Titel
1
|
Intro til spansk sprog og kultur (70 ns)
Kernestof:
Liébana og Tengbergs begyndersystem "A que sí?".
Eleverne introduceres for og arbejder med følgende basisgrammatik og dertilhørende praktiske øvelser:
- udtaleregler
- AR-, ER- og IR-verbernes bøjning i præsens
- Uregelmæssige verber (ser, estar, ir, tener)
- Diftongering og vokalskifte
- Modalverber
- Substantiver og artiklers bøjning i køn og tal
- Genitiv
- Personlige pronominer i subjektsform
- Possessive pronomener
- Udtryk med verbet tener (hambre, frío, calor, sueño)
- Adjektivers bøjning og placering
- Ser/Estar/Hay
- Benægtede sætninger (no, tampoco)
- Spørgeord (cuándo, qué, cómo, dónde, por qué)
- Tal 0-500
- Muy><mucho
- Adverbier
Temaet 'España y las cominudades autónomas' løber over hele skoleåret og giver eleverne en kulturel intro til hver af regionernes kendetegn. Der gøres mest ud af Andalucía, hvor sprogrejsen i 3g går til.
Billedbeskrivelse/Personbeskrivelse på billeder:
Beskrivelse af tøj med LLEVAR (+ ubestemt artikel)
Beskrivelse af krop med TENER (+ bestemt artikel)
Beskrivelse af 'væsen' med SER (+adjektiv)
Beskrivelse af 'tilstand' med ESTAR (+adjektiv)
Elevernes skriftlige sprogfærdighed trænes ved opgaver, oversættelsesøvelser, små beskrivelser samt et brev om dem selv og deres familie til en spanier (brevgenren introduceres). Under arbejdet med brevene er der fokus på den interkulturelle kommunikative kompetence - hvordan kommunikerer de med 'deres indforståede bagage' om deres hverdagsliv til en spanier?
Endvidere arbejdes med skriftlig billedbeskrivelse.
Elevernes mundtlige sprogfærdighed trænes gennem dialoger og tekst-spørgsmål. Der arbejdes desuden med billedbeskrivelser. Ordforråd trænes bla. via Quizletter (familien, kroppen, tøjet, adjektiver som farver, personlige egenskaber, vejret, klokken, året rundt, transportmidler, instrumenter, steder)
Lytteforståelse trænes ved at høre sange samt se små videoklip og filmen 'Vivir es fácil'.
Al grammatik, materialer oa. samles i Onenote.
|