Holdet 2024 1g/bk1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Hanne Kristiansen
Hold 2024 1g/bk1 (1g bk1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Vanitas
Titel 2 kroppen i kunsten
Titel 3 Håndarbejde og tekstil i kunsten
Titel 4 Naturen i kunsten
Titel 5 Fra avantgarde og modernisme til samtidskunst
Titel 6 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Vanitas

I grundforløbet har alle elever på holdene startet op med en introduktion til billedkunst på stx.

Der er blevet arbejdet med farveteori ud fra hand-out og praktisk arbejde med farvecirklen mm.
Der er arbejdet med lys og skygge ud fra hand-out og praktisk arbejde med blyantstegninger af geometriske former
Introduktion til billedanalyse: Formanalyse - Indholdsanalyse - kontekstanalyse

Ekskursion: "Åh Gud" af Jim Lyngvild i Sukkerhallen i Assens, 2024. (A.I. Fotoudstilling)

Der er blevet arbejdet med Vanitas
Indholdet har primært været eksempler på vanitasmotiver i klassisk og samtidskunst, samt hvordan vanitas har mange ligheder med symbolsproget i traditionel tatoveringskunst.

Fagligt har fokus været på vanitas som genre, og hvilke symboler der går igen, ligesom eleverne har arbejdet med denotation og konnotation.

Teoretisk arbejde:

- Analyse af vanitasmotiver fra barokken
- Analyse af samtidskunst med vanitaselementer
- Diskussion om tatoveringers symbolbrug

Praktisk arbejde:

- Stilleben med vanitasobjekter (foto, gruppeopgave)
- Tatoveringstegning med vanitasmotiv

Kernestof:

- "C.2 Vanitas", fra Lisa Mark, "Kunstens Stemmer", Systime, 2022. (https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=237)

- "VANITAS OG MEMENTO MORI" fra Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse, "TAP. Teori, analyse og praksis i billedkunst", Praxis, 2021 s. 249-250

Værker:

- "Vanitas" af Jules Fischer (2024).
- Pieter Claez, "Still Life with Violin and Glass Ball", 1628
- Pieter Claez, "Still Life with a Skull and Writing Quill", 1628
- Antonio de Pereda, "Allegory of Transcience", 1640
- "Still Life with Quince, Cabbage, Melon, and Cucumber", 1602
- Harmen Steenwijck, "Vanitas Stilleven", 1640
- Philippe de Champagne, "Vanitas", 1671
- Diana Amelina, "Vanitas", 2017 (fotografi med digital efterbehandling)
- Damien Hirst, "For the Love of God, the Diamond Skull", 2007
- Wes Lang, "Living by Being", 2011
- John Olsen, "Undrekammeret", 2001
- Peter Callesen, "Alive but Dead", 2012
- Peter Callesen, "The Fall", 2008
- Ori Gersht, "Evertime", 2018
- Ori Gersht, “Pomegranate”, 2006 (https://www.youtube.com/watch?v=ci2AA_5Yg7E) (video)
- Ori Gersht, “Big Bang”, 2006 (https://www.youtube.com/watch?v=LBIU2cosqEw) (video)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 kroppen i kunsten

Forløb om kroppen i kunsten, med fokus på kroppens form gennem tegning, skulptur, kropsidealer og dimensioner

Eleverne har arbejdet med croquis, papirklip, skulpturer og gengivelsesstrategier, i arbejdet med kroppen som motiv.

Vi startede med croquistegning ud fra cirkler og ovaler teori. Fokus at skabe dybdeillusion ved organisk formgivning af kroppen.
Vi arbejdede med contrapposto og kropsproportioner som fremsat af da Vinci og Brammes. Eleverne målte på sig selv og sammenlignede med idealkropsforestillinger.
Vi arbejdede med kønsdebat gennem billedanalyse af fremstillingen af kvinder og mænd i kunsten inden eleverne lavede parafraser af Manets, Frokost i det grønne.

Teoretisk arbejde:
- Forskellen på "nude" og "naked"/ idealiseret og realistisk nøgenhed
- Objekt vs. subjekt
- Skulpturanalyse, herunder kompositionsbegreber
-Billedanalyse af træk i gengivelsesstrategier af kroppen i antikken, modernismen og samtidskunsten

Praktisk arbejde:
- Hurtigtegning med fokus på positur og konturlinjer
- Blindtegning efter elevmodel
- par og klassearbejde med model croquistegning
- Papirklip og silhuetter efter croquistegning
- Lerskulptur efter croquistegning
- Parafrase af Manets, "Frokost i det grønne"

Kernestof:

- "Kroppens form" og interaktiv tidslinje i kroppens kunsthistorie fra Lisa Mark, Kunstens stemmer, Systime, 2018 (https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=155) 8 sider
- "Analysemetoder" fra Jonas Wolter, Temaer i kunsten, 2018 s. 234-243

- Deborah De Robertis, Verdens oprindelse, Musée d'Orsay, maj 2014. Performance
- Gustave Courbet, Verdens oprindelse, Musée d'Orsay 1863
- Matisse, Paper-cut, Den blå dame
- Manet, Frokost i det grønne, 1862-63
-Polyklet, Spydbæreren, ca. 440 f. kr.
-Henry Moore, Four-Piece Composition, Tate Gallery, London, 1934
-Picasso, Frøkenerne fra Avignon, 1907, Museum of Modern Art, New York
-Boccioni, Unikke former for kontinuitet i rummet, 1913, Bronzeskulptur, The Metropolitan Museum of Art, New York
-Sovende Satyr, ca. 220 f. kr.
-Leo Caillard, Hipster Sleeping Faun, 2018

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Håndarbejde og tekstil i kunsten

Teoretisk arbejde
Repetition af formalanalyse
-https://www.youtube.com/watch?v=v_t7ulJQaqg
Analyse  fælles af Gudrun Hasles værk i DR-dokumentaren, kunst til tiden, Minimalismen. Vi analyserede Gudrun Hasles tekstilværk over sit eget liv på Nål og Tråd udstillingen.

Praktisk arbejde:
Eleverne arbejder med grafisk broderi på papir og skaber deres eget værk.
GRAFISK BRODERI TRIN 3 A
https://sostrenegrene.com/da/diy/papirbroderi-d-6713?srsltid=AfmBOoosjG0zM2-fJcP2yfv7I7e6OvltGj8uYzBnxR-d3MkLfjBd918I
Eleverne fik til opgave selv at skabe et friere værk, hvor tekstil skulle indgå og gerne inspireret af de billeder de tog på udstillingen Nål og Tråd på Brandts.

Ekskursion til Brandts Klædefabrik i Odense til udstillingen, Nål og Tråd, med arbejdsopgaver og gruppefremlæggelser af analyser af selvvalgte værker.

Kernestof:
-https://kunstavisen.dk/article/kunstmuseum-brandts-viser-handarbejde-i-kunsten/
-https://brandts.dk/udstillinger/nal-og-trad/
-https://www.dr.dk/drtv/se/kunst-til-tiden_-minimalismen_484186
-https://www.nordatlantens.dk/da/udstillinger/2023/stof-til-eftertanke/#!prettyPhoto
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Naturen i kunsten



Praktisk arbejde:

Øvelse 1 Fotografer et naturområde og formidl en unik naturoplevelse. Prøv panorama, nærbillede, forskellige perspektiver, modlys osv.

Øvelse 2 Naturmaleri
landskabsmaleri i akvarel, der udtrykker en naturoplevelse, der fremhæver det smukke eller dramatiske i en udsigt over et landskab. Brug et billede, som du selv har taget f.eks. Fra øvelsen ovenfor. Det er vigtigt at billedet du bruger har en forgrund, mellemgrund og baggrund for at opnå dybde i billedet.

Skriftligt: Øvelse: Beskriv et sted en bygning et værk, som du tydeligt mindes, hvor sanseindtryk giver stedet en helt særlig ånd.

Skab dit eget steds-specifikke kunst via en Land-art installation i naturen i lokalområdet i grupper. Præsenter med titel, materiale, idé og inspiration.

Teoretisk arbejde:
Stedets ånd/ Genius Loci
Land-art som fænomen (analyser)
Fænomenologi

Ekskursion til Hollufgaard Skulpturpark, hvor vi først oplevede at lydværk i fællesskab og derefter kiggede på stedsspecifik kunst og lavede gruppeobservationer til efterfølgende klassefremlæggelser af skulpturanalyse.

Kernestof:
Den sublime natur: Fra Friedrich til Kusama i Kunstens Stemmer, Systime 2028 af Lise Mark.
Finks syv naturdefinitioner, i Kunstens Stemmer, Systime, 2028 af Lise Mark.
Stedets ånd og fænomenologi, TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst, Andersen og Porse.
Land-art: Stedets ånd og fænomenologi, (Fra Temaer i Kunsten af Jonas Wolter, Det ny Forlag 2019)
Stedsspecifik kunst: En introduktion, Louisiana, https://www.kunsteder.dk/tema/stedsspecifik-kunst-en-oversigt

Værker:
-Robert Smithson, Spiral Jetty, 1970, Great Salt Lake, Utah, USA
-Christo: The Floating Piers, Iseosøen, 2016, Italien
-Anish Kapoor: Sky mirror
-Christo og Jeanne Claude, Surrounded Islands, Miami, USA, 1980-83
-Tony Plant, Uden titel, Mønstre i sand, Cornwall, England, 2013
-Kusama, Sjælenes funklende lys, 2008. Lys-, spejl- og vandinstallation, Lousiana Museum of Modern Art, Humlebæk
-Friedrich, Vinterlandskab med kirke, 1811. Olie på lærred, 33 x 45 cm
-Friedrich, Munken ved havet, 1808-10. Olie på lærred, 110 x 171,5 cm. Alte Nationalgalerie
-Turner, Ud for the Nore - stormvejr, 1840-45. Olie på papir på lærred, 30,5 x 45,7 cm
-Turner, Stormfuldt hav brydes mod kysten, 1840-45. Olie på lærred, 44,5 x 63,5 cm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fra avantgarde og modernisme til samtidskunst

Introduktion via video til begreberne modernisme overfor avantgarde i mellemkrigsårene.
Læreroplæg om Asger Jorn og Cobra ud fra de to artikler om Asger Jorn i Kernestoffet.

Praktisk arbejde:
Øvelse 1 spontan tegning med 2 blyanter begyndende i hvert sit hjørne på stort ark. 1 min. med lukkede øjne til Jazzmusik. Herefter 5 minutter til at tegne øjne og mund osv. og finde levende væsner.

Øvelse 2, 1/1 minuts blindtegning til Jazzmusik og herefter 20 minutter til at finde væsner og farvelægge automattegningen.

Øvelse 3: Gruppearbejde, hvor de skulle vælge et gammelt billede med eller uden ramme som læreren havde medbragt og lave moderation/fordrejning af billedet ved at ændre/forbedre et gammelt billede og give det nyt liv. Billedet skulle desuden have en ny titel.

Eleverne har arbejdet med skriftlig fremstilling af analyse af udvalgt samtidsværk i Frederik Næblerøds udstilling Masquerade, fra udstillingsvideoen. (aflevering)

Gruppearbejde om kritisk samtidskunststrategi. Grupperne arbejde med selvvalgt problemstilling, strategi og udtryksform under overskriften kritisk samtidskunst.
Arbejd med aktuelle diskurser, begivenheder og problemstillinger som mulige emner for et praktisk kunstprojekt og forsøg at koble mulige strategier og udtryk på emnerne (interventionskunst, relationel kunst, politisk kunst, performance osv.).  - Ideen, konceptet er det vigtigste: Hvad vil I? Hvad opnår I med den valgte kunstneriske strategi? Hvordan er relationen mellem kunstner/projektgruppen – evt. frivilligt eller ufrivilligt ”medvirkende” – beskuerne?  - Beskriv, skitser og udfør projekt. Ikke alle grupper blev færdige med disse fremstillinger.

Teoretisk arbejde:
Modernisme vs. avantgarde
Cobra
Dadaisme
Relationel kunst
Interventionskunst
Readymades
Moderationer

Kernestof:
-Introduktionsvideo ti Avantgarden i mellemkrigstiden: https://www.youtube.com/watch?v=0_ZfUrOK6gU
-"Jag är penseln". Intervju med Lilibeth Cuenca Rasmussen:
- Den ammende mand, Aske Kreilgaard, https://www.youtube.com/watch?v=ffZZN3t1lOUhttps://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-06-02-dansker-bliver-haengt-ud-som-paedofil-paa-nettet-i-hele-verden
- Den ammende mand, Aske Kreilgaard, https://www.facebook.com/watch/?v=474576640958732
-Udstillingsvideo: 'Masquerade' af Frederik Næblerød på Gl. Holtegaard https://www.youtube.com/watch?v=wzU9WWOxcH8
For øjeblikket. Bind 1 : Samtidskunst til Billedkunst C af Jesper Bek, samtidskunst strategier ss. 26-37
Nu skal Jorn ud af malerskabet, https://artmatter.dk/journal/nu-skal-jorn-ud-af-malerskabet/
Asger Jorn, https://videnskab.dk/kultur-samfund/asger-jorn-hvad-ville-han-egentlig-sige-med-sine-vaerker/
ULVEN KOMMER - ET MANIFEST af Clint Ruben & Sebastian Mølsted 2016, https://www.youtube.com/watch?v=9g72HjLY_EI

Værker:
-Marcel Duchamp, et cykelhjul, 1914
-Marcel Duchamp, Fountain, 1917
-Den foruroligende ælling, Asger Jorn, Museum Jorn/ Statens Museum for Kunst.)
-Den ammende mand af Aske Kreilgaard, 2021, Marmorfigur 3,5m høj
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensprojekt

Eleverne har lavet individuelle eksamensprojekter med udgangspunkt i temaet "Det smukke".

De er blevet præsenteret for værker med meget forskellige fortolkninger af "det smukke" og har derefter skullet vælge et eller flere inspirationsværker til deres egen proces, som skal indgå i deres projekt.

Alle eleverne har haft den fælles problemformulering:
"Hvordan kan man visualisere det smukke som et kunstnerisk værk?"


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer