Holdet 2024 sa/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Mads Ryttov
Hold 2024 sa/a (1a sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb1: Køn i det senmoderne samfund
Titel 2 Forløb2: Ulighed i velfærdsstaten
Titel 3 Forløb3: Indvandringens konsekvenser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb1: Køn i det senmoderne samfund

NB: Inklusiv grundforløb (12 moduler)

Faglige mål:

-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof
-identitetsdannelse og socialisering
-velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
-kvantitativ og kvalitativ metode.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb2: Ulighed i velfærdsstaten

Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
-undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
-formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof:
-politiske partier i Danmark og politiske ideologier
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng  

-velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
-det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
kvantitativ og kvalitativ metode.


Indhold.
Forløbet dækkede ulighed i velfærdsstaten, og gik på to ben.
Dels så vi på ulighed og social arv i et mere sociologisk perspektiv, og dels så vi på velfærdsstaten i et politologisk, og delvist økonomisk perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb3: Indvandringens konsekvenser

Faglige mål
-undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold -undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
-Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber'
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


Kernestof:
- sociale og kulturelle forskelle.
-politiske partier i Danmark og politiske ideologier
-det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.



Fokus:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer