Holdet 2022 EN/cm - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Pernille Viinholt-Nielsen
Hold 2022 EN/cm (1cm EN, 2cm EN, 3cm EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introducing the Bard
Titel 2 Growing up
Titel 3 Charles Dickens: A Christmas Carol
Titel 4 Thirteen Reasons Why
Titel 5 Shorties
Titel 6 Digital Identities - EKSAMEN
Titel 7 Black Voices - EKSAMEN
Titel 8 Short Films
Titel 9 English as a Global Language
Titel 10 Imperialism - EKSAMEN
Titel 11 The Roaring 20s - EKSAMEN
Titel 12 The presidential election 2024
Titel 13 Love through the Ages - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introducing the Bard

Introduktion til Shakespeare og hans værker. Vi vender tilbage til den kanoniske forfatter i 3g.
Der er optakt til og efterbehandling af Rune Lykkebergs oplæg om sin interviewbog "Samtaler om Shakespeare".
Ca. sidetal: 15

I det treårige forløb arbejdes med
- ENGRAM og Do it! Write i Min Læring
- ud over ordbogen.com bruges Oxford Learner's Dictionaries https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- OneNote CM 22-25 EN A
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
Titel 2 Growing up

Udbygning af "Growing up" emnet. Hvor vi i grundforløbet arbejdede med novellegenren, inddrager dette forløb non-fiction og lyrik.
Philip Larkin, "This Be the Verse" (1971)

Ca. sidetal: 7
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Charles Dickens: A Christmas Carol

Med udgangspunkt i the American Drama Groups opførelse af Charles Dickens' "A Christmas Carol" læses fortællingen i forkortet form og uddrag. Klassen arbejder selv med at opføre første akt af skuespillet.

Ca. sidetal: 35

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Thirteen Reasons Why

Romanforløb, der er en naturlig forlængelse af "Growing up"-temaet fra grundforløbet og studieretningsforløbet.
I dette forløb behandles en række problematikker fra ungdomslivet, særligt i det amerikanske high school-miljø.
Serien, der er bygget over romanen, inddrages i et vist omfang, og vi undersøger romanens og seriens indflydelse på ungdomskulturen.
Undergenren YA-fiction behandles også.
Romanen bruges desuden som udgangspunkt for grammatik og skriftlige øvelser og afleveringer.
Ca. sidetal: 300
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
English 2 11-12-2022
English 3 16-01-2023
English 4 08-02-2023
English 5 05-03-2023
English 6 21-03-2023
English 7 13-04-2023
Engelsk 8 07-05-2023
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Shorties

Teoretisk og praktisk arbejde med minigenren shorties.
Omfang: 8 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Digital Identities - EKSAMEN

Unges brug af skærme og de sociale medier og de mulige positive og/eller negative konsekvenser af denne brug er hovedfokus i emnet.
Klassen arbejder også projektorienteret med selvvalgte emner, der relaterer til det digitale univers. Her er et væsentligt fokus: valg og kritisk vurdering af internetkilder.

Ca. sidetal: 20 (obligatorisk fællesstof)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 7 Black Voices - EKSAMEN

Et kronologisk forløb fra slavetiden over forrige århundredes borgerrettighedsbevægelse til i dag.
Fra antologien "Black Voices" indgår baggrundstekster:
"Slaves Are Prohibited to Read and Write by Law"
Reward poster
Solomon Northrup: uddrag fra ”Twelve Years a Slave”
Jacob D. Green: uddrag fra “Narrative of the Life of J.D. Green, a Runaway Slave from Kentucky”
Go Down Moses
Alexander Stephens: ”The Cornerstone Speech  
Langston Hughes: Merry-Go-Round
W.E.B. Du Bois: “On Being Crazy”
Billie Holiday: “Strange Fruit”
Nikki Jones: “Between Good and Ghetto. African American Girls and Inner City violence (excerpt)
Terrance Hays: “Touch”

Der er samtidig fokus på den retoriske dimension i politiske taler.

Ca. sidetal: 50
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Short Films

Vi analyserer kortfilmene "Tuck Me in" (2014) og "Behind Closed Doors" på klassen.
Derefter analyse og præsentation af forskellige kortfilm i grupper:
"Stapler" (2016)
"After you" (2008)
"The Black Hole" (2008)
"Happy Sushi" (2010)
"A Thousand Words" (2008)
"Love Field" (2008)

Uddrag fra "The English Handbook" om Raskins kortfilmsparametre.
Do it, Write! 2.0 AF9: Intro til filmtekniske begreber
Estimeret sidetal: 8 (supplerende materiale)

Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 9 English as a Global Language

I forløbet fokuseres både på engelsk som modersmål (første- eller andetsprog) og lingua franca.
Desuden inddrages karrierelæring i og med, at eleverne skal skrive et brev til sig selv, hvor de bl.a. skal redegøre for deres nuværende engelskkompetencer, fagets relevans for dem og deres faglige ambitioner for det afsluttende skoleår.
Endelig ser vi også den engelsksprogede forestilling "The Youtuber" samt de tilhørende YouTube videoer, hvor de medvirkende anvender engelsk som lingua franca.

Følgende materiale fra "Worlds of English anvendes:
”Global English” s. 22-23 (supplerende mat)
uddrag fra Jonathan Safran Foer, ”Everything is Illuminated” s. 24-25
John Agard, “Reporting from the Frontline of the Great Dictionary Disaster” s. 26-27

OpenLearn from the Open University:
"English in the European Union - Worlds of English 2/4"
https://www.youtube.com/watch?v=CKAeFi1IT54&ab_channel=OpenLearnfromTheOpenUniversity

Uddrag fra https://www.thoughtco.com/english-as-a-lingua-franca-elf-1690578

Ca. sidetal: 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Imperialism - EKSAMEN

Primært fokus på de engelske kolonisatorer og deres synsvinkel samt betydningen af imperialisme-tankegangen for Storbritannien i dag.

Introduktionstimer: Worlds of English s. 33-34 (Geat Britain's National Anthem) samt Passwords s. 106-109
Yderligere materiale:
- Cecil Rhodes: uddrag “Confession of Faith” (1877) fra University of Oregon
- Gary Younge: “Britain’s imperial fantasies have given us Brexit”, the Guardian 2018
  
Der indgår desuden en række elevoplæg om relevante emner.

ca. sidetal: 25
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 The Roaring 20s - EKSAMEN

1920'erne som litterær og kulturel periode i USA.
Hovedværket er "The Great Gatsby" som roman og film. Derudover inddrages et par andre af periodens forfattere. Fitzgeralds og Hemingways skrivestil sammenlignes.
Vi dykker desuden ned i centrale emner, f.eks. kvinderollen, forbudstiden og den amerikanske drøm.
Estimeret 120 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 The presidential election 2024

Fokus er på det amerikanske demokratiske system samt de de to store partiers og præsidentkandidaternes politiske ståsted. Klassen arbejder i grupper med forskellige emner, og produktet er plakater.
Som skriftligt arbejde skal eleverne analysere og sammenligne valgvideoer.
ca. sidetal: 12
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 13 Love through the Ages - EKSAMEN

"Romeo and Juliet" er det centrale værk i forløbet, der ud over dramaet primært beskæftiger sig med lyrik og de litterære begreber, der knytter sig til genren. Desuden arbejdes med litteraturhistorie.

Fra antologien "Wider Contexts" læses:
Christopher Marlowe: “The Passionate Shepherd to his Love” (1599)
William Shakespeare: “Sonnet 18” (1609)
John Keats, “Letter to Fanny Brawne 13th October 1819”

Roger McGough: "40-Love"

ca. 60 sider

Vi ser Baz Luhrmanns "Romeo + Juliet" (1996) samt uddrag fra andre versioner.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
English 9 05-02-2025
3cm EN skr. prøve 24-02-2025
English 10 03-03-2025
English 11 23-03-2025
English 12 22-04-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde