Holdet 2022 Id/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Thomas Bloch
Hold 2022 Id/y (1y Id, 2y Id, 3y Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Alle år
Titel 2 Pickleball
Titel 3 Salsa
Titel 4 Friluftstur
Titel 5 Fodbold - aerob og anaerob træning
Titel 6 Badminton - muskler + aerob og anaerob træning
Titel 7 Hip hop
Titel 8 Team volleyforløb indendørs
Titel 9 Flagfootball
Titel 10 Beachvolley
Titel 11 Træningsprojekt med X-fit
Titel 12 Stepaerobic
Titel 13 Padel + idræt og identitet
Titel 14 Ski - præster under pres
Titel 15 Øve drejebøger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Alle år

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 90 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Pickleball

Intro til idræt hvor vi har arbejdet med pickleball og opvarmning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Salsa

Vi arbejdede primært med Ruede de casino

Faglige mål var at kunne bevæge sig til musik og holde rytmen. Vi arbejdede med forskellige figurer indenfor salsa. Undervejs var der også elever der underviste i en hip hop koreografi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Friluftstur

Vi fik en dag i naturen med orienteringsløb, mtb og teambuilding.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fodbold - aerob og anaerob træning

Praktisk har vi arbejdet med følgende:

Inderside aflevering
Halvliggende vrist
Lodret vrist
Afleveringsskygge
Løbe i det frie rum
Afslutningsøvelser
Kamp med primært fokus på dybde og bredde

Teoretisk har vi arbejdet med basal fysiologi, aerob træning, anaerob træning og arbejdskrav i fodbold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Badminton - muskler + aerob og anaerob træning

I den praktiske del har vi fokuseret på:

Vi har primært fokuseret på single for at få flest mulige boldberøringer men har også spillet en lille smule double

Benarbejde
Netdrop + netlob i for- og baghånd
Serv (lang singleserv + kort og lang baghåndsserv)
Forhåndsclear og baghåndsclear
Drop
Smash
Taktisk har vi arbejdet med at få flyttet modstanderen fra spilcentrum og selv søge mod spilcentrum.

Teoretisk:
Arbejdskrav i badminton
Muskler og bevægelsesanalyse
Aerob og anaerob træning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Hip hop

Faglige mål:

Formålet med hiphop-forløbet er at blive gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil. Undervejs skal du kunne tilegne dig foreviste koreografier, og så
skal du selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de
basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans. I forløbet kommer
du til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles, poses. Så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme.

HVAD SKAL JEG KUNNE?

Genreforståelse:

- Basal forståelse for hiphoppens historiske oprindelse
- At kunne beskrive de særlige karakteristika ved hiphop
- At eleverne skal kunne anvende dele af Rudolf Labans BESS koncept

Kropsbeherskelse, herunder:

- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med attitude)

Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation

Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (herunder at begynde på 1 slaget og arbejde med både hele og halve taktslag) og holde et flow.

Produkt:

Vi laver en fælleskoreografi
I laver en egen koreografi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Team volleyforløb indendørs

Vi har afviklet et teamvolleyforløb, hvor eleverne er blevet delt ind i 2 hold og har arbejdet med teampsykologiske aspekter i forhold til at præstere som et hold. Undervejs havde vi besøg af Peter Lyø som der tidligere professionel spiller og landstræner.

Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball samt at få en praktisk og teoretisk forståelse for hvordan man bedst præsterer som et hold.

I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige
slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.

Forløbsprøven tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen til at indgå og fungere på et hold. Forløbsprøven er en kamp mellem de 2 hold.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere

Teori:

Her er fokus på teampsykologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Flagfootball

Flagfooball

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt i luften
- Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse - både lave og høje bolde
- Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration
- Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskelige defence-principper
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper
- Have spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook indeholder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Beachvolley

Vi havde et beachvolleystævne som mundede ud i at vi deltog i den regionale gymnasieturnering. Vi havde også besøg af Peter Lyø undervejs.

Vi har arbejdet primært med:

Modtagning
Bevægelse i sand
Hvordan bevæger man sig taktisk i forhold til hinanden
Bagger
Fingerflag
Smash
Serv (overhånd og overhånd)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Træningsprojekt med X-fit

I træningsforløbet har vi arbejdet med X-fit og eleverne er blevet testet i polititesten.

I X-fit var de faglige mål følgende:

- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater


Træningsprojektet

Læreplanen står der:

Uddrag: Der gennemføres et træningsprojektet, af mindst otte ugers varighed. Som afslutning på træningsprojektet afleveres en individuel rapport, hvori eleven skal dokumentere

-  evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram

- koble teoretisk viden og kundskaber til sit personlige træningsprogram.

- demonstrere korrekt brug af faglige termer.



Rapporten:

Hvad skal dit træningsprojekt indeholde:

1. Indsæt figur 20.6 om motivation, målsætning og ressourcer (dette skema skal udfyldes inden vi går i gang). I forhold til målsætninger så skal der laves en målsætning i forhold til 2400 meter løb og enten kropshævninger eller bænkpres (i må gerne vælge begge og også på nogen af de andre tests som du særligt vil fokusere på)

2. Analyse af din træning ud fra din logbog. Kom i den forbindelse ind på superkompensation, restitution, træningstyper, øvelsesvalg, repetitioner mm. Hvad var dine overvejelser?

3. Hvordan kunne du have optimeret din træning, så slutresultaterne var blevet bedre?

4. Redegør for udvalgte fysiologiske parametre som har betydning for din præstationsevne i 2400 løbet. Gør det samme for én af dine andre discipliner fra testen.

5. Hvordan skaffer din krop ATP under 2400 meterløbet samt i én af de andre discipliner fra testen.


6. Vurder din præstation i sluttesten ift. bedømmelseskriterierne - ikke mindst set i forhold til dine egne forventninger og i forhold til din træningsindsats. Er du tilfreds og hvorfor og hvorfor ikke?



Bilag 1: Oversigt over resultater i start- og slut test (I kan bruge skemaet på side 810)

Bilag 2: Din logbog over træningen i løbet af forløbet (du kan bruge den der ligger i Yubio side 813)


Tidsplan:

Onsdag den 4/9 - Intro til træningsforløbet
Torsdag den 12/9 - start test
Uge 36 til uge 44 - Der skal selvtrænes minimum 2 - 3 gange i ugen.
                                  Vi arbejder med X-fit og styrketræning i idrætsmodulerne
Torsdag den 31/10 - slut test
Søndag den 17/11 - Aflevering af træningsrapport i lectio
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Stepaerobic

Formålet med stepaerobicforløbet:

Formålet med forløbet i  stepaerobic er, at du lærer grundtrin og nogle variationer
i  stepaerobic. For at kunne udføre disse trin skal du kunne koordinere ben og
armbevægelser, og du skal have en rytmisk forståelse, så det foregår i takt til musikken. I
forløbet kommer du også til selv at sammensætte små koreografier, og her skal du vise, at du
kan sammensætte trin til en ny serie, og at du kan opbygge øvelserne, så andre kan lære dem
uden at holde pause. Pausen er nemlig vigtig at undgå, så du arbejder kontinuerligt og træner
kondition og udholdenhed.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre forskellige stepaerobic trin
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benenene)
- fysisk og konditionsmæssigt kunne følge med
- sammensætte små koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af rum/bænk,
- opbygge enkelte af øvelserne, så de gradvist bliver mere komplekse
- redegøre for centrale begreber såsom kontinuerlig træning, puls og Borgs skala.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Padel + idræt og identitet

Det praktiske:

Faglige mål:

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i
padel.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene serv, grundslag i for- og baghånd, lob, flugtninger, bandeja
- Være bekendt med de grundlæggende regler i padel
- Rimelig beherskelse af serv, returnering, grundslag i forhånd og baghånd, brug af glas i
  for- og baghånd, flugtninger i forhånd, lob
- Have en taktisk forståelse med særlig fokus på: Hvor skal jeg placere mig i defensiven?, hvor skal jeg placere mig ved nettet?, hvor skal jeg placere mig ved servemodtagelse?, hvor skal jeg placere mig når jeg skal serve?, fremløb mod net efter serv, no man's land?

I det teoretiske har vi arbejdet med idræt og identitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Ski - præster under pres

Skitur hvor der var fokus på slalom og idrætspsykologi. Vi har specielt arbejdet med det mentale styrkekompas og værdibaserede handlinger´.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer