Holdet 2022 SP/SPB3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Amela Bazdarevic, Marta Campos Llorente
Hold 2022 SP/SPB3 (1g SPB3, 2g SPB3, 3g SPB3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basal spansk grammatik med Tapas - begyndersystem
Titel 2 Colombia (eksamensemne)
Titel 3 Mexico (eksamensemne)
Titel 4 Argentina (eksamensemne)
Titel 5 La guerra civil española (1936-1939)(eksamensemne)
Titel 6 Los jóvenes en la España actual (eksamensemne)
Titel 7 Las pandillas americanas (eksamensemne)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basal spansk grammatik med Tapas - begyndersystem


Med udgangspunkt i Zambrano og Clausens begyndersystem "Tapas” er eleverne blevet introduceret til det verbale bøjningssystem (PRÆSENS 1.,2.,3. bøjning, diftongering/vokalskifte, de uregelmæssige verber ser, estar, hay, ir og tener. Der er desuden blevet arbejdet med artikler, adjektivers bøjning, spørgeord, placering og brug af no, præpositioner, genitiv og pronominer (subjekts-, possessive). I arbejdet med grammatik er grammatik og øvelser fra Min Læring Spansk Basis blevet brugt. Gloseindlæringen har omfattet (familie, mad, tøj, farver, ugedage, måneder, tal, klokken, vejret osv.), og til dette formål er der blevet arbejdet med Quizletter.
Arbejdet med udtale og intonation har fundet sted ifm. tekstlæsning og korte fremlæggelser. Personkarakteristik er blevet introduceret (progressivt udbyggede beskrivelser fra begynderbogen; beskrivelser af en selv, af familiemedlemmer og af kendte personer). Billedbeskrivelse er ligeledes blevet introduceret.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Colombia (eksamensemne)

Fokuspunkter:
Vi tegner et nuanceret billede af Columbia med fokus på geografi, kultur og natur, men også på samfundsproblemer som narkotika og forskellen mellem rig og fattig.

Grammatisk fokus på muy/mucho, possessive pronomener, diftongerende verber samt repetition af præsensbøjningen og nær fremtid og intro til perfektum.

Materiale:
Kernestof:
Columbia - de todo un poco sobre Columbia, side 8-11 i Otras caras de Columbia, ved Jeanette Krogh, Turbine 2021
Mario de Columbia - "Quiero una vida sin drogas", side 22-34 i Identidad contrastada, ved Ole N. Mikkelsen og Pablo Riismøller, Gyldendal 2013.
Filmen Maria, llena eres de gracia (2004)

Supplerende stof:
Sangtekster af Shakira og Monsieur Periné
Billede af Fernando Botero (Pareja bailando)
Juan Pablo Escobar - el hijo de un narco, delprøve 2 fra 2019

(20 sider)
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tus lenguas 07-09-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte - Lytte til autentisk spansk i film og sangtekster
  • Læse - Spansksproget tekst ved hjælp af gloser
  • Søge information - Om Shakira, Pablo Escobar og andre berømtheder fra Columbia
  • Skrive - arbejde med delprøve 1 og 2 - Juan Pablo Escobar/opstille en e-mail på spansk
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Mexico (eksamensemne)

Formål:
- At bibringe eleverne indsigt i og forståelse af væsentlige aspekter af det mexicanske samfund og kultur samt øge deres kommunikative bevidsthed.
- Øge deres kendskab til centrale samfundsmæssige og kulturelle forhold i Mexico

Indhold:

Som optakt til Mexico snakker vi om De Dødes Dag og ser filmen " Coco", hvor vi allerede i starten stiller skarpt på familien og de vigtige værdier der skaber os.

Eleverne har arbejdet med nærfremtid og datiderne (især præteritum)

Canciones:
Mexico, lindo y querido https://www.youtube.com/watch?v=BvDdtEVAo-U
Cristian Nodal, “Adiós Amor” https://www.youtube.com/watch?v=ETLoTxVVvjM

Texto: El Cuarto Misterioso. Kierkegaard, L. & Pedersen, A. M. (2005). Alinea.
El cumpleaños de Conchita, episodio 5
• El maletín, episodio 9
• ¿Dónde está la máscara?, episodio 10
• El coche deportivo, episodio 13
• El secreto del tío, episodio 14


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Argentina (eksamensemne)

Formålet med forløbet er at introducere og vække interessen for Argentina ved at se på forskellige aspekter ved landet. Samtidig er forløbet tænkt som træning i at læse og samtale på spansk. Eleverne får indblik i sociokulturelle forhold i den moderne Argentina, herunder homoseksualitet, social ulighed, samt tangos rolle for den nationale identitet.

Grammatisk har eleverne arbejdet med akkusativt og dativt pronomen, gustar, adjektivernes gradbøjning, udvidet præsens og datid (især imperfektum)

1) Si te vas a... en Campus Difusión. Argentina 1: Así somos https://www.youtube.com/watch?v=WGkmz1jjABU  

2) Argentina es diversidad: https://www.youtube.com/watch?v=57waq1HdllQ

3) El suplente, Diego Lerman (2022)
4) Mariángeles de Argentina.
5) Martin Viqueira bailando Milonga: https://www.youtube.com/watch?v=xInvfeFE14o
6) Entrevista con Martin Viqueira, 23 años, maestro de tango.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 La guerra civil española (1936-1939)(eksamensemne)

Formål:
- At bibringe eleverne basal kendskab til historiske og samfundsmæssige forhold i Spanien i det 20’ ende århundrede med specifik fokus på Den Spanske Borgerkrig (1936-1939)
- Øge deres kendskab til de aktuelle forhold i Spanien i dag som konsekvens af borgerkrigen.

Indhold:

Igennem baggrundsmaterialet af Jesús Nieto skal eleverne erhverve sig basal viden om den spanske borgerkrig og Franquismen derefter. Vi lægger hovedvægt på forholdet mellem nationalister og republikanere og ser, hvordan dette forhold skildres i filmen " Cria Cuervos" (1976) gennem b.la. familiemønstret.

Materiale:
Introduktion til krigen:
’La guerra civil española’ af Jesús Nieto
- Film " Cria cuervos" (1976) af Carlos Saura af samme navn
- Billedbeskrivelse og analyse af Guernica billede
Indhold
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Los jóvenes en la España actual (eksamensemne)

Formål:
- at eleverne udvikler deres evne til at kommunikere på spansk om personrelaterede og almene emner samt om samfundsrelaterede emner.
- at eleverne får indsigt i og forståelse af væsentlige aktuelle aspekter af det spanske samfund og kultur med specifikt henblik på de unge og deres liv i Spanien.  

Indhold:

Vi har fokus på den spanske ungdom. Via øvelser og sange taler vi i første omgang om ungdomsliv generelt, sammenlignet med eleverne selv. Her kommer vi blandt andet ind på venskab, familiestrukturer, skolegang, forhold etc. Senere i forløbet ser vi mere specifikt på hvad den økonomiske krise har betydet og betyder for de unge spaniere. I forlængelse heraf arbejder vi især med begrebet ’ la generacion de mileuristas’.

Materialer:

Loumann, Ole: Retratos Nuevos:
-  La generación de los mil euros

Iglesias, Aday Polo m.fl: Voces de protesta. Buscando caminos.
- Fuga de cerebros s. 59 - 63

SANGE:

El sueño de Morfeo: Y esta soy yo

FILM OG TV:
HORISONT: Spaniens tabte generation. ( ca. 30 min.)
http://www.youtube.com/watch?v=8VarcqAxH8M




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Las pandillas americanas (eksamensemne)

I dette forløb ” Las pandillas americanas” har vi haft fokus på banderne i Mellemamerika – særligt Honduras og El Salvador og særligt de to store bander MS13 ( Las Maras Salvatruchas) og M18. Vi har haft fokus på fire centrale spørgsmål: Hvorfor opstår banderne? Herunder ser vi på de faktorer der gør sig gældende i familien, i nærmiljøet og i samfundet generelt. Hvorfor breder banderne sig til Mellemamerika, herunder specifikt til Honduras og El Salvador. Hvad karakteriserer banderne? Og til sidst om det er muligt at komme ud af banderne.   

Materialer (primær litteratur)

1. Kompendium 'Las pandillas americanas'    
s.1-5 Introtekster
s.11-16: uddrag fra 'Esperanza en tiempos de oscuridad'
s.17-21 'Homeboy Industries'

2. Film 'Sin Nombre' (2009) af Cary Joji Fukunaga

Supplerende materiale (sekundær litteratur)

- Dokumentar 'Las Maras en Centroamérica': (youtube.com) Las Maras en Centroamérica
- Foredrag med Pia Flores
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer