Mulernes Legatskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Mulernes Legatskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 En/v - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Mulernes Legatskole
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Meike Claudia Voigt Wandam
Hold
2023 En/v (
1v En
,
2v En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Growing up (40 s.)
Titel 2
From Slavery to BLM (60 s.)
Titel 3
Digital Identity (16 s.)
Titel 4
Homelessness and Poverty in the UK (160 s.)
Titel 5
Dystopian Fiction (52 s.)
Titel 6
India. Women, Love and Marriage (30 s.)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Growing up (40 s.)
Der arbejdes videre med emnet "Growing up" fra grundforløbet med fokus på tekstanalyse inden for genrerne fiction (short story), "Son of Satan", Non-fiction (article) "Why Chinese Mothers are Superior" og film "I am Ruth" samt animationsfilmen "Behind Closed Doors"
Fra grundforløbet: "The Shining Mountain", "The Sin Bin" og "Somewhere Warm and Comfortable"
Indhold
Kernestof:
Skriv en kort anmeldelse (din egen mening) af "Behind Closed Doors" 100-150 ord. Fokuser på at bruge forskellige adjektiver og brug dem både i 1. 2. og 3. grad. Aflever i elevfeedback her på modulet :-)
Read first part of Son of Satan: => p. 39-42 l. 3 Establish time, place and characters in the first part of the text.
Finish reading "Son of Satan"
Lav A, B og C
Læs 1. halvdel af atiklen => p. 3, l. 8 and make 5 headline that cover the content Tiger Mom (Webvisning)
Læs artiklen færdig og lav overskrifter Tiger Mom (Webvisning)
Lav øvelsen: Tiger Mom (Webvisning)
Read the text "$1 m for anyone..." Non-Fiction text for analysis (Webvisning) and read about "TOPIC" TOPIC (Webvisning).
merrychristmas.nu
Læs artiklen og overvej: ´Topic, Reader, Writer, Citcumstances, Language and Intention
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
From Slavery to BLM (60 s.)
Der arbejdes med emnet i et historisk perspektiv med nedslag i tiden før slaveriets afskaffelse (historisk overblikslæsning) , tiden op til og omkring Civil Rights' movement, (digte og "I Have a Dream") samt nyere tale ("The Promise") rap og TED-talks med fokus på BLM. Afslutningsvis analyseres "The Hate You Give" (film).
Indhold
Kernestof:
Oversæt 1-15: Husk, at overveje, om det skal vær ', 's eller of-genitiv. Og find fejl i sætningerne 1-10 (der er ikke fejl i alle, tror jeg;) Genitiv (Webvisning)
Prepare a 2-min. talk on on of the words from your mind map - individually.
Læs DET HELE og lav 5 spørgsmål til den del, der er "din" (A eller B).
Read about "Slave Laws" Slave Laws (Webvisning) and answer
Read "Reward Poster" Reward Poster (Webvisning) and answer the 5 questions in elevfeedback :-)
Read: The Abolition of Slavery (Webvisning)
Du skal have rettet alle dine fejl fra prøven i dit eget område i Onenoten: Lav et skema med tre kolonner: 1) Fejlen du har lavet fx "The car's owner" 2) Hvad det rigtige er "The owner of the car" og 3) en forklaring: fx "Bilen er en ting, derfor ska
The story of Billie Holiday and "Strange Fruit": The Story of Strange Fruit - Billie Holiday + Lyrics [Eva Schubert]
Læs Five-paragraph essay: The Chemist's Assistant (Webvisning) novellen "The Chemist's Assistant" og understreg i teksten, ting, der siger noget om fortælleren og om forholdet mellem fortælleren og Mussola.
Læs uddragene af Jim Crow lovene Langston Hughes Merry Go Round (Webvisning) og besvar:
Listen to the speech "I have a Dream" while you underline examples of imagery in the text (billedsprog) I Have a Dream (Webvisning)
Grupperne fremlægger: 1: spsm 5+2, 2: 5 + 3, 3: 5 + 7, 4: 5 + 1, 5: 5+4 og 6: 5+2. Hvis man ikke har læst teksten til sidste gang fordi man var fraværende, så skal man gøre det, for vi skal arbejde videre med den. Adjektiv/Adverbium (Webvisning) Lav
Alle laver grammatikøvelsen. Dem, der har meldt sig forbereder noget om deres område: speaker, audience, topic, circumstances, language, intention - I må gerne skrive stikord ind her Speaker (Webvisning)
Læs Obamas tale og del den ind i afsnit. Lav er passende overskrift til hvert afsnit The American Promise (Webvisning)
Lille prøve i adjektiv og adv. Øv jer evt. på Min læring og se reglerne her Adjektiv/Adverbium (Webvisning)
Læs Characteristics of rap (Webvisning)
Se Ted Talken How to raise a black son in America (Webvisning) Og skriv på et stykke papir 5 verber, 5 adverbier, 5 adjektiver, 5 substantiver, og 5 præpositioner på papiret (skriv med lidt afstand, så du kan lave "brikker" med et ord på hver i timen
Lav summary af TED-talken fra sidst se evt. Summary (Webvisning) 125 words.
Characteristics of rap (Webvisning) Read the text and make a list of characteristics with examples :-)
The Hate You Give (Webvisning) Read Chapter 2, "The Hate You Give"
Vi ser film. Kom til tiden - ellers ingen film...
Rap songs (Webvisning) Listen to and READ the song, that you are going to analyse - underline 10 examples of characteristics of RAP Characteristics of rap (Webvisning):
Afsnit
Vi ser film færdig: De sidste holder oplæg for mig. Vi mødes i lokale 6
Vi ser slutningen af filmen sammen. Det ville være rigtig fint, hvis I kunne få set frem til, at der kun er 1/2 time tilbage...
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Digital Identity (16 s.)
I forløbet arbejdes med Black Mirror: "Nosedive" og kortfilmen "Noah" samt begreber fra Bl.a. Goffman samt novellen "Lightbox". Fokus: social media and online identity and behaviour, dangers connected to social media
Indhold
Kernestof:
Welcome back! Write down 5 facts (in English) about your holiday. 1 must be false - 4 must be true. Here are mine - which one do you think is false? 1) I have grown my own patatoes 2) I went to Langeland and bought expensive ceramics 3) I only rowed
Lav de to opgaver i Min Læring: Minlæring
Skim opgaverne til Fiction og Non-fiction-opgaven - og læs den tekst, som du tænker, du vil skrive om
Tekst til FICTION.pdf
Tekst til NONfiction.pdf
Skriv i 15-30 min på din aflevering og medbring det, du har lavet. Tag også gerne noget med, så du kan høre musik imens du skriver...
Prepare to tell someone about two social encounters that you have had. One of the social encounters should be rated one star and the other should be rated five stars (the best). Tell your partner why you would rate the social encounters as you do.
Lektie på Min læring
A Short Story.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Homelessness and Poverty in the UK (160 s.)
Forløbet starter med værklæsning: Robert Swindells "Stone Cold" og derefter arbejdes med non-fiction tekster: Nyhedsindslag om hjemløshed og fattigdom i England, Marcus Rashford: "An Open Letter to All MP's in Parliament", fiktion Lukas Graham: "You are not the Only One", Andrea Levy: "Loose Change" samt film Ken Loach: "I, Daniel Blake". Fokus på England, samfundsforhold og fattigdom.
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie :-)
Virtuel fredag d. 13. 2v (3) (1).docx
Read 25/26-35/36 (Stone Cold)
Read "Daily Routine Orders 7"
Læs s. 41-51 og besvar
Stone Cold pp 52-66 - Worksheet.docx
Ingen lektie men bogen skal være læst færdig til mandag.
Lav lektien på Min Læring om Udvidet tid - eller få en prøve!
Læs: An Open Letter to all MPs in Parliament (Webvisning)
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=287830
FINISH reading Stone Cold
Gimme Shelter - mundtlig fremlæggelse..docx
Make a short summary of you chapter.docx Alle skal holde oplæg.
The system.docx
Lektie om modalverber på Min Læring
Prøve i modalverber. Du kan øve dig på Lectio. Mindst 15 min. Max 40 min. Minlæring
Læs "Loose Change" færdig. Understreg 3 steder, der siger noget om fortælleren. Loose Change (Webvisning)
Lav spørgsmålene færdig til "Loose Change" - og besvar evalueringen på Lectio (ligger på din forside)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Dystopian Fiction (52 s.)
af Orwell: 1984
af S. Collins: The Hunger Games
Ray Bradbury "The Veldt"
Shusterman: af Dry
Margaret Atwood: af The Handmaid's Tale (chap 1-3 + 28)
Episode 1: The Handmaid's Tale
Indhold
Kernestof:
George Orwell: 1984 (Webvisning) Læs uddraget. Understreg 1. Dystopiske elementer 2. Noget, der siger noget om miljøet (setting).
Repeter filmiske virkemidler: Cinematic techniques ved at udfylde det vedhæftede ark fra 1g. Brug Min læring. Men du skal ikke lave opgaverne (dem har du nok lavet) https://app.minlaering.dk/lektier?vis=298843
George Orwell: 1984 (Webvisning) Læs uddraget. Understreg det, der siger noget om miljøet (setting) og det, der siger noget om hovedpersonen.
Læs til nederst side 3 i "The Veldt" The Veldt (Webvisning) - tjek (og lær!) gloserne undervejs...
Lyt til resten af "The Veldt" - fra 12:07 The Veldt by Ray Bradbury read by A Poetry Channel (Webvisning) Du kan evt. følge med i teksten (der er lidt mere i opæsningen), da den trykte tekst er en forkortet version.
De sidste spørgsmål fra mandag besvares. Brug Google til spørgsmål 12 :-) og find ud af noget omkring det amerikanske spørgsmål i 1950'erne.
Se den korte video med forfatteren til "Dry" Dry: Tap Out (Webvisning). Læs starten af det kapitel, der hedder "Tap-Out". Inden du læser slå op, hvad "Tap-out" betyder og find 3 synonymer. Læs til øverst side 3 (l. 3). Hvad tror du nu, "Tap-Out" bet
Read the rest of "Tap-out" (der er sikkert tid i timen onsdag til dette)
Skriveøvelse: Afleveres i Elevfeedback på denne lektion:
Læs Chapter 1-3 + 28 (Webvisning) Kapitel 2 færdig og besvar I ELEVFEEDBACK
1.Characterise Offred based on episode 2.Which of the characteristics of the “Dystopian Protagonist” can be applied to Offred?3. Which characteristics of the “Dystopian Society”/”Dystopian control” can be applied to the world of Gilead.4. Characteris
Læs fra side 4 nederst "Did they just close them, or what?" til
Lektie i Min Læring
Øv jer på gloserne....
Ret dine fejl fra terminsprøven - alt det med gult og rødt.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
India. Women, Love and Marriage (30 s.)
Forløbet indledes med en kort introduktion til Indien, herunder landets historie. Herefter analysere "The Night of the Full Moon" og "The Village Girl" med fokus på det overordnede emne (women, love & marriage). endelig analyseres non-fiction: artikler//TED talk ("How education helped me rewrite my life)/ Dokumentar: India's Daughters omkring udviklingen og forholdene for kvinder i det moderne Indien
Forløbet inddrager et par moduler "English as a global language/Lingua Franca", pidgin, creoles, Kachru's model etc.
Indhold
Kernestof:
Lektien er til Indienbogen. Find teksten i indholdsfortegnelsen og læs den som lektie. Tallet i ( ) refererer til antal normalsider.
I arbejder på jeres oplæg. Min 5 min. pr gruppe. I skal tage udgangspunkt i teksten, men I skal inddrage andre "tekster" fra bogen eller nettet. Lektien er, at hvert gruppemedlem finder 2 kilder, der kan bruges. Læg dem ind i jeres område i Onenoten.
Alle skal være klar til at holde oplæg. Og alle skal have forberedt og skrevet 3 spørgsmål ned (og give dem til mig på papir - uden stavefejl og grammatiske fejl) til deres oplæg, som de andre skal kunne svare på efter oplægget.
Alle andre grupper end Hinduism skal holde oplæg i dag.
Read the beginning (and only the beginning, please) of "The Night of the Full Moon" til side 28 l. 31.
Finish reading "The Night of the Full Moon"
Please read The Village Girl (Webvisning)
Forbered din del af fremlæggelsen, ved at find de quotes, du skal bruge til din del af fremlæggelsen. I får 1/2 time til at arbejde videre på jeres fremlæggelse, inden I skal optage den.
Lav resent af øvelserne om karakteristik på Min Læring :-)
Homework on "My Læring".
CFU-login
Læs den af de to tekster til stilen: fiction eller non-fiction. Du skal understrege det, som du synes er vigtigt til de fokuspunkter, der er.
The Ideas Shaping a New India The Ideas shaping a New India (Webvisning)
Se videoen og besvar de to spørgsmål i elevfeedback :-)
Læs og forstå (skriv noter til de vigtigste begreber og definitioner) s. 1-3 i dokumentet English as a Lingua Franca (Webvisning)
Læs artiklen India has a new caste (Webvisning)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59247566312", "T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59247566312", "H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59247566312" }