Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Thomas Bloch
|
Hold
|
2022 Id/y (1y Id, 2y Id, 3y Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Alle år
|
Indhold
|
Kernestof:
-
How to play padel?
-
Lektierne er at have styr på reglerne i padel. I kan se reglerne i linket
-
Britisk psykolog: Dans gør dig klogere, stærkere og gladere – NYHEDSCENTRUM
-
I skal læse artiklen i linket som forberedelse til modulet
-
Grupper
-
I skal bruge 5-10 minutter til at få salsagrundtrinnet til at sidde helt fast https://www.youtube.com/playlist?list=PLcbd9nnoUdE7W6EZ7Z27Aeer_cNFVvSPx
-
I skal øve armstrækkere
-
Yubio; sider: 45-52, 72-78, 133-148, 258-266, 294-308, 587-595, 687-692, 710-712, 850-855, 1308-1310, 1377-1380
Version 2019
-
I skal læse flagfootball reglerne i vedhæftede dokument
-
Flagfootball regler.docx
-
Playbook.docx Lektien er at I hverisær har et stykke papir med hvor I har et forslag til et play. I må gerne udvælge et af de "play" i det vedhæftede dokument men I må også gerne lave jeres egene. Det vigtigste er, at I har det printet ud til på fred
-
Lektien er at I skal medbringe jeres "plays" på papir så de kan bruges på holdene
-
Kapitel 16 Basic 3 Gribe
-
Kapitel 16 Basic 2 Kaste
-
I skal se videoerne igennem og så skal i lave kastebevægelsen som i ser i videoen 10 gange hjemme i på værelset eller i stuen, så I får bevægelsen ind i kroppen.
-
Se videoen igennem fra sidst ift. kast.
-
Fra topmave til vaskebræt: Fodboldspillerne er blevet stærkere
-
Elitesport efter gymnasiet (Dokument (A4 stående)) (002).pdf
-
I skal downloade bogen. Se beskeden i Lectio
-
I skal bare læse side 16-17 "Optimer badminton træningen i sommerperioden"Arbejdskrav i badminton
-
I skal have lagt arbejdsspørgsmålene ind fra side 294 - 301 ind i jeres Onenote
-
I skal have lavet arbejdsspørgsmålene færdig til side 301 til 308 (I finder dem i vores Onenote) og de skal være lagt ind i jeres Onenote sammen med spørgsmålene til side 294 - 301.
-
I kan begynde at læse disse sider, for dem har I for som lektier til næste uge.
-
B for bedre idræt; sider: 92-104
Gyldendal
-
B for bedre idræt anaerobt arbejde.pdf
-
I skal bruge 15 minutter på at læse så meget i kan
-
I skal have læst hele filen om anaerob træning
-
I skal læse siderne igennem igen. Vi arbejdede med det inden jul.
-
Fra muskler
-
Se besked i lectio
-
PROPER BADMINTON DOUBLES POSITIONING- How to rotate with your partner to effectively cover the court
-
I skal se denne video igennem
-
Lektien er at I skal have fremlæggelsen klar ift. "jeres muskler" som I fik tildelt sidste gang. Se Onenote
-
Lektierne er at I skal bruge 10 minutter på at øve musklerne på side 259 - 266 og så skal I bruge 5 minutter på at danse vores fællesdans igennem.
-
Lektien er at I skal øve et trin som I skal forevise til resten af jeres eksamensgruppe som kan bruges i jeres koreografi. I kan finde forskellige trin i nedenstående "bevægelsesbank":
-
I giver hinanden lektier for i grupperne så I har 8 x 8 takter klar til at øve næste gang.
-
Lektierne er at arbejde med jeres koreografi derhjemme
-
I skal læse om reglerne
-
Husk at trænerne og assistentrænerne skal bruge 15 minutter på at lave øvelser til overhåndsserv og underhåndsserv
-
I skal repetere musklerne med udspring, hæfte og funktion på side 265 og 266
-
Trænerne skal stå for 30 minutters træning
-
I har læst nogen af siderne før
-
Vi arbejder med idrætspsykologi og bevægelsesanalyse
-
Træningsfysiologi
-
I skal læse dette link
-
Husk desuden at have en underskrevet skiseddel med
-
I skal lige læse disse 2 sider da jeg ikke er helt sikker på at de er læst
-
Plan for det praktiske.xlsx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
90 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball
Intro til idræt hvor vi har arbejdet med pickleball og opvarmning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Salsa
Vi arbejdede primært med Ruede de casino
Faglige mål var at kunne bevæge sig til musik og holde rytmen. Vi arbejdede med forskellige figurer indenfor salsa. Undervejs var der også elever der underviste i en hip hop koreografi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Friluftstur
Vi fik en dag i naturen med orienteringsløb, mtb og teambuilding.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fodbold - aerob og anaerob træning
Praktisk har vi arbejdet med følgende:
Inderside aflevering
Halvliggende vrist
Lodret vrist
Afleveringsskygge
Løbe i det frie rum
Afslutningsøvelser
Kamp med primært fokus på dybde og bredde
Teoretisk har vi arbejdet med basal fysiologi, aerob træning, anaerob træning og arbejdskrav i fodbold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Badminton - muskler + aerob og anaerob træning
I den praktiske del har vi fokuseret på:
Vi har primært fokuseret på single for at få flest mulige boldberøringer men har også spillet en lille smule double
Benarbejde
Netdrop + netlob i for- og baghånd
Serv (lang singleserv + kort og lang baghåndsserv)
Forhåndsclear og baghåndsclear
Drop
Smash
Taktisk har vi arbejdet med at få flyttet modstanderen fra spilcentrum og selv søge mod spilcentrum.
Teoretisk:
Arbejdskrav i badminton
Muskler og bevægelsesanalyse
Aerob og anaerob træning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Hip hop
Faglige mål:
Formålet med hiphop-forløbet er at blive gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil. Undervejs skal du kunne tilegne dig foreviste koreografier, og så
skal du selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de
basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans. I forløbet kommer
du til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles, poses. Så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Genreforståelse:
- Basal forståelse for hiphoppens historiske oprindelse
- At kunne beskrive de særlige karakteristika ved hiphop
- At eleverne skal kunne anvende dele af Rudolf Labans BESS koncept
Kropsbeherskelse, herunder:
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med attitude)
Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (herunder at begynde på 1 slaget og arbejde med både hele og halve taktslag) og holde et flow.
Produkt:
Vi laver en fælleskoreografi
I laver en egen koreografi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Team volleyforløb indendørs
Vi har afviklet et teamvolleyforløb, hvor eleverne er blevet delt ind i 2 hold og har arbejdet med teampsykologiske aspekter i forhold til at præstere som et hold. Undervejs havde vi besøg af Peter Lyø som der tidligere professionel spiller og landstræner.
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball samt at få en praktisk og teoretisk forståelse for hvordan man bedst præsterer som et hold.
I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige
slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen til at indgå og fungere på et hold. Forløbsprøven er en kamp mellem de 2 hold.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
Teori:
Her er fokus på teampsykologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Flagfootball
Flagfooball
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt i luften
- Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse - både lave og høje bolde
- Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration
- Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskelige defence-principper
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper
- Have spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook indeholder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Beachvolley
Vi havde et beachvolleystævne som mundede ud i at vi deltog i den regionale gymnasieturnering. Vi havde også besøg af Peter Lyø undervejs.
Vi har arbejdet primært med:
Modtagning
Bevægelse i sand
Hvordan bevæger man sig taktisk i forhold til hinanden
Bagger
Fingerflag
Smash
Serv (overhånd og overhånd)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Træningsprojekt med X-fit
I træningsforløbet har vi arbejdet med X-fit og eleverne er blevet testet i polititesten.
I X-fit var de faglige mål følgende:
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater
Træningsprojektet
Læreplanen står der:
Uddrag: Der gennemføres et træningsprojektet, af mindst otte ugers varighed. Som afslutning på træningsprojektet afleveres en individuel rapport, hvori eleven skal dokumentere
- evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram
- koble teoretisk viden og kundskaber til sit personlige træningsprogram.
- demonstrere korrekt brug af faglige termer.
Rapporten:
Hvad skal dit træningsprojekt indeholde:
1. Indsæt figur 20.6 om motivation, målsætning og ressourcer (dette skema skal udfyldes inden vi går i gang). I forhold til målsætninger så skal der laves en målsætning i forhold til 2400 meter løb og enten kropshævninger eller bænkpres (i må gerne vælge begge og også på nogen af de andre tests som du særligt vil fokusere på)
2. Analyse af din træning ud fra din logbog. Kom i den forbindelse ind på superkompensation, restitution, træningstyper, øvelsesvalg, repetitioner mm. Hvad var dine overvejelser?
3. Hvordan kunne du have optimeret din træning, så slutresultaterne var blevet bedre?
4. Redegør for udvalgte fysiologiske parametre som har betydning for din præstationsevne i 2400 løbet. Gør det samme for én af dine andre discipliner fra testen.
5. Hvordan skaffer din krop ATP under 2400 meterløbet samt i én af de andre discipliner fra testen.
6. Vurder din præstation i sluttesten ift. bedømmelseskriterierne - ikke mindst set i forhold til dine egne forventninger og i forhold til din træningsindsats. Er du tilfreds og hvorfor og hvorfor ikke?
Bilag 1: Oversigt over resultater i start- og slut test (I kan bruge skemaet på side 810)
Bilag 2: Din logbog over træningen i løbet af forløbet (du kan bruge den der ligger i Yubio side 813)
Tidsplan:
Onsdag den 4/9 - Intro til træningsforløbet
Torsdag den 12/9 - start test
Uge 36 til uge 44 - Der skal selvtrænes minimum 2 - 3 gange i ugen.
Vi arbejder med X-fit og styrketræning i idrætsmodulerne
Torsdag den 31/10 - slut test
Søndag den 17/11 - Aflevering af træningsrapport i lectio
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Stepaerobic
Formålet med stepaerobicforløbet:
Formålet med forløbet i stepaerobic er, at du lærer grundtrin og nogle variationer
i stepaerobic. For at kunne udføre disse trin skal du kunne koordinere ben og
armbevægelser, og du skal have en rytmisk forståelse, så det foregår i takt til musikken. I
forløbet kommer du også til selv at sammensætte små koreografier, og her skal du vise, at du
kan sammensætte trin til en ny serie, og at du kan opbygge øvelserne, så andre kan lære dem
uden at holde pause. Pausen er nemlig vigtig at undgå, så du arbejder kontinuerligt og træner
kondition og udholdenhed.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre forskellige stepaerobic trin
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benenene)
- fysisk og konditionsmæssigt kunne følge med
- sammensætte små koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af rum/bænk,
- opbygge enkelte af øvelserne, så de gradvist bliver mere komplekse
- redegøre for centrale begreber såsom kontinuerlig træning, puls og Borgs skala.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Padel + idræt og identitet
Det praktiske:
Faglige mål:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i
padel.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene serv, grundslag i for- og baghånd, lob, flugtninger, bandeja
- Være bekendt med de grundlæggende regler i padel
- Rimelig beherskelse af serv, returnering, grundslag i forhånd og baghånd, brug af glas i
for- og baghånd, flugtninger i forhånd, lob
- Have en taktisk forståelse med særlig fokus på: Hvor skal jeg placere mig i defensiven?, hvor skal jeg placere mig ved nettet?, hvor skal jeg placere mig ved servemodtagelse?, hvor skal jeg placere mig når jeg skal serve?, fremløb mod net efter serv, no man's land?
I det teoretiske har vi arbejdet med idræt og identitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Ski - præster under pres
Skitur hvor der var fokus på slalom og idrætspsykologi. Vi har specielt arbejdet med det mentale styrkekompas og værdibaserede handlinger´.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Øve drejebøger
Eleverne har arbejdet med drejebøger og der har været individuelle faglige samtaler (prøve eksamen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862764433",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862764433",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862764433"
}