Holdet 2022 EN/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Pernille Viinholt-Nielsen
Hold 2022 EN/a (1a EN, 2a EN, 3a EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introducing the Bard
Titel 2 Growing up
Titel 3 Charles Dickens: A Christmas Carol
Titel 4 Political dystopia - Animal Farm
Titel 5 Class in the UK - EKSAMEN
Titel 6 Digital Identities
Titel 7 Nigeria - A country of many voices - EKSAMEN
Titel 8 English as a Global Language
Titel 9 African American Voices - EKSAMEN
Titel 10 The presidential election 2024
Titel 11 Imperialism - EKSAMEN
Titel 12 Evil and the dark side of human nature - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introducing the Bard

Introduktion til Shakespeare og hans værker. Vi vender tilbage til den kanoniske forfatter i 3g.
Der er optakt til og efterbehandling af Rune Lykkebergs oplæg om sin interviewbog "Samtaler om Shakespeare".
Uddrag af moderne Shakespeare-versioner som "She's the Man" og "10 Things I Hate about You".
Ca. sidetal: 15

I det treårige forløb arbejdes med
- ENGRAM og Do it! Write i Min Læring
- ud over ordbogen.com bruges Oxford Learner's Dictionaries https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- OneNote A 22-25 EN A
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Growing up

Udbygning af "Growing up" emnet. Hvor vi i grundforløbet arbejdede med novellegenren, inddrager dette forløb non-fiction og spillefilm.
Ca. sidetal: 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Charles Dickens: A Christmas Carol

Med udgangspunkt i the American Drama Groups opførelse af Charles Dickens' "A Christmas Carol" læses fortællingen i forkortet form og uddrag. Klassen arbejder selv med at opføre første akt af skuespillet.
Ca. sidetal: 35
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 4,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 4 Political dystopia - Animal Farm

Med udgangspunkt i George Orwells roman "Animal Farm" behandles den politiske dystopi som emne. Det sker i samarbejde med historie. I den forbindelse ser vi også opførelsen af "1984" på Odense Teater og læser uddrag af romanen.
Desuden inddrages serieversionen af Margaret Atwoods roman "The Handmaid's Tale".

Ca. sidetal: 130
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 31,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Class in the UK - EKSAMEN

Fokus på klasseforskelle og klasseproblematikker i Storbritannien. Disse blev også belyst på en studietur til London (East End), hvor vi  bl.a. besøgte Harrow School og Old Bailey.
Der arbejdes primært med skønlitterære tekster, men ikke kun. Synsvinklen ligger ved forskellige klasser.
Der indgik arbejde med en variant af engelsk, Cockney.

Fra Worlds of English (red. Finderup og Fog), Systime, 2010:
Jilly Cooper: “Class” (1979)
Monty Python’s Flying Circus: “Working-Class Playwright” (1969) og “Upper-Class Twit of the Year” (1970)
Penelope Lively: “The Happiest Days of Your Life” (1978)
William Blake: ”London” (1794)
Tarquin Hall: “ Salaam Brick Lane” (2005)  
Doris Lessing: “DHSS” (1991)

Pulp: Common People (1995)
Ca. sidetal: 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Digital Identities

Unges brug af skærme og de sociale medier og de mulige positive og/eller negative konsekvenser af denne brug er hovedfokus i emnet.
Klassen arbejder også projektorienteret med selvvalgte emner, der relaterer til det digitale univers. Her er et væsentligt fokus: valg og kritisk vurdering af internetkilder.

Ca. sidetal: 20
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 7 Nigeria - A country of many voices - EKSAMEN

Forløbet behandler de mange modsætninger, der præger Nigeria. Vi ser på kulturelle, etniske, religiøse, sociale og kønsmæssige forskelle.

Fra "Africa Unfold" har vi læst:
"Setting the scene: the historical context" (supplerende stof)
Chimamanda Ngozi Adichie, "The danger of a single story" samt TED talk samt uddrag af  ”Half of a Yellow Sun”
Monika Mark, ”Shuga: The Soap Opera Helping Africa Confront HIV”
Fela Kuti: ”Colonial Mentality”
Sefi Atta: ”Spoils”
’Kego Onyido:”Stolen Home"

Klassen skrev analytisk essay om begyndelsen af Adichies roman ”Half of a Yellow Sun”

Da klassen har musik på A-niveau, udvalgte de alle en nigeriansk sang, som de analyserede og lavede et oplæg om.

TV-serien "Shuga" sæson 3 afsnit 1 og 2

Ca. sidetal: 50

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 8 English as a Global Language

I forløbet fokuseres både på engelsk som modersmål (første- eller andetsprog) og lingua franca.
Desuden inddrages karrierelæring i og med, at eleverne skal skrive et brev til sig selv, hvor de bl.a. skal redegøre for deres nuværende engelskkompetencer, fagets relevans for dem og deres faglige ambitioner for det afsluttende skoleår.

Følgende materiale fra "Worlds of English anvendes:
”Global English” s. 22-23 (supplerende mat)
uddrag fra Jonathan Safran Foer, ”Everything is Illuminated” s. 24-25
John Agard, “Reporting from the Frontline of the Great Dictionary Disaster” s. 26-27

OpenLearn from the Open University:
"English in the European Union - Worlds of English 2/4"
https://www.youtube.com/watch?v=CKAeFi1IT54&ab_channel=OpenLearnfromTheOpenUniversity

Uddrag fra https://www.thoughtco.com/english-as-a-lingua-franca-elf-1690578

Ca. sidetal: 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 African American Voices - EKSAMEN

Et kronologisk forløb fra slavetiden over forrige århundredes borgerrettighedsbevægelse til i dag med særligt fokus på sort sang- og musikarv.

Fra antologien "Worlds of English" (red. Fog og Finderup, Systime 2010) indgår:
Langston Hughes: ”Tales of Simple: Temptation”

Der er også fokus på den retoriske dimension i politiske taler, og vi har arbejdet med AAVE (African American Vernacular English).

ca. sidetal: 60
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 The presidential election 2024

Fokus er på amerikanske værdier og valgtemaer og kandidaternes politiske ståsted. Produktet bliver en kampagnevideo og medfølgende oplæg/ppt, da klassen deltager i forlaget Columbus' konkurrence.
Som skriftligt arbejde har eleverne holdt en valgtale som enten Harris eller Trump om centrale valgtemaer.
Der indgår samarbejde med samfundsfag/historie, som gennemgår det amerikanske politiske system.
ca. sidetal: 20
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Imperialism - EKSAMEN

Primært fokus på de engelske kolonisatorer og deres synsvinkel samt betydningen af imperialisme-tankegangen for Storbritannien i dag.

Introduktionstimer: Worlds of English s. 33-34 (Great Britain's National Anthem) samt Passwords s. 106-109
Yderligere materiale:
- Cecil Rhodes: uddrag “Confession of Faith” (1877) fra University of Oregon
- Gary Younge: “Britain’s imperial fantasies have given us Brexit”, the Guardian 2018
  
Der indgår desuden en række elevoplæg om relevante emner. Det sidste oplæg, der blev holdt i 2025, handler om britisk indflydelse i Mellemøsten.

ca. sidetal: 30
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 12 Evil and the dark side of human nature - EKSAMEN

Emnet udforsker ondskabens natur gennem romanen "The Fifth Child", "Macbeth" i uddrag og film samt en række andre tekster, heriblandt en TedTalk og en novellefilm.
Som en introduktion til forløbet har klassen hørt et oplæg på SDU på engelskstudiet om ondskab.
Der indgår litteraturhistoriske oplæg i forløbet.
Fokus ligger bl.a. på definitionen af ondskab og på ondskab, hvor børn er involveret.

Fra "Wider Contexts" har vi læst:
Sean Spence, ”Mad or Bad”
Richard Matheson, “Born of Man and Woman”
uddrag fra "Macbeth"

William Blake: "The Clod and the Pebble"

Vi har set uddrag fra forskellige Macbeth-opførelser.

Estimeret sidetal: ca. 230
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde