Holdet 2022 id/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Hanne Kristiansen
Hold 2022 id/x (2x id, 3x id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fodbold
Titel 2 Stepaerobic
Titel 3 Yoga og akroyoga
Titel 4 Træningsforløb og crossfit
Titel 5 Rytme og ekspressiv dans
Titel 6 Ketchersport: padel og pickleball
Titel 7 Les Lanciers og fysisk træning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fodbold

Beskrivelse og faglige mål:

Gennem en introduktion til spillets oprindelse, spillets regler, ide og organisering, spillets grundfærdigheder og spillets taktiske facetter er det forløbets hensigt at:

Eleverne kan styre bolden individuelt gennem fokus på:

Driblinger - hurtig fremad, ændre retning (vendinger), drible forbi modstander.

Aflevering: Inderside kort, længere, aflevere under pres. Indlægsaflevering højt eller fladt skråt bagud.

Boldkontrol: Tæmme bolden med inderside og fodsål, stoppe bolden på stedet efter dribling. Kende til begrebet 1. berøring og hvorfor dette er vigtigt for en vellykket handling.

Finter: 1-2 finte, skudfinte, step-over finte. Generelle principper som temposkifte, afstand til forsvar, finte tydeligt.

Afslutninger: Lige vristspark, indersideafslutning placeret, halvtliggende vristspark i luften.

Forsvar: Lavt tyngdepunkt, siden til, arbejde på forfoden, kigge på bolden.

Taktisk forståelse: Spille i tomme rum, spille lige på manden. Løbe i tomme rum uden bold, spille bandespil med medspiller. Bevægelse ud af afleveringsskyggen. Løbe i gunstig position ved indlæg - time sit løb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Stepaerobic

Formålet med forløbet i stepaerobic er, at du lærer grundtrin og nogle variationer i stepaerobic. For at kunne udføre disse trin skal du kunne koordinere ben og armbevægelser, og du skal have en rytmisk forståelse, så det foregår i takt til musikken. I forløbet kommer du også til selv at sammensætte små koreografier, og her skal du vise, at du
kan sammensætte trin til en ny serie.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre forskellige trin i stepaerobic
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benenene)
- fysisk og konditionsmæssigt kunne følge med
- sammensætte små koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af rum/bænk
- opbygge enkelte af øvelserne, så de gradvist bliver mere komplekse
- redegøre for centrale begreber såsom kontinuerlig træning og puls

Litteratur: 1234 - 1240

Pensum: 7 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Yoga og akroyoga

Formål med yoga- og akroyogaforløbet (2nux)

Yoga og akroyoga er i deres natur ikke præstationsorienterede aktiviteter. Derfor arbejder vi med mange andre færdigheder end de rent tekniske. Yoga og akroyoga giver ikke blot en øget kropsbevidsthed, det giver også et mere naturligt forhold til kropskontakt med andre. Derudover lærer man især gennem akroyoga om samarbejde og nonverbal kommunikation.

Edneligt, er et af de vigtigste formål med undervisningen i yoga og akroyoga at få tillid til egne evner og lære, hvordan man opbygger tillid hos andre, så de føler sig trygge.

Faglige mål:

Yoga
- Teknisk at kunne udføre grundstillinger samt solhilsen
- Fysisk kapacitet: styrke, balance og bevægelighed inden for en række grundstillinger i yoga
- Teoretisk og praktisk viden om yogaens principper og åndedrættets betydning
- Udarbejdelse af mindre yogasekvens
- Øget kropsbevidsthed

Akroyoga
Eleverne skal kunne
- Opbygge tillid hos andre og skabe et trygt rum
- Vise forskellige positioner og overgange som enten flyver eller base
- Spotte sikkert og kunne demonstrere de fem gyldne regler for spotting
- Bidrage til at skabe et velfungerende samarbejde
- Kommunikere både verbalt og nonverbalt på en positiv og effektiv måde
- Udarbejde af mindre akroyogasekvens.

Kapacitet: 3 moduler med yoga og 3 moduler med akroyoga.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Træningsforløb og crossfit

Beskrivelse af træningsprojektet + Crossfit 3G C-niveau

1) Træningsprojekt 3.g + Crossfit er under hovedområdet "Nye og klassiske idrætter".

2) Varighed og faglige mål. Overordnet har forløbet som formål gennem 10 uger at forbedre vores kondition (maksimale iltoptagelse) og  muskeludholdenhed/styrke i arme, kropskerne, ben gennem blandingen mellem 3G træningsprojektet og Crossfit. De faglige mål med projektet er følgende:

Fagligt mål 1 – Træningsprojekt:
At få kendskab til træningsformer og planlægningsprincipper, som styrker konditionen og muskeludholdenhed og få teoretisk indblik i fysiologien, som er forbundet med forbedring af konditionen og muskeludholdenhed og styrke.
At kunne sætte en målsætning og planlægge træning, som bygger på træningsfysiologisk teori.
At reflektere over projektets grad af vellykkethed undervejs og efter projektet.
At blive bevidst om kroppens reaktion på træning og hvordan man bevarer motivationen til fremadrettet træning og sundhed i resten af 3g og resten af livet 😊

Fagligt mål 2 - Crossfit
At kunne gennemføre udvalgte Crossfit øvelser teknisk korrekt og med fokus på høj bevægelseskvalitet.
At kunne sammensætte øvelser og reps i en hensigtmæssig sammenhæng i WODs.
At kunne gennemføre øvelser og programmer i et forholdsvist højt tempo tæt på egen maksimale fysiske kapacitet
At få kendskab til crossfit som træningsform.

3) Forløbets struktur

Træning i idrætstimerne og træning hjemme: Forløbet består af en træningsdel og læringsdel, som finder sted i idrætstimerne + en hjemmetræningsdel (træningslektier) i form af 1-2 ugentlige træningspas af konditionstræning + 1 træningspas med træning af de 4 crossfitøvelser. Det kan anbefales at lave træningsaftaler med andre fra klassen 😊

Test af din kondition og muskeludholdenhed/styrke i starten og slutningen af projektet. Vi tester forbedringen af vores kondition gennem en Cooperstest, som er en løbetest, hvor vi skal løbe så langt vi kan på 12 minutter. Testresultatet omregner vi til et kondital, som vi viser hvor gode vi er til at optage ilt i de arbejdende muskler. Det er netop kroppens evne til at optage ilt under fysisk arbejde, som definerer vores kondition. Muskeludholdenheden testes gennem 4 øvelser der hver udføres 1 minut. Der tælles antal gentagelser man når i : Burpees, Jump/airsquat, Situps med markering og Pushup release.

Træningsdagbogen. Du får fra projektets start udleveret en simpel træningsdagbog, hvor du skal anføre dine testresultater, din målsætning for forløbet og løbende indskrive din hjemmetræning. Dette foregår hver uge via lectio-afleveringer.

Lav en personlig målsætning og evaluer dit projekt. I starten af forløbet laver du desuden en personlig målsætning, som du i slutningen af forløbet vurderer, om du har opfyldt. Forhåbentlig vil du opleve en stigende motivation ved at have et mål, som træningen fokuserer på. Alle skal som målsætning forsøge at forbedre deres kondital fra test 1 til test 2. Og kunne lave flere gentagelser af de 4 crossfitøvelser fra test 1 til test 2. Derudover må du gerne have sekundære målsætninger. Måske har du selv idéer? Du vil også få nogle skøre udfordringer af din underviser undervejs i forløbet. 😉.

Afslutning med en mini-rapport. Hvor du kort redegør for det væsentligste du skulle have lært gennem forløbet.

Evaluering. I bliver evalueret ud fra følgende 4 parametre:
1. Jeres fysiske kapacitet udtrykt gennem det kondital, som I finder via test 1 og 2.
2. Jeres evne til at sætte en målsætning, vurdere dit individuelle behov for træning og få trænet på den korrekte måde 2-3 gange om ugen og løbende føre træningen ind i jeres dagbog.
3. Jeres faglige indsats i idrætstimerne – både praktisk og teoretisk, herunder gennemføre crossfittræning ved høj intensitet.
4. Jeres mini-rapport.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Rytme og ekspressiv dans

Labans bevægelseslære, Youbio ss. 1354-1356
Salsa, Rueda de Casino i cirkel med basis salsafigurer
Hip Hop parkoreografi i cirkel
4-mands grupper/crews, der laver hver deres koreografi: Analyse med Labans bevægelseslære
Afslutning på forløbet: Dansedag med afsluttende danseperformance i grupper, der filmes og afleveres samt fremvises.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ketchersport: padel og pickleball

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring ketcherspillene, pickleball og padel.
Først læres de basale greb og derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og det hele bliver pakket ind i mange forskellige kamplignende spil på en halv eller en hel bane.

Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egenfærdigheder inden for nogle isolerede øvelser testes. De enkelte lektioner er bygget op omkring forløbsprøven, så eleverne bliver bedst mulig klædt på til denne.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene serv, drop, netdrop, dink, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball og padel.

- Beherskelse af grundlæggende benarbejde og taktik med fremløb til nettet og tilbage til baglinjen

- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af dink, drop og lang forhåndsserv med placering tilbage i modstanderens servefelt.
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen.
Litteratur:
Historien om padel
https://padelidanmark.dk/kom-i-gang/historien-om-padel/

Pickleball - Et velegnet ketsjerspil til gymnasiet
https://gym-idraet.dk/nyheder-viden/pickleball-et-velegnet-ketsjerspil-til-gymnasiet/


Pickleball: grundigt arbejde med forhånd og baghånd samt serven.
Banens dimensioner, regler og pointtælling.

Småspil der opøvede brugen af køkkenet og lidt taktiske overvejelser i spillet.

Smash og lob samt grundlæggende bevægelse på banen i spillet. Vi startede med pickleball, hvor fokus var på grundslagene samt bevægelse på banen.
Grundigt arbejde med forhånd og baghånd samt serven.
Banens dimensioner, regler og pointtælling.

Småspil der opøvede brugen af køkkenet og lidt taktiske overvejelser i spillet.
dink
Drop
Lop
smash


Padel er introduceret med kort teori om banens dimensioner, serveregler og pointtælling.

Vi har arbejdet med serven og placering.
forhånd
baghånd
netspil


Pickleball: grundigt arbejde med forhånd og baghånd samt serven.
Banens dimensioner, regler og pointtælling.

Småspil der opøvede brugen af køkkenet og lidt taktiske overvejelser i spillet.

Smash og lob samt grundlæggende bevægelse på banen i spillet.

Litteratur:
Pickleball historie og regler i Youbio ss. 1268-1275
Padel - Forhånd bagvæg
https://www.youtube.com/watch?v=lT2oh2WAXgg
Padel forhånd - bagvæg
https://www.youtube.com/watch?v=lT2oh2WAXgg
Padel - Bliv bedre til at placere dig på banen
https://www.youtube.com/watch?v=Ib8JnWaVJd0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Les Lanciers og fysisk træning

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer