Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Sune Roholt Mortensen
|
Hold
|
2024 1g/dr (1g dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Introforløb og første "Mini" iscenesættelse
Introforløb inkl. selvstændigt miniprojekt (d. 18.aug - d.7.okt)
Indhold
Praksis:
Praktiske øvelser med fokus på samarbejde, improvisation, aktion/reaktion, spænding, status, undertekst, bevægelseskvaliteter og fornemmelse for rum.
Teori:
Diskussion om teatrets kerne og definitioner.
Analyser af hinandens iscenesættelser række mindre ”One Minute Plays” med fokuspunkter fra praksis. Analyse (rum, figur, forløb) med særligt fokus på skuespillerens virkemidler.
Litteratur:
Jens Arentzen, Skuespillerens værktøjer, Frydenlund (2002) s. 28-37 (Spænding og Modstand).
Jens Arentzen, Skuespillerens værktøjer, Frydenlund (2002) s. 51-55 (Blikretninger).
”One minute Plays”
- Er Jim død?
- Forfatteren
- Lud
- Slør af tåre
- Sko
- Sygdom
osv.
Simpel metode – Skuespillerens virkemidler - Handout
Analyse oversigt – Baseret på Birgitte Dams Teater Live (2012)
Omfang 10 lektioner
Særlige fokuspunkter At agere i dramatikfagets praktiske arena, at erhverve og anvende fagterminologi, at forstå fagets grundelementer, at analysere og kvalificere forståelsen af den skabende praksis med centrale begreber fra drama og teater
Væsentligste arbejdsformer Praktiske øvelser, forestillingsanalyse, realisationsanalyse og eksperimentelt arbejde/gruppearbejde.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Comedia dell'arte forløb
Praksis:
Øvelser med fokus på bevægelseskvaliteter, initiering, observation og transformation af krop, statusarbejde, kropslig komik. Introduktion til masken med krop på.
Lazzi-arbejde
Udarbejdelse af lazzi med stunt og statusskift. Selvstændigt arbejde med scenario
Visning og evaluering
Teori og refleksion:
Læreroplæg om Commedia dell’artes historie (baseret på Klar scene)
Elevvisninger og arbejde med figurgalleriet
Sammenstilling mellem visuelt materiale og teori
Portfolioarbejde
Litteratur:
Torben Jetsmark, Krop og masker - lærerens bog, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busch (1989), s. 67-82 (Commedia dell'artens hovedfigurer).
Henrik Flygare m.fl., Klar Scene - en introduktion til teater, Forlaget Drama, (1998 (1994)) s. 42-45 (Commedia dell’arte)
Visuelt materiale:
National Theatre Discover - The world of commedia:
https://www.youtube.com/watch?v=h_0TAXWt8hY&t=31s
Filmisk gengivelse af perioden 1500’tallet:
https://www.youtube.com/watch?v=600CSMfUhnU
Forestilling:
"Hvis bedre er muligt" på Teater Momentum d. 4.11.25
Optaget forestilling:
”Stage Internazionale di Commedia dell'Arte 2014”
https://www.youtube.com/watch?v=0Ak5yjC07Rs
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Naturalisme forløb
Praksis:
Fysiske øvelser med fokus på Stanislavskis metode og tekstanalyse.
Analytisk arbejde med tekster i forhold til teorien og teknikken.
Formålet med forløbet er at eleverne skal kunne forstå og kunne bruge begreber fra stanislavskis metode og oparbejde en familiaritet med teknikken der gør det muligt for dem at anvende denne i både praksis og analytiskøjemed. Særligt fokus på at eleverne skal kunne forstå og relatere til den historiske periode og de samfundsmæssige bevægelser som gav grobund for denne måde at tænke teateret på.
Teori og refleksion:
Elevoplæg, praktisk arbejde med øvelser på gulvet
Teoretisk gennemgang af tekster og arbejde med den psykologiske spillestil.
Fokus på realisme og indlevelse.
Læse og arbejde med uddrag af Sannislavskis systemet.
Selvstændigt arbejde med mindre manuskript udsnit.
Improvisation med roller.
Litteratur:
Henrik Flygare m.fl., Klar Scene - en introduktion til teater, Forlaget Drama, (1998 (1994)) s. 104-107 (Naturalisme).
Kobbernagel, Lene, Skuespilleren på arbejde, Frydenlund (2009) uddrag fra s.43-51 (Stanislavskis teknik).
Visuelt materiale:
”Et Dukkehjem” - https://www.dr.dk/drtv/se/et-dukkehjem_442945
"Børnene" Odense Teater.17 eller 19.2.25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Eksamens projekt
Praktisk selvstændigt iscensættelseforløb
Formål: At analysere og kvalificere forståelsen af den skabende praksis med centrale begreber fra drama og teater, at reflektere systematisk over proces og produkt og indgå̊ i en dialog om de valg, der er truffet at arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre, med henblik på at skabe konkrete forestillinger for en defineret målgruppe, at genere viden om fagets identitet og metoder.
Munder ud i en visning af deres forestillingen og efterfølgende arbejde på en digital præsentation af deres realisations analyse.
Materialer:
Ark med projektformer.
Pdf med krav og kriterier.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
19,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729465200",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729465200",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729465200"
}