Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Pernille Viinholt-Nielsen
|
Hold
|
2022 EN/cm (1cm EN, 2cm EN, 3cm EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introducing the Bard
Introduktion til Shakespeare og hans værker. Vi vender tilbage til den kanoniske forfatter i 3g.
Der er optakt til og efterbehandling af Rune Lykkebergs oplæg om sin interviewbog "Samtaler om Shakespeare".
Ca. sidetal: 15
I det treårige forløb arbejdes med
- ENGRAM og Do it! Write i Min Læring
- ud over ordbogen.com bruges Oxford Learner's Dictionaries https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- OneNote CM 22-25 EN A
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
|
Titel
2
|
Growing up
Udbygning af "Growing up" emnet. Hvor vi i grundforløbet arbejdede med novellegenren, inddrager dette forløb non-fiction og lyrik.
Philip Larkin, "This Be the Verse" (1971)
Ca. sidetal: 7
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Charles Dickens: A Christmas Carol
Med udgangspunkt i the American Drama Groups opførelse af Charles Dickens' "A Christmas Carol" læses fortællingen i forkortet form og uddrag. Klassen arbejder selv med at opføre første akt af skuespillet.
Ca. sidetal: 35
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Thirteen Reasons Why
Romanforløb, der er en naturlig forlængelse af "Growing up"-temaet fra grundforløbet og studieretningsforløbet.
I dette forløb behandles en række problematikker fra ungdomslivet, særligt i det amerikanske high school-miljø.
Serien, der er bygget over romanen, inddrages i et vist omfang, og vi undersøger romanens og seriens indflydelse på ungdomskulturen.
Undergenren YA-fiction behandles også.
Romanen bruges desuden som udgangspunkt for grammatik og skriftlige øvelser og afleveringer.
Ca. sidetal: 300
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
English 2
|
11-12-2022
|
English 3
|
16-01-2023
|
English 4
|
08-02-2023
|
English 5
|
05-03-2023
|
English 6
|
21-03-2023
|
English 7
|
13-04-2023
|
Engelsk 8
|
07-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Shorties
Teoretisk og praktisk arbejde med minigenren shorties.
Omfang: 8 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Digital Identities - EKSAMEN
Unges brug af skærme og de sociale medier og de mulige positive og/eller negative konsekvenser af denne brug er hovedfokus i emnet.
Klassen arbejder også projektorienteret med selvvalgte emner, der relaterer til det digitale univers. Her er et væsentligt fokus: valg og kritisk vurdering af internetkilder.
Ca. sidetal: 20 (obligatorisk fællesstof)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Black Voices - EKSAMEN
Et kronologisk forløb fra slavetiden over forrige århundredes borgerrettighedsbevægelse til i dag.
Fra antologien "Black Voices" indgår baggrundstekster:
"Slaves Are Prohibited to Read and Write by Law"
Reward poster
Solomon Northrup: uddrag fra ”Twelve Years a Slave”
Jacob D. Green: uddrag fra “Narrative of the Life of J.D. Green, a Runaway Slave from Kentucky”
Go Down Moses
Alexander Stephens: ”The Cornerstone Speech
Langston Hughes: Merry-Go-Round
W.E.B. Du Bois: “On Being Crazy”
Billie Holiday: “Strange Fruit”
Nikki Jones: “Between Good and Ghetto. African American Girls and Inner City violence (excerpt)
Terrance Hays: “Touch”
Der er samtidig fokus på den retoriske dimension i politiske taler.
Ca. sidetal: 50
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bianca e-Møller og Mathilde Thomsen: Black Voices, gyldendal; sider: 15, 17-20, 22-24, 31-32, 46-48, 50-51, 60-63, 78-80, 140-144, 152-155, 172-173
-
Mudbound (instr: Dee Rees, 2017); sider: 1
-
The View from Room 205 - podcast
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Short Films
Vi analyserer kortfilmene "Tuck Me in" (2014) og "Behind Closed Doors" på klassen.
Derefter analyse og præsentation af forskellige kortfilm i grupper:
"Stapler" (2016)
"After you" (2008)
"The Black Hole" (2008)
"Happy Sushi" (2010)
"A Thousand Words" (2008)
"Love Field" (2008)
Uddrag fra "The English Handbook" om Raskins kortfilmsparametre.
Do it, Write! 2.0 AF9: Intro til filmtekniske begreber
Estimeret sidetal: 8 (supplerende materiale)
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
English as a Global Language
I forløbet fokuseres både på engelsk som modersmål (første- eller andetsprog) og lingua franca.
Desuden inddrages karrierelæring i og med, at eleverne skal skrive et brev til sig selv, hvor de bl.a. skal redegøre for deres nuværende engelskkompetencer, fagets relevans for dem og deres faglige ambitioner for det afsluttende skoleår.
Endelig ser vi også den engelsksprogede forestilling "The Youtuber" samt de tilhørende YouTube videoer, hvor de medvirkende anvender engelsk som lingua franca.
Følgende materiale fra "Worlds of English anvendes:
”Global English” s. 22-23 (supplerende mat)
uddrag fra Jonathan Safran Foer, ”Everything is Illuminated” s. 24-25
John Agard, “Reporting from the Frontline of the Great Dictionary Disaster” s. 26-27
OpenLearn from the Open University:
"English in the European Union - Worlds of English 2/4"
https://www.youtube.com/watch?v=CKAeFi1IT54&ab_channel=OpenLearnfromTheOpenUniversity
Uddrag fra https://www.thoughtco.com/english-as-a-lingua-franca-elf-1690578
Ca. sidetal: 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Imperialism - EKSAMEN
Primært fokus på de engelske kolonisatorer og deres synsvinkel samt betydningen af imperialisme-tankegangen for Storbritannien i dag.
Introduktionstimer: Worlds of English s. 33-34 (Geat Britain's National Anthem) samt Passwords s. 106-109
Yderligere materiale:
- Cecil Rhodes: uddrag “Confession of Faith” (1877) fra University of Oregon
- Gary Younge: “Britain’s imperial fantasies have given us Brexit”, the Guardian 2018
Der indgår desuden en række elevoplæg om relevante emner.
ca. sidetal: 25
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
The Roaring 20s - EKSAMEN
1920'erne som litterær og kulturel periode i USA.
Hovedværket er "The Great Gatsby" som roman og film. Derudover inddrages et par andre af periodens forfattere. Fitzgeralds og Hemingways skrivestil sammenlignes.
Vi dykker desuden ned i centrale emner, f.eks. kvinderollen, forbudstiden og den amerikanske drøm.
Estimeret 120 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
The presidential election 2024
Fokus er på det amerikanske demokratiske system samt de de to store partiers og præsidentkandidaternes politiske ståsted. Klassen arbejder i grupper med forskellige emner, og produktet er plakater.
Som skriftligt arbejde skal eleverne analysere og sammenligne valgvideoer.
ca. sidetal: 12
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Love through the Ages - EKSAMEN
"Romeo and Juliet" er det centrale værk i forløbet, der ud over dramaet primært beskæftiger sig med lyrik og de litterære begreber, der knytter sig til genren. Desuden arbejdes med litteraturhistorie.
Fra antologien "Wider Contexts" læses:
Christopher Marlowe: “The Passionate Shepherd to his Love” (1599)
William Shakespeare: “Sonnet 18” (1609)
John Keats, “Letter to Fanny Brawne 13th October 1819”
Roger McGough: "40-Love"
ca. 60 sider
Vi ser Baz Luhrmanns "Romeo + Juliet" (1996) samt uddrag fra andre versioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Wider Contexts, Gyldendal; sider: 83, 92-93
-
“Shakespeare in Love” (John Madden, 1998); sider: 1
-
Find and read a good summary of Shakespeare's play "Romeo and Juliet"
-
william shakespeare: romeo and juliet, RSC; sider: 25-26, 41-43, 46-49, 62-63, 105-106, 110-112, 116-128
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
English 9
|
05-02-2025
|
3cm EN skr. prøve
|
24-02-2025
|
English 10
|
03-03-2025
|
English 11
|
23-03-2025
|
English 12
|
22-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50866822584",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50866822584",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50866822584"
}