Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Hanne Kristiansen
|
Hold
|
2023 En/x (1x En, 2x En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing-up (eksamensemne)
I grundforløbet har alle grundforløbsklasserne læst Growing-up i engelsk, så de har samme baggrund med, når de kommer ud i studieretningsklasserne.
Der er i grundforløbet særlig fokus på basale analyseredskaber til fiktionsanalyse samt basisgrammatikken.
"The Shining Mountain" af Alison Fell, (1987), (fiction)
"Blink and you Miss It" af Alex Garland, (fiction)
"The Sin Bin or Lucy's Heart" by Lucy Cross (fiction)
"Somewhere Warm and Comfortable" by Michael Faber (fiction)
"What's Virgin Mean?" (2008) by Michael Davies (dir.)short film, (fiction)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
From Slavery to Civil Rights (eksamensemne)
Eleverne har arbejdet med emnet primært ud fra 'Black Voices' som E-bog
"The Lynching of Jube Benson" by Paul Laurence Dunbar (fiction)
"The Minstrel Shows and The Jim Crow Character" (non-fiction)
(assignment: Billedbeskrivelse was handed in as a written assignment)
Poem 'I Too' by Langston Hughes (1925) (fiction)
Anne Moody, 'Coming of Age In Mississippi' (1968) (fiction)
Blog 1 "In America, You Are Black, Baby"
Blog 2 "How to React to an American Black Talking About Blackness"
Blogs by Chimamanda Adichie in Americanah, 2013
Jasper, Texas, Film (2003) directed by Jeffrey W. Byrd , (fiction)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Horror (eksamensemne)
Vi læste Stephen King's short story, "Suffer The Little Children" og hørte den audio læst op af Woopie Goldberg med cartoons. (fiction)
https://www.youtube.com/watch?v=yxOXKDMMnK4
https://www.youtube.com/watch?v=E0XbDjOzDLw
https://www.youtube.com/watch?v=0mNtzqH876A
"Why We Crave Horror Movies" by Stephen King in the anthology, Horror (non-fiction)
Stephen King on Childhood (non-fiction)
https://www.youtube.com/watch?v=YA2kzmoAsnk
"The Boogeyman" by Stephen King in the anthology, Horror (fiction)
"Dracula" excerpt in the anthology, Horror pp. 50-53, 190-193 and 193-197 (fiction)
"Zombies and Zombie Fiction" in Distorted Mirrors, pp. 18-25 (non-fiction)
"Fear The Walking Dead", series, season 1 episode 1, (fiction)
"Cargo", short film, 2013, directed by Ben Howling and Yolanda Ramke (fiction)
https://www.youtube.com/watch?v=1bsHP6gduSE
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Australia - The Stolen Generation
Vi startede forløbet op i forlængelse af English as a Lingua Franca og startede derfor med Australske vs. Britiske ord
https://www.englisch-hilfen.de/en/words/australian_british_english.htm (no-fiction)
How to speak Australian : Abbreviate Everything (no-fiction)
The Stolen Generations, Video by National Museums of Australia (non-fiction)
https://www.youtube.com/watch?v=aDuxRddyZQY
"N'Goola" by Katharine Susannah Prichard (short story, fiction)
Rabbit-Proof Fence, Film (2002) directed by Phillip Noyce (fiction)
Eleverne arbejdede med filmanalyse som opfølgning
Sorry Speech - Prime Minister, Kevin Rudd's "Apology Speech" to Australia's indigenous peoples. (non-fiction)
https://www.indigenous.gov.au/reconciliation/apology-australias-indigenous-peoples
assignment speech analysis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Fantasy og værklæsning (Eksamensemne)
"Alice's Adventures in Wonderland" by Lewis Carrol, chapter 1. (fiction)
"Entering Worlds of Fantasy" in Worlds of Fantasy, pp. 8-19. (non-fiction)
"The Lion, the Witch and the Wardrobe, chapters 1,2,3,4 online pdf. (fiction)
"Narnia, Løven heksen og garderobeskabet": Forestilling på Odense teater (fiction)
"Narnia, The LIon, The Witch and the Wardrobe" film, (fiction)
"Feeding on Fantasy" in Worlds of Fantasy, pp. 20-22, (non-fiction)
"The Handmaid's Tale" chp. 1-3+28 (fiction)
"The Handmaid's Tale" Series Episode 1, (fiction)
Vi har arbejdet med fairytale traits overfor fantasy og derefter med non-fiction tekster om fantasy genren holdt op imod Narnia i hhv. bogversionen, teaterstykket på OT og filmatiseringen.
Derefter har vi kigget på den dystopiske genre via The Handmaid's Tale og sammenholdt universet i den med de øvrige værker.
Vi har læst værket "The Martian" (2011) af Andy Weir, hvor dele af den er læst intensivt og dele ekstensivt samt dele er udelukkende set i filmversionen af "The Martian (2015) af Ridley Scott
Theme: scifi/space
Intensivt læst: "The Martian" (2011) af Andy Weir (fiction)
ss. 18-34, 88-145, 151-171, 192-215
Ekstensivt læst:
ss. 216-268
Filmen, "The Martian" (2015) instrueret af Ridley Scott (fiction)
Indledning samt slutningen til at samle hullerne i værklæsningen
Fokus i læsningen har været på hovedpersonen samt temaerne og sprogbruget i værket.
Nasa Astronauts stuck in space
https://www.youtube.com/watch?v=j6qEKvgMV6I (non-fiction)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Værklæsning: The Martian
Vi har læst værket "The Martian" (2011) af Andy Weir, hvor dele af den er læst intensivt og dele ekstensivt samt dele er udelukkende set i filmversionen af "The Martian (2015) af Ridley Scott
Theme: scifi/space
Intensivt læst: "The Martian" (2011) af Andy Weir (fiction)
ss. 18-34, 88-145, 151-171, 192-215
Ekstensivt læst:
ss. 216-268
Filmen, "The Martian" (2015) instrueret af Ridley Scott (fiction)
Indledning samt slutningen til at samle hullerne i værklæsningen
Fokus i læsningen har været på hovedpersonen samt temaerne og sprogbruget i værket.
Nasa Astronauts stuck in space
https://www.youtube.com/watch?v=j6qEKvgMV6I (non-fiction)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
True Crime (eksamensemne)
"The Bizarre Appeal of True Crime", video (non-fiction)
https://www.youtube.com/watch?v=arBSkZMKPWY
"Is Today's True Crime Fascination Really About Justice?", Wired Magazine, (non-fiction)
https://www.wired.com/story/true-crime-shows-social-justice/
Netflix Documentary: Conversations With a Killer: The Ted Bundy Tapes, series, season 1, episode 1. (non-fiction)
TED Talk: True Crime (non-fiction)
Lindsey A. Sherrill: Are you an ethical true crime fan? 4 questions to ask
https://www.ted.com/talks/lindsey_a_sherrill_are_you_an_ethical_true_crime_fan_4_questions_to_ask
Why Conversation With a Killer: The Ted Bundy Tapes Is Netflix's Scariest True Crime Docuseries Yet (non-fiction)
https://www.refinery29.com/en-us/2019/01/222344/confessions-with-a-killer-ted-bundy-tapes-true-story-serial-killer
What Netflix’s American Murder: Gabby Petito Reveals About the Final Days of Her Life, (non-fiction)
https://time.com/7252972/american-murder-gabby-petito-true-story-netflix/
American Murder, Gabby Petito, Netflix, episode 1, video, (non-fiction)
Maddie Cheung, "Media Romanticization of Serial Killers" in The Oracle, December 2, 2022 (non-fiction)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
11
|
Digital Identities (eksamens emne)
"Front Stage and Back Stage", (on Goffman) by Filcher and Scott, (non-fiction
"The Science Behid Why We Take Selfies" by James Kilner (non-fiction)
"Cyber Manners - Parenting for the Digital Age" by Bill Ratner in Digital Identities (non-fiction)
"More Children are Self-harming due to Social Media" by Sophie Borland, Daily Mail, December, 2016, (non-fiction)
Tagged, short film, 2022 (fiction)
https://www.youtube.com/watch?v=TtEGAcLBTTA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57127888895",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57127888895",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57127888895"
}