Holdet 2024 1g/bk2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Kat Weber-Hansen
Hold 2024 1g/bk2 (1g bk2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kroppen i kunsten
Titel 2 Grønlands kunst og visuelle kultur
Titel 3 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kroppen i kunsten

Forløb om kroppen i kunsten, med fokus på skulptur, kropsidealer og flade vs. form.

Eleverne har arbejdet med de tre gratier som motiv i kunsthistorien, skulpturer og gengivelsesstrategier, når man arbejder med kroppen som motiv.

I forbindelse med dette forløb, har eleverne været på Brandts kunstmuseum, hvor de har undersøgt kroppe i udstillingen "Love, Lust, Freedom".

Teoretisk arbejde:
- Forskellen på "nude" og "naked"/ idealiseret og realistisk nøgenhed
- Objekt vs. subjekt, aktiv/passiv skildring af mennesket, nøglehulsæstetik
- Skulpturanalyse, herunder kompositionsbegreber

Praktisk arbejde:
- Collage i karton efter selvvalgt skulptur
- Hurtigtegning med fokus på positur
- Fotoværker om krop som aftryk i sne
- Parafrase af et gratieværk


Kernestof:

- "Kroppen nu" fra Lisa Mark, Kunstens stemmer, Systime, 2018 (https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=155) 6 sider
- "Analysemetoder" fra Jonas Wolter, Temaer i kunsten, 2018 s. 234-243

- Deborah De Robertis, Verdens oprindelse, Musée d'Orsay, maj 2014. Performance
- Gustave Courbet, Verdens oprindelse, Musée d'Orsay 1863
- 3 udgaver af David-skulpturer (Donatello, Michelangelo og Bernini)
- De tre gratier versioner:
Vægmaleri 1. århundrede, romersk kopi, Sandro Boticelli, Rafael, Albrecht Dürer, Peter Paul Rubens, Bertel Thorvaldsen, Robert Delaunay, Man Ray, Pia Arke, Sally Mann, Stefan Blöndal, Kehinde Wiley
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Grønlands kunst og visuelle kultur

Forløb om Grønlands kunst og visuelle kultur, med teoretisk fokus på orientalisme, postkolonialisme og etnoæstetik.

Eleverne har arbejdet med autentiske grønlandske myter og sagn, herunder Tupolaq. Vi har desuden haft fokus på grønlandsk samtidskunst.

Teoretisk arbejde:
- Orientalisme
- Postkolonialisme
- Etnoæstetik

Praktisk arbejde:
- Tegnede noter om Grønland
- Linoleumssnit og -tryk (illustration af myte)
- Lerfigur med kontrast og menneske/dyr
- Perspektivmaleri efter foto


Kernestof:

- "Postkolonialisme" fra Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse, TAP: Teori til analyse og praksis i billedkunst, Praxis, 2021, s. 205-207

- "Etnoæstetik" fra Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse, TAP: Teori til analyse og praksis i billedkunst, Praxis, 2021, s. 205-207

- "Tupilaq", kortfilm af Jakob Maqe (instr.), 2013 (https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/tupilaq/)

- "Myten om den grønlandske havkvinde Sassumap Arnaa", Air Greenland, 2018 (https://www.youtube.com/watch?v=zSSrtOYlK0A)

- "Grønlændere i skarp kritik af Jim Lyngvild: - Vi bliver fremstillet som noget eksotisk", 18. februar 2022, TV2 (https://nyheder.tv2.dk/2022-02-18-groenlaendere-i-skarp-kritik-af-jim-lyngvild-vi-bliver-fremstillet-som-noget-eksotisk)

Eleverne har læst en udvalgt grønlandsk myte/sagn fra:
-  Knud Rasmussens samling Myter og sagn fra Grønland, forlaget Saga, 2021

- Christian Rosing, "Havets moder", rød granit, 2007 (skulptur)
- Absolute Exotic Lilibeth Cuenca Rasmussen, videoværk, 2005
- Inuuteq Storch, "The Way You Kill Is The Way You Live", videoværk, 2016
- Bolatta Silis-Høegh, "Lights on, lights off", 2014
- Pia Arke, "Selvportræt" (serie) 1992
- Pia Arke, "De tre gratier", 1994
- Pia Arke, Untitled (Toying with national costume), 1994
- Julie Edel Hardenberg, "Is it about that", 1999
- Jim Lyngvild, fotoserie lavet i samarbejde med Ilulissat Museum og Great Greenland
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Eksamensprojekt

Eleverne har lavet individuelle eksamensprojekter med udgangspunkt i temaet "det naturlige".

De er blevet præsenteret for værker med meget forskellige fortolkninger af "det naturlige" og har derefter skullet indarbejde inspiration fra selvvalgt inspirationsværk i deres egen proces, som skal indgå i deres projekt. Der har ikke været noget krav til, hvordan eleverne skulle bruge deres inspirationsværk.

Alle eleverne har haft den fælles problemstilling:
"Hvordan kan man visualisere "det naturlige" med et kunstnerisk værk?"

Der er præsenteret værker af:

Jules Bastien Lepage
Kit King and Corey Oda Popp
Caspar David Friedrich
Paul Cezanne
Allan Otte
David Goodsell
Dasha Plesen
Rebecca Louise Law
Jeanne K Simmons
Jesper Christiansen
Mary Mattingly
Fabrice Monteiro
Zinteta
ORLAN
Sarah Naqvi
fremstillinger af figuren "Hairy Mary" fra middelalderkunst

(Se powerpoint "Eksamensprojekt 1gbk2 2025.pptx" for specifikke værker)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer