Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Lone Schmidt
|
Hold
|
2023 Sa/c (2c Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro - Udfordringer i det senmoderne samfund
Vi starter med at repetere de klassiske sociologer (som eleverne har kendskab til fra 1.g forløb, c-niveau) og deres syn på det senmoderne samfund.
Anthony Giddens
Thomas Ziehe
Axel Honneth
Udsendelser:
Presset ungdom, afsnit 1 - TV-2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kriminalitet og straf
I forløbet fokuseres der på årsager til kriminalitet - motivations-, kontrol- og kulturteorien, omfanget af kriminalitet og hvilken type kriminalitet. Og hvilke tiltag, der kan forhindre kriminalitet. Hvorfor bliver man tiltrukket af bandekriminalitet? Hvad får man ud af at være med i en bande?
Hvorfor er ungdomskriminaliteten faldende? Hvorfor straffer vi? hvordan er det danske retssystem bygget op? Eleverne arbejder med de forskellige partiers syn på retspolitik? Hvilke partier går ind for mere straf eller resocialisering. Hvorfor bruger DK så lange varetægstfængslinger?
I forløbet tages der udgangspunkt i bogen Fra drengestreger til bandekrig, Forlaget Columbus.
Teorier/teoretikere:
Kriminalitetsteorierne: Kulturteori, Motivationsteori og Kontrolteorien
Hvorfor bliver man bandemedlem?: Axel Honneth, Mihaly Csikszentmihalyi,
Michel Maffesoli, Pierre Bourdieu og Erving Gofman
Gruppearbejde om forskellige partiers retspolitik med fremlæggelser på klassen.
Viste udsendelser i undervisningen:
Hjælp, jeg skal løslades
Dommer for en dag, afsnit 1 – tilfældig vold
Adam& Eva: Hvorfor straf? DR2
Indefra med Anders Agger: Vestre Fængsel - buret inde på 8 kvm.
Eleverne oplever en retssag i fleksugen onsdag den 13. november i uge 46.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Amerikansk valg (projekt)
I forlængelse af det amerikanske valg laver eleverne et projekt om valget og forskellige emner. Her arbejdes med forskelle og ligheder i forhold til det danske valgsystem (komparativ metode).
Gruppeprojekt om det amerikanske politiske system. Her har eleverne også viden og emner fra engelskundervisningen, som de kan trække på.
Eleverne deles op i grupper, der fremlægger for hinanden og bruges til valgaftenen på skolen.
Viste udsendelser i forløbet:
USA set fra sadlen, Tv-2
Trump vs Harris, Dr1
Materialer:
USA´s udfordringer, kap 2.
Fælles valgaften med andre samfundsfagsklasser tirsdag den 5. november.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Velfærdsstatens udfordringer (ideologier)
Eleverne bliver introduceret til de tre velfærdsmodeller - og de ideologiske træk i modellerne. Der arbejdes med den universelle og de udfordringer det danske samfund står overfor - den demografiske udfordring og globaliseringen.
Velfærdstrekanten og de forskellige aktørers - stat, marked og civilsamfund - placeringer i modellen diskuteres.
Jürgen Habermas teori om system og livsverden og hans tese om koloniseringen af livsverden præsenteres.
Bjarne Corydons interview i Ræson (2013) om konkurrencestaten læses som optakt til de nye tanker om en "konkurrencestat".
Elevernes tager efterfølgende afsæt i Hartmut Rosa og hans teorier om højhastighedssamfundet. Hvilke udfordringer står unge i i dag? Er der flere krav til unge? Hvad betyder præstationssamfundet for eleverne?
Det stigende pres på arbejdsmarkedet arbejdes der med.
Teoretikere i forløbet:
Jürgen Habermas - koloniseringen af livsverdenen
Hartmut Rosa - teori om Accelerationssamfundet
Ud-af-huset besøg:
Besøg i Odense Ret i forlængelse af vores forløb om Kriminalitet og straf - onsdag den 13.11. 24 (flex-dag). Eleverne overværer en sag, der handler om forbudt salg af slankemedicin:
https://fyens.dk/112/hentede-15-aars-forbrug-af-slankemedicin-solgte-det-i-bagdoerssalg-var-afhaengig-af-at-tabe-mig?teaser-referral=214fd825-3d1f-4043-8e49-4eac3345bc53-13
Københavnertur - uge 8. Her er vores fokus velfærdsstatens udfordringer - se program.
Udsendelser:
Presset ungdom afsnit 2, TV-2 2023 (Accelerationssamfundet og Rosas samfundsanalyse)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej Alle! Vi skal overvære en retssag i Odense Ret her til formiddag. Vi mødes ved Odense Ret, Albanigade 28, 5000 Odense C kl.8.30. Retssagen starter kl. 9. I skal ikke tage computer med - vi har off-onsdag på ML, men tag en blyant og overstreger me
-
På fem år hentede han slankemedicin til 15 års for (ea787d3e).pdf
-
Samf på B 2.udg; sider: 42-47, 147-156, 159-172
-
Årets engelske ord er kåret. Hvis du ved, hvad det betyder, lider du måske allerede af det
-
Hvad er konkurrencestaten.pdf
-
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
-
To partier skiller sig ud: Her er regeringens vælgere flygtet hen
-
Titel
-
Diskurser-analyse-begreber.pdf
-
Afsnit
-
Godt Nytår til jer alle:-) I denne uge arbejder vi med statsministerens nytårstale og diskurser. Lektien derhjemme er at læse de vedhæftede sider om diskurser. Vi ses!
-
Fairclough Kritisk Diskursanalyse | Forklarmiglige.dk
-
Vi arbejder videre med nytårstalen i dag. Lektien derhjemme er at se den vedhæftede video om diskursanalysen. Og skimme det vedhæftede pp-oplæg. Husk at tage talen med i print.
-
Diskursanalyse.ppt
-
Mette F nytårstale 2025.docx
-
Steelhouse
-
Landsstyreformand Múte B. Egedes nytårstale 2025.docx
-
Lektie derhjemme: Læs den grønlandske landsstyreformands nytårstale. I får den første halvdel til at færdiggøre jeres pp-oplæg, der skal afleveres i dag.
-
Læs s. 42-47 i Samf på B om Hartmut Rosa og hans teori om Accelerationssamfundet. (Husk elevunderskrifter, Københavnertur!)
-
Lektie: Læs s. 168-172 i Samf på B om velfærdsstatens udfordringer. Vi starter med at samle op på jeres opgaver om Hartmut Rosa i One Noten!
-
Lektien er at se udsendelsen Presset ungdom afsnit 2 (den varer 42 min.). Jeg har booket den på MitCFU og skulle kunne tilgås der. Tænk Hartmut Rosas begreber ind, når I ser den!
-
Vi tjekker op på vores Købehavnertur.
-
Så dyre kan øgede forsvarsudgifter blive for dig o (ea93f934).pdf
-
Læs de vedhæftede artikler om Cepos (som vi jo skal besøge i København) beregninger på en evt. krigsskat. Og om velfærdsturisme.Velfaerdsturisme_faktaark.pdf
-
UDSYN2024.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Københavnertur
Københavnertur, 2c – uge 8 Mødetid og adresser
HUSK:
Mødetid et kvarter før tid
Søndag den 16. februar
Mødetid: Odense Banegård ved biografen kl. 15.45
Afgang fra Odense Banegård: 16:00
Ankomst København: 17:28
Mandag den 17. februar
Besøg i Cepos kl. 9.30 – 11.00
Vi mødes kl. 8.45 i lobbyen og går samlet afsted😊
Landgreven 3, 3. sal
1301 København K
Besøg hos Udenrigsministeriet – oplæg om Arktis – kl. 13.30-14.30
Eigtveds Pakhus
Strandgade 25D, 1401 København
Fælles gåtur til Christiania 15.00-16.30
Fællesspisning
Tirsdag den 18. februar Besøg i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd kl. 9.00-10.00
Reventlowsgade 14, 5. sal
Besøg på Christiansborg – Tilhørerrækkerne 13.00-13.30
Besøg i Folketinget med Trine Bramsen, Socialdemokratiet, kl. 13.30-14.30
Christiansborg ved hovedindgangen. Vi mødes kl. 12.45.
Afgang fra Københavns Hovedbanegård: 16:32
Ankomst Odense: 18.00
I kan træffe mig på følgende nummer: 28904707
Vi bor på Urban House Copenhagen by Meininger. Colbjørnsensgade 5, 11, 1652 København
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Har Danmark en robust økonomi?
Eleverne arbejder med de samfundsøkonomiske mål - økonomisk vækst og bæredygtig udvikling, lav arbejdsløshed, lav inflation, overskud på betalingsbalancen, rimelig fordeling af goderne, balance på offentlige finanser og lav statsgæld - og det økonomiske kredsløb.
De forskellige økonomiske politikker (finanspolitik, pengepolitik, valutapolitik og strukturpolitikken) analyseres og der tages afsæt i den ekspansive finanspolitik den danske regering har anvendt i de seneste år for at kickstarte økonomien - både under coronakrisen og Ukrainekrigen og den deraf følgende energikrise.
Hvorfor er det blevet dyrere at være dansker?
Hvad gør regeringen for at holde dansk økonomi i gang?
Hvordan har DK klaret sig i forhold til andre lande?
Desuden arbejdes der med den den danske model og flexicurity-modellen (strukturpolitikken). Eleverne tager afsæt i debatten om pensionsalderen og fokusset på den fremtidige mangel på arbejdskraft i Danmark. Vi taler også om de udfordringer og det pres den danske arbejdsmarkedspolitik (velfærdsturisme) har i forhold til EU - herunder dagpengesatser, offentlige ydelser.
Laura holder oplæg om feministisk teori og bogen Underskud.
Vi ser Deadline fra den 1. maj 2024, hvor Emma Holten og Martin Ågerup debatterer bogen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Partier og vælgere i det semoderne samfund
I forløbet om partier og vælgere skitseres først de ideologiske kendetegn.
Herefter arbejdes med partiadfærd med afsæt i Molins og Strøms teorier. Partiernes nye fokus på værdipolitikken fremfor fordelingspolitikken. Hvordan agererer partierne i dag og hvilke strategier/emner vælger partierne for at opnå stemmer? Hvordan stemmer vælgerne i dag? Stemmer man ud fra ideologiske/klassetilhørsforhold eller ud fra enkeltsager. Eleverne får kendskab til begreber som: issue-voting, class-voting, stemme-maksimering, nye værdipolitiske emner i dag grundet øget velstand og det senmoderne samfund. Ronald Ingleharts teori bliver introduceret.
Vi har besøg af Rilez, der er praktikant og observerer og underviser klassen om vælgeradfærd. Han tager afsæt i følgende materiale: Vælgeradfærd i de danske kommuner, kap. 10 - af Christian Elmelund-Præstekær og Martin Vinæs Larsen.
Gruppearbejde om forskellige partier, der fremlægges på klassen.
Udsendelser:
Deadline 28.2.2024 - De troløse vælgere (Kasper Møller Hansen undersøgelse af valget i 2022).
Eleverne er med til Forskningens Døgn på SDU lørdag den 26. april - hvor vi overværer følgende foredrag i forlængelse af vores temaer:
Hos Clement: Fra skærmtid til kvalitetstid med Aida Bikic og Anders Grøntved
Hos Clement: USA efter valget med Jørn Brøndal og Niels Bjerre Poulsen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Synopsis I
|
31-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Social ulighed og det multikulturelle samfund
I forløbet arbejdes med social arv og mønsterbryder. Hvorfor er det svært at bryde den sociale arv. Har vi ulighed i det danske samfund?
Pierre Bourdieu og Axel Honneths teorier inddrages.
Integrationsteorier og integrationsbarometeret. Hvordan går det med integrationen i det danske samfund? Hvilke udfordringer har man som ung med minoritetsbaggrund?
Eleverne arbejder med emnet social ulighed i deres SRO. Her arbejder eleverne også med metoder.
Al materiale ligger i fælles One Note mapper.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Synopsis II
|
11-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61399514731",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61399514731",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61399514731"
}