Holdet 2023 Sa/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Lone Schmidt
Hold 2023 Sa/c (2c Sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro - Udfordringer i det senmoderne samfund
Titel 2 Kriminalitet og straf
Titel 3 Amerikansk valg (projekt)
Titel 4 Velfærdsstatens udfordringer (ideologier)
Titel 5 Nytårstaler og diskurser
Titel 6 Københavnertur
Titel 7 Har Danmark en robust økonomi?
Titel 8 Partier og vælgere i det semoderne samfund
Titel 9 Social ulighed og det multikulturelle samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro - Udfordringer i det senmoderne samfund

Vi starter med at repetere de klassiske sociologer (som eleverne har kendskab til fra 1.g forløb, c-niveau) og deres syn på det senmoderne samfund.


Anthony Giddens
Thomas Ziehe
Axel Honneth

Udsendelser:

Presset ungdom, afsnit 1 - TV-2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kriminalitet og straf

I forløbet fokuseres der på årsager til kriminalitet  - motivations-, kontrol- og kulturteorien, omfanget af kriminalitet og hvilken type kriminalitet. Og hvilke tiltag, der kan forhindre kriminalitet. Hvorfor bliver man tiltrukket af bandekriminalitet? Hvad får man ud af at være med i en bande?
Hvorfor er ungdomskriminaliteten faldende? Hvorfor straffer vi? hvordan er det danske retssystem bygget op? Eleverne arbejder med de forskellige partiers syn på retspolitik? Hvilke partier går ind for mere straf eller resocialisering. Hvorfor bruger DK så lange varetægstfængslinger?

I forløbet tages der udgangspunkt i bogen Fra drengestreger til bandekrig, Forlaget Columbus.

Teorier/teoretikere:

Kriminalitetsteorierne: Kulturteori, Motivationsteori og Kontrolteorien

Hvorfor bliver man bandemedlem?: Axel Honneth, Mihaly Csikszentmihalyi,
Michel Maffesoli, Pierre Bourdieu og Erving Gofman

Gruppearbejde om forskellige partiers retspolitik med fremlæggelser på klassen.

Viste udsendelser i undervisningen:

Hjælp, jeg skal løslades
Dommer for en dag, afsnit 1 – tilfældig vold
Adam& Eva: Hvorfor straf? DR2
Indefra med Anders Agger: Vestre Fængsel - buret inde på 8 kvm.

Eleverne oplever en retssag i fleksugen onsdag den 13. november i uge 46.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Amerikansk valg (projekt)

I forlængelse af det amerikanske valg laver eleverne et projekt om valget og forskellige emner. Her arbejdes med forskelle og ligheder i forhold til det danske valgsystem (komparativ metode).

Gruppeprojekt om det amerikanske politiske system. Her har eleverne også viden og emner fra engelskundervisningen, som de kan trække på.
Eleverne deles op i grupper, der fremlægger for hinanden og bruges til valgaftenen på skolen.

Viste udsendelser i forløbet:

USA set fra sadlen, Tv-2
Trump vs Harris, Dr1

Materialer:
USA´s udfordringer, kap 2.

Fælles valgaften med andre samfundsfagsklasser tirsdag den 5. november.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Velfærdsstatens udfordringer (ideologier)

Eleverne bliver introduceret til de tre velfærdsmodeller - og de ideologiske træk i modellerne. Der arbejdes med den universelle og de udfordringer det danske samfund står overfor - den demografiske udfordring og globaliseringen.
Velfærdstrekanten og de forskellige aktørers - stat, marked og civilsamfund - placeringer i modellen diskuteres.
Jürgen Habermas teori om system og livsverden og hans tese om koloniseringen af livsverden præsenteres.

Bjarne Corydons interview i Ræson (2013) om konkurrencestaten læses som optakt til de nye tanker om en "konkurrencestat".

Elevernes tager efterfølgende afsæt i Hartmut Rosa og hans teorier om højhastighedssamfundet. Hvilke udfordringer står unge i i dag? Er der flere krav til unge? Hvad betyder præstationssamfundet for eleverne?
Det stigende pres på arbejdsmarkedet arbejdes der med.


Teoretikere i forløbet:

Jürgen Habermas - koloniseringen af livsverdenen

Hartmut Rosa - teori om Accelerationssamfundet

Ud-af-huset besøg:

Besøg i Odense Ret i forlængelse af vores forløb om Kriminalitet og straf - onsdag den 13.11. 24 (flex-dag). Eleverne overværer en sag, der handler om forbudt salg af slankemedicin:

https://fyens.dk/112/hentede-15-aars-forbrug-af-slankemedicin-solgte-det-i-bagdoerssalg-var-afhaengig-af-at-tabe-mig?teaser-referral=214fd825-3d1f-4043-8e49-4eac3345bc53-13

Københavnertur - uge 8. Her er vores fokus velfærdsstatens udfordringer - se program.


Udsendelser:
Presset ungdom afsnit 2, TV-2 2023 (Accelerationssamfundet og Rosas samfundsanalyse)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Københavnertur

Københavnertur, 2c – uge 8 Mødetid og adresser

HUSK:
Mødetid et kvarter før tid
Søndag den 16. februar
Mødetid: Odense Banegård ved biografen kl. 15.45

Afgang fra Odense Banegård: 16:00
Ankomst København: 17:28

Mandag den 17. februar

Besøg i Cepos kl. 9.30 – 11.00
Vi mødes kl. 8.45 i lobbyen og går samlet afsted😊

Landgreven 3, 3. sal
1301 København K
Besøg hos Udenrigsministeriet – oplæg om Arktis – kl. 13.30-14.30



Eigtveds Pakhus
Strandgade 25D, 1401 København
Fælles gåtur til Christiania 15.00-16.30
Fællesspisning

Tirsdag den 18. februar Besøg i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd kl. 9.00-10.00

Reventlowsgade 14, 5. sal

Besøg på Christiansborg – Tilhørerrækkerne 13.00-13.30

Besøg i Folketinget med Trine Bramsen, Socialdemokratiet, kl. 13.30-14.30

Christiansborg ved hovedindgangen. Vi mødes kl. 12.45.
Afgang fra Københavns Hovedbanegård: 16:32
Ankomst Odense: 18.00


I kan træffe mig på følgende nummer: 28904707

Vi bor på Urban House Copenhagen by Meininger. Colbjørnsensgade 5, 11, 1652 København
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Har Danmark en robust økonomi?

Eleverne arbejder med de samfundsøkonomiske mål - økonomisk vækst og bæredygtig udvikling, lav arbejdsløshed, lav inflation, overskud på betalingsbalancen, rimelig fordeling af goderne, balance på offentlige finanser og lav statsgæld - og det økonomiske kredsløb.
De forskellige økonomiske politikker (finanspolitik, pengepolitik, valutapolitik og strukturpolitikken) analyseres og der tages afsæt i den ekspansive finanspolitik den danske regering har anvendt i de seneste år for at kickstarte økonomien - både under coronakrisen og Ukrainekrigen og den deraf følgende energikrise.

Hvorfor er det blevet dyrere at være dansker?
Hvad gør regeringen for at holde dansk økonomi i gang?
Hvordan har DK klaret sig i forhold til andre lande?

Desuden arbejdes der med den den danske model og flexicurity-modellen (strukturpolitikken). Eleverne tager afsæt i debatten om pensionsalderen og fokusset på den fremtidige mangel på arbejdskraft i Danmark. Vi taler også om de udfordringer og det pres den danske arbejdsmarkedspolitik (velfærdsturisme) har i forhold til EU - herunder dagpengesatser, offentlige ydelser.

Laura holder oplæg om feministisk teori og bogen Underskud.

Vi ser Deadline fra den 1. maj 2024, hvor Emma Holten og Martin Ågerup debatterer bogen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Partier og vælgere i det semoderne samfund

I forløbet om partier og vælgere skitseres først de ideologiske kendetegn.
Herefter arbejdes med partiadfærd med afsæt i Molins og Strøms teorier.  Partiernes nye fokus på værdipolitikken fremfor fordelingspolitikken. Hvordan agererer partierne i dag og hvilke strategier/emner vælger partierne for at opnå stemmer? Hvordan stemmer vælgerne i dag? Stemmer man ud fra ideologiske/klassetilhørsforhold eller ud fra enkeltsager. Eleverne får kendskab til begreber som: issue-voting, class-voting, stemme-maksimering, nye værdipolitiske emner i dag grundet øget velstand og det senmoderne samfund. Ronald Ingleharts teori bliver introduceret.

Vi har besøg af Rilez, der er praktikant og observerer og underviser klassen om vælgeradfærd. Han tager afsæt i følgende materiale: Vælgeradfærd i de danske kommuner, kap. 10 - af Christian Elmelund-Præstekær og Martin Vinæs Larsen.

Gruppearbejde om forskellige partier, der fremlægges på klassen.

Udsendelser:

Deadline 28.2.2024 - De troløse vælgere (Kasper Møller Hansen undersøgelse af valget i 2022).


Eleverne er med til Forskningens Døgn på SDU lørdag den 26. april - hvor vi overværer følgende foredrag i forlængelse af vores temaer:

Hos Clement: Fra skærmtid til kvalitetstid med Aida Bikic og Anders Grøntved

Hos Clement: USA efter valget med Jørn Brøndal og Niels Bjerre Poulsen

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis I 31-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Social ulighed og det multikulturelle samfund

I forløbet arbejdes med social arv og mønsterbryder. Hvorfor er det svært at bryde den sociale arv. Har vi ulighed i det danske samfund?
Pierre Bourdieu og Axel Honneths teorier inddrages.
Integrationsteorier og integrationsbarometeret. Hvordan går det med integrationen i det danske samfund? Hvilke udfordringer har man som ung med minoritetsbaggrund?


Eleverne arbejder med emnet social ulighed i deres SRO. Her arbejder eleverne også med metoder.

Al materiale ligger i fælles One Note mapper.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis II 11-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer