Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Casper Kirkegaard Øritsland, Eva Munk Damgaard
|
Hold
|
2022 id/nu (2nu id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fodbold
Beskrivelse og faglige mål:
Gennem en introduktion til spillets oprindelse, spillets regler, ide og organisering, spillets grundfærdigheder og spillets taktiske facetter er det forløbets hensigt at:
Eleverne kan styre bolden individuelt gennem fokus på:
Driblinger - hurtig fremad, ændre retning (vendinger), drible forbi modstander.
Aflevering: Inderside kort, længere, aflevere under pres. Indlægsaflevering højt eller fladt skråt bagud.
Boldkontrol: Tæmme bolden med inderside og fodsål, stoppe bolden på stedet efter dribling. Kende til begrebet 1. berøring og hvorfor dette er vigtigt for en vellykket handling.
Finter: 1-2 finte, skudfinte, step-over finte. Generelle principper som temposkifte, afstand til forsvar, finte tydeligt.
Afslutninger: Lige vristspark, indersideafslutning placeret, halvtliggende vristspark i luften.
Forsvar: Lavt tyngdepunkt, siden til, arbejde på forfoden, kigge på bolden.
Taktisk forståelse: Spille i tomme rum, spille lige på manden. Løbe i tomme rum uden bold, spille bandespil med medspiller. Bevægelse ud af afleveringsskyggen. Løbe i gunstig position ved indlæg - time sit løb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Stepaerobic
Formålet med forløbet i stepaerobic er, at du lærer grundtrin og nogle variationer i stepaerobic. For at kunne udføre disse trin skal du kunne koordinere ben og armbevægelser, og du skal have en rytmisk forståelse, så det foregår i takt til musikken. I forløbet kommer du også til selv at sammensætte små koreografier, og her skal du vise, at du
kan sammensætte trin til en ny serie.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre forskellige trin i stepaerobic
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benenene)
- fysisk og konditionsmæssigt kunne følge med
- sammensætte små koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af rum/bænk
- opbygge enkelte af øvelserne, så de gradvist bliver mere komplekse
- redegøre for centrale begreber såsom kontinuerlig træning og puls
Litteratur: 1234 - 1240
Pensum: 7 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Yoga og akroyoga
Formål med yoga- og akroyogaforløbet (2nux)
Yoga og akroyoga er i deres natur ikke præstationsorienterede aktiviteter. Derfor arbejder vi med mange andre færdigheder end de rent tekniske. Yoga og akroyoga giver ikke blot en øget kropsbevidsthed, det giver også et mere naturligt forhold til kropskontakt med andre. Derudover lærer man især gennem akroyoga om samarbejde og nonverbal kommunikation.
Edneligt, er et af de vigtigste formål med undervisningen i yoga og akroyoga at få tillid til egne evner og lære, hvordan man opbygger tillid hos andre, så de føler sig trygge.
Faglige mål:
Yoga
- Teknisk at kunne udføre grundstillinger samt solhilsen
- Fysisk kapacitet: styrke, balance og bevægelighed inden for en række grundstillinger i yoga
- Teoretisk og praktisk viden om yogaens principper og åndedrættets betydning
- Udarbejdelse af mindre yogasekvens
- Øget kropsbevidsthed
Akroyoga
Eleverne skal kunne
- Opbygge tillid hos andre og skabe et trygt rum
- Vise forskellige positioner og overgange som enten flyver eller base
- Spotte sikkert og kunne demonstrere de fem gyldne regler for spotting
- Bidrage til at skabe et velfungerende samarbejde
- Kommunikere både verbalt og nonverbalt på en positiv og effektiv måde
- Udarbejde af mindre akroyogasekvens.
Kapacitet: 3 moduler med yoga og 3 moduler med akroyoga.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862730300",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862730300",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862730300"
}