Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Mads Ryttov
|
Hold
|
2024 sa/a (1a sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb1: Køn i det senmoderne samfund
NB: Inklusiv grundforløb (12 moduler)
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof
-identitetsdannelse og socialisering
-velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
-kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb2: Ulighed i velfærdsstaten
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
-undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
-formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
-politiske partier i Danmark og politiske ideologier
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
-velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
-det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold.
Forløbet dækkede ulighed i velfærdsstaten, og gik på to ben.
Dels så vi på ulighed og social arv i et mere sociologisk perspektiv, og dels så vi på velfærdsstaten i et politologisk, og delvist økonomisk perspektiv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb3: Indvandringens konsekvenser
Faglige mål
-undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold -undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
-Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber'
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- sociale og kulturelle forskelle.
-politiske partier i Danmark og politiske ideologier
-det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Fokus:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62730385859",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62730385859",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62730385859"
}