Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Peder Thøgersen Jensen
|
Hold
|
2023 En/y (1y En, 2y En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing Up (eksamensforløb)
Forløbet er en fortsættelse af grundforløbets tema.
Vi arbejder videre med analyse og fortolkning som metoder i forskellige former for genrer.
Gennem begge år har eleverne haft adgang til "Do It, Write", "Engram Basis" og "Engram" på Min læring = minlaering.dk.
Ca. 50 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Short film "Growing Up Julianne" from YouTube http://www.youtube.com/watch?v=MtWmBP3rq2o; sider: 1-100
-
John Cheever, "Reunion", 1962.; sider: 88-90
-
Amy Chua, "Why Chinese Mothers Are Superior", The Wall Street Journal, 8/1-11.; sider: 1-6
-
Ernest Hemingway, "Indian Camp", Contexts, Gyldendal, 2004.; sider: 1-4
-
Carol Ann Duffy, "We Remember Your Childhood Well", 1990.; sider: 1-2
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Digital Identities (eksamensforløb)
Vi arbejder med digital identities, hvor eleverne skal arbejde med forskellige tekster og genre, der omhandler sociale medier, profiler på nettet og hvilke udtryksformer, der passer til digitale medier.
Ca. 75 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
We are going to begin our new topic about "Digital Identities".
-
Short film: "Noah", 2013.; sider: 1-50
-
Emma Cleary, "Lightbox", 2015.; sider: 1-3
-
Positive and Negative Effects of Social Media on Society,https://www.techbead.com/positive-and-negative-effects-of-social-media-on-society/, 2015; sider: 1-2
-
- TIME: Social Media Is Making You Stupid (Webvisning)
-
Social Media Is Making You Stupid, http://time.com/9207/social-media-is-making-you-stupid/; sider: 1-2
-
Gary Turk, "Look Up", 2014.; sider: 1-3
-
Karen Goldberg Goff, "Social networking benefits validated" - The Washington Times - Wednesday, January 28, 2009; sider: 1-2
-
Film: Black Mirror, "Nosedive", 2016.; sider: 1-50
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
The Odd Man Out (eksamensforløb)
Eleverne har selv valgt forløbet, som fokuserer på kriminelle personer. Vi skal arbejde med dokumentargenren, sagprosa og fiktion. Vi skal kigge på, hvorfor vi som mennesker har en nysgerrighed over for kriminelle og psykisk syge, der lever på kanten af samfundet.
Ca. 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
We are going to begin a new topic "The Odd Man Out".
-
- Assignment to Texas Death Row (Webvisning)
-
Hailey Fuchs, "Virginia Becomes First Southern State to Abolish the Death Penalty", N.Y: Times, 24th of March, 2021.; sider: 1-3
-
Kevin O'Sullivan, "My Sons on Death Row", Mirror Woman, 1991.; sider: 170-173
-
Article: "The Man with Ten Personalities", TIME, 1978.; sider: 183-185
-
Dokumentar: "I Am a Killer", sæson 1, episode 1, Netflix, 2020.; sider: 1-100
-
Bret Easton Ellis, excerpt from American Psycho, "Killing Child at Zoo", 1991.; sider: 178-181
-
Stephen King, "The Boogeyman", 1973.; sider: 34-44
-
Manpreet Kaur Sachdeva, "Kathleen Folbigg: Mother convicted of killing her four children loses appeal", Sky News, 24 March, 2021.; sider: 1-3
-
Film: "Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile", 2019.; sider: 1-100
-
John Steinbeck, "Of Mice and Men", 1937.; sider: 1-121
-
Film: "Of Mice and Men", 1992.; sider: 1-100
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
English as Lingua Franca (ELF)
Vi skal fokusere på engelsk som kommunikationssprog i en global verden. Eleverne skal introduceres for tanker om engelsk som lingua franca, som de måske ikke har tænkt videre over. Derved får de måske også reflektioner over deres egen brug af sproget.
Ca. 50 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
US Presidential Election 2024
Vi arbejder med det amerikanske præsidentvalg i dette forløb, hvor vi kigger på valgsystemet, og hvordan kandidaterne kommunikerer med deres vælgere.
Ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
We are going to focus on the American Presidential Election. Try to make a mindmap about what you know about the presidential election: the parties, the candidates, the system of the American election etc.
-
Selected pages from https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk; sider: 1-9
-
Campaign video Donald Trump "Failure to Launch", 2024.; sider: 1-2
-
Campaign video Donald Trump: "Copy and Paste", 2024.; sider: 1-2
-
Campaign video Donald Trump "Kamala Harris and Tim Walz: Weak, Failed, Dangerously Liberal", 2024.; sider: 1-2
-
Campaign video Donald Trump: "Make America Great Again", 2024.; sider: 1-2
-
Campaign video Kamala Harris: "All Americans", 2024.; sider: 1-2
-
Campaign video Kamala Harris: "Big Family", 2024.; sider: 1-2
-
Campaign video Kamala Harris: "Monster", 2024.; sider: 1-2
-
Campaign video Kamala Harris: "The Best People", 2024.; sider: 1-2
-
Kamala Harris’ acceptance speech, 23rd of August, 2024; sider: 1-11
-
Winner speech (Webvisning)
-
The Choice 2024: Harris vs. Trump, Frontline PBS, 2024.; sider: 1-100
-
Making america great again short story essay.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Cli-fi (eksamensforløb)
Vi arbejder med tekster, som har et fokus på klimaforandringer. Det meste vil fokusere på fiktion, som ikke kommer med løsninger på problemet, men som lægger op til en debat i vores samfund.
Ca. 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
We are going to begin our new topic "Cli-fi". You do not have any homework.
-
Simon Armitage, "Last Snowman", 2017.; sider: 1-2
-
Helen Simpson, "In-Flight Entertainment", 2010.; sider: 1-11
-
Helen Phillips, "The Disaster Store", 2019.; sider: 1-8
-
Emilie Collyer, "From the Dark", 2017.; sider: 1-9
-
Margaret Atwood, "Time Capsule Found on the Dead Planet", 2009.; sider: 1-2
-
Leonardo DiCaprio, speech in the United Nations, April 22, 2016.; sider: 1-2
-
We are going to play a board game concerning Global Goal 13.
-
Margaret Atwood, "The Moment", (1995); sider: 1-2
-
David Attenborough, "A Life on Our Planet", Netflix, 2020.; sider: 1-100
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Multicultural Britain (eksamensforløb)
Forløbet fokuserer på de forskellige kulturer og baggrunde, som man kan støde på i Storbritannien grundet The British Empire. Vi vil kigge på the Windrush Generation og konflikter mellem 1. og 2. generationsindvandrere fra landene Indien og Pakistan, hvor det er tydeligt, at der opstår kultursammenstød og misforståelser.
Ca. 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
We are going to begin our new topic "Multicultural Britain".
-
London's Comings and Goings, The Economist, August 9th, 2003.; sider: 47-51
-
"Open Doors" , “'Old' and 'New' Commonwealth", UK Now, Systime, 2023.; sider: 1-2
-
"The Windrush Generation", UK NOW, Systime, 2023.; sider: 1-2
-
John Agard: Remember the Ship (1998); sider: 1-2
-
Andrea Levy, "Loose Change", 2005.; sider: 1-5
-
Raman Mundair, "Day Trippers", 2015.; sider: 1-5
-
Robin Cook, "Chicken Tikka Masala Speech", 2001.; sider: 38-42
-
Hanif Kureishi, "My Son the Fanatic", 1997.; sider: 1-10
-
Ranbir Sahota, Chameleon, London Migrant City, Systime, 2005.; sider: 94-109
-
Film: "East is East", 1999.; sider: 100
-
Oliver - vi træner mundtlig eksamen.
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57127883563",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57127883563",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57127883563"
}