Holdet 2023 DA/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Eva Sohn Poulsen
Hold 2023 DA/q (1q DA, 2q DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Noveller (værk)
Titel 2 Lyrik
Titel 3 Retorik
Titel 4 Folkeviser
Titel 5 Nyheder
Titel 6 Barokken
Titel 7 Fra podcast til dokumentar (to værker)
Titel 8 Oplysningstiden
Titel 9 Klimafolkemødet
Titel 10 Romantikken
Titel 11 Autofiktion 1
Titel 12 Det moderne gennembrud 1
Titel 13 Kunsten at græde i kor - Autofiktion 2 (to Værker)
Titel 14 Det moderne gennembrud slut
Titel 15 Eksistens og valg
Titel 16 Nyeste tid (værk)
Titel 17 Klog på sprog
Titel 18 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Noveller (værk)

Genreintroduktion til epik
Teori om fortællertyper, miljø og personkarakteristik, Håndbog til Dansk, Ole Schultz Larsen, 2015
Læste noveller:
"Havfruens sang", Henrik Pontoppidan, 1922
"Film", Helle Helle, 1996
"Veninder" Camilla Christensen, 1996
"Jeg vælger Valencia", Tine Høeg, 2015
Tyverier, novellesamling af Thomas Korsgaard, 2021 (Værklæsning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Lyrik

Genreintroduktion til lyrik
Teori om billedsprog: Håndbog til Dansk, Ole Schultz Lars
Digte, som der er arbejdet med i forløbet
"Mit hjerte", Tove Ditlevsen, 1939
"Tryghedsnarkomaner" (uddrag), Vita Andersen, 1977
"Øjne", Vagn Steen, 1967
"Halvfemsernes parforhold, Lars Overby, 19xx
"Indvielsen", Schack Staffeldt, 1804
"Den nye ejer", Tove Ditlevsen, 1955
"Der er et yndigt land", Adam Oehlenschläger, 1823
"Middag", Thøger Larsen, 1904
"Blinkende lygter", Tove Ditlevsen,1946
"Mandag", Benny Andersen, 1971
"Livets hastighed", Michael Strunge, 1978
"Kvinde din", Jokeren, 2003
"Barndom", Yahya Hassan, 2013
"Uddrag af 7/11", Caspar Eric, 2014
"Novembervej", Nik og Jay, 2013
"Barndommens gade", Tove Ditlevsen, 1942  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Retorik

Forløb om at analysere taler og afslutningsvis skrive en selv.

Teori Det retoriske pentagram, appelformer og argumentation: Begreb om DANSK, Birgitte Darger m.fl. 2011
Herudover om har vi haft om sproglige og retoriske virkemidler

Læste taler:
Nytårstale, Sara Omar, 2018
Demonstrationstale i forbindelse med Ruslands invasion af Ukraine, Mette Frederiksen, 2022
Tale ved mindehøjtidelighed i Oslo Domkirke, Jens Stoltenberg, 2011
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Folkeviser

Miniforløb om Folkeviser

Minlæring/God stil/Folkeviser: Baggrundslæsning, tekster og øvelser om Middelalderens samfund og Folkevisen som genre, herunder typer, tematik, komposition og sprog.

Læste folkeviser herudover:
"Torbens datter"
"Harpens kraft"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nyheder

Forløb om nyheder
Teori: Håndbog til DANSK, 2015, Ole Schultz Larsen
Forskellige nyhedsmedier
Nyhedskriterier
Nyhedsartiklens opbygning
Nyhedsartiklens sprog
Reportagegenren

Læste tekster:
"Politiet: Der er flere dræbte i togulykken, men vi mangler fortsat det fulde overblik", Politiken, 02.01.19.
"Efter fatal togulykke: Min kære bror er brutalt taget fra os", Ekstra Bladet, 03.01.19
"Jeg skal score 12, have en kæreste, gå i fitness, have et job og tage til fester og drikke mig fuld hver weekend", Dagbladet Holstebro, 08.07.19
"Sidste aften på Roskilde", 04.07.11 (Alina)
"Ildkuglen i fjernsynet", Morten Sabroe, Politiken, 21.10.94
"Ofrene mindet: Paris er en by med flossede nerver", Politiken, 16.11.15




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Barokken

Miniforløb om litteraturhistorisk periode:
Baggrundslæsning: Brug litteraturhistorien, Mimi Sørensen og Mads Rangvid, 2021
Periodens samfund, litterære genrer, sprog og tematik.

Læste tekster:
"Ked ad Verden, kær ad Himmelen", Thomas Kingo, 1681
"Velkomst Tanker", Thomas Kingo, 1676

Malerier:
"Af Guds nåde", maleri Af Kong Frederik den 3
Maleri af Christian den 5. på tronen. Michael Van Haven.
"Vanitas Stilleben", Jan van Kessel:1665.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fra podcast til dokumentar (to værker)

Forløb om to medier og deres karakteristika

PP om dokumentaren som genre (vedhæftet)
PP om podcasten som genre (vedhæftet)
Om filmiske virkemidler: Håndbog til Dansk, Ole Schultz Larsen, 2015

I forløbet er der arbejdet med to værker:
"I et forhold med", podcast fra Third Ear, Krister Moltzen, 2013
"En fremmed flytter ind", dokumentar af Nocole N. Horanyi, 2017 (en remediering af podcasten)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Oplysningstiden

Miniforløb om Oplysningstiden som optakt til romantikken.

Læste tekster:
Epistel 91 om kaffe, Ludvig Holberg
Film: En kongelig affære, Nikolaj Arcel, 2012
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Klimafolkemødet

Forløb om at skrive reportager som optakt til deltagelse i Klimafolkemødet i Middelfart
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Romantikken

Litteraturhistorisk forløb om romantikken som periode

Brug litteraturhistorien, Mimi Sørensen og Mads Rangvid, 2021:
Danmark fra 1800-1850
Romantikkens genrer og skrivestil
Herunder: universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik, Biedermeier og romantisme.

Læste tekster:
Oehlenschläger: ”Morgen-Vandring” (1805)
Schack Staffeldt: ”Indvielsen” (1804)
N.F.S. Grundtvig: ”Danmarks trøst - Langt højere bjerge” (1820)
Oehlenschläger: ”Der er et yndigt land” (1823)
Emil Aarestrup: ”Angst” (1845)
H. C. Andersen: ”Hyrdinden og Skorstensfejeren” (1845)
St. St. Blicher: ”Marie. En erindring fra Vesterhavet” (1836)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Autofiktion 1

Forløb om autofiktion som optakt til værklæsning

Min læring: God stil/Autofiktion: Genrebeskrivelse, tekster og øvelser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Det moderne gennembrud 1

Litteraturhistorisk forløb om Det moderne gennembrud som periode

Brug litteraturhistorien, Mimi Sørensen og Mads Rangvid, 2021:
Danmark i 1870-1890
Periodens litterære kendetegn:
Genrer, tematikker og skrivestil, herunder naturalisme, realisme, impressionisme

Læste Tekster:
"Klokken", H.C. Andersen, 1845
"To Verdener", J.P. Jacobsen, 1878
"Ane Mette", Henrik Pontoppidan, 1887
"Constance Ring" (uddrag), Amalie Skram, 1885
"Pernille" (uddrag), Herman Bang,  1880
"Gengangerne" (uddrag), Henrik Ibsen, 1881


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Kunsten at græde i kor - Autofiktion 2 (to Værker)

Et forløb om autofiktion og remediering
to værker:

Roman: Kunsten at græde i kor, Erling Jepsen, 2002 (Autofiktion)
Film: Kunsten at græde i kor, Peter Schønau, 2006 (Opgave om remediering)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Det moderne gennembrud slut

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Eksistens og valg

Forløb, som lægger sig op ad POPs fokus på og arbejde med karrierevalg.
Ved hjælp af tekstlæsning med fokus på identitet og valg beskæftiger eleverne sig med valgets betydning, også i deres egne liv.

Ved hjælp af bogen Eksistentialisme i dansk tages der udgangspunkt i Jean Paul Sartres eksistentialisme med de tilhørende begreber:
Frihed, Angst, Valg/ikke valg, konsekvens: Mening/frihed versus tomhed/ufrihed.
Eksistentialismens begreber blev brugt som læsemetode på følgende tekster:

Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station (1906)
Tom Kristensen: Angst (1930)
Martin A. Hansen: Agerhønen (1947)
Karen Blixen: Ringen (1958)
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt (1963)
Peter Seeberg: Hjulet (1962)
Jan Sonnergaard: Sex (1997)
Thomas Vinterberg: Druk (2020)

Som afslutning på forløbet har eleverne i grupper analyseret de første 10-15 min. af selvvalgte dokumentarudsendelser om forskellige jobs, som passede til deres fagpakker.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Nyeste tid (værk)

Litteraturhistorisk forløb om nyeste tid

Brug Litteraturhistorien, 2014, Systime om 1990'erne og 00'erne (minimalisme, realisme og autofiktion)

Læste tekster:
"Det kunne være græs", Helle Helle, 1996
"Sex", Jan Sonnergaard, 1997
"Jeg skrår over vejen og spekulerer på", Lone Hørslev, 2009
"Den der lever stille" (uddrag), Leonora Christina Skov, 2018
"Barndom", Yahya Hassan, 2013
"Dag 2", Caspar Eric, 2020
7/11, Caspar Eric, 2014 (Værk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Klog på sprog

Forløb om sproglig karakteristik af tekster

Baggrundslæsning:
Håndbog til Dansk, Ole Schultz Larsen, 2015:
denotation, konnotation og semantiske felter
Billedplan og realplan
Billedsprog
Rim og rytme, stil og tone
argumentation (herunder øvelser)
Sproglige karakteristika i litteraturhistoriske perioder

Læste tekster:
”Kødet”, Astrid Saalbach, 1985
"Jeg kigger på fugle", Djämes Braun, 2015
"Frk. Escobar", L.O.C, 2005
”Morgen”, Klaus Rifbjerg, 1973
”Hvor smiler fager den danske kyst”, Johannes V. Jensen, 1925.
"Kong Frederiks nytårstale, 2024



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer