Mulernes Legatskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Mulernes Legatskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 En/k - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Mulernes Legatskole
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Meike Claudia Voigt Wandam
Hold
2023 En/k (
1k En
,
2k En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Growing up (40 s.)
Titel 2
From Slavery to BLM (55 s.)
Titel 3
Digital Identity (16 s.)
Titel 4
Homelessness and poverty in the UK (150 s.)
Titel 5
Dystopian fiction (62 s.)
Titel 6
India. Women, love and Marriage (30 s.)
Titel 7
Forløb#7
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Growing up (40 s.)
Der arbejdes videre med emnet "Growing up" fra grundforløbet.med fokus på tekstanalyse inden for genrerne fiction (short story), "Son of Satan", Non-fiction (article) "Why Chinese Mothers are Superior" og film "I am Ruth" samt animationsfilmen "Behind Closed Doors".
Fra grundforløbet: "The Shining Mountain", "The Sin Bin" og "Somewhere Warm and Comfortable"
Indhold
Kernestof:
Skriv en kort anmeldelse (din egen mening) af "Behind Closed Doors" ca. 150 ord. Fokuser på at bruge forskellige adjektiver og brug dem både i 1. 2. og 3. grad. Aflever i elevfeedback her på modulet :-)
Read first part of Son of Satan: => p. 39-42 l. 3
Lav alle øvelser og spørgsmål til "Son of Satan" Part 2: pp. 42-45 (Webvisning)
Læs 1. halvdel af atiklen => p. 3, l. 8 and make 5 headline that cover the content Tiger Mom (Webvisning)
Finish reading the text and make headlines Tiger Mom (Webvisning)
Læs om "Circumstances" og "reader" i dokumenter om retorisk analyse (the rhetorical pentagon) p. 85 and write down relevant information on these two subjects for the Tiger Mom article.
RhetoricalPentagon.pdf
www.merrychristmas.nu
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
From Slavery to BLM (55 s.)
Der arbejdes med emnet i et historisk perspektiv med nedslag i tiden før slaveriets afskaffelse (historisk overblikslæsning) , tiden op til og omkring Civil Rights' movement, (digte og "I Have a Dream") samt nyere tale ("The Promise") rap og TED-talks med fokus på BLM. Afslutningsvis analyseres "The Hate You Give" (film).
Indhold
Kernestof:
Read the historical introduction (from Slavery - Black voices) Introduction (Webvisning) and write down 5 keywords for each paragraph.
Read The Abolition of Slavery (Webvisning) and write down 5 key words for each of the four paragraphs.
Listen to Eva Schubert's talk about "Strange Fruit", Billie Holiday and Abel Meeropol.
Læs teksten "The Chemist's Assistant" (til jeres næste aflevering) Five-paragraph essay: The Chemist's Assistant (Webvisning). Understreg i teksten der, hvor der er noget, der kan bruges til en karakteristik af fortælleren og forholdet mellem hende
Læs uddragene af Jim Crow lovene Langston Hughes Merry Go Round (Webvisning) - ikke digtet "Merry-Go-Round og besvar:
Lyt til "I have a Dream", Martin Luther King, mens du følger med i teksten og understreger eksemplerne på billedsprog I Have a Dream (Webvisning)
Udfyld skemaet I Have a Dream (Webvisning) om speaker/audience etc. - se evt.
Read the speech by Obama The American Promise (Webvisning) and
Analysis of political rhetoric (language) Find examples - as many as possible - of alliterations, allusions, antitheses, oxymorons, lists, metaphors, parallelisms, repetitions and rhetorical questions in the Obama speech The American Promise (Webvis
Læs og forstå: Characteristics of rap (Webvisning) Læs også dine rettelser til stilen igennem og se, om du har spørgsmål.
Se videoen og find følgende i videoen: 5 adjektiver, 5 adverbier, 5 substantiver, 5 verber og 5 præpositioner. How to raise a Black son in America
The Hate You give: finish reading ch. 2
Omskriv kapitlet fra "The Hate U Give" med en anden fortæller: Du bestemmer selv, om det skal være en 1. personsfortæller (Khalil eller politimanden), eller en 3. personsfortæller. 10-20 linjer. Aflever i elevfeedback. Vi ser filmen færdig :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Digital Identity (16 s.)
I forløbet arbejdes med Black Mirror: "Nosedive" og kortfilmen "Noah" samt begreber fra Bl.a. Goffman samt novellen "Lightbox". Fokus: social media and online identity and behaviour, dangers connected to social media
Indhold
Kernestof:
A Short Story.pdf
Write a post (and picture?) on Facebook or Insta from Elsie and the narrator, respectively - related to the story. 100-150 words (in total).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Homelessness and poverty in the UK (150 s.)
Forløbet starter med værklæsning: Robert Swindells "Stone Cold" og derefter arbejdes med non-fiction tekster: Nyhedsindslag om hjemløshed og fattigdom i England, Marcus Rashford: "An Open Letter to All MP's in Parliament", fiktion Lukas Graham: "You are not the Only One", Andrea Levy: "Loose Change" samt film Ken Loach: "I, Daniel Blake". Fokus på England, samfundsforhold og fattigdom.
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie, men sørg for at I er klar til at aflevere jeres film på Lectio.
Afsnit
Alle har læst til og med side 25 - og besvaret spørgsålende til 7-16.
Read 25-36, Stone Cold
Vi læser videre i "Stone Cold" - lav grammatikarket pp. 52-66.
Stone Cold pp 52-66 - Worksheet.docx
Finish reading "Stone Cold" and do the grammar (attached)Stone Cold Grammar (101-113).docx
Vær klar til at fremlægge spørgsmålene til "jeres" del af Stone Cold. Fordel spørgsmål imellem jer - og besvar med stikord i Onenoten Stone Cold (Webvisning)
In conclusion, Robert Swindells' short novel Stone Cold
image.png
Read An Open Letter to all MPs in Parliament (Webvisning)
Gimme Shelter - mundtlig fremlæggelse2k.docx
Lav lektien på "Min læring"
The system.docx
Loose Change (Webvisning) Læs teksten (Kun den, der hedder "Loose Change") Understreg 3 steder, der siger noget om hovedpersonen.
Minlæring Lav lektien om modalverber.
MinlæringØv dig i 20 min :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Dystopian fiction (62 s.)
Med udgangspunkt i teori om emnet, forskellige former for dystopiske samfundsformer og karakteristika analyseres en række uddrag og fiktionstekster:
af Orwell: 1984
af S. Collins: The Hunger Games
Ray Bradbury "The Veldt"
Shusterman: af Dry
Margaret Atwood: af The Handmaid's Tale (chap 1-3 + 28)
Episode 1: The Handmaid's Tale
+ en selvvalgt dystopisk film.
Indhold
Kernestof:
Læs Dystopian Fiction (Webvisning) Slå ord op, du ikke kender.
Læs uddraget fra 1984 George Orwell: 1984 (Webvisning) og overvej, hvilken type dystopisk samfund, vi har med at gøre...
Læs uddraget fra "Hunger Games" og besvar
Oplæsningsøvelse på TEAMS (downloades). Det er Dystopia-øvelsen, man skal lave. Var man ikke til timen, så spørg en fra klassen. Derudover, hvis man ikke var til timen skal man lytte til halvdelen af novellen: "The Veldt". Vi har lyttet frem til 19 m
The Veldt by Ray Bradbury Short Story Full Audiobook
Finish questions for "the Veldt". Remember documentation (quotes).
Læs uddraget fra "Dry"
Read Chapter One from "The Handmaids's Tale" and answer: who, where, when and why...?
Read chapter 28 (pdf til højre) Chapter 1-3 + 28 (Webvisning) I skal kun læse de første 4 sider af kapitlet indtil "did they just close them, or what? I asked".
Lav de 5 spørgsmål til Chapter 28 og se videoen The Handmaid’s Tale ep. 1 (Webvisning). Find og nedskriv 6 substantiver, der hører til det semantiske felt "film/film making".
Questions 1-5 - The Handmaid's Tale
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
India. Women, love and Marriage (30 s.)
Forløbet indledes med en kort introduktion til Indien, herunder landets historie. Herefter analysere "The Night of the Full Moon" og "The Village Girl" med fokus på det overordnede emne (women, love & marriage). endelig analyseres non-fiction: artikler//TED talk ("How education helped me rewrite my life)/ Dokumentar: India's Daughters omkring udviklingen og forholdene for kvinder i det moderne Indien
Forløbet inddrager et par moduler "English as a global language/Lingua Franca", pidgin, creoles, Kachru's model etc.
Indhold
Kernestof:
Find jeres tekst i bogen om Indien. Læs den ... dem, der ike har fået bogen kan jo ikke nå at læse - så de skal i stedet svare på 3 af spørgsmålene fra web-questen Intro: India, Empire and Colony (Webvisning)
K. S. Duggal: The Night of the Full Moon (1975) (Webvisning)
Læs teksten færdig (The Night of the Full Moon). Forbered at fremlægge to citater, der siger noget om hhv. Minnie og Malan.
Læs The Village Girl (Webvisning)
Se dokumentaren "Indiens Døtre", der er booket til jer på Mit CFU https://mitcfu.dk/info.aspx
Spørgsmålene til India's Daughters India's Daughters skal være lavet færdige. OG I skal have læst den ene af de to tekster til næste stil - fiction/non-fction - så bruger vi lidt tid til at snakke om teksterne. De ligger under afleveringen til 7/4
Læs The Ideas shaping a New India (Webvisning) Understreg 5 nøgleord i hvert afsnit, så du kan give et resume.
Se videoen og besvar de to spørgsmål i elevfeedback
Læs artiklen India has a new caste (Webvisning)
Forbered en mundtligt eksamens-oplæg, 8 min., om TED talken:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57127878537", "T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57127878537", "H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57127878537" }