Mulernes Legatskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Mulernes Legatskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/k - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Mulernes Legatskole
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Karsten Nikolajsen
Hold
2022 SA/k (
1k SA
,
2k SA
,
3k SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Dansk politik
Titel 2
Danmark i en globaliseret økonomi
Titel 3
Kriminalitet
Titel 4
Verden i opbrud - krigen i Ukraine
Titel 5
Regeringens krise
Titel 6
Ungdommens vilkår -fanget eller fri?
Titel 7
Præsidentvalget 2024
Titel 8
Dansk økonomi i en globaliseret verden
Titel 9
Forløb#3
Titel 10
Forløb#5
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Dansk politik
Dansk politik
Et introducerende forløb om politik. Der er fokus på at lære at bruge teorier og modeller til at undersøge dansk politik. Særligt er der fokus på partier, vælgere, ideologier, populisme og demokrati. Forløbet har særligt fokus på situationen efter valget 2022 og regeringsdannelsen efter valget. Hvilke årsager lå bag regeringsdannelsen og hvilke konsekvenser har den fået på kort sigt?
Metodisk er der fokus på typer af empiri, kvalitativ metode, brug af teorier og modeller samt aktiv brug af fagsprog.
Indhold
Kernestof:
Lektie: læs s. 8-15 i "Politikkens kernestof" (vedhæftet). Vi starter lige så stille og roligt ud med at tale om valget og resultaterne af det.
Politikkens kernestof - Kap 1.pdf
Lektie: Læs s. 18-27 i "Politikkens kernestof". Nu handler det om de tre store politiske ideologier, og deres syn på stat, individ og samfund og meget mere. Det er spændende læsning, og de fleste af jer har sikkert allerede en vis viden, som I kan tr
Liberalisme.docx Politikkens kernestof - Kap 2.pdf
Lektie: læs s. 27-33 i Politikkens Kernestof. Denne gang handler det om forskellige variationer af de tre klassiske ideologier. Vi starter med, at opsamle på de tre hovedideologier. Hvis I ikke fik læst til sidste gang, er det virkelig vigtigt, I får
Hen over midten.docx
Skema til ideologier.docx
Lene Friis (læsevejleder) kommer på besøg i dette modul. Husk at være friske og veludhvilede. Lex Marie gælder også i dette modul.
TilbagemeldningELEV2022.docx
Ud fra jeres input og de økonomiske og praktiske rammer, foreslår Jesper og jeg Firenze eller Barcelona. I må meget gerne tænke over hvilket sted, I foretrækker, så vi kan finde en destination.
Ledesætninger til hypoteser.docx
Lektie: læs s. 42-48 + 50-51 i Politikkens Kernestof. Det handler om værdipolitik og fordelingspolitik. I modulet skal vi indledningsvis samle op på de politiske ideologier (herunder de ideologiske forgreninger). Det gør vi i OneNote.
Politikkens kernestof - Kap 4.pdf
Lektie: Vi dropper lektien. Så I har tid til at trække vejret i jeres fritid, tale med folk, I holder af og måske spise et stykke kage. Næste uge giver vi den gas igen med lektierne.
Politikkens kernestof - Kap 5.pdf
Lektie: Læs materialet til næste aflevering. Vi går i gang med opgaverne i dette modul. Udover at læse materialet, må I gerne inden modulet have lavet et dokument, hvor I har opstillet en skabelon til besvarelsen. Dvs. opgaveformuleringerne, Hypotese
Lektie: læs s. 59-65 i "Politikkens kernestof" (det handler om identitetspolitik, som I også havde om i grundforløbet, så det skulle være ret let at gå til) og vedhæftede artikel. Den handler om regeringsdannelsen, der stadig er i fuld gang.
Tirsdagsanalysen: Danmark er meget tæt på en SV-regering - I går 18.15 • 55 min - TV 2 PLAY
Vi spiser pebernødder, ser debatprogram med den nye regering og siger god juleferie. Så I skal ikke tage andet med end en kuglepen til denne time.
DRTV - Mød Regeringen
Lektie: læs s. 66-70 i Politikkens Kernestof. Hvis I ikke lige kan finde bogen, så er den scannet ind og ligger i OneNote under politikforløbet.
Lektie: læs s. 70-78 i "Politikkens kernestof".
Lektie: læs s. 23-30 i "Sådan skriver du i samfundsfag" (ligger i OneNote under skriftlighed) og materialet til næste aflevering. Der er vedhæftet en artikel, som I kan bruge til den første af de to opgaver. I behøver ikke læse den inden timen, men d
Billigere medlemskab af fagforeninger er godt nyt i kampen mod stigende ulighed
I har en lang lektie i historie. Derfor har vi lektiefri i samfundsfag. I skal medbringe jeres "Politikkens kernestof". Vi starter med, at I skal bruge Molins model og partityperne i praksis. Hvis der er tid til overs, så læser vi lektie til næste ga
Lektie: læs s. 81-90 i Politikkens Kernestof. Vi arbejder med aktiv deltagelse og fagligt fokus. Det vil sige, I skal prøve at være forberedte på en måde, der åbner op for, at I kan deltage aktivt. Vi prøver også at minimere uroen, også fra min side
Lektie: Læs s. 90-95 i "Politikkens Kernestof". Det handler igen om vælgerne, men det her er på mange måder den vigtigste del.
Lektie: læs s. 132-140 i "Politikkens kernestof". Det handler om demokrati.
Demokrati som styreform og ideologi.pptx
Lektie: læs s. 160-168 i "Politikkens kernestof".
Lektie: læs s. 168-172 i "Politikkens kernestof"
Lektie: Læs s. 144-151 i "Politikkens kernestof"
Lektie: læs s. 152-159 i "Politikkens kernestof". Maren underviser. Kom til tiden og vær søde og engagerede (som altid).
Lektie: læs s. 168-172 i "Politikkens kernestof." Det er sidste politikmodul.
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Danmark i en globaliseret økonomi
Danmark i en globaliseret økonomi
Et grundforløb om økonomi. Der er fokus på at lære om basale økonomiske begreber. Der er særligt fokus på dansk økonomis nuværende situation. Særligt problemerne omkring inflation efter konflikten i Ukraine inddrages.
Det er særligt økonomiske mål, økonomiske politikker, økonomiske teorier og ideologiske syn på økonomisk politik inddrages.
Eleverne har arbejdet med selv at finde materiale om den økonomiske udvikling.
o
https://www.ft.dk/da/folkestyret/folketinget/finansloven
o
https://fm.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2023/april/bredt-flertal-bag-stram-og-ansvarlig-finanslov-for-2023/
o
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/et-flertal-er-enige-om-aarets-finanslov-praesenteres-i-eftermiddag
o
https://fm.dk/media/27032/faktaark_hovedprioriteter-i-aftale-om-finansloven-for-2023.pdf
o
https://www.altinget.dk/artikel/269067-overblik-her-er-hovedpunkterne-i-finansloven-for-2023
o
https://fm.dk/media/27034/aftale-om-finansloven-for-2023.pdf
o
https://fm.dk/media/27032/faktaark_hovedprioriteter-i-aftale-om-finansloven-for-2023.pdf
Indhold
Kernestof:
Lektie: læs s. 19-25 i "Økonomiens kernestof". Vi går nu i gang med et forløb om dansk økonomis nuværende situation. Dagens lektie handler om økonomiske mål. Økonomistoffet er traditionelt noget af det, elever synes, er ret vanskeligt, men jeg er sik
Lektie: læs materialet til den næste aflevering. Læs kapitlet i "Sådan skriver du i samfundsfag" der handler om undersøgelse (s. 62-64 + s. 72 hvis I har travlt eller er ugidelige), læs også afsnittet om statistisk usikkerhed s. 144-146. Vi prøver de
Om det politiske indeks fra den 21.docx
Lektie: læs s. 25-32 i "Økonomiens kernestof". Vi fortsætter med en kort introduktion til de økonomiske mål. Jeg starter modulet med at tale i ret lang tid, så vær beredte. Jeg stopper først, når al energi og livsglæde er drænet fra lokalet. Så vel m
Lektie: læs s. 36-44 i "Økonomiens kernestof".
Lektie: læs s. 48-59 i "Økonomiens kernestof".
Lektie: læs s. 62-70 i "Økonomiens kernestof"
Lektie: læs s. 74-81 i "Økonomiens kernestof"
Lektie: Læs s. 84-89 i "Økonomiens kernestof". Vi starter modulet med, at vi ser præsentationer af økonomisk teori. I skal derfor inden modulet have lagt jeres film op i samarbejdsområdet under "økonomisk teori".
1-2.1.1 Produktion, BNP og indkomstdannelse (oversigt) efter transaktion og prisenhed - Statistikbanken - data og tal
Lektie: læs s. 90-96 i "Økonomiens kernestof"
Lektie: I skal læse s.99-105 i "Økonomiens kernestof". Vi starter med at gennemgå lektien fra onsdagens modul.
Lektie: læs s. 105-114 i "Økonomiens kernestof".
Opgaver til matrixgrupper.docx
Opgave.docx
Lektie: læs s. 118-126 og 129-138 i "Økonomiens kernestof". Det er meget læsestof, men vi har også tre moduler samfundsfag, så derfor er I også nødt til at få læst en del derhjemme. Dagen bliver endnu længere, hvis man møder op uforberedt. Så tag en
Finansloven.docx
Undersøg den nyligt aftalte Finanslov for 2021.docx
Lektie: læs s. 156-164 i "Økonomiens kernestof". Det handler om pengepolitik. Vi starter med, at jeg gennemgår kapitlet om skat fra sidste gang. Dernæst arbejder vi med dagens lektie.
Lektie: Læs s. 165-168 i "Økonomiens kernestof".
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kriminalitet
Forløbet introducerer til generelle og specifikke teorier om kriminalitet. Der bruges. Kriminalitet ses i et sociologisk, politologisk og økonomisk perspektiv. Årsager til og konsekvenser af, samt mulige løsninger på kriminalitet introduceres. Herunder forskellige sanktionsmuligheder i retssystemet.
Indhold
Kernestof:
Lektie: læs lektien om Bourdieu til sidste gang.
Lektie: Læs materialet til næste aflevering. Jeg har vedhæftet vejledninger til både sammenligning og diskussion. I kan med fordel læse de første sider af hvert kapitel, men det er ikke noget krav. I timen vil jeg sige nogle korte ord om opgavetypern
Lektier: Læs: begge dele er i kompendiet.
Zilan starter med at fortælle om en aktuel sag. Dernæst taler vi kort om samtykkeloven, som I læste om til sidste gang: Hvad handler den om? Hvad er argumenterne for? Hvad er argumenterne imod? Hvad tænker I?
Lektie: "Fra drengestreger til bandekriminalitet" s. 51-59
kap 4.pdf
Hvem bliver kriminel.docx
Lektie: Fra drengestreger til bandekriminalitet s. 59-66. Her handler det om Maffesoli og Bourdieu. Begge kan i denne sammenhæng siges at give mere generelle forklaringer, mens fx Sutherland giver mere specifikke forklaringer.
Lektie: Læs jeres noter om demokrati og demokratiopfattelser eller læs i Politikkens Kernestof om demokrati. Evt. læs også i Samfundsfag på tværs om demokrati og aktivisme. Der er lige nogle ting, vi skal have samlet op på, kan jeg se. Så det kan vi
Lektie: Vi holder lige en lille pause med kriminaliteten. Nu skal vi beskæftige os med bysociologi, så I kan lave feltstudier på studieturen. I skal læse til og med s. 12 i dokumentet. Det er klippet ud af bogen "Bysociologi", så selv om det virker s
I første halvdel af dette modul forbereder I jeres oplæg om bysociologisk analyse af London. Så I har 50 min til at færdiggøre dem. Det betyder, at jeres forberedelse til modulet er, at I skal have gjort jer så tæt på færdige, at I kan afslutte arbej
Lektie: Ingen lektie. I modulet skal vi læse følgende materialer, så medbring jeres kompendie:
Dagens fokus.docx
Kriminalitet og straf.pdf
Ingen lektie. Medbring kompendiet. Vi læser følgende sider i modulet "Kriminalitet og retfærdighed" s. 43-52. Jeg sætter 30 minutter af til at læse og afklare begreber. Så hvis I tror, I skal bruge mere tid til at læse siderne, kan I bruge lidt tid t
politiken.dk
www.berlingske.dk
Spørgsmål til lektie1.docx
Lektie: Læs opgaverne og materialerne til næste aflevering. I kan med fordel læse afsnittet om notat i "Sådan skriver du i samfundsfag". Vi taler kort om de forskellige opgaver, men der er særligt fokus på A3, som er notatopgaven, som I ikke ar prøve
Sådan skriver du i samf. 9 Notat.pdf
Hej 2.k
Lektie: Kriminalitet og straf s. 20-29. Denne gang handler det om, hvorfor vi straffer.
I dette modul skal I give feedback til skolens 1.g klasser, der er i gang med samfundsfags- og idrætsprojekt. I skal derfor til modulet læse op på Giddens og Bourdieu og herunder også Minervamodellen. Det er særligt spørgsmål om social arv og social
Lektie: Kriminalitet og retfærdighed s. 100-108 + 111 (I skal ikke læse siderne om lømmelpakken). Denne gang handler det om udviklingen i straffene.
Kriminalitet og retfærdighed - Kap 8.pdf
Lektie: Kriminalitet og straf s. 32-38
Lektie: Læs artiklen og s. 112-120 i Kriminalitet og retfærdighed. I skal ikke læse teksterne vildt grundigt, da I bliver sat til at holde oplæg for klassen om teksterne, hvor I får tid til at arbejde med dem.
Tager Linnea kage med?
Lav jeres egen diskursanalyse.doc
Ingen lektie. I skal arbejde videre med jeres diskursanalyser. I sidste del af modulet præsenterer to grupper for klassen.
Lektie: Fra drengestreger til bandekriminalitet s. 77-85. Denne gang handler det om retssystemets opbygning. I kan fint læse s. 85-86, hvis I har lyst. Det er en gennemgang af en straffesag.
kap 6.pdf
kap 2.pdf
Lektie: Ingen lektie.
Kriminalitet. Bilagssæt..docx
Ingen lektie. Vi arbejder med synopser.
Lektie: læs materialet til synopsis.
Synopser i samfundsfag.docx
Vi arbejder videre med synopser. Det tager nok lidt længere tid, end jeg havde regnet med, så I får resten af dette modul. Så er der fremlæggelser fredag.
Fremlæggelser
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 30,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Verden i opbrud - krigen i Ukraine
Verden i opbrud
Forløbet fokuserer på Ukrainekonfliktens årsager, konsekvenser, aktører og evt. løsninger. Der er fokus på konflikten i et teoretisk perspektiv, aktørernes motiver og handlemuligheder, internationale organisationer og krigens betydning for dansk politik. Der introduceres til generelle teorier og begreber om international politik, som bruges til at forklare, hvordan de internationale relationer for øjeblikket er under forandring.
Indhold
Kernestof:
Nikoline tager kage med. I skal læse s. 178-191 i "Global politik". Vi gennemgår lektien i timen, men det er uden nogen sammenligning det vigtigste i forløbet om I.P. Så det er en rigtig god idé at læse det igennem derhjemme.
Teorier i International Politik23.pptx
Lektie: læs s. 40-49 i Global Politik. Det handler om magt. I modulet skal vi arbejde med spørgsmålene i det vedhæftede dokument. Vi starter med at se et klip med Mearsheimer og bruger det som afsæt til en kort repetition af de to hovedteorier. Vi sa
Global politik 4udg - Kap 2.pdf
Lektie: s. 49-55 i Global politik.
Lektie: Læs den vedhæftede artikel. Sørg for, at I har fået læst lektien til torsdagens modul.
Lektie: Ingen lektie. I læser i modulet. Så ser vi, hvordan det fungerer.
Global politik 4udg - Kap 3.pdf
Ingen lektie. Vi starter med, at I fortæller om Ukraine- og Gaza konflikten på baggrund af de artikler, I læste forleden.
Lektie: Læs s. 77-85 i Global Politik. Det handler om sikkerhed. Her introduceres I bl.a. også til det spændende begreb om sikkerhedsliggørelse.
Securitisation theory - International Relations (3/7)
Lektie: Læs materialet til næste aflevering. Vi gennemgår dele af opgaven i starten af modulet og I får resten af tiden til at gå i gang.
Næste aflevering.docx
Lektie: læs s. 85-89 i Global Politik.
Lektie: læs de to artikler om Sverige og NATO. Undervejs må I meget gerne overveje, hvordan man teoretisk kan forklare Sveriges ansøgning om medlemskab af NATO. I modulet skal I indledningsvist prøve at finde de steder i bilagene, hvor I kan inddrage
Linnea fortæller om et aktuelt emne med udgangspunkt i en artikel eller evt. et kort nyhedsindslag, der kan vises.
Husk at læse lektien til fredagens modul, hvis I ikke allerede har gjort det. I skal lave præsentationer i grupper.
Regionale sikkerhedsordninger.docx
Lektie: læs den vedhæftede artikel, fyld forrådskammeret og find jeres våben frem fra deres gemmesteder.
Den engelske skole - IPteori, pluralister, solidarister, orden vs retfærdighed, system, rettigheder
Institute for the Study of War
Global politik 4udg - Kap 6...pdf
Lektie: læs s. 191-202 i Global politik.
DRTV - Debatten: Stopper Rusland ved Ukraine?
Spørgsmål til grundbogens lektie om FN
Titel
Vi arbejder med FN i starten af modulet. Dernæst går vi i gang med aspekter af globalisering. Læs s. 100-105 i Global Politik.
Lektie: læs s. 106-116 i "Global politik". Dele af lektien har I af gode grunde læst i tirsdagens modul. Så sørg for at få læst resten. Vi starter med at se film i enten små grupper eller fælles. Derefter hører vi oplæg om verdenssystemteorien.
Lektie: læs s. 117-126 i Global politik. Det handler om den globale udvikling. Bl.a. får I her muligheden for lige at repetere Rostows faseteori.
Lektie: læs de to artikler om Ukrainekrigen, der kan findes i det vedhæftede dokument.
Læs vedhæftede artikel. Den er med Ole Wæver, som I kender fra teorien om sikkerhedsliggørelse.
IP BOGEN.pdf
Lektie: læs s.242-245 i Global politik. Spørgsmålene besvarer I i starten af timen. Nu går vi mere specifikt i gang med dansk udenrigspolitik. Så dagens modul handler om, i hvilket omfang DK stadig er en småstat.
Spørgsmål
Theory in Action: Constructivism
Lektie: Besvar arbejdsspørgsmål fra torsdagens modul.
DANSK UDENRIGSPOLITIK I EN NY VERDEN.docx
Hvem er deltagerne?
Lektie: læs s. 245-253 i "Global politik"
Lektie: læs s. 253-260 i Global politik.
Regeringens udenrigs.docx
Her er Danmarks nye udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi
Mål og muligheder i udenrigspolitikken2.docx
Lektie: læs s. 190-201 i det vedhæftede dokument.
Lektie: læs s. 261-271 (-s.270) i Global politik.
Opgave: analysér vha. modellen over den sikkerhedspolitiske beslutningsproces den danske beslutning om et nyt forsvarsforlig (værnepligtens forlængelse, kvindelig værnepligt og øgede udgifter)
I de første 15 minutter af modulet, skal I færdiggøre jeres korte præsentation. Så I skal have færdiggjort så meget, at I kan gøre det klar på de 15 minutter.
Lektie: læs s. 234-239 i Global Politik og genlæs s. 183. Den nye lektie handler om Huntingtons teori og s. 183 handler om Fukuyama. Det er to vinkler på I.P. som tit bruges til at give to forskellige vinkler på udviklingen i verden.
Global politik 4udg - Kap 7.pdf
Lektie: læs de vedhæftede debatindlæg. Anders underviser i skrivning af debatindlæg. I skal selv skrive et debatindlæg om et af følgende emner, hvor I skal have valgt et emne inden modulet.
Folketingsmedlem: Jeg glemmer aldrig friheden i at købe min første plade for mine egne penge
www.sn.dk
Ny bred aftale sikrer bedre dyrevelfærd.pdf
014 MS 130324 Venstre og regeringen vil styrke værnepligten og styrke Forsvarets kapaciteter med endnu et markant økonomisk løft.pdf
Debatindlæg - undervisning.pptx
Lektie: Vi skifter lige emne for en dag. Så læs frem til s. 3 i det vedhæftede dokument om statistisk usikkerhed. I behøver ikke læse filen med opgaver.
Ingen lektie. I skal forberede jeres workshops for 1.k. Hver workshop skal vare ca. 30 minutter. Medbring jeres bøger. I bliver delt ind efter følgende emner:
Første undersøgelse i 1.k (2).pdf
Kopi af 194104_a2_tabel2 (4).xlsx
Første undersøgelse i 1.k.docx
Vi mødes i lokale 94. Undtagen gruppen der skal afholde workshop om sociologi. De skal være i lokale 81-82 i god tid, så de starter kl. 8.10.
Vi afslutter forløbet om international politik med en introduktion til amerikansk udenrigspolitik og lidt mere om Ukrainekonflikten.
Spørgsmål til lektie2.docx
Global politik 4udg - Kap 5.pdf
Læserbrev om Ukraine.docx
Opgave om Ukraine.docx
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Regeringens krise
Forløbet handler om den øjeblikkelige situation i dansk politik. der tages afsæt i tidligere forløb om politik, men introduceres også viden om magt, medier og demokratiforståelser. Regeringens øjeblikkelige udfordringer er omdrejningspunktet for forløbet og der arbejdes særligt med parti- og vælgeradfærd og de forandringer disse gennemgår.
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på forløbet om "Regeringens krise". Det kommer nok til at fylde resten af skoleåret og vil lede op til jeres SRO. Denne gang handler det om medier og politik.
Politikkens kernestof - Kap 8.pdf
Denne gang handler det om politisk magt. I skal læse s. 110-115 i "Politikkens kernestof".
Politikkens kernestof - Kap 9.pdf
Lektie: Denne gang handler det om teorier om den politiske magt. Det er en interessant, men også lidt vanskelig lektie. Læs s. 118-127 i "Politikkens kernestof".
Politikkens kernestof - Kap 10.pdf
Magtforholdene på skolen.docx
organisationsdiagram- fra 2016 og tilrettet d. 26.2.2021.docx
I fortsætter med magtanalyse.
Vi hører fremlæggelser af jeres magtanalyse. Vær klar ved og vær skarpe. Vi hører ikke alle, men jeg lader lykkehjulet dreje.
I dette modul skal I rette hinandens opgaver. Deter vigtigt, I inden modulet har læst opgavesættet grundigt. I bliver delt ind i grupper, får en retteskabelon og jeres afleveringer er anonymiserede, så det er helt ufarligt, men forhåbentlig lærerigt
Lektie: læs siderne i "Den lille hjælper". Det er en ekstremt kort og noget overfladisk introduktion til metode. Kapitlet fra "MetodeNU" er langt mere brugbart ift. jeres SRO og årsprøven, men da det er ret langt, så vil jeg ikke bede jer om at læse
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Ungdommens vilkår -fanget eller fri?
Forløbet er et sociologiforløb med fokus på ungdommens vilkår. Der introduceres til en række sociologiske perspektiver på ungdommen. Der er særligt fokus på, hvordan ungdomslivet på den ene side er præget af en høj grad af frisættelse, men på den anden side også indebærer en række bindinger. Der er i forløbet arbejdet med samfundsfaglige metoder og forløbet sluttede af med en mindre selvstændig projektopgave.
Indhold
Kernestof:
Vi starter året med et forløb om ungdommens vilkår. det er primært et sociologiforløb, men med enkelte afstikkere til politik og økonomi.
Sociologiens kernestof - Kap 4.pdf
Svend Brinkmanns tale til de nye studenter.docx
Lektie: læs s. 28-31 i det vedhæftede dokument.
Spørgsmål til Ziehe.docx
I dette modul arbejder I med årets første aflevering. Læs opgavesættet. Det er helt okay, hvis I selv laver grupper, men hvis I ikke får det gjort, så gør jeg det gerne for de resterende.
Lektie: læs s. 162-170 i "Sociologiens kernestof"
Sociologiens kernestof - Kap 13.pdf
Lektie: Sociologiens kernestof s. 48-53 + s. 56-62 og artiklen i linket.
Hartmut Rosa: ”Hvordan kan en skole eller en dannelsesinstitution være et resonansrum – og ikke en fremmedgørelseszone?”
Artikler om klasse, kapital og position.docx
Lektie: læs følgende: "Sociologiens kernestof" s. 56-62. det handler om Hartmut Rosa og er en virkelig spændende lektie. Derudover skal I læse artiklen i linket.
Lektie: Sociologiens kernestof s. 94-100 og den vedhæftede artikel. Det handler om Goffman og Meyrowitz.
Goffman og Meyrowitz.docx
Læs Sociologiens kernestof s. 110-116. Det handler om Habermas. I modulet skal I bl.a. finde informationer om, hvordan unge har det.
Sociologiens kernestof - Kap 9.pdf
Lektie: læs s. 74-82 i det vedhæftede materiale. Vi starter med en gennemgang af Habermas. Hvis man ikke har lyst til fælles undervisning, eller man bare synes, Habermas sidder lige i skabet allerede, så er man selvfølgelig meget velkommen til at få
Skriv en meget kort tekst med et referat af dagens lektie. Følgende ord skal indgå.
Lektie: læs s. 62-72 i "Køn, magt og ligestilling"
Køn og ligestilling del 1.pdf
Lektie: læs teksterne i de to vedhæftede links om Peterson og Reinicke. Vi påbegynder lige så stilfærdigt elevsamtaler. I skal i modulet bl.a. besvare arbejdsspørgsmål til teksterne.
Lektie: Læs s. 194-205 i "Sociologiens kernestof" Det handler om indvandring og integration. I skal ikke tage noter til lektien. Det gør vi i fællesskab i modulet.
Sociologiens kernestof - Kap 15.pdf
Titel
Weekendavisen interview.pdf
Lektie: ingen lektie. Vi skal lige have samlet op på lidt forskelligt. I modulet kan det være, vi læser en tekst. Vi starter med oplæg om lektien til torsdagens modul.
Opgaver til debatten om integration.docx
Lektie: Læs s. 26-34 i "Sociologiens kernestof". Det er kendt stof, så det vigtigste er at få kigget på det, så I er sikre på begreberne er velkendte. Hvis I ikke er helt sikre i stoffet, er det sidste chance for at få det læst.
Ungdommens vilkår.docx
I fortsætter med projekt.
I arbejder videre med jeres projekt.
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Præsidentvalget 2024
Præsidentvalget i USA omhandler præsidentvalget i 2024. Der er fokus på opbygningen af det amerikanske politiske system, de politiske partier, valgets forløb i 2024 og forklaringer på de populistiske strømninger i amerikansk politik.
Eleverne have kendskab til valgsystemer, politiske partier, vælgeradfærdsmodeller og centrale instanser i det politiske system. Eleverne skulle i forbindelse med forløbet holde oplæg for skolens andre elever.
Indhold
Kernestof:
Vi går i gang med et kort forløb om valget i USA. Lektie: læs s. 176+180-185 i "Politikkens kernestof"
Ingen lektie. Vi skal lige have afklaret, om vi skal ind og se den nye Trump film, og hvor mange der vil sove på skolen til valgarrangement.
I modulet skal I arbejde videre med valgkampens vigtigste emner, hvor I skal søge information om dem. Derudover prøver vi at se et afsnit af Trump versus Harris.
Feedback på innovationsprojekt. Hvis der er tid til overs, så fremlægger de sidste tre grupper deres arbejde om Israel-Palæstina konfliktens historie. VI mødes i 051.
I dette modul skal I undervise 2.k i skriftlighed. det sker i grupper, hvor I skal introducere dem til deres næste opgave, som de skal aflevere to dage senere. Det er den samme opgave, som I lige har lavet. Jeg har delt jer ind, så I alle har en makk
Vi ser en dokumentar om det amerikanske valg, så vi er klar til valget.
Vi ser nyheder og snakker om valgresultatet. I denne uge har Louise kage med.
Vi går i gang med økonomi. Læs s. 20-32 i "Økonomiens kernestof". Lektien er virkelig lang, men I har læst den før. Så det er mest til repetition, så vi lige får nogle grundbegreber på plads.
Økonomiens kernestof - Kap 2.pdf
Vi fortsætter med jeres oplæg om de økonomiske mål. Jeg holder oplæg og viser korte film om det økonomiske kredsløb, forsyningsbalancen, konjunktursvingninger, multiplikatoren og den automatiske budgetreaktion. Så kig på jeres noter eller læs kapitel
Lektie: Læs s. 72-80 i "Økonomiens kernestof". I timen får I en masse forståelsesspørgsmål. I skal særligt lægge vægt på den sidste del af lektien, hvor de to mest centrale teorier gennemgås.
Arbejdsspørgsmål til økonomisk teori (1).docx
Test i samfundsfag.
Det burde være kendt stof, men er virkelig vigtigt og spændende (synes jeg). Læs kapitlet om velfærdsstaten i "Økonomiens kernestof". Vi starter med at gennemgå Phillipskurven og Lafferkurven. Dernæst skal I besvare de vedhæftede arbejdsspørgsmål.
Spørgsmål til velfærdsmodeller og offentlig sektor.docx
I har sikkert haft travlt med at skrive jeres aflevering. Så lektien er den samme som til fredagens modul. Vi starter med, at I svarer på de vedhæftede spørgsmål. Så samler vi efterfølgende op på dem.
Lektie: læs s. 156-164 i kapitlet om pengeinstitutter, pengepolitik og inflation i "Økonomiens kernestof"
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Dansk økonomi i en globaliseret verden
Forløbet samler op på det tidligere økonomiforløb og har særligt fokus på dansk økonomis muligheder og udfordringer i den globaliserede økonomi. Samtidig inddrages en række udfordringer ved det nuværende økonomiske system i form af klima og ulighed og økonomiens manglende evne til at håndtere disse.
Indhold
Kernestof:
Vi går i gang med økonomi. Læs s. 20-32 i "Økonomiens kernestof". Lektien er virkelig lang, men I har læst den før. Så det er mest til repetition, så vi lige får nogle grundbegreber på plads.
Økonomiens kernestof - Kap 2.pdf
Vi fortsætter med jeres oplæg om de økonomiske mål. Jeg holder oplæg og viser korte film om det økonomiske kredsløb, forsyningsbalancen, konjunktursvingninger, multiplikatoren og den automatiske budgetreaktion. Så kig på jeres noter eller læs kapitel
Lektie: Læs s. 72-80 i "Økonomiens kernestof". I timen får I en masse forståelsesspørgsmål. I skal særligt lægge vægt på den sidste del af lektien, hvor de to mest centrale teorier gennemgås.
Arbejdsspørgsmål til økonomisk teori (1).docx
Test i samfundsfag.
Det burde være kendt stof, men er virkelig vigtigt og spændende (synes jeg). Læs kapitlet om velfærdsstaten i "Økonomiens kernestof". Vi starter med at gennemgå Phillipskurven og Lafferkurven. Dernæst skal I besvare de vedhæftede arbejdsspørgsmål.
Spørgsmål til velfærdsmodeller og offentlig sektor.docx
I har sikkert haft travlt med at skrive jeres aflevering. Så lektien er den samme som til fredagens modul. Vi starter med, at I svarer på de vedhæftede spørgsmål. Så samler vi efterfølgende op på dem.
Lektie: læs s. 156-164 i kapitlet om pengeinstitutter, pengepolitik og inflation i "Økonomiens kernestof"
Vi har fået det her ekstra modul ind. Det bruger vi bl.a. på, at gennemgå jeres tests og derudover skal I lave oplæg om pengepolitik.
Lektie: læs s. 172-180 i "Økonomiens kernestof"
Lektie: vi fortsætter med bæredygtighed. Læs s. 180-186.
Organisatorisk hykleri.docx
Lektie: læs fra s. 190 til overskriften s. 196. Læs derudover tekstboksen s. 197 om lineær regression.
Lektie: læs s. 196-206 i "Økonomiens kernestof". Det er ret svært, men her er det særlig konkurrenceevnebegreberne, der er virkelig vigtige.
Lektie: Læs s. 230-236 i "Økonomiens kernestof".
Lektie: læs s. 210-226 i "Økonomiens kernestof". Det lyder af meget, men er også til tre moduler. I løbet af dagen kommer der en pædagogikumkandidat forbi, så jeg regner med I viser jeres bedste opførsel.
Globalisering og handelsteori.pptx
Eksamenssæt.docx
Afsløring af nisser og opslag om en kortere skoledag.
Lektie: læs Statsministerens nytårstale. Læs op på jeres noter om diskursanalyse.
Diskursanalyse.ppt
Statistisk usikkerhed.docx
Opgaver til tirsdagens model.docx
Lektie: læs s.190-201 i Politikkens Kernestof. Det handler om EU.
Lektie: læs s. 205-210 i "Politikkens kernestof" - Kap 16.pdf
EU - en union i krise.pptx
Kildekritik i historie.pptx
Populismen i Europa lever i bedste velgående
Læs mindst to ud af de tre bilag.
Arbejdsudbuddet er sandsynligvis højere, end politikerne tror
Pensionsudspil risikerer at sætte den danske reformpolitik over styr
Synopser i samfundsfag.docx
Nu øver vi os på at skrive en synopsis. I kan selv bestemme, hvor mange af de nedenstående punkter, I laver. Jeg deler jer ind i grupper efter forberedelsesgrad. Jeg regner selvfølgelig med, I alle læser bilagene, men derudover må I selv finde ud af,
Vi færdiggør synopser.
Vi fortsætter med synopser i en lille del af modulet og så skal vi i gang med repetition. Jeg vil gerne have, I medbringer jeres bøger fra samfundsfag. Så deler jeg jer ind i grupper, hvor I skal lave lister over teorier og begreber. Herunder også hv
Repetition
Det er helt frivilligt, men I har mulighed for at spørge ind til den næste aflevering i frokostpausen. Jeg gennemgår den ikke, da I har prøvet det hele efterhånden.
Ida F har kage med.
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
Lineær reggression 2.xlsx
Lineær reggression 1.xlsx
Indekstal 1.xlsx
Diagram 1.xlsx
Indekstal2.xlsx
Diagram 2.xlsx
I dette tidsrum kan I få vejledning i SRP. Jeg opretter et møde i Teams, som I bare hopper ind i, når det er jeres tid.
Læs kapitel 11 i Politikkens kernestof. Det burde være kendt stof, men jeg kan se på jeres terminsprøver, at det trænger til en gennemgang.
Lektie: læs artiklerne og medbring jeres politikbog. Vi har en lille hyggeprøve. Når samlingen er slut, så går prøven i gang.
Selv Alex Vanopslagh vil aldrig kunne omvende midtervælgeren : Christiansborg - Altinget.dk
Har Støjberg kurs mod magten? : Christiansborg - Altinget.dk
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 34,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#3
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#5
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50866919425", "T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50866919425", "H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50866919425" }