Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Eva Becher
|
Hold
|
2024 re/v (2v re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Religion intro fag og metoder
Forløb Intro til religion
Faglige mål:
Viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
Metode, teori og modeller i religion
Religionsfænomenologi
Religionssociologi
Ninian Smarts model
Tekstanalyse
Andre medier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendommen
Forløb 1 Kristendom
Kristendommen, dens historiske udvikling og betydning i den moderne verden
Faglige mål:
Mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
Grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
Anvendelse af forskelligartede materialer med religionsfaglige begreber samt karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst,
Viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
Kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på danske fremtrædelsesformer
Højtider indenfor kristendommen
Hvordan myter og ritualer hænger sammen i kristendom
Fokus på begrebet næstekærlighed
Gennemgang af ritualer omkring gudstjenesten
I arbejdet har indgået tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Biblen med dine egne ord
|
08-09-2024
|
Tekstanalyse Biblen
|
22-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Forløb 2: Islam
Faglige mål:
Mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
Væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
Islams tilblivelse og historisk udvikling/ Muhammed (historisk set) og som profet
Religiøs praksis (ritualer)/ De fem søjler, fokus på pilgrimsrejsen
Helligsteder: Mekka, Medina, Jerusalem, Moskéen
Den islamiske tro: de seks trosartikler, dogmer og samfundssyn (sharia)
Muslim i Europa/ Muslim i Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Spørg Panelet Manuskript
|
24-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Religiøs tid
Religion på tværs
Værktøjskasse: teori, metode og analyse
Læring: Grundbegreber
Viden om: religiøs praksis: religiøse fester, kommunikation mellem det verdslige og det åndelige
Det religiøse menneskes verdensforståelse
Viden om: religiøse fester i kristendom, islam og hinduisme
Religiøs tid
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Buddhisme
Forløb 3: Buddhisme i øst og vest
Faglige mål:
Mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
Væsentlige sider af buddhismen
Forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
Viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
Buddhismens historie: opståen, historiske udvikling og de centrale retninger
Religiøs praksis
Buddhistiske forestillinger - den klassiske buddhisme
De tre juveler, Lidelsen, den ottefoldige vej, livshjulet, karma, dharma og andre centrale begreber
Buddhisme i vesten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Religiøse minoriteter
Forløb 4: religiøse minoriteter/ Jehovas Vidner
Faglige mål:
Mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
Væsentlige sider af trossamfundet Jehovas Vidner samt forståelsen af religiøse minoriteter
Forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
Viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
Minoritetsreligioner
Religionssociologi
Religion i det senmodernes samfund
Case: Jehovas Vidner/ millenarisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Religion og religionsvidenskab
Forløb Religion som fag
Faglige mål:
Øvelse i mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvendelse af elementær religionsfaglig terminologi
Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
Metode, teori og modeller i religion
Religionsfænomenologi
Religionssociologi
Ninian Smarts model
Tekstanalyse
Andre medier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62602611438",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62602611438",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62602611438"
}