Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Kasper Harbo Bendixen
|
Hold
|
2024 1g/me1 (1g me1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dokumentar
Dokumentarismen og dens virkemidler.
Med specielt fokus på de forskellige former for dokumentar: autoritative/dybdeborende (klassiske), observerende, deltagende/interaktive og den poetiske (reality arbejdede vi ikke rigtig med)
Derudover selvfølgelig fakta og fiktionskoder.
Faktakoderne:
1)Autentiske personer
2)Autentiske miljøer
3)Sand historie
4)ingen tilbageholdelse af viden
5)kronologisk opbygning
6)ingen bevidst tilrettelagt brug af filmiske virkemildler
7)Ingen subjektivisering eller identifikationsskabelse
Fiktionskoderne er jo brug af diverse filmiske virkemidler
Hvor er man på fakta-fiktionsskalaen.
Faktakontrakten (læs mere på OneNote), hvor de vigtigste faktakoder (1-4) skal overholdes.
Autensitetsmakører, Interviewformer og etik i dokumentarfilm er også vigtig.
Hele dokumentarfilm vi har set:
En hybrid mellem den autoritative og deltagende tv-dokumentar:
Operation X "De sociale plattenslagere" (del 1), TV2 nov. 2011.
Observerende tv-dokumentar (enkelte træk fra den autoritative):
Er du mors lille dreng (Lars Høj, sendt på TV2 genudsendt 2008.)
Vi har set klip fra:
Autoritative dokumentar:
The Toys That Mads Us, afsnit 1: He-Man. Netflixserie, 2017-
Denne bruges også til at arbejde med kernestoffet: tv og nyere mediers tværmediale samspil
"Skatteakrobaterne"
"Angrebet – Omars vej til Krudttønden" (2020)
"Kampen om vores barnebarn". TV2 2019.
observerende dokumentar:
Lars Engels dokumentar "Historier fra en politistation" (2000)
Tekster er fra DOX - forløb i medier af Granild og Wolfhagen, 2016 kap 2 og 3.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pilotproduktion
Eleverne laver en pilotproduktion, hvor de har prøver alle filmproduktionens faser: præproduktion, produktion og postproduktion af. Efterfølgende evaluering ruster eleverne til at lave deres eksamensproduktion.
Som benspænd til produktionen er følgende:
Der skal laves en dokumentarfilm med benspænd.
De trækker et ord for, hvordan de skal beskrive skolen i en dokumentar. I screening skal eleverne så se om de kan gætte hvilket ord de har trukket ved at se, hvordan de har portrætteret skolen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Roadmovie
Genreforløb, hvor der er fokus på genreanalyse af de viste film, men også dramaturgisk analyse af filmen "Thelma og Louise" (formaliseret roadmovie).
Grundig genreanalyse og næranalyse af Bonnie & Clyde
Film brugt i undervisningen:
Thelma og Louise (1991).Instr.: Ridley Scott
Farvel, Berlin (2016) instr: Fatih Akin
Bonnie & Clyde (1967). Instr.: Arthur Penn
Litteratur:
Dahl, Anders m.fl. (2007). Levende Billeder (s.56) (om Roadmovie)
Jensen, Henrik Uth. (1997). Genre undervejs: Road movien i 90’erne. Fra Kosmorama 219.
Christensen, Claus N. - Riskkov gym - (2012). Road movien som genre.
Breum, Trine. (2001). En rejse i tre akter. EKKO nr. 9, september 2001.
Katz & Poulsen. (2002). Fokus. s. 165-172.
Braad Thomsen, Christian (2000). Drømmefilm. 100 af verdens bedste film. "Bonnie and Clyde"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62730217051",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62730217051",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62730217051"
}