Holdet 2022 SP/SPB1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Sanne Hovendal
Hold 2022 SP/SPB1 (1g SPB1, 2g SPB1, 3g SPB1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til spansk sprog og kultur (70 ns)
Titel 2 Argentina #1: intro: tango,religión,fútbol (20 ns)
Titel 3 Colombia: intro y drogas (20 ns)
Titel 4 México #1:Aztecas, Dia Muertos, Roles trad. (20ns)
Titel 5 Nicaragua: el trabajo infantil (20 ns)
Titel 6 Argentina#2 La dictadura
Titel 7 Repetición
Titel 8 La dictadura de Franco (20 ns) - Eksamensemne
Titel 9 España: La Movida y Pedro Almodóvar (5 ns)
Titel 10 México #2: La inmigración 2 (20 ns) - Eksamensemne
Titel 11 Andalucía #1: El flamenco y los gitanos - eksamen
Titel 12 Repetición y práctica
Titel 13 Andalucía #2: Viaje a Málaga

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til spansk sprog og kultur (70 ns)

Kernestof:
Liébana og Tengbergs begyndersystem "A que sí?".

Eleverne introduceres for og arbejder med følgende basisgrammatik og dertilhørende praktiske øvelser:
- udtaleregler
- AR-, ER- og IR-verbernes bøjning i præsens
- Uregelmæssige verber (ser, estar, ir, tener)
- Diftongering og vokalskifte
- Modalverber
- Substantiver og artiklers bøjning i køn og tal
- Genitiv
- Personlige pronominer i subjektsform
- Possessive pronomener
- Udtryk med verbet tener (hambre, frío, calor, sueño)
- Adjektivers bøjning og placering
- Ser/Estar/Hay
- Benægtede sætninger (no, tampoco)
- Spørgeord (cuándo, qué, cómo, dónde, por qué)
- Tal 0-500
- Muy><mucho
- Adverbier

Temaet 'España y las cominudades autónomas' løber over hele skoleåret og giver eleverne en kulturel intro til hver af regionernes kendetegn. Der gøres mest ud af Andalucía, hvor sprogrejsen i 3g går til.

Billedbeskrivelse/Personbeskrivelse på billeder:
Beskrivelse af tøj med LLEVAR (+ ubestemt artikel)
Beskrivelse af krop med TENER (+ bestemt artikel)
Beskrivelse af 'væsen' med SER (+adjektiv)
Beskrivelse af 'tilstand' med ESTAR (+adjektiv)

Elevernes skriftlige sprogfærdighed trænes ved opgaver, oversættelsesøvelser, små beskrivelser samt et brev om dem selv og deres familie til en spanier (brevgenren introduceres). Under arbejdet med brevene er der fokus på den interkulturelle kommunikative kompetence - hvordan kommunikerer de med 'deres indforståede bagage' om deres hverdagsliv til en spanier?
Endvidere arbejdes med skriftlig billedbeskrivelse.

Elevernes mundtlige sprogfærdighed trænes gennem dialoger og tekst-spørgsmål. Der arbejdes desuden med billedbeskrivelser. Ordforråd trænes bla. via Quizletter (familien, kroppen, tøjet, adjektiver som farver, personlige egenskaber, vejret, klokken, året rundt, transportmidler, instrumenter, steder)

Lytteforståelse trænes ved at høre sange samt se små videoklip og filmen 'Vivir es fácil'.
Al grammatik, materialer oa. samles i Onenote.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Una carta a un español 30-11-2022
Test dialog 12-01-2023
Oversættelse 1 ser/estar/hay/farver 22-01-2023
Test 1 26-01-2023
Beskriv dit familiebillede 21-02-2023
Brev til spanier2 26-03-2023
Oversættelse2 23-04-2023
Mundtlig billedbeskrivelse 14-05-2023
Test2 17-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Argentina #1: intro: tango,religión,fútbol (20 ns)

Formålet med forløbet er at introducere og vække interessen for Argentina ved at se på forskellige aspekter ved landet. Samtidig er forløbet tænkt som træning i at læse og samtale på spansk.
Vi læser om Argentina i bogen Identidad contrastada samt sangteksten 'Malena canta el tango'. Vi fordyber os i tangoens lyd, følelse og opståen.  
Vi læser en artikel om Pave Frans og sangteksten 'Solo le pido a Dios' (Leon Gieco) og taler om tro, herunder især den katolske kirkes rolle i Argentina. Vi læser om La Iglesia Maradoniana og ser klip fra dokumentarer om Diego Maradona.
Vi træner at læse, at lytte og at samtale på spansk samt at beskrive billeder.
Perifrasen IR A + INFINITIV introduceres og trænes både mundtligt og skriftligt (MinLæring).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Colombia: intro y drogas (20 ns)

Formålet med forløbet er at introducere og vække interessen for Colombia ved at se på forskellige aspekter ved landet. Samtidig er forløbet tænkt som træning i at læse og samtale på spansk.
Vi læser om Mario de Colombia fra bogen Identidad contrastada, ser filmen María, llena eres de gracia og hører musik af Shakira og Monsieur Periné. Derudover laver vi en delprøve 1 om Mario-teksten, så delprøvens opgavetyper introduceres.
Vi træner at læse, at lytte, at samtale og at skrive i hånden på spansk.
Demonstrative pronominer, refleksive verber, dativstyrende verber samt perfektum introduceres og trænes både mundtligt og skriftligt (MinLæring).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 México #1:Aztecas, Dia Muertos, Roles trad. (20ns)

Formålet med forløbet er at introducere og vække interessen for México ved at se på forskellige aspekter ved landet. Samtidig er forløbet tænkt som træning i at læse og samtale på spansk. Fokus er på de oprindelige folk og deres guder, traditioner (synkretisme), samt kønsroller i México i dag (+katolicisme)
Vi læser om México i bogen Identidad contrastada samt tekster og små youtube-klip om aztekerne, har en hel emnedag om Día de los Muertos, hvor vi ser filmen Coco samt oversætter den som børnebog. Vi laver en video med en beskrivelse af, hvordan man laver Frijoles y huevos rancheros y guacamole.
Vi træner at læse, at lytte, at lave resume, at samtale og at beskrive billeder/skrive i hånden på spansk.
Perifrasen ESTAR + GERUNDIUM introduceres og trænes både mundtligt og skriftligt (MinLæring).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Nicaragua: el trabajo infantil (20 ns)

Formålet med forløbet er at introducere og vække interessen for Nicaragua ved at se på forskellige aspekter ved landet. Samtidig er forløbet tænkt som træning i at læse og samtale på spansk.
Vi læser om Nicaragua i bogen Identidad contrastada og fokuserer derefter på børnearbejde. Vi ser dokumentaren 'Dødens Gade'  og udvalgte elever læser bogen 'María - una niña trabajadora'. Derudover hører vi musik af Luis Enrique.
De personlige objektspronominer samt perifraserne ACABAR DE + INFINITIV + DEJAR DE + INFINITIV og VOLVER A + INFINITIV introduceres og trænes både mundtligt og skriftligt (bla. på MinLæring).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Argentina#2 La dictadura

Vi vender tilbage til Argentina og hører om diktaturet og den beskidte krig, stjålne børn og Las Madres de la Plaza de Mayo. Samtidig lærer vi datiderne, som trænes ved at læse teksten og svare på spørgsmål samt øve på MinLæring. Vi træner billedbeskrivelse samt historien bag billedet og brugen af så mange verbaltider og -perifraser som muligt.
Kernestof:
Intro tekst til 'Patricio de Argentina' samt tekster om forsvundne/stjålne børn (fra Mundos Hispanos)
Artikel fra Information om diktaturet og retsopgøret.
Billeder af Las Madres de la Plaza de Mayo.

Vi får også besøg af Tangolab fra Argentina, som underviser os i at danse tango.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test 3 13-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 Repetición

Vi repeterer personbeskrivelse, billedbeskrivelse og resumé samt træner argumentation ud fra teksten/filmklippet (Jeg tror, han er ked af det, fordi...)
Vi genopfrisker delprøve 1 og delprøve 2 (brevgenre).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1+2 - brev 27-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 La dictadura de Franco (20 ns) - Eksamensemne

Fokus i forløbet:
La familia española y los roles del hombre y de la mujer durante la dictadura de Franco.

Kernestof:
Film og drejebog: Cría Cuervos (de Carlos Saura), escenas 7, 11, 13, 19 og 27
Supplerende materiale:
Introtekst fra Tacones Lejanos af Almodóvar
Skolebogstekster fra Francotiden om La Familia (fra Mi mamá me mima)
(kompendier 'La guerra civil española' pp. 16-17+ 'La dictadura de Franco' pp. 5-10)
Resten af Cría Cuervos (film)
Jesús Nieto: La guerra civil española
Jesús Nieto: La censura en España durante la dictadura de Franco
Lovtekster om kvinders rettigheder i Spanien før og nu.

Refleksion/almendannende samtale ud fra spørgsmålene:
Hvilke tanker har du selv gjort dig om de traditionelle kønsroller?
Hvilke tanker har du gjort dig om censur – er det godt el skidt eller kan det være begge dele?
Hvem skal bestemme, hvad der skal censureres?
Er du selv udsat for censur, og er det i orden? (Internetsøgninger)
Hvilke tanker har du selv gjort dig om, hvorfor en borgerkrig kan opstå?
Hvilke tanker har du gjort dig om diktatur som styreform?
Hvad kan du selv gøre for at bevare en demokratisk styreform eller dine rettigheder (som mand/kvinde) - Ville du gå i krig for at bevare det?

Kort introduktion til fremtid og fortidsfremtid ud fra sangen ?Por qué te vas? samt til konjunktiv.
Al grammatik, materialer oa. samles i Onenote.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 España: La Movida y Pedro Almodóvar (5 ns)

Intro til La Movida Madrileña, herunder sangerinden Alaska og filminstruktøren Pedro Almodóvar. Vi læser, oversætter og hører 'A quién le importa'  og ser 'Volver' med fokus på at sammenligne de nye kvinderoller/fremstillinger af kvinder med kønsrollerne i Francotiden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 México #2: La inmigración 2 (20 ns) - Eksamensemne

Fokus:
Vi arbejder med factores que atraen y empujan, el viaje de los inmigrantes ilegales y la vida de un inmigrante ilegal en los EE.UU. Disse begreber og områder er centrale for emnet.

Kernestof:
Sangen 'Pobre Juan'
Teksterne Sueños + El paso fra Al otro lado
Dele af de to interviews med Carlos Amador (s. 84-86) og Marco Valádez (s.100-104) fra Retratos latinos en California.
Supplerende materiale:
Retratos latinos en California pp. 11, 110-112

Vi træner mundtlighed ved eksamenslignende oplæg om teksterne, samt skriftlighed og grammatik ved at skrive skriftlige svar på spørgsmål om teksten. Vi repeterer præteritum og imperfektum.
Al grammatik, materialer oa. samles i Onenote.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Andalucía #1: El flamenco y los gitanos - eksamen

(20 ns)

Preguntas centrales que queremos investigar:
1. ¿Qué expresa el flamenco como parte de la cultura gitana en España?
2. ¿Qué estereotipos existen sobre los gitanos y qué consecuencia tienen los estereotipos para los gitanos en España hoy?
3. ¿Cómo presenta la película 'Carmen y Lola' a los gitanos en España hoy?

Kernestof:
Film: Carmen y Lola     
2 artikler fra El País + El Diario om diskrimination af sigøjnere
Youtubeklip: Gitanos con palabra, Yo no soy trapacero


Supplerende stof:
Coge el aire con las manos - tekst om flamenco fra Retratos

Refleksion/almendannende samtale:
Tænk på jeres egne nære cirkel, comunidad. Hvad ville være virkelig chokerende for jeres familier/naboer/sociale gruppering, hvis I gjorde? Ville det være let/svært for jer at træffe beslutningen om at gøre det? Hvorfor (pga. stereotyper om, hvordan 'sådan nogle' er)? Ville I være modige nok til at gøre det? Hvordan ville reaktionen være fra jeres nærmeste, tror I?
Hvem har I selv stereotype forestillinger om? Tror I nogen har om jer?
Alle materialer oa. samles i Onenote.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Andalucía #2: Viaje a Málaga

Vi rejser til Málaga i 3 dage, hvor vi koncentrerer os om byens historie og seværdigheder, herunder Alcazaba og Gibralfaro samt er på orienteringsløb rundt i byen. Derudover bygger vi oven på vores emne om flamenco og får flamencoundervisning og ser et professionelt flamencoshow (Tablao).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer