Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Mads Ryttov
|
Hold
|
2022 SA/cm (1cm SA, 2cm SA, 3cm SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 Liberal alliances fremgang
Forløbsbeskrivelse
Forløbets formål var at eleverne skulle forklare Liberal alliances fremgang. Forløbet var i sit udgangspunkt induktivt. Eleverne valgte hvad de ville vide noget om (vælgeradfærd, partiadfærd, ideologi, medier og det politiske system), hvilket undervisningen blev tilrettelagt efter. Efterfølgende skulle eleverne så undersøge og besvare spørgsmålet, ud fra den faglige viden.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hypotese
|
21-12-2022
|
rollespil mandag d 16
|
16-01-2023
|
Rollespil
|
30-01-2023
|
Ny opgave
|
08-02-2023
|
Hvorfor oplevede liberal alliance så stor fremgang
|
12-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 kriminalitet
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
Sociologi
-identitetsdannelse og socialisering
-politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
-social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Politik
-politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet handlede om kriminalitet. Det primære fokus var på hvorfor unge ender i bander, samt hvordan man bekæmper bandekriminalitet.
Primære kernestof:
"Bjørnstrup, Victor (m.fl.) "Fra drengestreger til bandekrig", Columbus 2017 side 11-105
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Velfærdsstaten og dansk økonomi
Faglige mål:
-undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå.
-formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
-velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig
-udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i
-Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold.
Metode
komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Beskrivelse:
Forløbet tog udgangspunkt i den danske velfærdsstatsmodel, og de udfordringer den står overfor (og evt. løsninger på disse)
Desuden så vi også på dansk økonomi, med særligt fokus på finanspolitik og på hvordan man kan bekæmpe inflationen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb4: Køn og ligestilling
Faglige mål:
-sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre.
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
-formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
Sociologi
-identitetsdannelse og socialisering
-politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
-social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Politik
-politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
-magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem
kønnene
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet var i princippet delt i 2. Første del tog udgangspunkt i køn og i forbindelse med køn så vi også på identitetsdannelse. I anden del af forløbet så vi på ligestilling (eller mangel på samme) primært i Danmark men også med et globalt udsyn.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: EU parlamentsvalg/ international politik
IKKE SELVSTÆNDIGT EKSAMENSSPØRGSMÅL TIL B-NIVEAU
Forløbet havde et todelt fokus. Dels brugte vi tid på at undersøge international politik, for at kunne forstå og forklare Ukraine og Gaza konflikten. Denne del var primært motiveret af et elevønske.
Anden del fokuserede på EU og EUs opbygning, som optakt til parlamentsvalget (og inkluderede også en kandidat debat på skolen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb6 SRO: Social arv og ulighed + repetition
Forløb som optakt til SRO, hvor fokus var på social arv og ulighed. B-niveau eleverne fokuserede på Frankrig og A-niveau eleverne på England.
Det læste kernestof er relevant og kan inddrages i andre forløb, men der vil ikke blive stillet et selvstændigt eksamensspørgsmål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb7: Det amerikanske valg
Faglige mål:
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
-formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Kernestof
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
-mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
-globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Metode
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data komparativ metode og casestudier statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet byggede videre på IP forløbet fra 2g. Denne gang med et særligt fokus på det amerikanske præsidentvalg, politiske system og den amerikanske udenrigspolitik. Særligt med fokus på, dennes betydning for Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 8: International økonomi
Faglige mål:
-undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
-forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof:
Økonomi velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
-globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
-makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
-statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
Forløbsbeskrivelse.
Forløbet byggede videre på velfærdsstats/økonomiforløbet i 2g, og hævede det faglige niveau fra B til A niveau, ved at flytte fokus fra national til global økonomi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb9: Hvem har magten i Danmark
Faglige mål:
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
-politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
-magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet overordnede spørgsmål var "hvem der har magten i Danmark". Udover de to kerne elementer, Magt og demokrati teori, så vi på det politiske system og sammenlignede det med politiske systemer i andre lande.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50866937913",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50866937913",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50866937913"
}