Holdet 2024 1g/mu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Line Marianne Sørensen
Hold 2024 1g/mu (1g mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Julekoncert
Titel 2 Forløb#2 Danske indie artister: Efterklang
Titel 3 Særligt studeret område: R&B før og nu
Titel 4 Forløb#4 Hip hop udtryk og groove
Titel 5 Forløb#5 Musik og politik: Pink Floyd
Titel 6 Forløb#6 miniforløb: Opera
Titel 7 Forløb#7 Forårskoncert

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Julekoncert

Forløbet har fokus på at øve til de to årlige julekoncerter i henholdsvis:

Vollsmose Kirke d. 11.12.
Julekoncert i Salen d. 20.12.

Fokus har været på:
Kor og flerstemmig sang
Sammenspil
Performance
Hørelærer
Formforståelse
Instrumentindstudering
Sangstemmen og opvarmning heraf
Samarbejde
Formidling (akustisk og over PA)


Materiale:

"Happy X-mas (War is Over)" John Lennon. (1971)

"Last Christmas". Wham. (1984)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Danske indie artister: Efterklang

Mini forløbet havde til hensigt at præsentere en artist og et band, som holdet ikke havde stiftet bekendtskab med før.

Dette for at åbne op for snakken om, at musikfaget ikke kun handler om det man kan lide på forhånd. At det er mødet med forskellig musik, der åbner for en forståelse for musik som kulturelt bærende, og at faget handler om at åbne for en forståelse for musik frem for hvad kan jeg lide og ikke lide.


Teori:
Præsentation af auditiv analyse: Fagbegrebet og parameteret: formanalyse ud fra Aares "Musikkens hus"

Koncert:
Efterklang på Magasinet med 1a og TN. d. 13.11. kl 20.00

Materiale:
"Plant" (Things We Have In Common. 2024). Efterklang.
"Sentiment" (fra Things We Have In Common. 2024) Efterklang.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Særligt studeret område: R&B før og nu

Forløbet R&B før og nu har fokus på musikhistorie, historie/samfund musikscenen før og i dag, teori, praksis og mundtlighed.

I forløbet arbejdes med både musikinterne og -eksterne analyseparametre som:
Formanalysemodellen (Aare m.fl.) "Form i musikkens hus".
Herunder instrumentering, storform, hook-break-gimmick, bevægelse i musikken.
Udtryksfeltet (musik, tekst, billede)
Perspektivering (musikhistorie, historie og samfund i USA/verden/Europa)
Melodiskanalyse og nodesystemet. Her med fokus på toneart, tonegentagelse, trinvis samt springende bevægelse I forskellige formled, så det er muligt at sammenligne melodiens bevægelser.
Genre/stiltræk:  nutidig og klassisk R&B ift instrumentering, udtryk, produktion og vokal.

Der arbejdes ligeledes praktisk i form af:
Afprøvelse af sangene ved klaveret med fokus på: melodisk bevægelse, melismatisk vokal og det vokale udtryk, hook-break-gimmick, form.
Afprøvelse af de numre vi arbejder med i små sammenspilsgrupper.

Sammenspil og performance til årets forårskoncert:
"Lost". Frank Ocean. 2012. Channel Orange.



Materialer:
Musik:
Beyoncé. 2003. ”Crazy in Love feat. Jay-Z”. Dangerously in Love.
https://youtu.be/ViwtNLUqkMY?si=RK2fPyVM2uGcV8fc

Beyoncé. 2016. “Freedom”. Lemonade
https://youtu.be/7FWF9375hUA?si=5XdAy5lmIYqeHVDa

Brown, James. 1964. “I Feel Good”. Out Of Sight.
https://youtu.be/pTdihu-mp90?si=RBwS_i1O7EsxnjyG

Child, Destiny’s. 1999. “ Say My Name”. The Writings On the Wall
https://youtu.be/sQgd6MccwZc?si=ZelqTXHiWQ4oi92s

Drake. 2016.“Hotline Bling”. Views
https://youtu.be/uxpDa-c-4Mc?si=3fKgYaqoi2Qt7tLg

Franklin, Aretha. 1968. “Natural Woman”. Lady Soul
https://youtu.be/HTqGIKiLBhc?si=hl2ksfmyF-QGoL4v

Houston, Whitney. 1987. “I Wanna Dance With Somebody”
https://youtu.be/eH3giaIzONA?si=Gfz6IoXWrCDO_phB

Keys, Alicia. 2009. “If I Ain’t Got You”. The Diary of Alicia Keys.
https://youtu.be/Ju8Hr50Ckwk?si=Yj6Ok6MuFq4pMAin

Jackson, Michael. 1982. “Billie Jean”. Thriller.
https://youtu.be/Zi_XLOBDo_Y?si=-i0hCJ27460IDIQD

Ocean, Frank. 2012. “Lost”. Channel Orange.
https://youtu.be/bZG3YWe7VJw?si=ieHwu1aLcyLsUns1

Ocean, Frank. 2012. “Bad Religion”. Channel Orange.
https://youtu.be/JMpypbtrcCg?si=ubkRZ5aiszzkym48

Silk, Sonic. Mars, Bruno. Paak.  Anderson. 2021. “Leave the Door Open”. An Evening With Silk  Sonic.
https://youtu.be/adLGHcj_fmA?si=ORHiTbKlK50L7SC0

SZA. 2024. “Cry Baby”. Lana.
https://youtu.be/xuZDP6uSD-Q?si=R-F3-cqe-s5DDQs9

Bøger:
Nielsen, Per Reinholdt. 2021. Rebel & Remix - 70 års rock, pop og hiphop. Systime.
Aare, Anders et al. 2000. Rockmusik i tid og rum. Systime.
Grønager, Johannes. 2005. C-Nøglen. Systime


Websider:
https://www.britannica.com/art/rhythm-and-blues (2025)

https://www.masterclass.com/articles/r-and-b-music-guide (2021)

https://silksonic.fandom.com/wiki/Silk_Sonic

https://www.biography.com/musicians/frank-ocean

https://www.biography.com/musicians/frank-ocean

https://www.britannica.com/biography/Alicia-Keys

https://www.britannica.com/biography/Beyonce

https://www.biography.com/musicians/brandon-paak-anderson







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Hip hop udtryk og groove

I mini forløbet om hip hop skal vi arbejde med 5 numre fra 6 forskellige hip hop artister. Miniforløbets fokuspunkt grooveskema analyse bygger på grundforløbets tematiske forløb om puls og rytme.

Vi har i miniforløbet fokus på følgende:

Internt analyseparameter:
grooveskema analyse herunder:
komplementærrytmik og sammenfald
pulsmarkering og off-beat
underdelingsniveauer
Nodeværdier


Ekstern analyseparameter:
Udtryksfeltet: tekstanalyse, billede/musikvideo, musikkens udtryk særligt med blik for groove og vokalt udtryk.

Praktisk:
rytme øvelser på gulv
rap
afprøvning af numrene ved klaveret

Materiale:
Musik:
Dreezy. 2017. "SPAR. feat. 6lack Kodak  Black"
https://youtu.be/391c5nWG5-0?si=zozE2vwuSGgo_pCo

Eminem. 2002. "White America".
https://youtu.be/RZIzD0ZfTFg?si=PyLXMrFfZuCcxxZd

Kendrick Lamar. 2015. "Alright"
https://youtu.be/JocAXINz-YE?si=SazzSFPIuxDlOdDa

Kanye West feat. Nicki Minaj. 2010. "Monster".
https://youtu.be/pS6HRKZQLFA?si=snhKhHh4Nx-3ljDA

NWA. 1988. "Fuck Tha' Police"
https://youtu.be/qZuxPKUVGiw?si=6oHPBN9hO7rOVEH9

Lil Nas X. 2019. "Old Town Road"
https://youtu.be/r7qovpFAGrQ?si=XpXeqFF4C1VbUaM-

Bøger:
Grønager, Johannes. 2005. Systime.
Nielsen, Per Reinholdt. 2021. Systime.

Websteder:
https://tartelet.dk/skriftlig-musik/M1/Groove-analyse-begreber.pdf

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Musik og politik: Pink Floyd

Et miniforløb der har fokus på bandet Pink Floyd og deres måde at arbejde med politik igennem musik, sound, tekst og billede: udtryksfeltet.

Miniforløbet har haft fokus på følgende:
interne analyseparametre:
sound - lytning
udtryksfelt (tekst, musik og billede/musikvideo)

Eksterne analyseparametre:
Pink Floyd (biografisk)
Historie/samfund
musikhistorie

Materiale:
Musik:
Pink Floyd. 1973. The Great Gig in the Sky"." The Dark Side of the Moon.
https://youtu.be/2PMnJ_Luk_o?si=Y2aPYv7WrnK6oR0S

Pink Floyd. 1973. "Money". The Dark Side of the Moon
https://youtu.be/-0kcet4aPpQ?si=P8-ZhFLBdCe8puZ_

Pink Floyd. 1975. "I Wish You Were Here". I Wish You Were Here
https://youtu.be/IXdNnw99-Ic?si=9Ef5x7_Jzg59aMjk

Pink Floyd. 1979. "Comfortably Numb". The Wall
https://youtu.be/QHhNt6q06_k?si=HVhWZTiMyaPFLK9_

Pink Floyd. 1979. "Another Brick in the Wall". The Wall
https://youtu.be/HrxX9TBj2zY?si=uRyLTIpj9TD6xD7y

Bøger:
Aare et al. 2005. Rockmusik i tid og rum. Systime: "Sound" s. 103-118

Websider:
https://faktalink.dk/temaer/1970-erne
https://lex.dk/Pink_Floyd
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 miniforløb: Opera

Miniforløbet tager udgangspunkt i forestillingen "Guilietta e Romeo" der sættes op på Den Fynske Opera.

Miniforløbet har fokus på operaformen, genren ift fortælling og formidling samt de forskellige stemmer. Forinden arbejdede vi med Podcasten , der gennemgår handling og musik.
Vi har ligeledes haft fokus på instrumenteringen i denne forestilling og i et symfoniorkester.

Materiale:
Musik:
Nicola Vaccai. 1825. "Guilietta e Romeo".
https://www.youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_lcBkg13UOcvziegNinHUYfjCDs-0-Kwqg

Podcast:
https://operaforeveryoneshow.podbean.com/e/ep-124-giulietta-e-romeo-by-nicola-vaccai/

Forestilling:
GIULIETTA E ROMEO
d. 18.03 kl. 19.30

FAG Musik, italiensk, drama, historie, dansk
VARIGHED 120 minutter inkl. pause
SCENE Den Fynske Opera
AF Den Fynske Opera

Den eviggyldige fortælling om kærlighedens kraft; hvordan kærligheden både kan være limen, der holder noget sammen, ligesom den kan være kilen, som driver noget fra hinanden. Og så handler det om hævnen, der ligesom kærlighed kan gøre blind og aldrig er en løsning. Med disse temaer trækkes der tråde til konflikter i verden, som stadig gentager sig den dag i dag.

Kender man Shakespeares version (Romeo & Julie), som bygger på senere kilder, vil man føle stor genkendelse i dramatikken her i komponisten Nicola Vaccajs GIULIETTA E ROMEO.

LÆS MERE

Opføres på italiensk. Der vil være dansk tekstafvikling.

Der kan arrangeres artist talk for italiensk-studerende med den italienske dirigent.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Forårskoncert

Forløbet har fokus på at øve et nummer, som kan spilles til årets forårskoncert og filmfestival.
Nummeret er også en del af holdets særligt studerede område.

Forløbet har fokus på praktisk musikudøvelse. Herunder:

Sammenspil
samarbejde
instrumentfærdigheder
sangfærdigheder
kor
performance
sceneskræk/scene
lyd

Materiale:
Frank Ocean. 2017. "Lost". Channel Orange.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer