Holdet 2023 En/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Peder Thøgersen Jensen
Hold 2023 En/q (1q En, 2q En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up (eksamensforløb)
Titel 2 Choices (eksamensforløb)
Titel 3 Strangers in a strange land (eksamensforløb)
Titel 4 Evil (eksamensforløb)
Titel 5 Multicultural Britain (eksamensforløb)
Titel 6 Australia (eksamensforløb)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up (eksamensforløb)

Forløbet er vores introduktionsforløb, hvor vi begynder at arbejde med forskellige genrer.
Teksterne har alle et fokus på at vokse op eller at udvikle sig. Teksterne viser, at man kan udvikle sig i løbet af hele livet.
Vi skal have fokus på analyseredskaberne ift. forskellige genrer.


Gennem begge år har eleverne haft adgang til "Do It, Write",  "Engram Basis" og "Engram" på Min læring = minlaering.dk.

Ca. 100 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 26,50 moduler
Dækker over: 26,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Choices (eksamensforløb)

Forløbet er fra bogen "Choices", Columbus.
Forløbet har fokus på de valg, som man kan blive udsat for i livet. Det handler om store valg mht. uddannelse, livspartnere, livsstil osv., men det kan også være små valg som f.eks. valg i et supermarked, valg af tøj osv. Forløbet handler om, at vi har mange valg i løbet af vores liv - om vi vil det eller ej.



Ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Strangers in a strange land (eksamensforløb)

Forløbet er fra bogen "Choices", Columbus, og fokuserer på immigration, og hvordan nogle mennesker bliver nødt til at immigrere/flygte. Der er fokus på alle de farer, som flygtninge og immigranter bliver udsat for, og hvordan kulturforskellene kan få dem til at føle sig som "strangers in a strange land".

Ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,50 moduler
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Evil (eksamensforløb)

Da vi skal til Krakow i Polen, vil vi fokusere på ondskab og især den ondskab, som skete ifm. Holocaust. Vi skal besøge Auschwitz i Polen, så derfor er det også oplagt at læse værket "The Wave", da det ofte kan være svært at forestille sig, at ondskab a la Holocaust kan brede sig til moderne samfund, der på overfladen virker civiliserede og fredelige.



Ca. 125
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 22,50 moduler
Dækker over: 22,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Multicultural Britain (eksamensforløb)

Forløbet fokuserer på de forskellige kulturer og baggrunde, som man kan støde på i Storbritannien grundet The British Empire. Vi vil kigge på the Windrush Generation og konflikter mellem 1. og 2. generationsindvandrere fra landene Indien og Pakistan, hvor det er tydeligt, at der opstår kultursammenstød og misforståelser.
I forløbet vil vi også ganske kort komme omkring begrebet English as a Lingua Franca, da man ofte kommer til at høre mange forskellige former for engelsk i Storbritannien.



Ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 26,50 moduler
Dækker over: 26,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Australia (eksamensforløb)

Vi fokuserer på et engelsktalende land, som ikke er USA eller Storbritannien. Vi kigger på Australien og især landets problematikker med the aborigines og the stolen generation. Vi vil arbejder med flere forskellige genrer i forløbet.




Ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde