Mulernes Legatskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Mulernes Legatskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/nu - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Mulernes Legatskole
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Laura Elise Andersen-Mühl, Thomas Ohnesorge
Hold
2022 SA/nu (
1nu SA
,
2nu SA
,
3nu SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Køn og ligestilling (grundforløbet)
Titel 2
Dansk politik
Titel 3
Økonomi i velfærdsstaten
Titel 4
Integration
Titel 5
Sociologi -identitetsdannelse og livsstile
Titel 6
Den Europæiske Union
Titel 7
Kriminalitet
Titel 8
Valg i USA
Titel 9
En ny verdensorden?
Titel 10
Dansk udenrigspolitik
Titel 11
Repetition og klar til eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Køn og ligestilling (grundforløbet)
Dette forløb er baseret på bogen "samfundsfag på tværs". Forløbet er tematisk opbygget således at temaet "køn og ligestilling" er belyst og behandlet både sociologisk, politologisk og økonomisk. Der er inddraget forskellige sociologiske teorier som giver indblik og forståelse for både det senmoderne samfund og køn især.
Materiale:
"Samfundsfag på tværs" s. 15-82
Indhold
Kernestof:
Idag har vi vores første samfundsfagstime sammen og jeg glæder mig! Der er ingen lektier til timen, men sørg for at orienter jer i resultaterne af folketingsvalget
Idag skal vi kigge på ideologier og den første af de store ideologier; liberalismen. Læs s 119 til 125 i bogen PolitikNu
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Dansk politik
Forløbet er på bagkant af Folketingsvalget 2022, hvor vi forholder os til resultaterne af valget og hvilke implikationer det kan få. Vi følger desuden regeringsdannelsen.
Vi starter med at kigge på ideologier og efterfølgende arbejder eleverne selvstændigt med et partiprojekt, som ender ud i et prøvevalg.
Efterfølgende fokuserer vi på vælger- og partiadfærd.
Forløbet er gennemført af klassen daværende samfundsfagslærer: Laura Elise Andersen-Mühl.
Materiale:
PolitikNu
Politikkens Kernestof
Artikler:
https://www.dr.dk/stories/1288510966/har-en-bred-regering-nogen-gang-paa-jord/
https://www.zetland.dk/historie/serDxr6L-mOJv0WMD-3107d
https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/blaa-blok-vil-have-frit-gymnasievalg-men-erkender-det-ikke-kan-lade
Faglige mål:
Politik
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
Sociologi:
politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Metode:
-kvalitativ og kvantitativ metode
-statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
Læs om Konservatismen -s 126-128 i PolitikNu
Abdullahi og Aicha medbringer en nyhed. Samme lektie som til onsdag
Aja og Anna FJ medbringer en nyhed. Læs om socialisme s 129-132
Aicha og Abdullahi medbringer en nyhed. Læs om andre kategorier af ideologier s 133-140
Aicha og Abdullahi medbringer en nyhed. Læs om andre kategorier af ideologier s 133-140. Der kommer elever fra ATU i denne time.
Aja og Anna F præsenterer en nyhed. Hvis nogen ikke blev færdig med ungeprofilundersøgelsen i sidste time, får I tid i denne. I får jeres opgaver tilbage og vi starter op på partiprojekt i denne time. Læs s 143-151 i PolitikNu
Partiprojekt fortsat. Husk underskrevne studieturssedler (dem som ikke skal til USA) -Der sker store ting ifht regeringsdannelse, så vi skal bruge lidt tid på at tale om det
Anna SV og Anne-Eline medbringer en nyhed. Det er sidste udkald for dem som ikke har medbragt en underskrevet studietursseddel
Anne-Eline og Anna SV medbringer en nyhed. Genlæs s 143-151 i PolitikNu. Vi fortsætter med at arbejde med politiske partier og det politiske system og vi kigger også lidt på Statsministerens nytårstale
Læs s 153-156 i PolitikNu og forklar jeres mor eller far hvad Molins model går ud på
Vi ser Dagbog fra Midten (ingen lektier)
Asli og Ayan medbringer en nyhed. Vi ser resten af Dagbog fra Midten Læs s 156-169 i PolitikNu
Vi skal se på Partiernes adfærd. Læs s 71-79 i det vedhæftede dokument (spring Molins model over) Politikkens kernestof - Kap 6.pdf
Læs s 80-84 om vælgeradfærd i vedhæftede dokument Politikkens kernestof - Kap 7.pdf
Chilie og Frederik kommer med en nyhed. Læs s 84-90 i Politikkens kernestof - Kap 7.pdf -Øv dig i at forklare Columbia skolen og Michigan modellen. Jeg satser iøvrigt på at I får jeres opgaver tilbage i denne time og vi snakker om den næste opgave
Blå Bjarne er død.docx Læs artiklen inden timen og tænk over hvilke begreber og teorier om vælgere man kan bruge til at forklare artiklen
Frederikke og Ice medbringer en nyhed. Læs s 90-97 i Politikkens kernestof - Kap 7.pdf
Vi laver opsamling på forløbet om partier og vælgere. Skim jeres noter igennem
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 19,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Økonomi i velfærdsstaten
Forløbet om økonomi i velfærdsstaten behandler flg faglige mål:
Økonomi
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Metode:
-komparativ metode
-statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Forløbet er gennemført af klassen daværende samfundsfagslærer: Laura Elise Andersen-Mühl.
Materiale:
Økonomiens Kernestof kap 1, 2, 3 og 4, og 11 samt s. 77-82 og159-165
https://www.information.dk/debat/2021/06/pelle-dragsted-coronakrisen-vist-ekspansiv-finanspolitik-virker-huske-ved-naeste-krise
https://www.zetland.dk/historie/s8yynN2L-mOJv0WMD-52257
Anders And: Skillinger fra Skyerne
Indhold
Kernestof:
Isabella og Jomanna medbringer en nyhed. Vi starter på et forløb om økonomi i velfærdsstaten. Læs Økonomiens kernestof - Kap 1.pdf -luk derefter computeren og tegn Maslows behovspyramide efter hukommelsen. I får desuden hypotese opgaverne tilbage og
Læs om det økonomiske kredsløb s 34-39 Økonomiens kernestof - Kap 3.pdf
Jonas og Jonathan medbringer en nyhed. Læs s 39-45 i Økonomiens Kernestof. Økonomiens kernestof - Kap 3.pdf
Kirstine og Lea medbringer en nyhed. Læs om konjunktursvingninger s 46-55Økonomiens kernestof - Kap 4.pdf -medbring høretelefoner https://www.zetland.dk/historie/s8yynN2L-mOJv0WMD-52257
Jeg satser på at I får jeres opgaver tilbage i denne time og vi gennemgår den næste aflevering
Luka og Lukas medbringer en nyhed, Læs s 55-59 i Økonomiens kernestof - Kap 4.pdf -skriv de 3 vigtigste pointer ned
Maja og Mathias medbringer en nyhed. Ingen lektie. Vi læser sammen om økonomiske mål i timen
Milosz og Mohamed medbringer en nyhed. Vi arbejder med velfærdsstaten i denne time og den næste. Læs s 140-153Økonomiens kernestof - Kap 11.pdf
Nadja og Nhi medbringer en nyhed. Læs s 72-77 i Økonomiens KernestofØkonomiens kernestof - Kap 6.pdf . I får jeres afleveringer tilbage og lidt tid til forberedelse ifbm regatta
Læs s 77-81 i Økonomiens KernestofØkonomiens kernestof - Kap 6.pdf om Monetarisme og Keynesianisme
Sina og Sofie medbringer årets sidste nyhed. Vi afrunder og evaluerer -læs jeres noter fra året igennem på forhånd
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Integration
Forløbet om integration beskæftiger sig med begreberne pluralistisk integration, assimilation og segregation. Vi ser på den demografiske udvikling og Bourdieus kapitalformer og Yvonne Mørcks teorier om strategier og jeg-/vi-kulturer.
Vi ser desuden på Honneths teorier om anerkendelse og taler om medborgerskab vs modborgerskab.
Vi kigger også på partiernes indvandrer politik og inddrager i den forbindelse Molins model.
Vi inddrager desuden Rawls og Bloom og Habermas som teoretisk grundlag.
Endelig tager vi med udgangspunkt i Odense kommunes planer om byfornyelse, på kvartersanalyse i Vollsmose
Forløbet er gennemført af klassen daværende samfundsfagslærer: Laura Elise Andersen-Mühl.
Materiale:
Samfundsfag på Tværs (kap 3)
Ærkedansker, Perkerdansker
Artikler
https://www.dr.dk/nyheder/politik/nyt-slagsmaal-paa-vej-om-tilskud-til-fattige-boernefamilier-det-skal-ikke-vaere
https://www.zetland.dk/historie/sOLEPPVP-mOJv0WMD-ac112
https://youtu.be/n6k08C699zI -om John Rawls
Ærkedansker, Perkerdansker afsnit1, 2 og 4
https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=331502092130
Indhold
Kernestof:
Vi samler op på hvad der er sket i løbet af sommeren. Lyt til flg podcast inden timen https://www.zetland.dk/historie/s8q1bDDa-mOJv0WMD-343a6. Og så starter vi på et nyt emne; Integration
Læs s 33-44 i SamfNu om Nationalisme og integration. Skriv 4 vigtige pointer ned mens du læser SamfNU 2 udg 28-44.pdf
Læs s 142-146 i Samf på TværsSAMFUNDSFAG på tværs - Tema 3.pdf
Abdullahi medbringer en nyhed. Læs s 146-151 i Samf på Tværs
SAMFUNDSFAG på tværs - Tema 3 (1).pdf
Læs s 151-154 i Samf på Tværs SAMFUNDSFAG på tværs - Tema 3.pdf
Dokumentarer: Perkerdansk: Danskhed og Karriere
Aja medbringer en nyhed. Læs s 155-160 i SAMFUNDSFAG på tværs - Tema 3.pdf
Læs s 160-164 i Samfundsfag på Tværs SAMFUNDSFAG på tværs - Tema 3.pdf
Anna F medbringer en nyhed. Læs s 164-168 i Samfundsfag på Tværs SAMFUNDSFAG på tværs - Tema 3.pdf
Vi ser på politikernes holdninger til integration. Læs s 169-173 SAMFUNDSFAG på tværs - Tema 3 (1).pdf
Anna F medbringer en nyhed. Læs s 173-179 i SAMFUNDSFAG på tværs - Tema 3.pdf
Anna S medbringer en nyhed. Vi kigger på diskurser og snakker om afleveringen, så læs den igennem inden timen
Asli medbringer en nyhed. Vi får besøg af integrationskonsulent Rana Maoued fra Odense Kommune kl 8.30
Ayan medbringer en nyhed. Læs s 180-188 i SAMFUNDSFAG på tværs - Tema 3 (9).pdf
Vi går på en byvandring rundt i Vollsmose. Ingen lektier, men klæd jer på efter vejret. https://www.fremtidensvollsmose.dk/
Chilie og Ayan medbringer nyheder. Læs s 188-197 i SAMFUNDSFAG på tværs - Tema 3 (9) (3).pdf
Frederik medbringer en nyhed. Vi samler op på jeres kvartersanalyse i London
Læs s 188 til 190 i SAMFUNDSFAG på tværs - Tema 3. (1).pdf -Vi lytter desuden til flg podcast i timen https://www.zetland.dk/historie/sOLEPPVP-mOJv0WMD-ac112
Frederikke medbringer en nyhed. Integrationskonsulent ved Odense kommune Rana Maoud kommer forbi i dette modul. Medbring skriveredskaber og spørgelyst
Læs s 61-66 i Ærkedansker -Perkerdansker - Politisk integration.pdf
Læs s 68-80 i Ærkedansker -Perkerdansker - Sociologisk integration.pdf og orienter jer i MFs åbningstale https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsministerens-tale-ved-folketingets-aabning-den-3-oktober-2023/
Jonas medbringer en nyhed. Afrunding og evaluering af forløbet. Vi udfylder spørgeskemaet i timen
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Integration
06-09-2023
Omfang
Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Sociologi -identitetsdannelse og livsstile
Forløbet om identitetsdannelse og livsstile tager induktivt udgangspunkt i elevernes egne erfaringer med identitetsdannelse.
Vi kigger på sociologer som Giddens, Ziehe, Honneth og Hartmut Rosa og fokuserer familiemønstre og mistrivsel i det senmoderne samfund.
Eleverne laver gruppearbejde om forskellige begreber og teorier, men ellers er det primært lærerstyret undervisning, som fokuserer på tabellæsning og forklaring af figurer og modeller.
Vi kigger også på ulighed i Danmark og inddrager her Bourdieu og forskellige syn på ulighed, både i forskellige partier og vi taler om funktionalisme og konfliktteori.
Vi tager på byvandring med Gadens Stemmer, med fokus på betydningen af social arv.
Endelig ser vi på livsstile og livsformer gennem Minerva modellen og på den stigende polarisering mellem køn og den voksende underklasse af ufaglærte mænd.
Forløbet er gennemført af klassen daværende samfundsfagslærer: Laura Elise Andersen-Mühl.
Materiale:
Sociologiens Kernestof
Sociologisk Set kap 2-3
https://www.zetland.dk/historie/sO9kEdGQ-mOJv0WMD-72dc0
(Vi skifter oftere bolig, kæreste, job og telefon end før. Ikke så mærkeligt, du er forpustet -Zetland 1/9 -17)
Perkerne mod White Trash -Når Underklassen Slås (Politiken 1/11 -12)
https://www.zetland.dk/historie/sOLVdrlE-mOJv0WMD-27a08
(Det giver ikke mening at tale om mønsterbrydere i Danmark, siger sociolog. Bygger dansk socialpolitik på en myte? Zetland 14/2 -19)
Mandefald -episode 1
https://www.dr.dk/drtv/episode/mandefald_-naar-maend-er-alene_164406
https://www.zetland.dk/historie/sebgN5D6-mOJv0WMD-7cce8
(Én gruppe mænd dør ofte, før de overhovedet når pensionsalderen. Løsning? Lær af kvindebevægelsen -Zetland 13/9 -23)
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et nyt emne om identitetsdannelse. I denne time beskæftiger vi os med hvad sociologi er. Læs det vedhæftede INDEN timen Sociologiens kernestof - Kap 1.pdf -og skriv de fagbegreber ned som du støder på undervejs
Isabella medbringer en nyhed. Læs s 36-43 i Sociologiens kernestof - Kap 4.pdf
Jomanna medbringer en nyhed. Læs s 44-47 i Sociologiens kernestof - Kap 4.pdf -lav kvalitativt interview med jeres forældre eller bedsteforældre om traditioner og opvækst
Læs s 48-55 i Sociologiens kernestof - Kap 5.pdf -lidt (mere) om anerkendelse og noget om krænkelseskultur -skriv de 3 vigtigste pointer ned
Isabella medbringer en nyhed. Læs s 55-63 i Sociologiens kernestof - Kap 5.pdf -I får desuden afleveringerne tilbage
https://www.zetland.dk/historie/segX7NMb-mOJv0WMD-d8e8f -Vi lytter til artiklen i timen -medbring høretelefoner
Isabella og Jonathan medbringer en nyheder. Læs s 55-63 i Sociologiens kernestof - Kap 5.pdf
Karla medbringer en nyhed. Læs s 44-49 on Thomas Ziehe i Sociologisk set kap 2-3.pdf
I får denne time til forberedelser til årsfesten
-Karla medbringer en nyhed. Læs s 44-49 on Thomas Ziehe i Sociologisk set kap 2-3.pdf
Jonathan medbringer en nyhed. Læs s 144-148 i Sociologiens kernestof - Kap 12.pdf
Luka medbringer en nyhed. Lektien til idag er at læse bilagene til den næste aflevering. De er også vedhæftet her. Det er KUN delopgave A 194211_del2_3.pdf
Jonathan medbringer en nyhed. Læs s 148-157 i Sociologiens kernestof - Kap 12.pdf -Skriv med egne ord hvad funktionalisme og konfliktteori er
Lukas medbringer en nyhed. Læs s 158-170 i Sociologiens kernestof - Kap 13.pdf
Maja medbringer en nyhed. I denne time arbejder vi med Pierre Bourdieu og livsstilanalyse. Genlæs lektien fra i fredag (hvor mange af jer var fraværende)
Afsnit
Milosz medbringer en nyhed. Læs s 170-175 i Sociologiens Kernestof Sociologiens kernestof - Kap 13.pdf
Milosz præsenterer sin nyhed her og vi gennemgår de spørgsmål I svarede på i sidste time
Mohamed medbringer en nyhed. I denne time kigger vi på fænomenet "Tabermænd" -læs s 182-184 og konkluder på jeres interviews om mønsterbrydere i 2nu
Sociologiens kernestof - Kap 14.pdf
Ice medbringer en nyhed. Læs om Gadens stemmer her https://gadensstemmer.dk/odense/
Vi mødes kl 8.30 foran Nørregårds teater, Filosofgangen 17 (bagved Momentum) -Kom gerne 5 min før, da vi går derfra 8.30 sharp!
Læs artiklen før timen Mandefald -artikel.docx -I får desuden afleveringer tilbage
Medbring 1 pakke til pakkespil til ca 20 kr
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Den Europæiske Union
Forløbet om EU indleder et forår som leder op til valg til Europa Parlamentet.
Vi lægger ud med at se på grundlæggelsen og opbygningen af EF/EU i et historisk perspektiv og derefter arbejder vi i grupper med de forskellige institutioner.
Derefter går vi i detaljer med sammensætningen af parlamentet og kigger på de forskellige grupper og de danske kandidater.
Vi kigger på påstande om demokratisk underskud og arbejder i den forbindelse statistisk med valgdeltagelsen.
Derefter kigger vi på Europæisk Integration i form af Neo-funktionalisme, Liberal Intergovermentalisme og Føderalisme.
Vi kigger på EU skepsis og de danske forbehold.
Klassen vil -efter forløbet er afsluttet- deltage i et arrangement om Parlamentsvalget (d 3/4 -24)
Forløbet er gennemført af klassen daværende samfundsfagslærer: Laura Elise Andersen-Mühl.
Materiale:
EUropa på vej (Systime)
Europas Svære Fællesskab (Columbus)
-Vi taler om mørke skyer over Europa. Her er fem tegn på, at fremtiden tegner lys alligevel (zetland.dk)
-https://www.zetland.dk/historie/s851q4bv-mOJv0WMD-bd52d (Ungarn laver hele tiden ballade. Her er forklaringen på, hvorfor de ikke bliver smidt ud af EU -Zetland 3/1 -24)
https://www.dr.dk/nyheder/politik/hvor-godt-kender-du-partiernes-spidskandidater-til-europa-parlamentet-test-dig-selv
https://www.dr.dk/nyheder/politik/i-bruxelles-kan-ingen-hoere-dig-skrige-mange-danskere-ved-ikke-hvem-partiernes-ep
Og status på de danske forbehold idag
https://www.eu.dk/da/danmark-i-eu/#BA2796CD28D34D8EAE82CAAE89A25E60
Indhold
Kernestof:
Nadia medbringer en nyhed. Lektien til denne time er at se eller læse Statsministerens nytårstale. Vi starter på et nyt emne om Den Europæiske Union.
Nhi medbringer en nyhed. Læs om EUs institutioner her (s 19-31) Europas_svære_fællesskab_-_Kap_2[1].pdf
Sina medbringer en nyhed. Vi skal høre om EU Kommissionen og EU Domstolen. Læs desuden bilagene til den næste opgave
Læs artiklen inden timen: Kronik af Løkke 9. maj 2023 om EU's betydning.docx
Sofie medbringer en nyhed. Vi skal se på parlamentets sammensætning. Læs s 61-70 inden timen EUropa på vej - Tema 2.pdf
Læs om EU og integrationsteori her EU integrationsteori.pdf
Vi tager den her nyhed op i timen https://www.dr.dk/nyheder/udland/eu/der-var-lagt-op-til-det-helt-store-drama-men-saa-skete-noget-af-det-magiske-ved. Læs eller lyt til artiklen https://www.zetland.dk/historie/s851q4bv-mOJv0WMD-bd52d
Vi skal kigge på EU skepsis og de danske EU forbehold. Læs s 90-98 og 104-105 her EUropa på vej - Tema 3.pdf
Det her er vores sidste time -og vi slutter af med at tale om fremtiden for EU og Brexit.
Bag om Brexit: Sæson 1 – 1. episode | Se online her | DRTV
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Kriminalitet
Kriminalitet
I forløbet undersøger vi bl.a. årsager og forklaringer på kriminalitet. Vi ser på hvorfor samfundet straffer og hvilken betydning straf har for individet. Vi undersøger også recidivtal for forskellige typer af straf.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Anslået materiale gennemgået i forløbet ca. 70 sider.
Indhold
Kernestof:
Vi skal tale om næste aflevering i samf og hvor langt I er kommet i det aktuelle forløb
Vi bruger timen på at tale om, hvad vi skal arbejde med som næste forløb i samfundsfag.
4 EKS Kriminalitet.docx
Lektie er at have læst og taget noter til eksamenssættet fra modulet d. 5.3. I timen påbegynder vi at læse teori om kriminalitet
Læsefokus fra s. 11 til første afsnit s. 18:
Lektie er at have læst siderne der findes på modulet fra d. 12.3.24.
Virtuelt - log på via teams
Vi indleder med kort at tale om de tre integrationsteori, man kan bruge i opgaven
Noter om de tre vigtigste integrationsteorier i forhold til EU.docx
Join conversation
Læs i fra Drengestreger til Bandekriminalitet s. 18-26 (filen findes i Onenoten). Mens du læser lektier skal du udvælge 10 centrale pointer fra teksten som du skriver ned og kan forklare ved timens begyndelse
Vi taler desuden om afleveringen til historie
I får seneste samf.aflevering tilbage
Filen til lektien findes i Onenoten (kap. 2) læs. s. 27-37.
Læsefokus:
SNAP-modellen.pptx
Advarer imod at tvangsfjerne bandemedlemmers børn: - Vi kan ikke garantere, at barnet får en bedre barndom af det
Aja, Anna FJ og Lukas leverer nyheder
Læs s. 51-57 i kap 4 (findes i Onenoten) Læs til og med første afsnit s. 57
23.4.24.docx
Titel
Læs i Fra Drengestreger til Bandekriminalitet s. 57-66 (i kapitel 4 samme fil som sidst :))
Vi har nyheder til gode fra sidst
Læs i Anne Okkels (filen findes i Onenoten) s. 20-29 og besvar følgende læsefokus:
Begrebsstafet
Desuden får i 15 minutter til at arbejde med SRO
Vi skal have lavet "eksamensenheder" til den skriftlige årsprøve i samfundsfag. Og vi taler gode råd til den skriftlige årsprøve
Læs i Okkels s. 32-38 (filen er den samme som i fredags)
Opsamling på Okkels s. 20-29.pptx
Læs i Okkels s. 40-47 (samme fil som sidst - findes i Onenoten)
Program:
Gruppearbejde ud fra crazy-navne....
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Valg i USA
I forløbet har vi fokuseret på valget i USA herunder teori om parti- og vælgeradfærd med fokus på amerikanske forhold.
Faglige mål
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage. Vi taler om hvad vi skal arbejde med i år, vi vender hvad der er sket i sommerferien (ikke jeres tur til Sunny Beach, men derimod relevante samfundsfaglige ting). Desuden gennemgås afleveringsplanen for 3g i samf.
Ifb med USA-valgarrangement
Lektie: Find og medbring en relevant artikel om det amerikanske valg
Desuden gennemgår vi plan for dagens nyhed
Godt i gang med afleveringen - husk at have læst næste aflevering. Hele modulet går på repetition af de relevante genre, og dernæst må I skrive og få hjælp til opgaven.
Læs også vedhæftede fil:
USA's udfordringer; sider: 15-20, 50-56, 78-92
Materialet findes i Onenoten
Læsefokus
Republikanere advarer mod Trump: »I dag opfører mit parti sig som en kult« Artiklen læses sammen i timen
Opsamling på amerikanske nationer og værdier.pptx
Nyheder v. gruppe 1
Læs i USA's udfordringer s. 38-46 (samme dokument som I tidligere har læst i). Udvælge 5 til 10 faglige pointer, som DU mener er interessante og skriv dem ned. Afsnittet handler om den amerikanske forfatning.
USA's højesteret melder ud: Trump har delvis immunitet
https://www.youtube.com/watch?v=JIjenjANqAk
2012 vs. 2024 US Presidential Debates: A Hilarious Comparison | Obama Vs Romney and Biden Vs Trump |
Materialet findes i onenoten (kap. 2)
Dagsorden
I skal lige hjælpe mig med noget sjaw i 20 minutter :)
Nyheder ved gruppe 2
Den mystiske milliardær vil have Donald Trump tilbage i Det Hvide Hus – og denne gang er han gået længere end nogensinde før
I får modulet til at arbejde videre med jeres skriftlige aflevering.
Afsnit
Skriv på aflevering
Overvej spørgsmål til amerikanere og en amerikansk politiker.
Vi samler op på nattens debat mellem Harris og Trump
Must-watch moments and analysis of Trump and Harris’s first presidential debate
Spørgsmål til amerikansk vælger og politiker
Læsefokus:
B.T. mener: Tak til Trump
Pilestræde – Berlingskes nyhedspodcast
Materialet findes i Onenoten samme fil som sidst
Vi samler også op op det i læste til timen mandag
Aflevering tilbage. Udlevering af næste aflevering. Nyheder ved gruppe 3. Vi vender lige status på amerikansk politiker og vælger (Sofie)
Desuden grundig opsamling fra mandag d. 16 og onsdag d. 18. september. Via dobbeltcirkler
Lektie er selvstændigt at have set dokumentaren færdig (I skal se de sidste 39 minutter)
DRTV - A Storm Foretold - det amerikanske oprør
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-09-27-slay-queen-trend-griber-om-sig-paa-christiansborg
s 102-108 i USA's udfordringer (findes i Onenote) husk det er filen fra modulet d. 16.9 og fremover. Skriv 10-15 linjers noter om det du fandt vigtigst i dagens modul
I timen laver vi øvelsen "slapt eller skarpt"
Opsamling på de to partier og deres vælgere
2.10.24 opsamling.pptx
Slapt eller skarpt som vi ikke nåede sidst
Læses i timen: https://jyllands-posten.dk/international/ECE17421702/radikal-ung-demokrat-haaber-trump-vinder-over-krigsforbryderen-harris-saa-kan-mit-parti-laere-det/?fp-exp=60680002&fp-alg=606800022
Electoral College – Valgmandskollegiet – Den Store Danske | Lex
Hvem vandt vicepræsidentkandidatdebatten? Meningsmålinger viser næsten dødt løb
image.png
Skema til slapt eller skarpt.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
En ny verdensorden?
Forløbet har fokuseret på USA's rolle i verden. Gruppe vis har klassen undersøgt potentielle udfordrere til USA's position som global hegemon.
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
Indhold
Kernestof:
Det ser skidt ud for Ukraine. Men det er ikke Trumps skyld
Medbring desuden jeres IP-grundbog
Læs den vedhæftede artikel.
Et selvbevidst Europa skal tage kampen mod verdens politiske kødædere
Nyheder v. Milosz, Jonathan, Ayan og Jomanna
Sørensen: International Politiks Kernestof; sider: 8-30, 64-72, 92-108
Læsefokus NB: materialet findes i Onenoten - kap. 1:
Vi tager Kahooten i dag.....
Undervisningsevaluering i historie og samfundsfag
Europa får nu en magtfuld boss – en kvinde med en plan
Læsefokus til timen:
IP-bogen s. 80-82
4.4: Hvad skal der til for, at et emne bliver et sikkerhedspolitisk spørgsmål? Københavnerskolens teori om sikkerhedsliggørelse | IP-BOGEN
Supplerende om konstruktivismen.docx
Realisme vs liberalisme.pptx
Nyheder v.
Læs casen om, hvordan de forskellige IP-teorier vil forstå konflikten mellem USA og Kina og tag noter mens du læser
Vi vender situationen i Syrien
Materialet findes i Onenoten
Læsefokus:
Gruppearbejde:
image.png
I timen læses: 109-115
Fragile States Index | The Fund for Peace
Vi begynder dagen med æbleskiver hos Thomas. Adressen er Kongshøj Allé 107 - Kerteminde. Medbring bogen "Den kolde krigs verden - og din pc.
Kl 12.00 skal vi have rundvisning i Kertemindes kold krigs bunker.
Atomkirkegårde stod klar til katastrofen: 9. november 2019 Nordvestnyt Sektion 3 - læses i timen. Vi taler desuden om, hvor der formentlig var en atomkirkegård i Odense.
Vi gennemgår reglerne for rollespillet og I trækker jeres roller :)
Rollespil om Cubakrisen
Soundtracket til jeres torsdag <3
Det er vigtigt, at I alle er HELT klar foran lok 81-82 kl. 8.15. I må først gå ind, når jeg åbner for jer :)
Vi ser statsministerens nytårstale
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale den 1. januar 2025
DRTV - Statsministerens nytårstale: Efter statsministerens nytårstale
Det, Frederiksen ikke sagde.docx
Skrivemodul til aflevering
Afsnit
Lektien er at have færdiglæst analysen fra modulet mandag.
Følgende sider i IP-bogen s. 64-72 er ikke lektie. Dernæst projektarbejde hvor alle skal læse siderne 36-62 I timen læser vi først en artikel om Trump og Grønland. Dernæst læser vi i IP-bogen
Læses i timen
https://nyheder.tv2.dk/udland/2025-01-07-trumps-oenske-om-at-kontrollere-groenland-har-vidtgaaende-sikkerhedspolitiske-konsekvenser
Først gennemgang af USA's udenrigspolitik
Grupper til projektarbejde præsenteres
Læsefokus til IP s64-72.docx
Hovedlinjer i amerikansk udenrigspolitik.pptx
Projekt om IP.docx
Nyheder v. Chilie, Karla og Sofie
Dernæst får I hele modulet til at læse baggrundssiderne til jeres projekt og ellers bare give den gas med projektet
Arbejd med projekt.
Opgaver tilbage
Dernæst færdiggør jeres spændende projekter
Fremlæg projekt
Sidste gang til at forberede oplæg
Fremlæggelser del 1
Fremlæggelser del II: Kina, Sydafrika og Saudi-Arabien har fremlagt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Dansk udenrigspolitik
I forlængelse af forløbet om en ny verdensorden har vi fokuseret særligt på Danmarks rolle i verden.
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
Indhold
Kernestof:
Intro til nyt forløb om Danmark i Verden. Danmark i verden 216-238
Brasilien fremlægger
Noteark til Debatten Er Danmark klar til Trump 23.1.25.docx
DRTV - Debatten: Er Danmark klar til Trump?
Grupper á tre til første del af terminsprøven og generelle råd til terminsprøven. Læs vedhæftet artikel som lektie
USA's vicepræsident: Danmark er »ikke en god allieret«
Om DK's udenrigspolitik
Læsefokus s. 216-222
Sørensen: International Politiks Kernestof; sider: 216-237
Materialet findes i Onenoten
Vi læser materialet sammen i timen, så det er IKKE lektie
1 del af terminsprøven i samfundsfag - samtalegrupper.docx
Vi laver status på verdens situationen og Danmarks udenrigspolitik som det er lige nu. Der er nok at undersøge :)
Lektie er at læse denne artikel:
Er han virkelig en galning?
Husk betaling for ekskursion i marts (se AK's mail fra 30.1.25)
Jeg holder et oplæg om Danmarks udenrigspolitik og de forskellige arenaer for Danmarks udenrigspolitik
Afsnit
Læses i timerne
See Trump’s Gaza AI Video
Tilbagelevering af terminsprøver og udlevering af den næstsidste aflevering for i år
Hvis man ikke har overført 20 kr for betaling må man meget gerne gøre det i dag :)
Vi færddiggør pptx'en fra sidst. Vi var nået til de permanentemedlemmers brug af vetoretten.
Arenaer for den danske udenrigspolitik 2025.pptx
Om DK's udenrigspolitik - materialet der skal læses findes i Onenoten
Læsefokus:
I timen øver vi, at I alle skal forsøge at skrive en kort redegørelse, som var det til SRP'en.
Om eksamen i samfundsfag
Titel Trump vil have Grønland på den ene eller anden måde
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Repetition og klar til eksamen
Klassen har i grupper trænet synopsisgenren, fremlagt for klassen og været opponenter på faglige oplæg.
Indhold
Kernestof:
Ved det grønne bord. Du skal have læst "eksamensbilaget" inden modulets begyndelse
Samfundsfag-A-2020.pdf
Gruppeinddeling og repetitionssæt
Arbejd med synopsis
Vi taler om fremlæggelsesrækkefølge og gennemgår opponentarket
Gruppe 1 fremlægger, opponenter er gruppe 4
Gruppe 2 fremlægger, opponenter er gruppe 5
Ayan, Jomanna, Sina & Nhi fremlægger sæt 1 om ”dansk politik”
Luka, Lea, Mohamed & Abdullahi fremlægger sæt 2 om ”kriminalitet”
Anna, Chilie, Frederikke & Kirstine fremlægger sæt 3 om ”en ny verdensorden”
Lukas, Mathias, Milosz & Maja fremlægger sæt 4 om ”økonomi i velfærdsstaten”
Gruppe 6 fremlægger, opponenter er gruppe 3
Isabella, Aja, Ebbe & Jonathan fremlægger sæt 5 om ”valg i USA”,
Nadia, Asli, Karla & Sofie fremlægger sæt 6 om ”dansk udenrigspolitik”,
Afsnit
Vi repeterer IP- herunder taler vi om Huntington, Fukuyama og Kagan, der alle tre har gode bud på verden efter den kolde krig
Hvis tid tager vi hul på repetition af økonomi
Huntington Fukuyama og Kagan.pptx
Vi laver eksamensenheder til mdt og skr samf
Repetition af økonomi del 1
Læs i økonomiens kernestof s. s. 77-82 og s. 159-165
Repetition
Join conversation Mødelink til party i provinsen ;)
Sidste modul - herunder afgørelse af væddemål
Husk at have bøger med til skriftlig eksamen i samfundsfag :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50866941140", "T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50866941140", "H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50866941140" }