Holdet 2022 MU/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Tina Nielsen
Hold 2022 MU/a (1a MU, 2a MU, 3a MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sang og sammenspil 1g-2g-3g
Titel 2 Musikteori
Titel 3 Ravnen (operaforestilling)
Titel 4 Jazzarrangement (skriftlig disciplin)
Titel 5 Kvindelige kunstnere i pop (eksamensemne 1)
Titel 6 Hitanalyse
Titel 7 Protestsange i engelsksprogede lande (SRO)
Titel 8 Undervisning af 1g-musikelever (kreadag)
Titel 9 Barokken (eksamensemne 2)
Titel 10 Tilladte netsteder - skriftlig og mundtlig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sang og sammenspil 1g-2g-3g

Sang:
Diverse talekor (bl.a. "Diæt", "En frø begik et bankrøveri" og "Vi elsker musik") og rytmegrooves

Kor:
Dejlig er jorden (flerstemmig - opført til julekoncerterne i 1g, 2g og 3g
Gulddreng: Guldjul (opført til julekoncerterne i 1g)
Miley Cyrus: Flowers (med juletekst - opført til julekoncerterne i 2g)
Guld og grønne skove
Tvivler et hjerte
Kosmos: Vindo (opført i 1g til forårskoncerten 2023 sammen med 2g MU)
Hver gang det bli'r vinter (opført til julekoncerterne 2023 og 2024)
The Water Is Wide (opført til julekoncerterne 2024)
Andreas Odbjerg: Hvad skal verden med sådan én som mig? (opført til dimissionen 2024)
Kay Starr: Side By Side
Nero's Expedition
Coldplay: Viva La Vida (opført til julekoncerterne i 2024)
Søren Banjomus


Sammenspil (hele klassen):
Miley Cyrus: Flowers (opført til julekoncerterne i 2g)

Sammenspil i mindre grupper (her et udvalg af de numre klassen har spillet):
Childish Gambino: Redbone
Shaka Loveless: Tomgang
Amy Winehouse: You Know I'm No Good
ABBA: Does Your Mother Know?
Billie Eilish: Birds of a Feather
Maroon 5: This Love
Celo Green: Fuck You
The White Stripes: Seven Nation Army
Bruno Mars: Smoking Out the Window
Shawn
Mendes: Mercy
Abba: Lay All Your Love on Me
Red Warszawa: Bollet ihjel af hest
One Direction: Drag Me Down
Gnags: Vilde kaniner
Schubert: Ständchen Serenade
Alicia Keys: Fallin'
Corinne Bailey: Trouble Sleeping
Mamas and Papas: California Dreaming
Remedieringsforløb: genfortolkede sange af Billie Eilish, Lana del Rey, Beyonce og PJ Harvey (se iøvrigt forløbet om kvindelige kunstnere i pop).

Sangskriverværksted med Den Jyske Opera som optakt til overværelse af Hartmanns opera Ravnen

Trommeworkshop

Eksamenssammenspil:
Stevie Wonder: I Wish
Supertramp: Take the Long Way Home
Barbara Moleko: Det kribler


Projekt med Odense Symfoniorkester og andre fynske gymnasiekor:

2023-2024: Faurés Requiem
Klassen sang Faurés Requiem sammen med skolens andre musik A-elever og elever fra andre fynske gymnasier med Odense Symfoniorkester under ledelse af Magnus Fryklund til to koncerter i Odense Koncerthus d. 29. februar og 1. marts 2024.

Projekt med Odense Jazz Orchestra: Korværket "6 stærke":
  
I november 2023 opførte et kor på ca. 60 elever fra Mulernes Legatskole værket med Odense Jazz Orchestra. To koncerter på spillestedet Posten i Odense onsdag d. 15. november.

Projekt med Lasse Aagaard:

Korprøve og koncert med Lasse Aagaard, dansk sangskriver og artist (og tidligere Muler-elev) som afholdt fællestime på skolen for skolens dansk- og musikelever da klassen gik i 1g. Forud gik en workshop med skolens musikelever, som lærte 3 numre som de sang med på til den efterfølgende koncert/fællestime
Gode Intentioner
Jeg går videre nu
Børn og fulde folk
Som optakt til dagen så eleverne Lasse Aagaards musikfilm "Farvel tid" og lavede sammenspil af ovenstående numre.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 202,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Musikteori

Introduktion til musikteori via "Nøgle til musikken" og eget materiale - herunder:

Kvintcirklen
Noder
Rytmer
Intervaller
Skalaer
Akkorder
Harmonisk analyse
Melodisk analyse



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 202,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ravnen (operaforestilling)

Hartmanns opera Ravnen opført af Den Jyske Opera og Odense Symfoniorkester i Odense Koncerthus.

Som optakt havde klassen besøg af en sanger og pianist fra Den Jyske Opera som lavede workshop med klassen - sangskriverværksted hvor de selv skrev og fremførte sange baseret på temaer og karakterer fra operaen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Jazzarrangement (skriftlig disciplin)

Klassens har arbejdet med jazzarrangement som skriftlig disciplin ud fra Jens Brynjolfs Jazzarrangementsbog og andet materiale. For at koble teori og praksis sang eleverne ind imellem deres egne korarrangementer.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 113 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kvindelige kunstnere i pop (eksamensemne 1)

Forløbet om kvindelige kunstnere blev startet op af klassens pædagogikumkandidat i december 2g med et remedieringsforløb, hvor klassen i grupper skulle arbejde med genfortolkninger af popsange af hhv. PJ Harvey, Billie Eilish, Lana del Rey og Beyonce. Fokus var på sound og reharmonisering, og denne del af forløbet blev afsluttet med en koncert for skolens musikelever hvor de spillede deres remedierede numre.

Sideløbende arbejdede klassen med populærmusikscenens verdensstjerner i et queer-teoretisk lys (varetaget af pædagogikumkandidaten). Kerneteksten heri var Jolie V. Brownells artikel “Beychella:” Beyoncé’s Homecoming to A Futuristic Queer
Utopian". På baggrund heraf samt korte artikler om Lana del Rey, Beyonce, PJ Harvey og Billie Eilish arbejdede klassen i grupper med fokus på en definition af queer-begrebet, kønsstereotypisering og autenticitet samt hvordan disse begreber gør sig gældende i forhold til den kunstner de havde valgt at arbejde med.

Efterfølgende arbejdede klassen med hitanalyse - introduktion til begreberne hook, break, gimmick og præsentation af diverse standardformtyper og særligt hitskabelonen som den præsenteres hos Marstal og Jaeger ("Hitskabelonen: Imod popmusikkens ensretning, pp. 103-117).

De musikalske parametre form, melodik, tonalitet og harmonik, sound, groove og tid og rum blev gennemgået primært med brug af Grønagers (m.fl.) "Rockmusik i tid og rum" .

Analysenumre:  
Billie Eilish: "Copycat"
Justin Bieber: "Loved By You"  (kun grooveanalyse)
Billie Eilish: "Bad Guy"
Aretha Franklin: "Respect"
Madonna: "Express Yourself" (sangen + musikvideoen)

(Aretha Franklin og Madonna for at trække tråde tilbage i tiden og se på to stærke kvindelige ikoner som har haft stor betydning for nutidens kvindelige kunstnere).

Baggrundsmateriale om kvindelige kunstneres virke og vilkår:
Jolie V. Brownell: “Beychella:” Beyoncé’s Homecoming to A Futuristic Queer
Utopian"
Wikipedia: Om autenticitet
Authencity and Commercialism in Music
The History of Women in Music
Tine Moberg og Rasmus Rosenørn: Kan det så få lov at handle om musik!?
Sydney Urbanek: "30 years later, Madonna’s “Express Yourself” video is as relevant as ever"
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 107 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Hitanalyse

Introduktion til hitanalyse og begreberne hook, break, gimmick samt diverse standardformtyper, herunder hitskabelonen som den præsenteres hos Marstal og Jaeger. Fokus på at kvalificere elevernes lytteoplevelse og analyseevner ved at give dem et begrebsapparat og en lyttemetode og knytte musikfaglige perspektiver på lytningen og derigennem udvide deres musikalske horisont.

Johannes Grønager m.fl.: Rockmusik i tid og rum, pp. 22-26, 30-39
Henrik Marstal og Morten Jaeger: Hitskabelonen: Imod popmusikkens ensretning, pp. 103-117
Diverse arbejdspapirer.

Numre brugt til illustration af forskellige fagbegreber:
Train: Hey Soul Sister
Nirvana: Smells Like Teen Spirit
Kylie Minogue: Can’t Get You Out Of My Head
Fun: Some Nights
Michael Jackson: Bad: Honey, Honey
Beatles: Yesterday
Deep Purple: Smoke On the Water
D.A.D: Reconstrucdead
Phlake: Angel Zoo
Sting: Englishman in New York
Robbie Williams: Come Undone
Jimi Hendrix: Hey Joe
Lenny Kravitz: Fly Away
Phlake: Pregnant
2Pac: California Love
Aqua: Cartoon Heroes
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 Protestsange i engelsksprogede lande (SRO)

Klassens SRO-emne omhandlede protestmusik med fokus på protestsangen som politisk og kunstnerisk udtryk, herunder den mobiliserende protestsang og den poetisk ekspressive protestsang. Forløbet var centreret om tre forskellige konflikter gennem tiderne: Vietnamkrigen, Nordirlandskonflikten og kulturkonflikten i USA.

Eleverne skulle lave en musikalsk analyse og litterær analysere og fortolkning af to numre - ét af primærnumrene samt et selvvalgt perspektiveringsnummer.

Primærnumre:
U2: “Sunday Bloody Sunday” (1983) - Nordirlandskonflikten
Marvin Gaye: “What’s Going On?” (1971) - Vietnamkrigen
Jason Aldean: “Try That in a Small Town” (2023) – kulturkonflikten i USA

De selvvalgte perspektiveringsnumre:
The Cranberries: "Zombie"
Sinéad O’Connor: "This Is a Rebel Song” .
Country Joe and the Fish: ”The Fish Cheer/I-Feel-Like-I'm-Fixin'-to-Die Rag"
Nina Simone: "Backlash Blues"
Creedence Clearwater Revival: "Fortunate Son"
Taylor Swift: “Miss Americana and the Heartbreak Prince”


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Undervisning af 1g-musikelever (kreadag)

Skolen har tradition for at 2g- og 3g-musikeleverne underviser grundforløbseleverne på den årlige dag for de kreative fag i september måned. Klassen stod i både i 2g og 3g for at indstudere korsatser med 1g'erne og for sammenspils- og korinstruktion i små grupper.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Barokken (eksamensemne 2)

Introduktion til barokken, dens stiltræk, rondoen som formtype og fugaen som kompositionsprincip.

Analysenumre:
Bach: Brandenburger-koncert nr. 5 (auditiv analyse) - brugt som illustration af barokkens pompøsitet og virtuositet (den afsluttende solo-kadence)

Rondo:
Vivaldi: Foråret, 1. sats
Bach: Violinkoncert i E-dur, 3. sats

Fuga:
Bach: Fuga i G-mol fra Das Wohltemperierte Klavier
Bach: Fuga i C-mol fra Das Wohltemperierte Klavier
Bach: Fuga i D-dur nr. 5 fra Das Wohltemperierte Klavier (brugt som afleveringsopgave (videopræsentation af analysen)

I forløbet er eleverne kommet omkring centrale træk ved barokken som periode, herunder kunstens rolle/musikkens funktion. I analyserne af de to rondoer og to fugaer har vi kigget på barokke stiltræk og eleverne er blevet introduceret til de musikanalytiske begreber som hører til disse to formtyper/kompositionsprincipper. Herunder har de selv udført to forskellige rytmerondoer.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 10 Tilladte netsteder - skriftlig og mundtlig eksamen

Tilladte netsteder:

Netprøver.dk
Jeres OneNote i musik (Samarbejdsområdet vil være låst). I må ikke følge/klikke på eksterne links i OneNoten, dvs. links som fører til internettet.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer