Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Line Marianne Sørensen
|
Hold
|
2024 1g/mu (1g mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Julekoncert
Forløbet har fokus på at øve til de to årlige julekoncerter i henholdsvis:
Vollsmose Kirke d. 11.12.
Julekoncert i Salen d. 20.12.
Fokus har været på:
Kor og flerstemmig sang
Sammenspil
Performance
Hørelærer
Formforståelse
Instrumentindstudering
Sangstemmen og opvarmning heraf
Samarbejde
Formidling (akustisk og over PA)
Materiale:
"Happy X-mas (War is Over)" John Lennon. (1971)
"Last Christmas". Wham. (1984)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Danske indie artister: Efterklang
Mini forløbet havde til hensigt at præsentere en artist og et band, som holdet ikke havde stiftet bekendtskab med før.
Dette for at åbne op for snakken om, at musikfaget ikke kun handler om det man kan lide på forhånd. At det er mødet med forskellig musik, der åbner for en forståelse for musik som kulturelt bærende, og at faget handler om at åbne for en forståelse for musik frem for hvad kan jeg lide og ikke lide.
Teori:
Præsentation af auditiv analyse: Fagbegrebet og parameteret: formanalyse ud fra Aares "Musikkens hus"
Koncert:
Efterklang på Magasinet med 1a og TN. d. 13.11. kl 20.00
Materiale:
"Plant" (Things We Have In Common. 2024). Efterklang.
"Sentiment" (fra Things We Have In Common. 2024) Efterklang.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Særligt studeret område: R&B før og nu
Forløbet R&B før og nu har fokus på musikhistorie, historie/samfund musikscenen før og i dag, teori, praksis og mundtlighed.
I forløbet arbejdes med både musikinterne og -eksterne analyseparametre som:
Formanalysemodellen (Aare m.fl.) "Form i musikkens hus".
Herunder instrumentering, storform, hook-break-gimmick, bevægelse i musikken.
Udtryksfeltet (musik, tekst, billede)
Perspektivering (musikhistorie, historie og samfund i USA/verden/Europa)
Melodiskanalyse og nodesystemet. Her med fokus på toneart, tonegentagelse, trinvis samt springende bevægelse I forskellige formled, så det er muligt at sammenligne melodiens bevægelser.
Genre/stiltræk: nutidig og klassisk R&B ift instrumentering, udtryk, produktion og vokal.
Der arbejdes ligeledes praktisk i form af:
Afprøvelse af sangene ved klaveret med fokus på: melodisk bevægelse, melismatisk vokal og det vokale udtryk, hook-break-gimmick, form.
Afprøvelse af de numre vi arbejder med i små sammenspilsgrupper.
Sammenspil og performance til årets forårskoncert:
"Lost". Frank Ocean. 2012. Channel Orange.
Materialer:
Musik:
Beyoncé. 2003. ”Crazy in Love feat. Jay-Z”. Dangerously in Love.
https://youtu.be/ViwtNLUqkMY?si=RK2fPyVM2uGcV8fc
Beyoncé. 2016. “Freedom”. Lemonade
https://youtu.be/7FWF9375hUA?si=5XdAy5lmIYqeHVDa
Brown, James. 1964. “I Feel Good”. Out Of Sight.
https://youtu.be/pTdihu-mp90?si=RBwS_i1O7EsxnjyG
Child, Destiny’s. 1999. “ Say My Name”. The Writings On the Wall
https://youtu.be/sQgd6MccwZc?si=ZelqTXHiWQ4oi92s
Drake. 2016.“Hotline Bling”. Views
https://youtu.be/uxpDa-c-4Mc?si=3fKgYaqoi2Qt7tLg
Franklin, Aretha. 1968. “Natural Woman”. Lady Soul
https://youtu.be/HTqGIKiLBhc?si=hl2ksfmyF-QGoL4v
Houston, Whitney. 1987. “I Wanna Dance With Somebody”
https://youtu.be/eH3giaIzONA?si=Gfz6IoXWrCDO_phB
Keys, Alicia. 2009. “If I Ain’t Got You”. The Diary of Alicia Keys.
https://youtu.be/Ju8Hr50Ckwk?si=Yj6Ok6MuFq4pMAin
Jackson, Michael. 1982. “Billie Jean”. Thriller.
https://youtu.be/Zi_XLOBDo_Y?si=-i0hCJ27460IDIQD
Ocean, Frank. 2012. “Lost”. Channel Orange.
https://youtu.be/bZG3YWe7VJw?si=ieHwu1aLcyLsUns1
Ocean, Frank. 2012. “Bad Religion”. Channel Orange.
https://youtu.be/JMpypbtrcCg?si=ubkRZ5aiszzkym48
Silk, Sonic. Mars, Bruno. Paak. Anderson. 2021. “Leave the Door Open”. An Evening With Silk Sonic.
https://youtu.be/adLGHcj_fmA?si=ORHiTbKlK50L7SC0
SZA. 2024. “Cry Baby”. Lana.
https://youtu.be/xuZDP6uSD-Q?si=R-F3-cqe-s5DDQs9
Bøger:
Nielsen, Per Reinholdt. 2021. Rebel & Remix - 70 års rock, pop og hiphop. Systime.
Aare, Anders et al. 2000. Rockmusik i tid og rum. Systime.
Grønager, Johannes. 2005. C-Nøglen. Systime
Websider:
https://www.britannica.com/art/rhythm-and-blues (2025)
https://www.masterclass.com/articles/r-and-b-music-guide (2021)
https://silksonic.fandom.com/wiki/Silk_Sonic
https://www.biography.com/musicians/frank-ocean
https://www.biography.com/musicians/frank-ocean
https://www.britannica.com/biography/Alicia-Keys
https://www.britannica.com/biography/Beyonce
https://www.biography.com/musicians/brandon-paak-anderson
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Hip hop udtryk og groove
I mini forløbet om hip hop skal vi arbejde med 5 numre fra 6 forskellige hip hop artister. Miniforløbets fokuspunkt grooveskema analyse bygger på grundforløbets tematiske forløb om puls og rytme.
Vi har i miniforløbet fokus på følgende:
Internt analyseparameter:
grooveskema analyse herunder:
komplementærrytmik og sammenfald
pulsmarkering og off-beat
underdelingsniveauer
Nodeværdier
Ekstern analyseparameter:
Udtryksfeltet: tekstanalyse, billede/musikvideo, musikkens udtryk særligt med blik for groove og vokalt udtryk.
Praktisk:
rytme øvelser på gulv
rap
afprøvning af numrene ved klaveret
Materiale:
Musik:
Dreezy. 2017. "SPAR. feat. 6lack Kodak Black"
https://youtu.be/391c5nWG5-0?si=zozE2vwuSGgo_pCo
Eminem. 2002. "White America".
https://youtu.be/RZIzD0ZfTFg?si=PyLXMrFfZuCcxxZd
Kendrick Lamar. 2015. "Alright"
https://youtu.be/JocAXINz-YE?si=SazzSFPIuxDlOdDa
Kanye West feat. Nicki Minaj. 2010. "Monster".
https://youtu.be/pS6HRKZQLFA?si=snhKhHh4Nx-3ljDA
NWA. 1988. "Fuck Tha' Police"
https://youtu.be/qZuxPKUVGiw?si=6oHPBN9hO7rOVEH9
Lil Nas X. 2019. "Old Town Road"
https://youtu.be/r7qovpFAGrQ?si=XpXeqFF4C1VbUaM-
Bøger:
Grønager, Johannes. 2005. Systime.
Nielsen, Per Reinholdt. 2021. Systime.
Websteder:
https://tartelet.dk/skriftlig-musik/M1/Groove-analyse-begreber.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Musik og politik: Pink Floyd
Et miniforløb der har fokus på bandet Pink Floyd og deres måde at arbejde med politik igennem musik, sound, tekst og billede: udtryksfeltet.
Miniforløbet har haft fokus på følgende:
interne analyseparametre:
sound - lytning
udtryksfelt (tekst, musik og billede/musikvideo)
Eksterne analyseparametre:
Pink Floyd (biografisk)
Historie/samfund
musikhistorie
Materiale:
Musik:
Pink Floyd. 1973. The Great Gig in the Sky"." The Dark Side of the Moon.
https://youtu.be/2PMnJ_Luk_o?si=Y2aPYv7WrnK6oR0S
Pink Floyd. 1973. "Money". The Dark Side of the Moon
https://youtu.be/-0kcet4aPpQ?si=P8-ZhFLBdCe8puZ_
Pink Floyd. 1975. "I Wish You Were Here". I Wish You Were Here
https://youtu.be/IXdNnw99-Ic?si=9Ef5x7_Jzg59aMjk
Pink Floyd. 1979. "Comfortably Numb". The Wall
https://youtu.be/QHhNt6q06_k?si=HVhWZTiMyaPFLK9_
Pink Floyd. 1979. "Another Brick in the Wall". The Wall
https://youtu.be/HrxX9TBj2zY?si=uRyLTIpj9TD6xD7y
Bøger:
Aare et al. 2005. Rockmusik i tid og rum. Systime: "Sound" s. 103-118
Websider:
https://faktalink.dk/temaer/1970-erne
https://lex.dk/Pink_Floyd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 miniforløb: Opera
Miniforløbet tager udgangspunkt i forestillingen "Guilietta e Romeo" der sættes op på Den Fynske Opera.
Miniforløbet har fokus på operaformen, genren ift fortælling og formidling samt de forskellige stemmer. Forinden arbejdede vi med Podcasten , der gennemgår handling og musik.
Vi har ligeledes haft fokus på instrumenteringen i denne forestilling og i et symfoniorkester.
Materiale:
Musik:
Nicola Vaccai. 1825. "Guilietta e Romeo".
https://www.youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_lcBkg13UOcvziegNinHUYfjCDs-0-Kwqg
Podcast:
https://operaforeveryoneshow.podbean.com/e/ep-124-giulietta-e-romeo-by-nicola-vaccai/
Forestilling:
GIULIETTA E ROMEO
d. 18.03 kl. 19.30
FAG Musik, italiensk, drama, historie, dansk
VARIGHED 120 minutter inkl. pause
SCENE Den Fynske Opera
AF Den Fynske Opera
Den eviggyldige fortælling om kærlighedens kraft; hvordan kærligheden både kan være limen, der holder noget sammen, ligesom den kan være kilen, som driver noget fra hinanden. Og så handler det om hævnen, der ligesom kærlighed kan gøre blind og aldrig er en løsning. Med disse temaer trækkes der tråde til konflikter i verden, som stadig gentager sig den dag i dag.
Kender man Shakespeares version (Romeo & Julie), som bygger på senere kilder, vil man føle stor genkendelse i dramatikken her i komponisten Nicola Vaccajs GIULIETTA E ROMEO.
LÆS MERE
Opføres på italiensk. Der vil være dansk tekstafvikling.
Der kan arrangeres artist talk for italiensk-studerende med den italienske dirigent.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Forårskoncert
Forløbet har fokus på at øve et nummer, som kan spilles til årets forårskoncert og filmfestival.
Nummeret er også en del af holdets særligt studerede område.
Forløbet har fokus på praktisk musikudøvelse. Herunder:
Sammenspil
samarbejde
instrumentfærdigheder
sangfærdigheder
kor
performance
sceneskræk/scene
lyd
Materiale:
Frank Ocean. 2017. "Lost". Channel Orange.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62730291176",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62730291176",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62730291176"
}