Holdet 2022 EN/nu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Casper Kirkegaard Øritsland, Kat Weber-Hansen
Hold 2022 EN/nu (1nu EN, 2nu EN, 3nu EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tilladte hjælpemidler
Titel 2 Horror
Titel 3 Værklæsning: The Curious Incident of the Dog...
Titel 4 Hip Hop History
Titel 5 Romeo and Juliet
Titel 6 It's a Conspiracy!
Titel 7 The Gallant South (EXAM)
Titel 8 Jamaica and the Caribbean (EXAM)
Titel 9 Great Scott! (EXAM)
Titel 10 Alas, poor Hamlet? (EXAM)
Titel 11 UK: Working Class Heroes and Eton messes (EXAM)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tilladte hjælpemidler

Tilladte hjælpemidler for alle 3 år:

Grammatikbog:
- MinLæring.dk
- Onenote for holdet (Engelsk 123nu)

Ordbøger:
- ordbogen.com
- https://www.merriam-webster.com/
- https://dictionary.cambridge.org/
- https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Øvrige:
- Hjemmesider med direkte link fra Onenote eller handout
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Horror

Horror-forløbet er et introducerende litteraturanalsyeforløb, hvor eleverne har skulle fagligt reflektere over horror som genre. samt analysere horror ud fra både en socio-psykologisk vinkel med udgangspunkt i Stephen King, samt ud fra an biologisk-evolutionær vinkel med udgangspunkt i Stephen Qammens teorier.

Forløbet er sat sammen ud fra perspektivet om, at Horrorgenren opfylder en række troper, der alle kan analyseres ud fra de to vinkler, og de valgte tekster er brugt som eksempler herpå.


Kernestof:
Fra Hansen, Johanne Riktup og Rasmus Drisdal. (2016). Horror. Systime:
- Benchley, Peter. Jaws. (Excerpt).
- King, Stephen. Why We Crave Horror Movies
- Matheson, R.C. Making Cabinets.
- Palahniuk, Chuck (2005). Guts.
- Qammen, David (2004). Monster of God.
- Dickens, Charles. (1843). A Christmas Carol.


Andre tekster:
Cochrane, Kira (2013). Ghost Stories: Why the Victorians Were so Spookily Good at Them. The Guardian.

Teater:
A Christmas Carol. Charles Dickens. TNT Theatre Group.

I alt: 36 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
JAWS 04-12-2022
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Værklæsning: The Curious Incident of the Dog...

Eleverne har læst romanen "The Curious Incident of the Dog in the Nighttime" af Mark Haddon. Indholdet har primært været fokuseret på analyse af romanens temaer, karakterer og narrative teknikker.

Fagligt har fokus primært været på litterær analyse og genre Eleverne har arbejdet specifikt med personkarakteristik, tematiske diskussioner og fortolkning af bogens plot og genre, herunder også symbolik.

Eleverne har skrevet en "book repot" med inddragelse af refleksioner over forskellige, selvvalgte aspekter af romanen.

Kernestof:

- Mark Haddon, The Curious Incident of the Dog in the Nighttime, Random House UK, 2004

I alt: 226 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hip Hop History

Eleverne er blevet introduceret til hip hoppens tidlige historie, med fokus på historiske og kulturelle strømninger inden for subkulturen. Eleverne har arbejdet med udvalgte sangtekster og musikvideoer, og forløbet er afsluttet med et miniprojekt med fokus på analyse og skriftlige produkter.

Kernestof:

Tekster:
Grandmaster Flash - The Message
Snoop Dogg - V.A.T.O.
N.W.A. Fuck The Police

Film: Straight outta Compton

I alt: 16 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Romeo and Juliet

Eleverne har læst uddrag af Romeo and Juliet af William Shakespeare. De er blevet introduceret til kernebegreber som enetaler, iambisk pentameter/blank verse og Shakespeares historie.

Materiale:
Speyer, Birgitte. Reading Shakespeare in Our Time. Uddrag.

Shakespeare. Romeo and Juliet.
- Act 1 scene 1
- Act 2 scene 2

Film:
Baz Luhrmann. Romeo and Juliet. 1996


I alt: 24 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 It's a Conspiracy!

Eleverne har arbejdet med konspirationsteorier og internettets rolle som platform for vidensdeling og fake news. Indholdet har primært været researcharbejde om forskellige selvvalgte konspirationsteorier, Q-Anon, Flat Earthers og vidnesbyrd fra mennesker, der har været påvirket direkte af konspirationsteorier. Der har dog også været analyse af non-fiction genren og generelle tendenser i USAs politiske arena.

Fagligt har fokus primært været på informationssøgning og kildekritik, og eleverne har arbejdet specifikt med genkendelse af falske kilder, og hvordan man skal undersøge materiale for bias og manglende evidens.
Eleverne har lavet præsentationer af selvvalgte konspirationsteorier, hvor de også har forsøgt at finde beviser, der kunne debunke dem,


Kernestof:

- Masood Farivar, “Capitol Riot Exposed QAnon’s Violent Potential”, VOAnews.com, 31/03-2021

- Julia Jacobo, “A visual timeline of how the attack on Capitol Hill unfolded”, ABC news, 10/01-2021

- Dora Mekouar, “Why Do People Embrace Conspiracy Theories?”, VOAnews.com, 20/02-2021 (https://www.voanews.com/a/usa_all-about-america_why-do-people-embrace-conspiracy-theories/6202150.html)

- Donald Jr. Trump, excerpt from speech on January 6th, (kortlink.dk/2n5en)(uddrag af tale)

- “Ep. 1: Calm before the storm” Q: Into the Storm, instr. Cullen Hoback (tv-serie)

- "QAnon: The conspiracy theory spreading fake news", BBC Newsnight, 24 juli 2020, (https://www.youtube.com/watch?v=u8Gd9MJsnnE)

- NPR Podcast, "Conspiracy Theories Are Having A Moment — It's Bad For Democracy", NPR.org, 21 Juli 2023 (https://www.npr.org/transcripts/1189444448)

- Behind the Curve, instr. Daniel J. Clark, 2018 (dokumentar)


Supplerende stof:

- "QAmom - Confronting my mom's conspiracy theories", DustySean 24 maj 2021 (https://www.youtube.com/watch?v=Dz-IEB0tFt8)

- Selin Türker, "En insider? En nobody? Trump? Sprogdetektiver har afsløret QAnons bagmænd", Zetland, 23 februar 2022 (https://www.zetland.dk/historie/sOZWGV4V-m8aLxapR-c9fc8)

- Kommentarer om QAnons konsekvenser for almindelige familier, fra reddit.com


Abbie Richards' Tiktok shorts om “The Conspiracy Chart”:

- Conspiracy Chart intro: (https://shorturl.at/hovAW)

- Conspiracy Chart part 1: (https://www.tiktok.com/@tofology/video/6875810771163516165)

- Conspiracy Chart part 2: (https://www.tiktok.com/@tofology/video/6876515396594257158)

- Conspiracy Chart part 3: (https://www.tiktok.com/@tofology/video/6877646565679303942)

- Conspiracy Chart part 4: (https://www.tiktok.com/@tofology/video/6881743513185275141)

- Conspiracy Chart part 5: (https://www.tiktok.com/@tofology/video/6890257204004359430)

- How do conspiracies become dangerous: (https://www.tiktok.com/@tofology/video/6879802189045419269)

- What is QAnon?: (https://www.tiktok.com/@tofology/video/6883960349280701701)

I alt: 59 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 The Gallant South (EXAM)

Indholdsmæssigt har der været fokus på ’Issues related to being black’ i sydstaterne, med særligt fokus på Jim Crow lovgivning og etiketter samt hvordan hvides selvopfattelse har bidraget til den ekstreme racisme i sydstaterne. Der indledtes med et historisk overblik over de mest skelsættende begivenheder i Amerikansk historie, der har haft med Afroamerikanere at gøre, med fokus på perioden omkring den Amerikanske borgerkrig samt tiden omkring the Civil Rights Movement.

Fagligt har fokus været på analyse af skønlitteratur samt introduktion til filmanalyse, herunder filmiske virkemidler, klipning og lyd. Eleverne har desuden arbejdet med research og informationssøgning omkring 1960'ernes begivenheder i forbindelse med borgerrettighedsbevægelsen.

Desuden er eleverne blevet introduceret for filmanalyse, med særligt fokus på skildringen af racisme, og kulturelle og samfundsmæssige forhold i forbindelse med filmenes indhold (hvides selvforståelse gennem repræsentationen af sydstaterne i Gone With the Wind, og ). Desuden er Ebonics blevet introduceret for at belyse det engelske sprogs variation.


Som afslutning på forløbet har eleverne arbejdet i "Literature Circles", hvor hver gruppe har arbejdet med en novelle fra novellesamlingen Heads of the Colored People skrevet af Nafissa Thompson-Spies. Det er derfor forskelligt, hvilken novelle den individuelle elev har kendskab til, men vi har som klasse diskuteret novellesamlingens overordnede temaer og gennemgående problemstillinger i forhold til emnet.



Kernestof:

- Billie Holiday, "trange Fruits", 1939

- Liz Fields, "The story behind Billie Holiday’s ‘Strange Fruit’", PBS, 12 april 2021 (https://www.pbs.org/wnet/americanmasters/the-story-behind-billie-holidays-strange-fruit/17738/)

- Richard Wright. “The Ethics of Living Jim Crow: An Autobiographical Sketch”. Viking Press, 1937: http://newdeal.feri.org/fwp/fwp03.htm

- "Scrub Me Mama With A Boogie Beat", Universal Pictures, 1941 (cartoon) (https://www.youtube.com/watch?v=7KcxcS3V1dE)

- "When I See an Elephant Fly", uddrag fra Disney-filmen Dumbo, 1941 (cartoon) (https://www.youtube.com/watch?v=_v2exWrsGOc)

- "How the 'Lost Cause' narrative became American history", Washington Post, 5 marts 2020 (https://www.youtube.com/watch?v=9Y6luq3aUvc)

- Nicole Winthrop, "It’s time to abandon the white savior narrative", The Michigan Daily, 2 juli 2020. (https://www.michigandaily.com/statement/its-time-abandon-white-savior-narrative/

- "The White Savior Trope, Explained", The Take, 1 juli 2020 (https://www.youtube.com/watch?v=w1vuhrFfEkE)

- Gone with the Wind, instr. Victor Fleming, 1939 (film)

- BlackkKlansman, instr. Spike Lee, 2018 (film)


Supplerende stof:

- Margaret Mitchell, efterskrift til den danske oversættelse af Borte med blæsten, 1945

- "Ku Klux Klan", History.com, 20 april 2023 (https://www.history.com/topics/19th-century/ku-klux-klan)

- Kathryn Stockett. “Chapter 1: Abileen” fra The Help, Penguin Books, 2009: s. 1-2

- "Jim Crow Laws and Etiquette". Lærerproduceret handout.

- "Timeline of Black American History". Lærerproduceret handout.


Eleverne har i grupper læst forskellige noveller fra Nafissa Thompson Spies, Heads of the Colored People, Vintage Publishing, 2019:

- "The Necessary Changes Have Been Made" (s. 15-32)
- "Belles Letres" (s. 33-50)
- "The Body's Defenses against Itself" (s. 51-64)
- "Fatima the Biloquist - A Transformation Story" (s. 65-82)
- "Whisper to a Scream" (s. 119-134)
- "Not Today, Marjorie" (s. 135-158)
- "A Conversation about Bread" (s. 173-184)


Alle har skrevet Analytisk essay om: Lorenzo, Hilary Holland. ”’I Don’t See Color’: Why You Should Start”. Huffington Post, Nov. 06, 2016: https://tinyurl.com/yynzokf3


I alt: 68 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Jamaica and the Caribbean (EXAM)

Forløb om tredje engelsksproget område: Jamaica og de vestindiske øer/Caribien.
Vi har arbejdet med forløbet opdelt i 3 underemner:

- The History of Jamaica and the Caribbean
- Jamaican Identity, Rastafarianism and Patois
- The Windrush Generation

Hvert forløb har haft fokus på Jamaicas forbindelse til Storbritannien som imperium og kolonimagt, og hvilke konsekvenser denne kolonitid har haft for det jamaicanske folk både før og nu.

Fagligt har vi været bredt omkring og har arbejdet med fiction, point of view, primære kilder fra apprenticeship-tiden (1830'erne) og brochure til  englænderne om immigranterne fra Vestindien i 1840'erne. Vi har desuden arbejdet med det retoriske pentagram, retoriske virkemidler, modtager og afsender-forhold samt genrekonventioner og -brud i en tekst af John Figueroa.

Eleverne har lavet digtanalyse med tekster af bl.a. Louise Bennett-Coverly, Claude McKay og Bob Marley med socialhistorisk og ideologikritisk analyse af temaerne, samt et lille forløb om Patois, hvor de har arbejdet med sproglig variation og grammatik samt idiomatik og ordforråd i creoler.

History of Jamaica:
Kernestof:

- James Williams, A Narrative of Events Since the First of August, 1834. London: printed by J. Rider, 14, Bartholomew Close. (https://archive.org/details/narrativeofeventwill)

- Eric Yosomono, “Myths about Pirates.” Cracked.com, 21. oktober 2011. (https://www.cracked.com/article_19482_6-absurd-pirate-myths-everyone-believes-thanks-to-movies_p2.html)

- Sin City Jamaica – Pirate Paradise. Fra History International, 2012. (dokumentar) (https://www.youtube.com/watch?v=BRwwSxmo9i0)

- Jamaica Information Service. “The History of Jamaica.” (https://jis.gov.jm/information/jamaican-history/)

-  “Apprenticeships in Jamaica.” Lærerproduceret handout.


Gruppearbejde:
Gruppe 1-6 præsentere om teksten "Myths about Pirates", mens de sidste 2 grupper præsenterede om følgende videoer:

- "Was Walking the Plank a Real Thing? The Truth Behind the Pirate Myth", Let's Teach, 4 januar 2023 (https://www.youtube.com/watch?v=R4CRYC6iUy4)

- "Behind the myth of a breast-baring pirate", BBC reel, 19 december 2019 (https://www.youtube.com/watch?v=vBVeQwhcjZg)


Supplerende stof:

- “Advertisement” forord til A Narrative of Events.

- “To His Excellency Sir Lionel Smith, &c. &c.” Efterskift til A Narrative of Events.
________________________________________________________________

Jamaican Identity and Patois:
Kernestof:

- "What is Patois?" Lærerproduceret handout.

- Louise Bennet-Coverley, fra Jamaica Labrish, Sangster’s Book Store, 1966: s. 210.
– – – “Noh Lickle Twang”
– – – “Dry-Foot Bwoy”

- Claude McKay, fra Complete Poems, University of Illinois Press, 1912:
– – – “Clarendon Hills, Farewell” s. 17
– – – “Whe’ fe Do.” s. 26-28
– – – “Dat Dirty Rum.” s. 46-48
– – – “My Native Land, My Home.” s. 57-58
– – – “My Mountain Home.” s. 80-82

- Tim Hall, “Rastafarianism: Origins and beliefs.” The Telegraph, 12 April 2007. (https://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1548384/Rastafarianism-Origins-and-beliefs.html)

- Bob Marley and the Wailers. “Buffalo Soldier”. Fra Rastaman Vibration, 1976. (lyrics)

The Harder They Come, instr. Perry Henzell, 1977 (film)


Gruppearbejde:
Grupperne har skrevet et analytisk essay om én af følgende sange fra Bob Marley and the Wailers:
- “Jammin"
- “Get up, stand up.”
- "War"
- "Redemption Song"
Alle grupper har desuden diskuteret følgende artikel:
- Howard McGowan, "Bob Marley omitted from the Hall of Fame", The Gleaner, 3 november 1989, p.1


Supplerende stof:

- Real Empress Yudah. ”Jamaica Vlog #1 – Clarendon Hills House and Land.” Youtube, 9 December 2017. (https://www.youtube.com/watch?v=_YfHJFGJP7Y)

– – – Comments from the video.

- “A Nuh Bob Dah.” Newspaper article from 29 January, 1983, Kingston 10. (https://nlj.gov.jm/wp-content/uploads/2017/04/bn_marley_rn_003.pdf)
________________________________________________________________


The Windrush Generation:
Kernestof:

- Adina Campbell, "What is Windrush and what is the Windrush generation?", BBC, 14 maj 2024 (https://www.bbc.com/news/uk-43782241)

- John Figueroa, "British West Indian Immigration to Great Britain", Caribbean Quarterly, Vol. 5, No. 2 (February, 1958), pp. 116-120 (https://www.jstor.org/stable/40652609)

- "I'm part of Windrush and am returning to Jamaica after 50 years", The Guardian, 7 oktober 2019 (https://www.youtube.com/watch?v=An4vgjvMZWQ)

- BBC News scripts. Radio manuskripter fra BBC Radio, 22. juni 1948 (https://www.bl.uk/windrush/articles/windrush-and-the-making-of-post-imperial-britain#[/url])

- Your Neighbours from the West Indies Pamflet fra ”The British Council of Churches and the Consultative Committee on Overseas Coloured Workers in Britain”, 1955 (uddrag) (https://www.bl.uk/windrush/articles/windrush-stories-creative-writing-activities-secondary-students)

- ”Pathé Reporter Meets (1948)”. Nyhedsklip fra British Pathé, 1948. (https://www.youtube.com/watch?time_continue=168&v=QDH4IBeZF-M&feature=emb_logo)

- ”Our Jamaican Problem”. Baggrundsartikel fra British Pathé, 1955. (https://www.youtube.com/watch?v=A2VyKtfByXk)



Supplerende stof:

- ”Windrush Generation: Who are they and why are they facing problems?” BBC News, 18 April 2018. ([url]https://www.bbc.com/news/uk-43782241)


I alt: 75 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Great Scott! (EXAM)

Indholdet har været det amerikanske samfunds kulturelle udvikling fra "Belle Epoque" til "The Roaring Twenties", og hvordan forfatterne fra Gertrude Steins salon prægede stil og tematikker i litteraturen i denne periode. Med nedslag i forskellige tekster, og med hovedfokus på værklæsning af "The Great Gatsby", har eleverne arbejdet med ideologier som den amerikanske
drøm og flappernes redefinition af kvinderollen.

Vi har overordnet arbejdet med modernisme som litterær genre, dets kendetegn, særtræk og virkemidler, med særligt fokus på Hemingway, Fitzgerald og Stein.

Fagligt har vi haft fokus på værklæsning, og på litteraturhistorisk analyse, herunder hvordan man overvejer tids- og periodeperspektivet i fortolkning af litteratur og hvad den udspringer fra.
Eleverne har desuden arbejdet med det engelske sprogs udvikling i forbindelse med læsning af et værk fra 1920'erne.

Kernestof:

- Fitzgerald, F. Scott. "The Great Gatsby", Penguin Books, 1950.

- Porter, Cole. "Let's Do It, Let's Fall in Love", 1928 (sangtekst)

- Lærerproduceret handout om "Modernist Literature" med uddrag fra "Hills Like White Elephants" af Ernest Hemingway, "Ulysses" af James Joyce, "In a station at the metro" af Ezra Pound, "Tender Buttons" af Gertrude Stein samt maleriet “Still life with lamp”, af Pablo Picasso (1944)

- The Great Gatsby, Baz Luhrmann (dir.), 2013

- Tom Nicholas, "Modernism: WTF? An introduction to Modernism in art and literature", 13. mar. 2018, Youtube (https://www.youtube.com/watch?v=c_pywMFS8G0&t=433s)


Supplerende stof:

- Hemingway, Ernest. "Scott Fitzgerald" fra A Moveable Feast. Scribner, 1964: s. 147-176

- Midnight in Paris, Woody Allen (dir.), 2011

- "The Roaring 20's: Crash Course US History #32", John Green's Crash Course, 2013 (https://www.youtube.com/watch?v=VfOR1XCMf7A)

- "Gertrude Stein." The Norton Anthology of American Literature vol. D. ed. Mary Loeffelholz.
Norton, 2007: s. 1356-1358

I alt: 170 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 22,50 moduler
Dækker over: 22,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Alas, poor Hamlet? (EXAM)

Indholdet var primært nærlæsning af Akt 1 af Shakespeares Hamlet. Udover en traditionel læsning, har vi arbejdet med Michael Skovmands idé om "Den dialogiske Shakespeare", og tolket Hamlet med forskellige påtagede ideologier om Hamlet som renæssancemand og som den første "moderne" mand i sin tid.

Fagligt har fokus været på tekstlæsning og den sproglige udvikling fra Middle English til moderne engelsk. Eleverne har arbejdet tværfagligt med stykket, med inddragelse af begreber og materiale fra oldtidskundskab i deres tolkning af Hamlet som en tragisk helt.

Vi har set fuld opsætning af Hamlet (teateropsætningen fra Barbican Theatre fra 2015) samt sammenlignet denne med andre opsætninger/filmatiseringer.

Eleverne har lavet 2 skriftlige opgaver om Hamlet:
1: Analyse af Hamlet med selvvalgt fokus
2: Rewriting Hamlet - omskrivning af Hamlet til forskellige genrer


Kernestof:

- Shakespeare, William. "Act 1" af Hamlet (Oxford World Classics), ed. G. R. Hibbard, 2007: s.
139-196

- Skovmand, Michael. "Shakespeare og renæssancen". Foredrag (https://www.youtube.com/watch?v=z_8Ah3KMEOc)

- Videbaek, Bente A, “Hamlet”, from Revenge Tragedies, College Publishing, 2003: pp. 249+252

- Claybourne, Anna and R. Treya and Rebecca Trays, “Drama in Shakespeare’s England”, from The World of Shakespeare, Usborne Publishing Ltd, 1996: pp. 14 + 16-19

- Ben Crystal, "Original Pronunciation - Hamlet | To Be, or not to be...", Shakespeare on Toast, 25. nov. 2014 (https://www.youtube.com/watch?v=qYiYd9RcK5M)

- "Shakespeare: Original pronunciation", The Open University), 17. okt. 2011 (https://www.youtube.com/watch?v=gPlpphT7n9s)

- "Hamlet". Instr. Lyndsey Turner, 2015 (teateropsætning)

- Margaret Atwood, "Horatio's Version", from The Tent, Bloomsbury, 2006: pp.115-120


Supplerende stof:

- "Shakespeare's Hamlet Summary", Sparknotes, 2010 (https://www.youtube.com/watch?v=t0CqUTmwKiM)

- "Ghosts, Murder, and More Murder - Hamlet Part 1: Crash Course Literature 203", John Green Crash Course, 2014 (https://www.youtube.com/watch?v=My14mZa-eq8)

- "Ophelia, Gertrude, and Regicide - Hamlet Part 2: Crash Course Literature 204", John Green Crash Course, 2014 (https://www.youtube.com/watch?v=nDCohlKUufs)

"To Be or Not to Be" forskellige variationer:
- David Tennant, 2009 (film)
- Kenneth Branagh, 1996 (film)
- Andrew Scott, 2018 (theatre)
- Mel Gibson, 1990 (film)
- Michelle Terry, 2018 (theatre)


I alt: 48 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 UK: Working Class Heroes and Eton messes (EXAM)

Indholdet handler om klasseskel og ulighed i the UK med fokus på udfordringer for almindelige borgere sammenlignet med overklassen. Eleverne har undersøgt, om der stadig eksisterer klasseskel i Storbritannien, og hvilke konsekvenser sådanne klasseskel kan have for et samfund.

Fagligt har vi arbejdet med et projektforløb om Ken Loachs tematisering af arbejderklassen, og filmiske virkemidler samt cinematografisk analyse har været et centralt fokuspunkt for det faglige arbejde.
Derudover har vi arbejdet med lingua franca, både som fælles kommunikationssprog blandt ESL-speakers og sproglige varianter (MLE).


Kernestof:

- Ken Loach - The Art of Activism, DRTV, 2023 (dokumentar)

- The Riot Club, instr. Lone Scherfig. 2014 (film)

- PRIDE, Dir. Matthew Warchus, 2014 (film)

- James Oppenheim, "Bread and Roses", 1911+1960 (song lyrics)

- Ralph Chaplin, "Solidarity Forever" ca. 1915 (song lyrics)

- JimmytheGiant, "Why Everyone HATES Thatcher...", 31. okt. 2024, Youtube (https://www.youtube.com/watch?v=fWLn50NjGDA)

- "Royalty To Working Class: The British Social Class System, Explained", Old Money Luxury, 2023 (https://www.youtube.com/watch?v=QWrajAtXtVw&t=755s)

- John Agard, "Listen Mr. Oxford Don", fra Mangoes and Bullets, 1985

- "Posh Kids Go To State School | School Swap: The Class Divide E1", Our Stories, 18 Aug 2015, (https://www.youtube.com/watch?v=qXvaGrZINl4)

- "Stormzy opens up on fame", The Graham Norton Show - BBC, 5. juli 2019 (https://www.youtube.com/watch?v=kEdVYeQMQrs)

Eleverne har i grupper arbejdet med 1 af Ken Loachs film:
- I, Daniel Blake, instr. Ken Loach, 2016 (film)
- Sorry We Missed You, instr. Ken Loach, 2019 (film)
- The Old Oak, instr. Ken Loach, 2023 (film)


Supplerende stof:

- "The Great British class calculator" (online quiz) BBC (https://www.bbc.co.uk/news/special/2013/newsspec_5093/index.stm)

- "The evolution of social classes in the UK" Timeline, (https://www.timetoast.com/timelines/the-evolution-of-social-classes-in-the-uk)

-  Eliana Barreiro, "Social Classes in the UK" (https://www.sutori.com/en/story/social-classes-in-the-uk--pUVyJuYoeqDfcoDaDqVo91Xb)

- Jamila Lyiscott, ”3 ways to speak English.” TED-talk, February 2014. (https://www.ted.com/talks/jamila_lyiscott_3_ways_to_speak_english?language=en)

- "Students Get The Chance To Attend Private School | School Swap: The Class Divide E2", Our Stories, 25 Aug 2015, (https://www.youtube.com/watch?v=HDvJXnbCAs8)

- Elizabeth George, "Well-Schooled in Murder", Bantam Books, 1991(uddrag)

Inkl. lingua franca


I alt: 50 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer