskellige trin i stepaerobic
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benenene)
- fysisk og konditionsmæssigt kunne følge med
- sammensætte små koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af rum/bænk
- opbygge enkelte af øvelserne, så de gradvist bliver mere komplekse
- redegøre for centrale begreber såsom kontinuerlig træning og puls

Litteratur: 1234 - 1240

Pensum: 7 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Pickleball

Formål:

At eleverne introduceres til Pickleballs oprindelse, udbredelse, regler og idé.
At eleverne bliver introduceret for pickleball som primært et doublespil og kan sammenligne spillet med andre ketcherspil.

Faglige mål teknik:

- Grebstyper, kontinentalgreb, pistolgreb
- Forhåndsslag, baghåndsslag
- Dinke, forhånd og baghånd
- Lob - fokus på at løfte bolden.
- Flugtning - forhånd og baghånd
- Smash
- Serv, højt langt og fladt kort/langt
- Benstilling ved serv - arbejde med åben og lukket benstilling i grundslag.

At eleverne kender til spillets taktiske facetter i doubleformatet og kan vise:
- Fremløb til kitchen-line, erobre nettet.
- kender til reglerne for kitchenline (nonvolleyzone) og kan bruge dink og third-short-drop som en måde at undgå modstandernes mulighed for flugtning.
- At man kender til lob som en strategi til at fange modstanderen i fremløb og undgå at modstanderen får mulighed for angrebsslag
- At man kan angribe ved at flugte i forhånd og baghånd.
- At man kender princippet for double-bounce og ved hvordan kan taktisk forhold sig til dette.
- At man placerer sit smash - sigt på modstanderens fødder.

At man kan tælle point korrekt og bruge 1. server og 2. server korrekt.

At perspektivere til padeltennis ved at prøve Padel  
At kunne udføre en simpel bevægeanalyse af en forhånd i pickleball.

Pensum: Kompendium udarbejdet af Anders Breinholt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Træningsprojekt + Crossfit

Beskrivelse af træningsprojektet + Crossfit 3G C-niveau

1) Træningsprojekt 3.g + Crossfit er under hovedområdet "Nye og klassiske idrætter".

2) Varighed og faglige mål. Overordnet har forløbet som formål gennem 10 uger at forbedre vores kondition (maksimale iltoptagelse) og din muskeludholdenhed/styrke i arme, kropskerne, ben gennem blandingen mellem 3G træningsprojektet og Crossfit. De faglige mål med projektet er følgende:

Fagligt mål 1 – Træningsprojekt:
At få kendskab til træningsformer og planlægningsprincipper, som styrker konditionen og muskeludholdenhed og få teoretisk indblik i fysiologien, som er forbundet med forbedring af konditionen og muskeludholdenhed og styrke.
At kunne sætte en målsætning og planlægge træning, som bygger på træningsfysiologisk teori.
At reflektere over projektets grad af vellykkethed undervejs og efter projektet.
At blive bevidst kroppens reaktion på træning og hvordan man bevarer motivationen til fremadrettet træning og sundhed i resten af 3g og resten af livet 😊

Fagligt mål 2 - Crossfit

Formål:
Forløbet ”X-fit” indfører eleverne i grundtanken bag og udførelsen af X-fit, med særligt fokus på:

X-fit idé og organisering - herunder særligt fokus på at styrke balancen, muskelstyrke og kondition, samt opleve den særlige kultur, som er tilknyttet x-fit.
X-fit som funktionel træning der styrker kroppen til dagligdagens funktioner og samtidig kan være en konkurrencesport.  
X-fit som et minitræningsprojekt med særligt fokus på konditionstræning.

Faglige mål:
Øvelser med fokus på store muskelgrupper uden redskaber, der har et særligt fokus på at forbedre konditionen.
Øvelser uden redskaber, der har fokus på styrke.
Hvordan øvelser kan virke over flere led eller enkelte led.
Øvelser med redskaber, der har et særligt fokus på kondition eller styrke.
Øvelser med redskaber, som bærer den særlige x-fit kultur.
Lære om WOD-begrebet.
Lære om intervalprincipperne ENOM, Fight gone bad, As many rounds as possible, Climb the ladder, Tabata - eleverne afprøver programmer sammen og forsøger til sidst selv at lave små WODs ud fra principperne.

Man forventes som elev at:

- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde, hvor der er tænkt på progression og formål med øvelserne.
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelserne med en intensitet svarende til Borgskala 14-17
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for klassekammerater

I forhold til projektet har vi haft fokus på:
Konditallet - hvad viser det?
Hvordan vurderer jeg en øvelses intensitet? Præsentation af Borgskala.
Teste sig selv i en cooperstest i forløbets start og teste sig selv i en X-fit test i forløbets afslutning, afprøve x-fit som konkurrence.

Endelig har vi haft et særligt fokus på udviklingen i træningsmål ud fra den faglige artikel: "Strong is the new skinny"

Litteratur:
Yubio s. 963 – 969 om idrætten og organisering
Yubio s. 980-987 om forskellige WOD-intervalprincipper
Strong is the new skinny s. 991-993.
Om konditallet: Yubio s. 72-74.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Floorball

Floorball
Formål:
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. Herunder individuelle tekniske færdigheder. Fysisk kapacitet forbundet med floorball. Taktiske elementer.
I forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud og et håndledsskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser, herunder "slotspil", hvor du viser forståelse for: Boldholder: dribling/kigge op, præcis timet cutback-aflevering. Boldmodtager: Timing af løb ind i slottet, forfinte bagud, afslutte på 1. berøring.  Indgå i kampsituationer, hvor du under pres modtager bolden og tæmmer den, træffer valg om at drible, aflevere eller skyde på mål under pres.
Lave bevægelser uden bold, som bringer dig i gode positioner til at modtage bolden.
Pensum i Yubio: 615-623 + 645-646

Afsnit om spilletshistorie, regler og  organisering Yubio
Afsnit om greb, aflevering/trækskud, dribliing, håndledsskud
Afsnit om "Den gode floorballspiller" med særligt fokus på den fysiske kapacitet hos en floorballspiller i Yubio

Pensum: 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Lindyhop

Kendskab til og udførelse af Lindyhopgenrens særlige æstetik og betydning i vores samtid.

Rytmisk forståelse og rytmisk bevægelse i takt til musikken
Udføre grundtrin (6 count) + variant med streetlindy
Have bounce i bevægelserne
Begynde på det korrekte taktslag i musikken
Kunne føre en partner/blive ført af en partner
Danse med åben og lukket dansefatning.
Udføre vendinger som: over åen, follower under armen, Pass by
Udføre udvalgte autentiske jazztrin og spark:
Step touch - skråt frem - tap med hælen
Step touch - lige frem
Tackie Annie
Skaters
Vinduesvisker
Mess Around
Shorty George
Boxstep - langsom/hurtig

Spark:
Normalt spark skråt fremad
Cross kicks
Triplespark - kombineres med normalt spark: Normal spark - tre hurtige spark - normalt spark.

Evne selv at sætte grundtrin, jazztrin og vendinger sammen til en koreograferet dans, hvor der er fokus på udstråling, æstetik (bounce) og bevægelseskvalitet og herved beherske en længere rutine

Pensum:

Yubio s. 1418-1424
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Eksaemensforberedelse og Les Lanciers

Eksamensdrejebøger og Les Lanciers
Vi arbejder med drejebøger i de 6 eksamensdiscipliner
+
Les Lanciers
Pensum i Yubio: s. 1272-1279
- At trin og øvrige bevægelser følger musikken.
- At man udfører chassétrin korrekt undervejs og i takt til musikken.: Højre, venstre skift, at trin markerer musikken. Får bakket på venstre chassé.osv. Par De Bas-trin.
- Overskud til at danse med ynde og elegance overfor egen partner- uden hastværk, herunder forståelse for at justere kvadrillen undervejs og også have samspil med de øvrige par i kvadrillen.
- Opøve musikforståelse så du kan høre, hvornår sekvenser Les Lanciers starter og slutter
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne huske de fem ture udenad, så du kan danse med passende udtryk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer