Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Casper Kirkegaard Øritsland, Eva Munk Damgaard
|
Hold
|
2022 id/cm (1cm id, 2cm id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hiphop/Lindyhop
HIPHOP - Lindyhop
Formål med forløbet
At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens og lindyhoppens udtryk og stil.
At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen og lindyhoppen giver anledning til.
At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
At eleverne efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi og sætte to stilarter sammen
Faglige mål
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens og lindyhoppens historiske oprindelse.
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop og lindyhop – og sammenligne ligheder genne f.eks. bounce.
At eleverne kan udføre basistrin i hiphop og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser. Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
At eleverne kan følge rytmen i musikken–herunder begynde på 1-slaget.
At eleverne kan udføre grundtrin i lindyhop, danse i åben og lukket position samt være følger eller fører og kende til rollespillet.
At eleverne kan udføre udvalgte figurer i kategorierne: Jazztrin, vendinger, spark.
At eleverne kan udføre den fælles koreografier i hiphop og den fælles serie i lindyhop samt selvstændigt sammensætte figurer og udtryk fra de to stilarter i en performance.
At eleverne får reflekteret over dansenes forskellighed i forhold til følelsesmæssigt udtryk, rytme og bevægelsesæstetik.
Litteratur:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Basketball
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer,
driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og
løbemønstrespil. Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer
og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.
Hvad skal jeg kunne?
Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder (BEEF)
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering (brystaflevering) , studs og over hovedet)
- Finter: fx crossover, cross-step finte, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
• V-cut
• Lige cut
• Backdoor cut
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, spiller den videre, bevæger dig uden bold
• Jumpstop, pivotering
• Pick and roll – Kalde en screening, sætte en screening, rulle efter screening.
Pensum
Afsnittene om regler: De vigtigste regler i 5 vs. 5 basket og de vigtigste i 3 vs. 3 basketball
Afsnittet om basketballs oprindelse s. 503-504
Øvrig teori: Afsnit om spændingsregulering i pressede situationer (Kan du score?)
Antal sider: 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Parkour og grundtræning
Formålet med parkourforløbet er indsigt i de basale teknikker. Forløbet er bygget op, så det giver forståelse for anvendelsen og udførelsen af de forskellige teknikker: balance, jumps, rails og vaults.
Udgangspunktet er grundlæggende bevægelser, som så kan tilpasses den enkeltes niveau via forskellige udgaver af teknikkerne. Forløbet afsluttes med at forskellige udvalgte teknikker fra alle fire hovedområder vises. Enten som isolerede øvelser, eller hvis det er muligt
på en bane, hvor så mange relevante teknikker som muligt inddrages. Forløbsprøven er fremvisningen af de øvelser eller det gennemløb, der laves ud fra egne valg. Evalueringen tager
udgangspunkt i egen anvendelse og forståelse af teknikkerne.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Precision jumps + mindst to andre spring
- Catcrawl på gulvet, evt. på bom
- Gående balance på bom
- Lande i balance
- Safety vault + to andre vaults
- Turn vault på rail / gelænder + mindst to andre teknikker til rails
- Kunne vurdere hvilken teknik, der kan anvendes ved en forhindring
Yubio s. 892-894
Pensum: 3 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fodbold
Beskrivelse og faglige mål:
Gennem en introduktion til spillets oprindelse, spillets regler, ide og organisering, spillets grundfærdigheder og spillets taktiske facetter er det forløbets hensigt at:
Eleverne kan styre bolden individuelt gennem fokus på:
Driblinger - hurtig fremad, ændre retning (vendinger), drible forbi modstander.
Aflevering: Inderside kort, længere, aflevere under pres. Indlægsaflevering højt eller fladt skråt bagud.
Boldkontrol: Tæmme bolden med inderside og fodsål, stoppe bolden på stedet efter dribling. Kende til begrebet 1. berøring og hvorfor dette er vigtigt for en vellykket handling.
Finter: 1-2 finte, skudfinte, step-over finte. Generelle principper som temposkifte, afstand til forsvar, finte tydeligt.
Afslutninger: Lige vristspark, indersideafslutning placeret, halvtliggende vristspark i luften.
Forsvar: Lavt tyngdepunkt, siden til, arbejde på forfoden, kigge på bolden.
Taktisk forståelse: Spille i tomme rum, spille lige på manden. Løbe i tomme rum uden bold, spille bandespil med medspiller. Bevægelse ud af afleveringsskyggen. Løbe i gunstig position ved indlæg - time sit løb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Stepaerobic
Formålet med forløbet i stepaerobic er, at du lærer grundtrin og nogle variationer i stepaerobic. For at kunne udføre disse trin skal du kunne koordinere ben og armbevægelser, og du skal have en rytmisk forståelse, så det foregår i takt til musikken. I forløbet kommer du også til selv at sammensætte små koreografier, og her skal du vise, at du
kan sammensætte trin til en ny serie.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre forskellige trin i stepaerobic
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benenene)
- fysisk og konditionsmæssigt kunne følge med
- sammensætte små koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af rum/bænk
- opbygge enkelte af øvelserne, så de gradvist bliver mere komplekse
- redegøre for centrale begreber såsom kontinuerlig træning og puls
Litteratur: 1234 - 1240
Pensum: 7 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862729257",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862729257",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862729257"
}