Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Peder Thøgersen Jensen
|
Hold
|
2023 En/q (1q En, 2q En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing Up (eksamensforløb)
Forløbet er vores introduktionsforløb, hvor vi begynder at arbejde med forskellige genrer.
Teksterne har alle et fokus på at vokse op eller at udvikle sig. Teksterne viser, at man kan udvikle sig i løbet af hele livet.
Vi skal have fokus på analyseredskaberne ift. forskellige genrer.
Gennem begge år har eleverne haft adgang til "Do It, Write", "Engram Basis" og "Engram" på Min læring = minlaering.dk.
Ca. 100 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Alison Fell, The Shinning Mountain, 1987.; sider: 8-12
-
Please, read the first half of "The Sin Bin or Lucy's Heart" (it is in your OneNote) to page 35, line 27.
-
Lucy Cross, The Sin Bin or Lucy's Heart, 2000.; sider: 35-37
-
John Cheever, "Reunion", 1962.; sider: 1-4
-
Michel Faber, Somewhere Warm and Comfortable, 1998.; sider: 17-20
-
Please, read the first part of "Somewhere Warm and Comfortable" to page 20, line 28, where is says "Of course he waited. The text is in your OneNote.
-
You need to finish the text "Somewhere Warm and Comfortable" pp. 20-25. Look at your notes from last lesson.
-
Amy Chua, "Why Chinese Mothers Are Superior", The Wall Street Journal, 8/1-11.; sider: 1-6
-
Short film "Growing Up Julianne" from YouTube http://www.youtube.com/watch?v=MtWmBP3rq2o; sider: 1-50
-
Ernest Hemingway, "Indian Camp", 1921.; sider: 1-4
-
Short film: "What's Virgin Mean", Michael Davies (dir.), 2008.; sider: 1-3
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
26,50 moduler
Dækker over:
26,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Choices (eksamensforløb)
Forløbet er fra bogen "Choices", Columbus.
Forløbet har fokus på de valg, som man kan blive udsat for i livet. Det handler om store valg mht. uddannelse, livspartnere, livsstil osv., men det kan også være små valg som f.eks. valg i et supermarked, valg af tøj osv. Forløbet handler om, at vi har mange valg i løbet af vores liv - om vi vil det eller ej.
Ca. 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jojoba Mansell, "Hard Choices", 2012.; sider: 1-2
-
Phil Daoust, "Choice, choice everywhere. How do I opt out?", 2016.; sider: 16-18
-
Rachael Seamands, "Why I Left College, Twice", 2017.; sider: 24-26
-
Sonya C. Dodd, "New Beginnings", 2013.; sider: 34-38
-
Jon Krakauer, excerpt from "Into the Wild", 1996.; sider: 46-48
-
Film: "Into the Wild", 2007.; sider: 1-100
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Strangers in a strange land (eksamensforløb)
Forløbet er fra bogen "Choices", Columbus, og fokuserer på immigration, og hvordan nogle mennesker bliver nødt til at immigrere/flygte. Der er fokus på alle de farer, som flygtninge og immigranter bliver udsat for, og hvordan kulturforskellene kan få dem til at føle sig som "strangers in a strange land".
Ca. 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,50 moduler
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Evil (eksamensforløb)
Da vi skal til Krakow i Polen, vil vi fokusere på ondskab og især den ondskab, som skete ifm. Holocaust. Vi skal besøge Auschwitz i Polen, så derfor er det også oplagt at læse værket "The Wave", da det ofte kan være svært at forestille sig, at ondskab a la Holocaust kan brede sig til moderne samfund, der på overfladen virker civiliserede og fredelige.
Ca. 125
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,50 moduler
Dækker over:
22,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Multicultural Britain (eksamensforløb)
Forløbet fokuserer på de forskellige kulturer og baggrunde, som man kan støde på i Storbritannien grundet The British Empire. Vi vil kigge på the Windrush Generation og konflikter mellem 1. og 2. generationsindvandrere fra landene Indien og Pakistan, hvor det er tydeligt, at der opstår kultursammenstød og misforståelser.
I forløbet vil vi også ganske kort komme omkring begrebet English as a Lingua Franca, da man ofte kommer til at høre mange forskellige former for engelsk i Storbritannien.
Ca. 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
We are going to begin our new topic "Multicultural Britain".
-
London's Comings and Goings, The Economist, August 9th, 2003.; sider: 47-51
-
"The Windrush Generation", UK NOW, Systime, 2023.; sider: 1-2
-
John Agard: Remember the Ship (1998); sider: 1-2
-
"Open Doors" , “'Old' and 'New' Commonwealth", UK Now, Systime, 2023.; sider: 1-2
-
Andrea Levy, "Loose Change", 2005.; sider: 1-5
-
Raman Mundair, "Day Trippers", 2015.; sider: 1-5
-
Hanif Kureishi, "My Son the Fanatic", 1997.; sider: 1-10
-
Ranbir Sahota, Chameleon, London Migrant City, Systime, 2005.; sider: 94-109
-
Robin Cook, "Chicken Tikka Masala Speech", 2001.; sider: 38-42
-
Film: "East is East", 1999.; sider: 100
-
The English Handbook, "English a Lingua Franca", 2017; sider: 171-176
-
We are going to work with a listening exercise. You do not any homework.
-
Listening Exercise - Gabon, Africa, http://www.dialectsarchive.com/gabon-1; sider: 1-25
-
Video "Global English with David Crystal", https://www.youtube.com/watch?v=WZI1EjxxXKw; sider: 1-10
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
26,50 moduler
Dækker over:
26,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Australia (eksamensforløb)
Vi fokuserer på et engelsktalende land, som ikke er USA eller Storbritannien. Vi kigger på Australien og især landets problematikker med the aborigines og the stolen generation. Vi vil arbejder med flere forskellige genrer i forløbet.
Ca. 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
We are going to finish the topic about "Multicultural Britain" and begin a new topic about "Australia".
-
Film: "Australia", 2008.; sider: 1-100
-
Advance Australia Fair, Australian anthem, 1878.; sider: 1
-
The Wild Colonial Boy, Irish-Australian song.; sider: 1-2
-
Song, "Waltzing Mathilda", 1895.; sider: 1-2
-
Carmel Bird, ed. "Millicent's story", The Stolen Children - their stories. Random House, Australia, 1998.; sider: 27-32
-
Archie Roach, Took the Children Away, 1990; sider: 1-2
-
Archie Weller: "Herbie", 1984, from Going Home.; sider: 1
-
A.D. Hope: “AUSTRALIA” – from “Collected Poems 1930-1970”; sider: 1-2
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57060105813",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57060105813",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57060105813"
}