Holdet 2022 id/nu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Casper Kirkegaard Øritsland, Eva Munk Damgaard
Hold 2022 id/nu (2nu id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fodbold
Titel 2 Stepaerobic
Titel 3 Yoga og akroyoga

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fodbold

Beskrivelse og faglige mål:

Gennem en introduktion til spillets oprindelse, spillets regler, ide og organisering, spillets grundfærdigheder og spillets taktiske facetter er det forløbets hensigt at:

Eleverne kan styre bolden individuelt gennem fokus på:

Driblinger - hurtig fremad, ændre retning (vendinger), drible forbi modstander.

Aflevering: Inderside kort, længere, aflevere under pres. Indlægsaflevering højt eller fladt skråt bagud.

Boldkontrol: Tæmme bolden med inderside og fodsål, stoppe bolden på stedet efter dribling. Kende til begrebet 1. berøring og hvorfor dette er vigtigt for en vellykket handling.

Finter: 1-2 finte, skudfinte, step-over finte. Generelle principper som temposkifte, afstand til forsvar, finte tydeligt.

Afslutninger: Lige vristspark, indersideafslutning placeret, halvtliggende vristspark i luften.

Forsvar: Lavt tyngdepunkt, siden til, arbejde på forfoden, kigge på bolden.

Taktisk forståelse: Spille i tomme rum, spille lige på manden. Løbe i tomme rum uden bold, spille bandespil med medspiller. Bevægelse ud af afleveringsskyggen. Løbe i gunstig position ved indlæg - time sit løb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Stepaerobic

Formålet med forløbet i stepaerobic er, at du lærer grundtrin og nogle variationer i stepaerobic. For at kunne udføre disse trin skal du kunne koordinere ben og armbevægelser, og du skal have en rytmisk forståelse, så det foregår i takt til musikken. I forløbet kommer du også til selv at sammensætte små koreografier, og her skal du vise, at du
kan sammensætte trin til en ny serie.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre forskellige trin i stepaerobic
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benenene)
- fysisk og konditionsmæssigt kunne følge med
- sammensætte små koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af rum/bænk
- opbygge enkelte af øvelserne, så de gradvist bliver mere komplekse
- redegøre for centrale begreber såsom kontinuerlig træning og puls

Litteratur: 1234 - 1240

Pensum: 7 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Yoga og akroyoga

Formål med yoga- og akroyogaforløbet (2nux)

Yoga og akroyoga er i deres natur ikke præstationsorienterede aktiviteter. Derfor arbejder vi med mange andre færdigheder end de rent tekniske. Yoga og akroyoga giver ikke blot en øget kropsbevidsthed, det giver også et mere naturligt forhold til kropskontakt med andre. Derudover lærer man især gennem akroyoga om samarbejde og nonverbal kommunikation.

Edneligt, er et af de vigtigste formål med undervisningen i yoga og akroyoga at få tillid til egne evner og lære, hvordan man opbygger tillid hos andre, så de føler sig trygge.

Faglige mål:

Yoga
- Teknisk at kunne udføre grundstillinger samt solhilsen
- Fysisk kapacitet: styrke, balance og bevægelighed inden for en række grundstillinger i yoga
- Teoretisk og praktisk viden om yogaens principper og åndedrættets betydning
- Udarbejdelse af mindre yogasekvens
- Øget kropsbevidsthed

Akroyoga
Eleverne skal kunne
- Opbygge tillid hos andre og skabe et trygt rum
- Vise forskellige positioner og overgange som enten flyver eller base
- Spotte sikkert og kunne demonstrere de fem gyldne regler for spotting
- Bidrage til at skabe et velfungerende samarbejde
- Kommunikere både verbalt og nonverbalt på en positiv og effektiv måde
- Udarbejde af mindre akroyogasekvens.

Kapacitet: 3 moduler med yoga og 3 moduler med akroyoga.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer