Holdet 2022 id/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Casper Kirkegaard Øritsland
Hold 2022 id/z (3z id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hiphop
Titel 2 Badminton
Titel 3 Styrkeløft
Titel 4 Floorball
Titel 5 Kano
Titel 6 Lindy Hop
Titel 7 Ultimate
Titel 8 Parkour
Titel 9 Step aerobic

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hiphop

Formålet med forløbet
- At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil
- At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til
- At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform
- At eleverne får konstrueret en "bevægelsesbank".
- At eleverne efter endt forløb føler sig sikre i at fremvise en koreografi
- At eleverne lærer at samarbejde om at lave koreografisk materiale.

Fokuspunkter for forløbet:
- Historisk baggrund
- Genrekendskab
- Musikforståelse
- Indøvning af autentisk bevægelsesudtryk
- Udførsel
- Koreografisk kreativitet (i forlængelse af Rudolf Labans bevægelseslære)

Viden:
- At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse
- At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop
- At eleverne kan anvende Rudolf Labans BESS-koncept til kreativt at bearbejde de koreografiske materiale.

Færdigheder:
- At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensætte koreografier med gentagelser - herunder inddrage "bounce"
- At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
- At eleverne kender til og kan vise poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelser.
- At eleverne kender til og kan udføre freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
- At eleverne kan fremvise fælles koreografien med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
- Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen i musikken, herunder identificere 1-taktslaget.
- At eleven ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen i mindre "crews" og både improvisere samt danse koreograferede sekvenser. Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Badminton

Elever er præsenteret for banens udforming, regler, ide og organisering.
Eleverne er præsenteret for grebtyperne forhånd og baghånd. De er præsenteret for skudtyperne drop, clearing, smash, lop, netdrop og forhånd og baghånds serv.
Både som isolerede øvelser, men også i sammenhængende sekvenser.
De er blevet præsenteret for taktiske overvejsler, som placering på banen, valg af skudtyper jf. at få modstanderen til at bevæge sig og at læse modstanderens kropssprog.


Teori: regler, ide og organisering. Yubio. kap. 22.2 siderne: 733-737 (5sider)
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Styrkeløft

Styrkeløftforløbet har til formål at introducere eleverne til grundlæggende styrketræningsprincipper, samt at de stifter bekendtskab med god teknik i de tre styrkeløft, squat, bænkpres og dødløft. Eleverne har arbejdet med følgende fokuspunkter:

Squat:
Korrekt placering af stangen på ryggen.
Standbredde og grebsbredde.
Godkendt dybde
Korrekt brug af vejrtrækning

Bænkpres:
Korrekt udtagning og spotning.
God presseposition og opspænd
Brug af bentryk til at skabe kropsspænding
Korrekt brug af vejrtrækning.

Dødløft:
Korrekt opspænd, særligt i lænderyggen
Passende grebsbredde
Passende standbredde
Korrekt teknik i både opadgående og nedadgående fase.

Eleverne bliver bedømt på god teknik, men også spotteropgaven samt fysisk kapacitet.
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Floorball

Vi har haft fokus på driblinger, trækskud, aflevering, slagskud, kommunikation, samarbejde og overblik på banen.

Vi har læst om grundlæggende boldspilsteori yubio: kap 10.1. + 10.2.1 + 10.2.2 (3 sider)
Regler, ide og organisering kap. 14.2 (3 sider)
Den gode floorball spiller kap 14.6 siderne (2 sider)

Arbejdsformer: individuelt, par og hold.
Der har været fokus på fysiskkapacitet og intervalfloorball.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kano

Kanoforløbet blev afviklet i Odense Fjord, med fokus på specifikke kanoteknikker samt samarbejde og udholdenhed.

Eleverne blev undervist i J-tag, C-tag, sideforflytninger samt korrekt ind- og udstigning. En del af undervisningen foregik i Odense Fjord, hvor eleverne var på en fire timer lang tur til Vigelsø. Her blev de udfordret på samarbejde samt udholdenhed.

Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Lindy Hop

Eleverne er blevet præsenteret for grundlæggende lindyhoptrin og koregrafier, med særligt fokus på pardansprincipper om at føre og at blive ført, samt musikforståelse.

Eleverne har arbejdet med følgende trin og figurer: Grundtrin - Under Armen - Cross The Bridge - Åben position til Jazztrin. I alle trinene har eleverne arbejdet med at indføre et bounce.

Eleverne har skulle lave deres egen koreografi, og er her blevet bedømt på korrekt udførsel af grundtrin og variationer samt kreativitet i sammensætningen af koreografien.

Materialer:
Kap 36.1 + 36.2 + 36.5 +36.6
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Ultimate

Eleverne er blevet præsenteret kast, herunder, forhånd, baghånd og hammerkast. Yderligere er de præsenteret for de to grebstyper burgergreb og pandekagegreb.
De har desuden arbejdet med spacing på banen og forståelse for rummet. De har arbejdet med rollefordeling.

Det teoretiske fokuspunkt har været etik og fairplay

Eleverne har både arbejdet i hold, men også i par

Yubio kap. 15.1 + 15.2 + 15. 5 + 15.6 ca. 8
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Parkour

Eleverne har haft fokus på løb og balance, Jumps, Rails og Vaults.

Yderligere har vi fokuseret på rullefald, forlæns og baglæns.

Vi har fokuseret på teknik, styrke, samt udholdenhed ved sammensætning af flere øvelser.

Eleverne bliver bedømt på graden af kompleksivitet og kreativitet. i den forbindelse sammensætning af øvelser.

Eleverne har arbejdet individuelt og i mindre grupper. Undervisningen har også arbejdet kønsdifferentieret.

Yubio: kap 26.1 siderne 892-894 (3sider)
kap. 26.2 siderne 894-896 (3 sider)

Ved udarbejdelsen af undervisningsbeskrivelsen er forløbet afsluttet, derved kan der ske ændringer.
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Step aerobic

Eleverne er blevet introduceret til step aerobic som genre.
Med særligt fokus på bevægelse til musik, takttælling og rytmeforståelse.
Eleverne har lært en grundlæggende koreografi og har skulle arbejde med produceren af egen koreografi i mindre grupper.

Vi har kombineret komplekse total bevægelser med simple isoleret bevægelser.

Eleverne bliver her bedømt både på: Kreativitet, fysisk kapacitet, og i særlig grad rytmeforståelse

Det teoretiske fokus har været aerob kapacitet og step aerobic historie

Yubio: kap. 3.4 side:72-77 (6 sider)
kap. 34.1 side:  1234-1239 (6 sider)
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer