Holdet 2022 SA/nu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Laura Elise Andersen-Mühl, Thomas Ohnesorge
Hold 2022 SA/nu (1nu SA, 2nu SA, 3nu SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Køn og ligestilling (grundforløbet)
Titel 2 Dansk politik
Titel 3 Økonomi i velfærdsstaten
Titel 4 Integration
Titel 5 Sociologi -identitetsdannelse og livsstile
Titel 6 Den Europæiske Union
Titel 7 Kriminalitet
Titel 8 Valg i USA
Titel 9 En ny verdensorden?
Titel 10 Dansk udenrigspolitik
Titel 11 Repetition og klar til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Køn og ligestilling (grundforløbet)

Dette forløb er baseret på bogen "samfundsfag på tværs". Forløbet er tematisk opbygget således at temaet "køn og ligestilling" er belyst og behandlet både sociologisk, politologisk og økonomisk. Der er inddraget forskellige sociologiske teorier som giver indblik og forståelse for både det senmoderne samfund og køn især.


Materiale:
"Samfundsfag på tværs" s. 15-82


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dansk politik

Forløbet er på bagkant af Folketingsvalget 2022, hvor vi forholder os til resultaterne af valget og hvilke implikationer det kan få. Vi følger desuden regeringsdannelsen.
Vi starter med at kigge på ideologier og efterfølgende arbejder eleverne selvstændigt med et partiprojekt, som ender ud i et prøvevalg.
Efterfølgende fokuserer vi på vælger- og partiadfærd.

Forløbet er gennemført af klassen daværende samfundsfagslærer: Laura Elise Andersen-Mühl.

Materiale:
PolitikNu
Politikkens Kernestof

Artikler:
https://www.dr.dk/stories/1288510966/har-en-bred-regering-nogen-gang-paa-jord/

https://www.zetland.dk/historie/serDxr6L-mOJv0WMD-3107d

https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/blaa-blok-vil-have-frit-gymnasievalg-men-erkender-det-ikke-kan-lade



Faglige mål:
Politik
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU

Sociologi:
politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

Metode:
-kvalitativ og kvantitativ metode
-statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomi i velfærdsstaten

Forløbet om økonomi i velfærdsstaten behandler flg faglige mål:

Økonomi
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Metode:
-komparativ metode
-statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.


Forløbet er gennemført af klassen daværende samfundsfagslærer: Laura Elise Andersen-Mühl.



Materiale:
Økonomiens Kernestof kap 1, 2, 3 og 4, og 11 samt s. 77-82 og159-165

https://www.information.dk/debat/2021/06/pelle-dragsted-coronakrisen-vist-ekspansiv-finanspolitik-virker-huske-ved-naeste-krise

https://www.zetland.dk/historie/s8yynN2L-mOJv0WMD-52257

Anders And: Skillinger fra Skyerne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Integration

Forløbet om integration beskæftiger sig med begreberne pluralistisk integration, assimilation og segregation. Vi ser på den demografiske udvikling og Bourdieus kapitalformer og Yvonne Mørcks teorier om strategier og jeg-/vi-kulturer.
Vi ser desuden på Honneths teorier om anerkendelse og taler om medborgerskab vs modborgerskab.
Vi kigger også på partiernes indvandrer politik og inddrager i den forbindelse Molins model.
Vi inddrager desuden Rawls og Bloom og Habermas som teoretisk grundlag.

Endelig tager vi med udgangspunkt i Odense kommunes planer om byfornyelse, på kvartersanalyse i Vollsmose
Forløbet er gennemført af klassen daværende samfundsfagslærer: Laura Elise Andersen-Mühl.


Materiale:
Samfundsfag på Tværs (kap 3)
Ærkedansker, Perkerdansker

Artikler
https://www.dr.dk/nyheder/politik/nyt-slagsmaal-paa-vej-om-tilskud-til-fattige-boernefamilier-det-skal-ikke-vaere

https://www.zetland.dk/historie/sOLEPPVP-mOJv0WMD-ac112

https://youtu.be/n6k08C699zI -om John Rawls

Ærkedansker, Perkerdansker afsnit1, 2 og 4
https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=331502092130

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Integration 06-09-2023
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sociologi -identitetsdannelse og livsstile

Forløbet om identitetsdannelse og livsstile tager induktivt udgangspunkt i elevernes egne erfaringer med identitetsdannelse.
Vi kigger på sociologer som Giddens, Ziehe, Honneth og Hartmut Rosa og fokuserer familiemønstre og mistrivsel i det senmoderne samfund.

Eleverne laver gruppearbejde om forskellige begreber og teorier, men ellers er det primært lærerstyret undervisning, som fokuserer på tabellæsning og forklaring af figurer og modeller.

Vi kigger også på ulighed i Danmark og inddrager her Bourdieu og forskellige syn på ulighed, både i forskellige partier og vi taler om funktionalisme og konfliktteori.
Vi tager på byvandring med Gadens Stemmer, med fokus på betydningen af social arv.

Endelig ser vi på livsstile og livsformer gennem Minerva modellen og på den stigende polarisering mellem køn og den voksende underklasse af ufaglærte mænd.

Forløbet er gennemført af klassen daværende samfundsfagslærer: Laura Elise Andersen-Mühl.


Materiale:
Sociologiens Kernestof

Sociologisk Set kap 2-3

https://www.zetland.dk/historie/sO9kEdGQ-mOJv0WMD-72dc0 (Vi skifter oftere bolig, kæreste, job og telefon end før. Ikke så mærkeligt, du er forpustet -Zetland 1/9 -17)

Perkerne mod White Trash -Når Underklassen Slås (Politiken 1/11 -12)

https://www.zetland.dk/historie/sOLVdrlE-mOJv0WMD-27a08  (Det giver ikke mening at tale om mønsterbrydere i Danmark, siger sociolog. Bygger dansk socialpolitik på en myte? Zetland 14/2 -19)

Mandefald -episode 1 https://www.dr.dk/drtv/episode/mandefald_-naar-maend-er-alene_164406

https://www.zetland.dk/historie/sebgN5D6-mOJv0WMD-7cce8 (Én gruppe mænd dør ofte, før de overhovedet når pensionsalderen. Løsning? Lær af kvindebevægelsen -Zetland 13/9 -23)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Den Europæiske Union

Forløbet om EU indleder et forår som leder op til valg til Europa Parlamentet.
Vi lægger ud med at se på grundlæggelsen og opbygningen af EF/EU i et historisk perspektiv og derefter arbejder vi i grupper med de forskellige institutioner.
Derefter går vi i detaljer med sammensætningen af parlamentet og kigger på de forskellige grupper og de danske kandidater.
Vi kigger på påstande om demokratisk underskud og arbejder i den forbindelse statistisk med valgdeltagelsen.
Derefter kigger vi på Europæisk Integration i form af Neo-funktionalisme, Liberal Intergovermentalisme og Føderalisme.

Vi kigger på EU skepsis og de danske forbehold.

Klassen vil -efter forløbet er afsluttet- deltage i et arrangement om Parlamentsvalget (d 3/4 -24)
Forløbet er gennemført af klassen daværende samfundsfagslærer: Laura Elise Andersen-Mühl.


Materiale:

EUropa på vej (Systime)

Europas Svære Fællesskab (Columbus)

-Vi taler om mørke skyer over Europa. Her er fem tegn på, at fremtiden tegner lys alligevel (zetland.dk)

-https://www.zetland.dk/historie/s851q4bv-mOJv0WMD-bd52d (Ungarn laver hele tiden ballade. Her er forklaringen på, hvorfor de ikke bliver smidt ud af EU -Zetland 3/1 -24)

https://www.dr.dk/nyheder/politik/hvor-godt-kender-du-partiernes-spidskandidater-til-europa-parlamentet-test-dig-selv

https://www.dr.dk/nyheder/politik/i-bruxelles-kan-ingen-hoere-dig-skrige-mange-danskere-ved-ikke-hvem-partiernes-ep

Og status på de danske forbehold idag
https://www.eu.dk/da/danmark-i-eu/#BA2796CD28D34D8EAE82CAAE89A25E60

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kriminalitet

Kriminalitet

I forløbet undersøger vi bl.a. årsager og forklaringer på kriminalitet. Vi ser på hvorfor samfundet straffer og hvilken betydning straf har for individet. Vi undersøger også recidivtal for forskellige typer af straf.


Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
  
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Anslået materiale gennemgået i forløbet ca. 70 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Valg i USA

I forløbet har vi fokuseret på valget i USA herunder teori om parti- og vælgeradfærd med fokus på amerikanske forhold.

Faglige mål
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 En ny verdensorden?

Forløbet har fokuseret på USA's rolle i verden. Gruppe vis har klassen undersøgt potentielle udfordrere til USA's position som global hegemon.


Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Dansk udenrigspolitik

I forlængelse af forløbet om en ny verdensorden har vi fokuseret særligt på Danmarks rolle i verden.


Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Repetition og klar til eksamen

Klassen har i grupper trænet synopsisgenren, fremlagt for klassen og været opponenter på faglige oplæg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer