Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Janus Lylloff
|
Hold
|
2024 ma/p (1p ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
0. Introduktion
Introduktion til matematik:
Regning, tal og ligninger.
Matariale:
0. Regning, tal og ligninger (PDF)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1: Lineære funktioner og variabelsammenhænge
Materiale:
- 1. Lineære funktioner og variabel sammenhænge (PDF)
- Udleverede Nspiredokumenter
Variabelsammenhænge og ligninger
- Repræsentationsformer: Tabel, Graf, sprog og formler
- Regnearternes hierarki
- Ligninger
Lineære funktioner:
- Funktionen
- Grafen
- Fortolkning af konstanterne
- Formlen for a og b samt bevis
- Modellering
- Regression og residualer
Beviser
- Betydningen af a og b
- Formlen for a og b
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
2. Procentregning og eksponentielfunktioner
Materiale
2.1 Procentregning, indekstal og kapitalfremskrivning (PDF)
2.2 Eksponentialfunktioner (PDF)
2.3 Eksponentialfunktioner a og b ud fra to punkter (PDF)
Kort projekt - rusmidler
Udleverede Nspirefiler
Procentregning:
- Procentregning, indekstal og kapitalfremskrivning:
- Renteformlen og Kapitalfremskrivning.
Eksponentialfunktioner
- Repræsentationsformer: Formel, graf, tabel og sprog
- Betydning af a og b
- Fordobling og halvering
- Regression og modellering
Projekter
- Nedbrydning af rusmidler (alkohol, Hash og andre stoffer)
Beviser
- Formlen for a og b
- Betydningen af b
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
3. Trigonometri
Navngivning og sprog i trekanter
Ensvinklede trekanter: Skalafaktor
Konstruktion i Nspire:
Vi bruger lang tid på at blive gode til det og behandler både retvinklede og vilkårlige trekanter inden vi begiver os ud i at beregne sider og vinkler i trekanter. De 6 trekantstilfælde behandles hver for sig.
Retvinklede trekanter:
Pythagoras sætning: Anvendelse
Cosinus og sinus: Definition via enhedscirklen, beregning i retvinklede og i vilkårlige trekanter.
Beviser
Sammenhængen mellem sider og vinkler i en retvinklet trekant.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4. Statistik
Forløbet er centreret om en række eksempler: Klassens højder både som grupperede og ugrupperede data. Vi regner både med og uden hjælpemidler.
Vi laver et mindre statistikprojekt om at lave sit eget tøjmærke. Vi undersøger hvor mange størrelser man kan nøjes med at producere, og stadig ramme 50% af markedet.
Ugrupperede data
- Ordnede og uordnede data.
- De statistiske deskriptorer: N, max, min, typetal, gennemsnit, middelværdi, hyppighed, frekvens, kumuleret hyppighed og kumuleret frekvens. Median, kvartiler, kvartilsæt og udvidet kvartilsæt.
- Boxplot, skævhed
Grupperede data
- Intervaller, hyppighed, frekvens, gennemsnit og middelværdi
- Diagramtyper: Histogram, sumkurver og boxplot
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
5. Kombinatorik og sandsynlighed
Kombinatorik:
- Multiplikationsprincippet "Både og"
- Additionsprincippet "Enten eller"
- Permutationer, kombinationer, bionmialkoefficient,
Sandsynlighedsregning:
- Sandsynligheden: Apriori eller frekvensbasseret
- Sandsynlighedsfelt: En hændelse, Den komplementære hændelse, symmetisk sandsynlighedsfelt.
- Binomialkoefficient og pascals trekant
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
6. Repetition
De første moduler bruges til at repetere til den skriftlige eksamen og de sidste bruges til den mundtlige eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62644075116",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62644075116",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62644075116"
}