Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Pernille Viinholt-Nielsen
|
Hold
|
2022 EN/a (1a EN, 2a EN, 3a EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introducing the Bard
Introduktion til Shakespeare og hans værker. Vi vender tilbage til den kanoniske forfatter i 3g.
Der er optakt til og efterbehandling af Rune Lykkebergs oplæg om sin interviewbog "Samtaler om Shakespeare".
Uddrag af moderne Shakespeare-versioner som "She's the Man" og "10 Things I Hate about You".
Ca. sidetal: 15
I det treårige forløb arbejdes med
- ENGRAM og Do it! Write i Min Læring
- ud over ordbogen.com bruges Oxford Learner's Dictionaries https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- OneNote A 22-25 EN A
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Growing up
Udbygning af "Growing up" emnet. Hvor vi i grundforløbet arbejdede med novellegenren, inddrager dette forløb non-fiction og spillefilm.
Ca. sidetal: 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Charles Dickens: A Christmas Carol
Med udgangspunkt i the American Drama Groups opførelse af Charles Dickens' "A Christmas Carol" læses fortællingen i forkortet form og uddrag. Klassen arbejder selv med at opføre første akt af skuespillet.
Ca. sidetal: 35
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Political dystopia - Animal Farm
Med udgangspunkt i George Orwells roman "Animal Farm" behandles den politiske dystopi som emne. Det sker i samarbejde med historie. I den forbindelse ser vi også opførelsen af "1984" på Odense Teater og læser uddrag af romanen.
Desuden inddrages serieversionen af Margaret Atwoods roman "The Handmaid's Tale".
Ca. sidetal: 130
|
Indhold
|
Kernestof:
-
George Orwell: Animal Farm ny bog, systime; sider: 11-18, 23-30, 33-39, 43-47, 53-62, 67-74, 80-90, 94-106, 113-122, 126-135
-
“Model Citizen” (David James Armsby, 2020); sider: 1
-
1984 by George Orwell.pdf
-
Uddrag fra kap. 1 i George Orwells 1984 fra Your Society – check it out, red. Gregers Friisberg, Columbus 2006; sider: 246-249
-
"The Handmaid’s Tale" afsnit 1 sæson 1 (2017); sider: 1
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
31,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Class in the UK - EKSAMEN
Fokus på klasseforskelle og klasseproblematikker i Storbritannien. Disse blev også belyst på en studietur til London (East End), hvor vi bl.a. besøgte Harrow School og Old Bailey.
Der arbejdes primært med skønlitterære tekster, men ikke kun. Synsvinklen ligger ved forskellige klasser.
Der indgik arbejde med en variant af engelsk, Cockney.
Fra Worlds of English (red. Finderup og Fog), Systime, 2010:
Jilly Cooper: “Class” (1979)
Monty Python’s Flying Circus: “Working-Class Playwright” (1969) og “Upper-Class Twit of the Year” (1970)
Penelope Lively: “The Happiest Days of Your Life” (1978)
William Blake: ”London” (1794)
Tarquin Hall: “ Salaam Brick Lane” (2005)
Doris Lessing: “DHSS” (1991)
Pulp: Common People (1995)
Ca. sidetal: 50
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Digital Identities
Unges brug af skærme og de sociale medier og de mulige positive og/eller negative konsekvenser af denne brug er hovedfokus i emnet.
Klassen arbejder også projektorienteret med selvvalgte emner, der relaterer til det digitale univers. Her er et væsentligt fokus: valg og kritisk vurdering af internetkilder.
Ca. sidetal: 20
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Nigeria - A country of many voices - EKSAMEN
Forløbet behandler de mange modsætninger, der præger Nigeria. Vi ser på kulturelle, etniske, religiøse, sociale og kønsmæssige forskelle.
Fra "Africa Unfold" har vi læst:
"Setting the scene: the historical context" (supplerende stof)
Chimamanda Ngozi Adichie, "The danger of a single story" samt TED talk samt uddrag af ”Half of a Yellow Sun”
Monika Mark, ”Shuga: The Soap Opera Helping Africa Confront HIV”
Fela Kuti: ”Colonial Mentality”
Sefi Atta: ”Spoils”
’Kego Onyido:”Stolen Home"
Klassen skrev analytisk essay om begyndelsen af Adichies roman ”Half of a Yellow Sun”
Da klassen har musik på A-niveau, udvalgte de alle en nigeriansk sang, som de analyserede og lavede et oplæg om.
TV-serien "Shuga" sæson 3 afsnit 1 og 2
Ca. sidetal: 50
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
English as a Global Language
I forløbet fokuseres både på engelsk som modersmål (første- eller andetsprog) og lingua franca.
Desuden inddrages karrierelæring i og med, at eleverne skal skrive et brev til sig selv, hvor de bl.a. skal redegøre for deres nuværende engelskkompetencer, fagets relevans for dem og deres faglige ambitioner for det afsluttende skoleår.
Følgende materiale fra "Worlds of English anvendes:
”Global English” s. 22-23 (supplerende mat)
uddrag fra Jonathan Safran Foer, ”Everything is Illuminated” s. 24-25
John Agard, “Reporting from the Frontline of the Great Dictionary Disaster” s. 26-27
OpenLearn from the Open University:
"English in the European Union - Worlds of English 2/4"
https://www.youtube.com/watch?v=CKAeFi1IT54&ab_channel=OpenLearnfromTheOpenUniversity
Uddrag fra https://www.thoughtco.com/english-as-a-lingua-franca-elf-1690578
Ca. sidetal: 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
African American Voices - EKSAMEN
Et kronologisk forløb fra slavetiden over forrige århundredes borgerrettighedsbevægelse til i dag med særligt fokus på sort sang- og musikarv.
Fra antologien "Worlds of English" (red. Fog og Finderup, Systime 2010) indgår:
Langston Hughes: ”Tales of Simple: Temptation”
Der er også fokus på den retoriske dimension i politiske taler, og vi har arbejdet med AAVE (African American Vernacular English).
ca. sidetal: 60
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Go Down Moses fra Black Voices, Gyldendal 2017; sider: 31-33
-
Jacob D Green Narrative.pdf
-
Jacob D. Green, Narrative of the Life of J.D. Green, a Runaway Slave from Kentucky (excerpt), Black Voices, Gyldendal 2017; sider: 22-24
-
Langston Hughes: "Merry-Go-Round" (1942) fra antologien "Black Voices, Gyldendal 2016; sider: 76
-
Anne Mette Finderup: Worlds of English, Systime; sider: 111-112, 126-128
-
I Have a Dream.pdf
-
Nina Simone, Mississippi Goddam (1964); sider: 1
-
Lovecraft Country (Misha Green), 2020 episode 1; sider: 1
-
Notes of a Native Son.pdf
-
James Baldwin, ”Notes of a Native Son” (excerpt) fra American Literature: 4 Themes, Gyldendal 1972; sider: 1-3
-
Atlanta episode 1 (creator: Donald Glover, 2016); sider: 1
-
Tupac Shakur: “Panther Power” fra Rikke Siersbæk: Youth Cultures in the USA, Systime 2007; sider: 181-183
-
Kendrick Lamar, Alright.docx
-
Kamala Harris and the question of Black identity.docx Kamala Harris_ identity The Conversation.pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
The presidential election 2024
Fokus er på amerikanske værdier og valgtemaer og kandidaternes politiske ståsted. Produktet bliver en kampagnevideo og medfølgende oplæg/ppt, da klassen deltager i forlaget Columbus' konkurrence.
Som skriftligt arbejde har eleverne holdt en valgtale som enten Harris eller Trump om centrale valgtemaer.
Der indgår samarbejde med samfundsfag/historie, som gennemgår det amerikanske politiske system.
ca. sidetal: 20
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Imperialism - EKSAMEN
Primært fokus på de engelske kolonisatorer og deres synsvinkel samt betydningen af imperialisme-tankegangen for Storbritannien i dag.
Introduktionstimer: Worlds of English s. 33-34 (Great Britain's National Anthem) samt Passwords s. 106-109
Yderligere materiale:
- Cecil Rhodes: uddrag “Confession of Faith” (1877) fra University of Oregon
- Gary Younge: “Britain’s imperial fantasies have given us Brexit”, the Guardian 2018
Der indgår desuden en række elevoplæg om relevante emner. Det sidste oplæg, der blev holdt i 2025, handler om britisk indflydelse i Mellemøsten.
ca. sidetal: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Evil and the dark side of human nature - EKSAMEN
Emnet udforsker ondskabens natur gennem romanen "The Fifth Child", "Macbeth" i uddrag og film samt en række andre tekster, heriblandt en TedTalk og en novellefilm.
Som en introduktion til forløbet har klassen hørt et oplæg på SDU på engelskstudiet om ondskab.
Der indgår litteraturhistoriske oplæg i forløbet.
Fokus ligger bl.a. på definitionen af ondskab og på ondskab, hvor børn er involveret.
Fra "Wider Contexts" har vi læst:
Sean Spence, ”Mad or Bad”
Richard Matheson, “Born of Man and Woman”
uddrag fra "Macbeth"
William Blake: "The Clod and the Pebble"
Vi har set uddrag fra forskellige Macbeth-opførelser.
Estimeret sidetal: ca. 230
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50866795137",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50866795137",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50866795137"
}