Holdet 2024 sa/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Jesper Dahl Jensen
Hold 2024 sa/x (1x sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 2: Ideologi og politik
Titel 2 Forløb 3: Velfærdssystemer
Titel 3 Forløb 4: Livsformer
Titel 4 Forløb 5: Økonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 2: Ideologi og politik

Dette forløb fokuserede meget på, hvorfor politikere og vælgere har de holdninger, som de har. I den forbindelse har vi kigget på ideologier og på forskellige modeller, der forklarer vælgeradfærd og politiske standpunkter. Dette har også inkluderet et mindre projekt om medier, hvor vi har set på forskellige typer spin, som eleverne skulle prøve at replicere. Vi har også været omkring forskellige valgsystemer og set på, hvordan det påvirker udfaldet af et valg.

Kernebegreber
Ideologi, konservatisme, liberalisme, socialisme, kommunisme, legitimerende/regressiv/progressiv ideologi, Downs model, strategi, personfaktor, pragmatik, populisme, Molins model, adfærdstrekanten, demokrati, autokrati, direkte demokrati, kernevælger, marginalvælger, repræsentativt demokrati, magtens tredeling, veto, issue-ownership, nyhedskriterier, medialisering, forenkling, intensivering, polarisering, personificering, medieforbrug, offensivt/defensivt/proaktivt/reaktivt spin,

Materiale:
• Brøndum og Hansen: Luk samfundet op!, 3. udgave, Columbus, 2017.
• Kapitel 5: Politiske ideologier
• Kapitel 7: Mediernes rolle og den demokratiske samtale

Supplerende materiale
• Kommentar: “Det er en slags stille landsforræderi, når ressourcestærke danskere fravælger at få børn”, Information, 15.04.24
• Artikel: ”Kommunist: Toppen er i gang med en »udrensning«”, Jyllands-Posten, 12.11.24
• Artikel: ”Harris vs. Trump”, DR Nyheder, 15.05.25
• Video: ”Trump campaign claims voter fraud in Pennsylvania, despite evidence to the contrary”, MSNBC, 31.10.24
• Artikel: “Kamala Harris denounces Trump as ‘fascist’ who wants ‘unchecked power’”, The Guardian, 23.10.24
• Video: “'She's A Marxist, Communist, Fascist, Socialist': Donald Trump Tears Into Kamala Harris”, Forbes Breaking News, 15.05.25. https://www.youtube.com/watch?v=VBwgDxN67CY
• Artikel: “I Georgia frygter Trump-støtter valgsvindel: 'Hvis det sker igen, vil vi tage landet tilbage – på en ikke voldelig måde'”, DR Nyheder, 04.11.24
• Interview: Alex Vanopslagh fremlægger nye krav til værdier hos ansøgere om statsborgerskab: Man kan godt kalde det sindelagskontrol
• Artikel: ”Honning-snyd tvinger biavlere til at droppe stor kåring i København”, DR Nyheder, 04.12.24
• Artikel: ”Nu forbydes Tiktok flere steder – og det er der god grund til, siger eksperter”, TV2 Nyheder, 25.03.23
• Artikel: ”Medie: TikTok har oversvømmet Europa med propaganda”, Ekstra Bladet, 05.08.23
• Video: ”Deadline – Amerikansk demokrati på vej mod afgrunden”. DR, 31.10.24.
• Video: ”Deadline – Hvem er den republikanske vælger i 2024?”, DR, 04.11.24.
• Lærerproduceret materiale og slides
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 3: Velfærdssystemer

I dette forløb beskæftigede vi os med forskellige velfærdsmodeller. Vi tog udgangspunkt i Mazlows behovspyramide for at illustrere, hvilke behov borgerne i et samfund skulle have opfyldt, hvorefter eleverne blev præsenteret for forskellige måder at indrette samfundet på. Vi sluttede forløbet af med at snakke mere indgående om den universelle velfærdsmodel og hvorfor den er under pres og hvad der kan gøres ved det.

Kernebegreber
Mazlows behovspyramide, stat, marked, civilsamfund, institutioner, familie, universel/residual/kooperativ velfærdsmodel, markedsøkonomi, omfordeling, overførselsindkomster, demografi, forsørgerbyrden, stigende forventninger, marginalisering, solidaritet, global konkurrence, outsourcing, produktion, mindsteløn, konkurrencestat, nedskærings- og udvidelsesstrategier, udlicitering, empowerment, brugerbetaling,

Materiale
• Brøndum og Hansen: Luk samfundet op!, 3. udgave, Columbus, 2017.
• Kapitel 9: Velfærdsstat eller konkurrencestat

Supplerende materiale
• Video (uddrag): ”Tæt på Sandheden”, DR2, 25.01.23
• Lærerproduceret materiale og slides
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 4: Livsformer


I dette forløb havde vi kort om forskellige livsformer. Vi var primært omkring Minerva-modellen og Pierre Bourdieus teori om kapitalformer. Det var meget praktisk fokuseret, hvor eleverne igennem noget gruppearbejde skulle konkretisere teorierne ved at forestille sig nogle mennesker, som havde forskellige mængder af kapital, og kigge på, hvordan man kunne appellere til grupper med forskellige livsformer, når man skulle sælge til dem.

Kernebegreber
Minerva-model, segmentanalyse, individ, globalisering, nationalisme, materialisme, kulturel liberalisme, økonomisk/kulturel/social kapital, livsstil, moderne, traditionel, habitus, felt, social arv, mønsterbryder, stratificering, social mobilitet, generationsmobilitet, karrieremobilitet, socialklasse, livsfaser, absolut fattigdom, relativ fattigdom, marginalisering, socialt udsat,

Materiale
• Brøndum og Hansen: Luk samfundet op!, 3. udgave, Columbus, 2017.
• Kapitel 4: Forskellige liv i Danmark

Supplerende materiale
• Dokumentarserie (Uddrag): Uddrag af dokumentarserien ”En vej – to verdener” (2016), DR1
• Hjemmeside: Gallup Kompas https://kantargallup.dk/Kompas2020.php
• Video: ”Minerva modellen 2013”, https://www.youtube.com/watch?v=LpFSfQ3AqMo 14.05.2025
• Artikel: Professor og tidligere Novo-leder advarer om 'floskelledelse': 'Det skaber en afstand til medarbejderne', DR, 20.01.25
• Data: ”Relativ fattigdom og indkomstulighed aftog i 2022”, Danmarks Statistik, 14.05.2025
• Dokumentarserie (Uddrag): Afsnittet ”Realitytjek: Alex Vanopslagh møder kontanthjælpsmodtager” fra serien ”Realitytjek”, DR TV, 12.03.20
• Film: ”Hvordan vi slipper af med de andre”, Nordisk Film¸ 2007.
• Artikel: ”Ny rapport: Unge uden uddannelse koster samfundet milliarder”, Information, 03.05.23
• Artikel: ”Mænds og kvinders nettobidrag til samfundet”, Fakta og Myter, 15.01.23
• Pressemeddelelse: ”Indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande koster 31 milliarder kroner”, Udlændinge- og Integrationsministeriet, 15.10.21
• Debatindlæg: ”Professor: Så meget koster rygere og ikkerygere samfundet”, Altinget, 30.04.19
• Lærerproduceret materiale og slides
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 5: Økonomi

I dette forløb arbejdede vi med grundlæggende økonomiske koncepter. Vi arbejdede med udbud og efterspørgsel, det økonomiske kredsløb og konjunktur. Vi satte det jævnligt op mod præsident Trumps toldsatser mod det meste af verden for at finde ud af, hvilke økonomiske konsekvenser det kunne have for verden generelt og Danmark specifikt. Vi sluttede forløbet af med fremlæggelser, hvor eleverne skulle argumentere enten for eller imod, at der kommer en recession på baggrund af handelskrigen.

Kernebegreber
Marked, udbud, efterspørgsel, markedsligevægt, markedsmekanismen, økonomiske kredsløb, import, eksport, skat, lån, opsparing, vækst, recession, BNP, arbejdsløshed, konjunkturarbejdsløshed, strukturarbejdsløshed, sæsonarbejdsløshed, friktionsarbejdsløshed, Inflation, betalingsbalance, bæredygtig økonomi, budgetbalance, protektionisme, merkantilisme, told, frihandel, høj- og lavkonjunktur, finanspolitik, pengepolitik, ekspansiv politik, kontraktiv politik, strukturpolitik,

Materiale
• Brøndum og Hansen: Luk samfundet op!, 3. udgave, Columbus, 2017.
• Kapitel 8: Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark

Supplerende materiale
• Artikel: ”EU i Danmark: Ny rapport fremhæver flere fordele ved frihandel”, Altinget, 12.11.18
• Artikel: ”Verdenshandlen er på vej på skrump: Trumps toldkrig begynder at vise sig i tallene”, DR Nyheder, 16.04.25
• Artikel: ”Analytikere om Trump-told: Vil kunne kaste den globale økonomi ud i recession i år”, Euroinvestor, 03.04.25
• Artikel: ”Direktør maner til ro: Jeg tror ikke, der kommer en recession”, Euroinvestor, 09.04.25
• Artikel: ”JP Morgan trækker recessionsvarsel tilbage”, TV2 nyheder, 10.04.25
• Lærerproduceret materiale og slides
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer