Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Poul Steiner Jensen
|
Hold
|
2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb: Poetry Slam - digtanalyse
Forløbet tjener som introduktion til digtanalyse. Desuden fungerer forløbet som en indføring i stilistik og billedsprog. Hertil: Mundtlighed.
Enderim
Bogstavrim: Allitteration / Assonans
Stilistiske virkemidler
Gentagelsesfigurer
- Triade
- Anafor / epifor
Billedsprog
- Symbol
- Metafor / sammenligning
- Personificering / besjæling
Tekster
- Karsen Østergaard: "Travlt"
- Emil Nygård: "Demo er kemo"
- Emil Nygård: "Løvernes konge"
Teoritekst og analysetekster findes i kompendiet // Kan også downloades fra "Dokumenter" på Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb: Tegneserier (I)
Forløb, som har fokus på tegneserie-analyse og litterært billedsprog. Desuden introduceres den litterære migrationsanalyse. Hertil elementer fra nykritisk litterær analyse.
Teoritekst fra kompendiet
- Denotation / konnotation
- Etage / Ramme / Rendesten / Talebobler / Farver / Symboler
Analysetekster
- "Splittet" af Lars Hornemann
- "Passageren"
Teoritekst og analysetekster findes i kompendiet // Kan også downloades fra "Dokumenter" på Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb: Litterære metoder / Eventyr
Litterært forløb, hvor tre forskellige litterære metoder introduceres. Centrale elementer i litterær analyse introduceres. Hertil eventyrgenren.
- Mor Hulda (folkeeventyr)
- Pulleru (folkeeventyr)
- Tarek Omar: "Renselsen" (novelle)
- H.C. Andersen: Den flyvende kuffert" (kunsteventyr)
Litterære metoder
- Strukturalistisk læsning: Kontraktmodellen, aktantmodellen
- Psykoanalytisk læsning: Freuds personlighedsmodel
- Nykritisk læsning
Teoritekst og analysetekster findes i kompendiet // Kan også downloades fra "Dokumenter" på Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Middelalderens litteratur
Litteraturhistorie
Traditionel litteratur fra middelalderen
Vi læser folkeviserne
- Germand Gladensvend (tryllevise)
- Torbens datter (riddervise)
Vi arbejder med middelaldersamfundet
- Slægt, ære, hævn og skæbne
Teoritekst og analysetekster findes i kompendiet // Kan også downloades fra "Dokumenter" på Lectio.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dokumentarfilmen - hertil værk 1
Fakta- og fiktionsmarkører
Autenticitetsmarkører
Etik
Tre undergenrer
- Observerende
- Autoratative
- Deltagende
Analysefilm i uddrag - Fungerer samlet som værk 1
- På røven i Nakskov
- Dømt til behandling, Lars Engells
- På ubestemt tid, Maria Lyhne
- Gerningsstedet, Amagermanden
- Operation X
Filmiske virkemidler
Teoritekst og analysetekster findes i kompendiet // Kan også downloades fra "Dokumenter" på Lectio.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb: Kampagner (I)
- Preben Sepstrups analysemodel: Informationsproblem, afsender, modtager
- Målgrupper: Lette og svære målgrupper
- Kampagnens svære vilkår ved informationsoverflod
- Kommunikationsmodeller: Direkte og two-step-flow
- Appelformer
- Filmanalyse
Analysetekster
- Nederen forældre (cykelhjelm)
- Hjelm har altid været en god ide (cykelhjelm)
- Stop før fem (alkohol)
- Blå kors' kampagnefilm (alkohol)
Teoritekst og analysetekster findes i kompendiet // Kan også downloades fra "Dokumenter" på Lectio.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Norsk og svensk
Eating out
Telefonsälgeren
Ingen særskilt teoritekst til kortfilm og norsk og svensk. Teoriteksten om Filmiske virkemidler kan Teoritekst findes i kompendiet // Kan også downloades fra "Dokumenter" på Lectio.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Samtaleanalyse
Vi arbejder med samtaleanalyse.
Sproghandlinger
- Information
- Kontakt
- Holdning
- Handling
- samt indirekte sproghandlinger
Faceteori
- Face og facework
Samarbejde og høflighed
Øvelsesbaseret undervisning, hvor teori- og analyseteksterne er i skemaet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb: Kampagner (II)
Preben Sepstrups model til kampagneanalyse
Kommunikationsmodeller
Modtager og målgruppefokus
Hvad kan afsenderen tillade sig?
Kan informationsproblemet formuleres skarpt?
Filmiske (og andre) virkemidler
Sundhedsstyrelsen: Stop før fem (Thomas Bo Larsen)
Blå Kors' kampagner
Teoritekst og analysetekster findes i kompendiet // Kan også downloades fra "Dokumenter" på Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Værk 2: Den åbne dør
Værk
Anders Bodelsen: Den åbne dør, Gyldendal 1998, 104 sider
Fokus på romangenren, nærlæsning - og på analyse og fortolkning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Barokken
Barokken som litteraturhistorisk periode
stilistiske særtræk
livssyn
religiøsitet
det enevældige samfund
det traditionelle samfund
Central analysetekst
Thomas Kingo: "Ked af verden, kær i himlen" / Salme
Teoritekst og analysetekster findes i kompendiet // Kan også downloades fra "Dokumenter" på Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Oplysningstid
Oplysningstiden med fokus på Holberg
Menneskesyn og videnskab
Ludvig Holberg: Jeppe på Bjerget (uddrag)
Teoritekst og analysetekster findes i kompendiet // Kan også downloades fra "Dokumenter" på Lectio.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Værk 3: Muhamedaneren
Tarek Omar: Muhamedaneren (Værk 3)
Novellesamling
Grundig læsning af
- Verden set fra en æselrøv
- De solbrændte tunger
- Renselsen
- Zeinabs gyldne hånd
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Novellelæsning
Nykritisk analyse - en analysemodel med fokus på tekstens indre sammenhæng
Analysetekster
Nanna Goul: "Voila!" 2017
Nicole Boyle Rødtnes: "Snehvide", 2018
Jytte Borgberg: "Englene", 1968
Gunnhild Øyehaug: "Lille knude", 2018
Martin A. Hansen: "Frederiks oprør", 1961 (Kanonforfatter)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb: Multietnolekt
Teoritekst om
- Det særlige ordstof, fx leksikalske indlån, udråbsord og redundans
- Sætningsstruktur, fx ligefrem ordstilling, bagvægt
- Gruppesprog, identitet
Diskussionen om multietnolekt i offentligheden
Teoritekst og analysetekster findes i kompendiet // Kan også downloades fra "Dokumenter" på Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Værk 4: Sommerferielæsning
Selvvalgt roman læses i ferien - send tre fotos af vigtige tekststeder, og forklar vigtigheden
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Forløb: Nyheder
Forløbet undersøger den klassiske nyhedsartikel. Vi ser på, hvor nyhederne kommer fra og hvordan man kan identificere og vinkle en nyhed ud fra de fem nyhedskriterier. Tillige lup på ikke-nyheder og clickbait.
Vi undersøger nyhedernes særlige komposition - den omvendte nyhedstrekant. Fokus på nyhedernes sprog. Billedsprog og billedskabende sprog. Aktivt og sansende sprog.
Teoritekst og analysetekster findes i kompendiet // Kan også downloades fra "Dokumenter" på Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Argumentation og retorik
Argumentation
Vi arbejder med argumenters konstruktion: påstand og belæg (eller præmis og konklusion). Hertil gendrivelse.
Desuden argumenttyper med fokus på om argumenttypen understøttes af logos, etos eller patos.
Argumenters hæderlighed og vægt berøres.
Retorik
Appelformerne: Etos, logos, patos
Stilistiske figurer
Billedsprog
Billedskabende sprog
Abstrakt og konkret sprog
Teoritekst og analysetekster findes i kompendiet // Kan også downloades fra "Dokumenter" på Lectio.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Romantikken
Romantikken - traditionel litteraturhistorie. Vi har fokus på panteismen: At Gud er i alt, herunder naturopfattelsen. Desuden opfattelse af liv og død
Adam Oehlenschläger: "Morgenvandring"
Adam Oehlenschläger: "Fædrelandssang"
NFS Grundtvig: Paa duggede enge"
St. St. Blicher: "Præludium"
Den palæstinensiske fædrelandssang: Fida'i
Teoritekst og analysetekster findes i kompendiet // Kan også downloades fra "Dokumenter" på Lectio.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Det moderne Gennembrud
Det moderne gennembrud
Sædelighedsfejden og kønsrollerne
Industrialisering
Naturvidenskab og darwinisme
Nye litterære idealer og skrivestile
Herman Bang: "Pernille"
Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette"
Amalie Skram: "Constance Ring"
Teoritekst og analysetekster findes i kompendiet // Kan også downloades fra "Dokumenter" på Lectio.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Det folkelige gennembrud
Litteraturhistorie: Det folkelige gennembrud
Martin Andersen Nexø: "Pelle Erobreren" (uddrag)
Johannes V Jensen: "Arbejderen"
Jeppe Aakjær: "Tyendesang"
Fokus på arbejdskamp, tidlig globalisering og personskildring
Teoritekst og analysetekster findes i kompendiet // Kan også downloades fra "Dokumenter" på Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Forløb - sprog: Adaptation
Sprogligt forløb som giver redskaber til at identificere og omskrive svært sprog. Vi undersøger, hvordan litterære tekster er blevet omskrevet til læse-let-bøger.
- Lix-begrebet
- Ligefrem og omvendt ordstilling
- Forvægt og bagvægt
- Paratakse og hypotakse
- Hovedsætning, ledsætning
- Forfelt og ledrækkefølge
- Fremmedord, fagbegreber
- Lavfrekvente og højfrekvente ord
Vi laver øvelser, som træner den tekniske side af den litterære adaptation. Læsning og omskrivning af:
- H.C. Andersen: "Prinsessen på ærten"
- Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld (De første to sider)
- Umberto Eco: Rosens navn (De første sider)
Vi diskuterer, hvordan den litterære værdi bevares i en omskrivning. Personskildringer, miljøkarakteristik, sprogtone, billedsprog og beskrivelse vs handling
Teoritekst og analysetekster findes i kompendiet // Kan også downloades fra "Dokumenter" på Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Forløb: Børns skriftsprog
Anvendelsesorientering
Udvikling af børns skriftsprog. Vi undersøger, hvordan dansk sprog rent faktisk lyder, og hvilke systemfejl man som barn skal indlære for at skrive korrekt. Vi diskuterer ordblindhed og svag stavning. Analyse af adskillige tekster skrevet af børn i forskellige aldre.
Ord
- Vokaltrappen
- Konsonantsvækkelsen
- Systemfejl
Sætning
- Lix
- Hovedsætning, ledsætning og ledsætningssfrekvens
- Forbinderord: Sideordning, underordning
- Paratakse, hypotakse
- Forvægt, bgvægt
Tekst
- Skriveformål
Teoritekst og analysetekster findes i kompendiet // Kan også downloades fra "Dokumenter" på Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
25
|
Litterære readymades - hertil værk 6
Moderne eksperimenterende litteratur
Undersøgelse af readymadens virkning på litterære tekster. Særlig fokus på samfundskritik.
Analysetekster
- Peter Adolphsen: "READYMADE"
- Christina Hagen: "Banankage med pynt"
- Harald Voetmann: "Emne: Afsavet finger-billedet vil ikke forsvinde"
- Mette Moestrup: "Vi mennesker"
- Lars Bukdahl: "Ældre Sagen, Sejlflod"
- Maja Lee Langvad: "Find Holger Danske" (værk)
Teoritekst og analysetekster findes i kompendiet // Kan også downloades fra "Dokumenter" på Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
26
|
Forløb: Migrationslitteratur
Litterær analyse med fokus på sted og bevægelse - på turisten og vagabonden.
Sproglig indlevelse i migrantens sprogbrug
Identitet og personkarakteristik
Migrantlitteratur som moderne udviklingslitteratur: Brug af "hjem-ud-hjem-modellen"
Analysetekster:
- Henrik Nordbrandt: "Vuggevise"
- Hassan Preisler: "Brun mands byrde" (uddrag)
- James Pisket: Dansker (uddrag)
- Jonas Hassan Khemiri: Et øje rødt (uddrag), 2003
- Verdenslitteratur - "Uddrivelsen af Paradiset", 1. Mosebog, kapitel 3. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/3
- Seneste fem års litteratur - Elias Sadiq: "Djinn", 2024
Teoritekst og analysetekster findes i kompendiet // Kan også downloades fra "Dokumenter" på Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
27
|
At debattere
Vi træner den debatterende artikel - skriftlig genre
Argument: Påstand og belæg
Argumentets hæderlighed og vægt
Argumenttyper
- Stråmandsargumentet
- Eksempelargumentation
- Ordvalgsargumentation
Appelformer: Etos, logos, patos
Stilistiske virkemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
28
|
Forløb: Multietnolekt (II)
Teoritekst om
- Det særlige ordstof, fx leksikalske indlån, udråbsord og redundans
- Sætningsstruktur, fx ligefrem ordstilling, bagvægt
- Gruppesprog, identitet
Diskussionen om multietnolekt i offentligheden
Ekskursion til SDU: Oplæg om Blokkenes litteratur (Blokland). Fokus på litteraturens brug af multietnolekt.
Teoritekst og analysetekster findes i kompendiet // Kan også downloades fra "Dokumenter" på Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
29
|
Repetition - Mundtlighed
Vi repeterer eksamensforløbene
Elevoplæg - mundtlighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57060091805",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57060091805",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57060091805"
}