Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
Jesper Houmann Kattai, Krister Hansen, Lisbeth Birch Jensen
|
Hold
|
2024 nf/p (1p nf, 1p nf/bi, 1p nf/ge, 1p nf/ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Klima
I Biologi har arbejdet med følgende:
- Cellers opbygning og stoftransport over membraner
- C-kredsløb, drivhuseffekt og klimakrise
- Globalopvarmning, ilt og CO2
- Processerne respiration og fotosyntese
Forsøg
- Osmose i kartofler
- Gæring
- Fotosyntese
I geografi har vi arbejdet med følgende:
-Kulstofkredsløbet
-Strålingsbalancen
-Drivhuseffekten
-Den globale opvarmning
-Oliedannelse
Forsøg
-Drivhuseffektforsøg
-Oliefældeforsøg
I kemi har arbejdet med følgende:
bioethanol
carbons kredsløb
syre-base
gæring og destillation
organisk kemi og navngivning af carbonhydrider
opløselighed og emulgatorer
redox
Følgende øvelser blev gennemført:
Gæring af sukker
Destillation af alkoholblanding og forbrænding af alkohol
Indhold af ascorbinsyre i c-vitamin-tabletter (titrering)
fremstilling af creme
jernindhold i ståluld.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jimmy Mangelsen m.f.: Naturgeografi - Vores verden, Geografforlaget; sider: 17, 21-23, 63, 65-68, 243, 245
-
Læs s. 13-15 i linket
-
Kim Kristiansen m.f: Aurum, Malling Beck; sider: 7-19, 122-127
-
Dunia, Muslinn og Aadel skal have kage med. I skal have besvaret spørgsmålene til filmen "10 things I hate about you", huske at medbringe papiret med karakterne på (hvis i ikke havde den med sidst) og lavet 10 spørgsmål om filmen
-
Fremtidens klima i Arktis - I klimaforskernes fodspor
-
Vi laver forsøg med forbrænding, arbejder med resultatet. Måske når vi også noget med carboncapture.
-
husk kemibogen
-
HF læser 30 minutter i modulet
-
husk kemibogen, fra starten af modulet
-
Hvad betyder vedvarende energi? Bliv klog på grøn energi
-
medbring alle nf bøger til jeres projekt
-
Evalueringsopgave 1 energi og klima.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sundhed og befolkning
I biologi har vi arbejdet med
- Proteiner og enzymer
- Kulhydrater, protein og fedtstoffer
- Fordøjelse
- Hormoner
- Blodsukkerregulering
- Sundhed - kostens betydning
- DNA molekylets opbygning og overordnede betydning for kroppen.
- Gener, kromosomer og mutationer
- Nedarvning af monogene træk
- Nedarvningsmønstre (kun autosomal)
- Inkomplet dominans (PTC-genet)
Forsøg:
- Spytamylase
- Smagning af PTC
I geografi har vi arbejdet med
KRAM-faktorer
Sammenhæng mellem social og økonomisk ulighed og sygdom
Den demografiske bæreevne
Den demografiske transitionsmodel
Befolkningspyramider
Andet empirisk arbejde:
KRAM opgave
transitionsopgave
I kemi har vi arbejdet med:
Mængdeberegninger
Molekylder (Herunder kovalent binding og elektronegativitet)
Fedtstoffer
kulhydrater
proteiner
Polaritet, opløselighed og ekstraktion
Forsøg i kemi:
Forurenet vandprøve
Fedtindholdet i chips
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vand
Kemi:
Basalt kemi: Atomet, Periode systemet, Ioner, salte,
Afstemning af reaktioner
Biologi:
- Økologiske grundbegreber
- Fotosyntese
- Respiration
- Søens økologi
- Forurening af søen
- Sørestaurering
- Biodiversitet
Forsøg bio
- Undersøgelse af biodiversiteten omkring skolen
Geografi:
-Vandets kredsløb og vandbalanceligningen
-Grundvand
-Punkt, linje og fladeforurening
-Porøsitet og permeabilitet
-Grundlæggende fluvialmorfologi
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kim Kristiansen m.f: Aurum, Malling Beck; sider: 42-44, 59-66, 72-73, 76-81, 202-204, 214-215
-
HF læser 30 minutter i modulet
-
Mundtlig prøveeksamen. 1q nf Du skal holde et meget kort minutter om din opgave generelt. Du skal have din opgave med, du må gerne have noter/talepapir med, men du må IKKE BARE LÆSE OP, det er jo ikke en læseprøve Vi HAR læst din opgave så du skal ik
-
Spørgsmål til vand.docx
-
Jimmy Mangelsen m.f.: Naturgeografi - Vores verden, Geografforlaget; sider: 231-233, 266-269
-
Permeabitet og porøsitet.docx
-
husk kemibog, PC der virker, skriveredskab
-
Onlineopgave sammensatte ioner
-
kun jer der er på øvelsesholdet
-
Følgende møder i dette modul, resten har fri
-
Salt i chips mikroskala nf.docx
-
Alle der ikke var der tirsdag i 4. Modul møder i dette modul.
-
vandløbs opgaver.docx
-
vandløbsspørgsmål.docx
-
Online opgaver
-
husk bog, PC og skriveredskab
-
husk kemibog, skriveredskab og pc
-
avelse_faldningsreaktioner_0(1) fosfat fjernes fra spildevand 1p.docx
-
Det afsluttende skriftlige produkt
-
Det skriftlige produkt har et omfang på ca. fem sider, uanset om det udarbejdes individuelt eller i grupper.
-
Chekliste: eksamensprojekt
-
hvilke syrer og baser kan I komme i tanke om og hvad ved I om syrer og baser?
-
Hvordan påvirker klimaforandringer havet? - WWF's Podcast
-
vi repetere biologi om celler
-
repetition cellens opbygning.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
57 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62643897036",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62643897036",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62643897036"
}