Holdet 2023 En/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Meike Claudia Voigt Wandam
Hold 2023 En/k (1k En, 2k En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing up (40 s.)
Titel 2 From Slavery to BLM (55 s.)
Titel 3 Digital Identity (16 s.)
Titel 4 Homelessness and poverty in the UK (150 s.)
Titel 5 Dystopian fiction (62 s.)
Titel 6 India. Women, love and Marriage (30 s.)
Titel 7 Forløb#7

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 From Slavery to BLM (55 s.)

Der arbejdes med emnet i et historisk perspektiv med nedslag i tiden før slaveriets afskaffelse (historisk overblikslæsning) , tiden op til og omkring Civil Rights' movement, (digte og "I Have a Dream") samt nyere tale ("The Promise") rap og TED-talks med fokus på BLM. Afslutningsvis analyseres "The Hate You Give" (film).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Digital Identity (16 s.)

I forløbet arbejdes med Black Mirror: "Nosedive" og kortfilmen "Noah" samt begreber fra Bl.a. Goffman samt novellen "Lightbox". Fokus: social media and online identity and behaviour, dangers connected to social media
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Homelessness and poverty in the UK (150 s.)

Forløbet starter med værklæsning: Robert Swindells "Stone Cold" og derefter arbejdes med non-fiction tekster: Nyhedsindslag om hjemløshed og fattigdom i England, Marcus Rashford: "An Open Letter to All MP's in Parliament", fiktion Lukas Graham: "You are not the Only One", Andrea Levy: "Loose Change" samt film Ken Loach: "I, Daniel Blake". Fokus på England, samfundsforhold og fattigdom.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dystopian fiction (62 s.)

Med udgangspunkt i teori om emnet, forskellige former for dystopiske samfundsformer og karakteristika analyseres en række uddrag og fiktionstekster:

af Orwell: 1984
af S. Collins: The Hunger Games
Ray Bradbury "The Veldt"
Shusterman: af Dry
Margaret Atwood: af The Handmaid's Tale (chap 1-3 + 28)
Episode 1: The Handmaid's Tale
+ en selvvalgt dystopisk film.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 India. Women, love and Marriage (30 s.)

Forløbet indledes med en kort introduktion til Indien, herunder landets historie. Herefter analysere "The Night of the Full Moon" og "The Village Girl" med fokus på det overordnede emne (women, love & marriage). endelig analyseres non-fiction: artikler//TED talk ("How education helped me rewrite my life)/ Dokumentar: India's Daughters omkring udviklingen og forholdene for kvinder i det moderne Indien
Forløbet inddrager et par moduler "English as a global language/Lingua Franca", pidgin, creoles, Kachru's model etc.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer