Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Bettina Mikkelsen
|
Hold
|
2022 SP/SPB2 (1g SPB2, 2g SPB2, 3g SPB2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til spansk sprog og kultur
Kernestof:
Liébana og Tengbergs begyndersystem "A que sí?".
Eleverne introduceres for og arbejder med følgende basisgrammatik og dertilhørende praktiske øvelser:
- udtaleregler
- AR-, ER- og IR-verbernes bøjning i præsens
- Uregelmæssige verber (ser, estar, ir, tener - diftongering og vokalskifte)
- Refleksive verber
- det dativstyrende verbum gustar
- De sammensatte verbaltider: Nær fremtid, perfektum og udvidet nutid
- Substantiver og artiklers bøjning i køn og tal + genitiv
- Adjektivers bøjning og placering
- Ser/Estar Hay
- Benægtede sætninger (no, tampoco)
- Personlige pronominer i subjektsform
- Possessive pronomener
- Demonstrative pronomemer (este, esta, estos, estas)
- Spørgeord (cuándo, qué, cómo, dónde, por qué)
Elevernes mundtlige sprogfærdighed trænes gennem elevpræsentationer. Eleverne præsenterer sig selv, venner og familiemedlemmer, deres by, skole mv. Der arbejdes desuden med billedbeskrivelser, små tekstresumeer, rollespil og små videooptagelser. Ordforråd trænes bla. via Quizletter (mad, drikke, familie, arbejde, sport og fritidsinteresser, tal og farver, personlige egenskaber (adj), mad, vejret, klokken, året rundt.
Lytteforståelse trænes via sange, videoklips og film.
Supplerende stof:
Eleverne introduceres til forskellige dele af Spanien (fokus på Madrid og Andalusien) og Latinamerika: tema/flexdag Francos Spanien og andre temaer i forbindelse med filmen Vivir es fácil con los ojos cerrados.
(70 sider)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Presentación - Carta
|
30-11-2022
|
Rettelser til Carta
|
08-12-2022
|
Oversættelse
|
15-01-2023
|
Test 1
|
26-01-2023
|
Rettelser test 1
|
06-02-2023
|
Lisa y Juan
|
21-02-2023
|
Billedbeskrivelse
|
12-03-2023
|
Cómo es Madrid?
|
02-04-2023
|
Test 3
|
09-05-2023
|
Cómo es Andalucía?
|
25-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
49,00 moduler
Dækker over:
47 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse - udtaleregler ved højtlæsning og læsning af begyndersystemets tekster.
- Skrive - præsentationer af sig selv og andre personer samt basis- billedbeskrivelser/hvad er der på billedet
- Formidling
- Personlige
- Ansvarlighed - for at skabe gode arbejdsvaner og opbygge glosebank, oversigt over verber mv.
- IT
- Internet - til at søge informationer om de spanske regioner.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Colombia
Fokuspunkter:
Vi tegner et nuanceret billede af Colombia med fokus på geografi, kultur og natur, men også på samfundsproblemer som narkotika og forskellen mellem rig og fattig.
Grammatisk fokus på muy/mucho, possessive pronomener, diftongerende verber samt repetition af præsensbøjningen og nær fremtid og intro til perfektum.
Materiale:
Kernestof:
Colombia - de todo un poco sobre Colombia, side 8-11 i Otras caras de Colombia, ved Jeanette Krogh, Turbine 2021
Mario de Colombia - "Quiero una vida sin drogas", side 22-34 i Identidad contrastada, ved Ole N. Mikkelsen og Pablo Riismøller, Gyldendal 2013.
Filmen Maria, llena eres de gracia (2004)
Sangtekst af Shakira "Estoy aquí".
Supplerende stof:
Info om Shakira fra Internettet
Billede af Fernando Botero (Pareja bailando)
(20 sider)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Colombia, Mario y una carta
|
08-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte - Lytte til autentisk spansk i film og sangtekster
- Læse - Spansksproget tekst ved hjælp af gloser
- Søge information - Om Shakira, Pablo Escobar og andre berømtheder fra Columbia
- Skrive - arbejde med delprøve 1 og 2 - Juan Pablo Escobar/opstille en e-mail på spansk
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
México y el día de los muertos
Tematisk er der fokus på det mexicanske samfund og på mexicansk kultur og traditioner i forbindelse med de Dødes Dag.
Sprogligt er der fokus på inddragelse af verbalperifraser (udvidet nutid og nær fremtid samt perfektum) i mundtlige præsentationer og fotobeskrivelser samt fokus på repetition af genitiv-konstruktioner og substantiver, der betegner familiemedlemmer.
Materiale:
Kernestof:
Filmen Coco med spansk tale.
El día de los muertos (Tapas, p. 89-90) samt om México og erobringen (Tapas, p 88).
La identidad contrastada, ved Ole Nicolai Mikkelsen og Pablo Riismøller, s. 52-66, El país de Aby: México + Aby: contra las convenciones.
Supplerende stof:
Retratos latinos en California: Latino-gastronomi s. 56-58).
Suzan Desezar: Culturas de México? Qué padre!, s. 12-14 "Døden og den mexicanske identitet + Mexicanernes forhold til døden."
Fotos af fejringen af De dødes dag i México.
Klip om familie-relationer i Coco: https://www.youtube.com/watch?v=pE1AlmnftZU
Gruppearbejde med fremlæggelser af PP til emnerne emigración a los EE.UU., los indígenas y la historia de México, el mundo de Frida Kahlo, las bandas y el narcotráfico.
(20 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte - trænes gennem arbejdet med El cuarto misterioso
- Læse - Spansksprogede tekster
- Formidling - Referat på spansk af små afsnit/tekster
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Chile
Fokuspunkter:
Tematisk fokus på sociale forhold i Chile, dvs. traditionelle værdier, kønsroller og skolesystemet, samt landets geografi og natur.
Sprogligt/grammatisk fokus på førnutid, indirekte og direkte objekts pronomener, samt dativstyrende verber. Eleverne bliver også introduceret til imperfektum og præteritum. Vi arbejder videre med/udbygger glosebank til brug af fotobeskrivelse, idet vi beskriver udvalgte fotos i bogen La identidad contrastada.
Kernestof:
Fra La identidad contrastada: El país de Nicolás, Chile (capítulo 4)
Supplerende stof:
'No pasó nada' af Antontio Skármeta
sangen: 'después que te perdí' af Jon Z og Enrique Iglesias
podcast: 1001 reasons to learn spanish: demasiado tímido
Delprøve 1 Aby de Mexico
(20 sider)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forberedelse til testen (VIRTUELT)
|
07-02-2024
|
Test 2
|
09-02-2024
|
Diario
|
10-03-2024
|
Mundtlig aflevering (salsa)
|
12-04-2024
|
Udtaleøvelse 2
|
03-05-2024
|
Artículo
|
11-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
La familia tradicional y morderna (eksamensemne)
Forløbet har fokus på kønsroller og familiemønstre i Spanien med tråde til Franco-tidens og nationalkatolicismens familie-ideal, som sammenlignes med familierne i Pedro Almodóvars filmunivers samt Pedro Almodóvars opfattelse af familien. Familierne i El Bola karakteriseres og sammenlignes ligeledes med Franco-tidens familie-ideal samt med familierne i Pedro Almodóvars film og med familiemønstre generelt.
Sprogligt fokus på ordforråd til personkarakteristik og handlingsreferat samt oversættelsesøvelser og fotobeskrivelser af Stills fra filmene i forløbet. Træning af mundtlig præsentation med inddragelse af de sammensatte verbaltider og verbalperifraser samt sætningsdannelse med konjunktioner. Tillige fokus på diftongerende verber og verber med vokalskifte. Kort intro til imperfektum og præteritum i forbindelse med læsetræning.
Materiale:
Kernestof:
El Bola: film og drejebog med særligt fokus på scene 6, 11, 14, 17-19, 34, 38 samt på oversættelsesøvelser 1-3 og stills fra drejebogen.
Enkelte sider fra skolebog fra Franco-tiden.
Volver, inkl. drejebog med særligt fokus på scene 14-17.
Uddrag af artikel om Almodóvar og katolicismen: http://www.elmundo.es/elmundo/2009/08/06/cultura/1249537561.html
Youtube-klip om 'tipos de familia' (https://www.youtube.com/watch?v=jGL_sIz1CFA) + tilhørende kerneordforråd
Supplerende stof:
Delprøve 1 fra 30. maj 2018 (Parejas homosexuales)
Dansk intro-tekst om Franco-tiden fra Tacones lejanos.
Teksten Pedro Almodóvar, director de cine.
(25 sider)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arbejde med delprøve 1
|
10-09-2024
|
Mundtlig præsentation af El Bola y su familia
|
19-09-2024
|
Arbejde med delprøve 1 - familias
|
08-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte - til autentisk spansk i filmene El Bola og Volver
- Læse - spansksprogede tekster
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - trænes i sammenligninger af forskellige tekster med forskellige familiemønstre
- Kommunikative færdigheder - -tale om familier ud fra stills, relevant ordforråd og med inddragelse af konjunktioner.
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
El sueño americano y la inmigración (eksamensemne)
Der arbejdes med samfundsmæssige forhold i México, Latinamerika og USA (Californien) med fokus på den amerikanske drøm og emigration, og i den forbindelse på "factores que atraen" og "factores que empujan", dvs. fokus på de levevilkår (fattigdom, (bande)kriminalitet oa.), som gør at mange latinamerikanere begiver sig ud på den farefulde rejse, som det er at emigrere ilegalt til USA.
Sprogligt arbejdes med ordforråd til emnet og til delprøve 1 (fokus på at kunne forklare ord og udtryk med enkle sætninger på spansk), også fokus på datidsplanet (imperfektum/præteritum og aspekt) samt dativstyrende verber.
Materiale:
Kernestof:
Ulla Ringgaard og Aase Kledal: Retratos latinos en California: teksten 'Carlos Amador', s. 83-89.
Sangteksten Pobre Juan.
Helene Balslev Clausen og Line Flintholm: Al otro lado - el sueño americano, Gyldendal 2006: teksterne Sueños, p.15 og El paso, p. 24, Migra p. 61 samt teksten om Carlos Amador, p. 83-89.
Supplerende stof:
Musikvideoer til sangteksterne Pobre Juan og Migra
Helene Balslev Clausen og Line Flintholm: Al otro lado - el sueño americano, Gyldendal 2006: Den illegale emigrations mange ansigter, p. 8-13 (dansk intro-tekst).
Ulla Ringgaard og Aase Kledal: Retratos latinos en California, p. 11-12 om push- og pull-faktorer og myter om latinoer, p. 99 ordforrådsøvelse til interview med Marco Valádez.
Oplæg ved gæstelærer Pia Flores, antropolog med speciale i latinamerikanske bandemiljøer og bosiddende i Guatemala.
Filmen Emilia Pérez ses i biografen.
Dokumentaren 'Børnene på dødstoget, DR1 29-09-2014 (MitCFU)
(25 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
26,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte - autentisk spansk i sangtekster og film
- Læse - spansksprogede tekster
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder - trænes ved personkarakteristik og ved at give resume på spansk af spansksprogede tekster
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Los gitanos y tradiciones andaluces (eksamensemne)
Fokuspunkter:
I forløbet arbejder vi med de stereotyper, der findes om sigøjnere, og vi ser på, hvordan disse stereotyper har haft og stadig har betydning for sigøjnernes omdømme og den måde, de er blevet/behandles på i Spanien. Holdets sprogrejse til Málaga i april 2025 indgår i emnet, idet vi på sprogrejsen bl.a. oplever et 'tablao' og arbejder med flamencoen som udtryksmiddel. Sprogligt fokus på futurum og træning i anvendelse af verbaltider og verbalperifraser, brug af adjektiver og adverbier og træning af delprøve 1-opgaver.
Kernestof:
To klip fra Youtube: Gitanos con palabra (https://www.youtube.com/watch?v=DqBvpWbmdkQ), Yo no soy trapacero (https://www.youtube.com/watch?v=5El1NOSHv_o)
Film: Carmen y Lola
2 artikler fra El País om diskrimination af sigøjnere: Los vecinos de un pueblo granadino denuncian que una piscina cobra más dinero a los gitanos, EL PAÍS, Granada 29 JUN 1989 samt Día se disculpa por colocar una figura de sapo en una tienda de Portugal para evitar el acceso de gitanos, EL PAÌS, 11 JUL 2019.
Entrevista con Tamara Clavería, Integradora social y activista gitana (elDiario: https://www.eldiario.es/euskadi/referentes-en-femenino/tamara-claveria-acabar-antigitanismo-creer-pueblo-gitano-machista-trampa_128_9695132.html)
Supplerende stof:
Tekst om Federico Garcia Lorca 'El poeta más leído de todos los tiempos' fra Viva la vida
Klip fra youtube med Paco de Lucía
'Tablao' i Málaga
Delprøve 1 om Los gitanos, 8. august 2023
Slide om 'Los gitanos': https://www.slideshare.net/slideshow/da-del-gitano/12045602
(25 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
29,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte - til autentisk spansk i film og youtube-klip samt på sprogrejsen til Spanien.
- Læse - spansksprogede tekster
- Skrive - træne delprøve 1 og 2
- Selvrefleksion - reflektere over stereotyper og fordomme og hvorfor og hvordan disse opstår og holdes i live
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - analyse af, hvilke fordomme og kulturelle udfordringer Carmen og Lola møder i filmen af samme navn
- Kommunikative færdigheder - trænes i fremlæggelse af tekster i forbindelse med eksamenstræning
- Overskue og strukturere - tekster ved udarbejdelse af stikord/mindmaps
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Netsteder
Tilladte netsteder til eksamen
Kun følgende netsteder er tilladte til mundtlig eksamen:
www.ordbogen.com
https://app.minlaering.dk/login
Holdets OneNote (Samarbejdsområdet er låst)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50869140533",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50869140533",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50869140533"
}