Holdet 2024 sa/wy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Lone Schmidt
Hold 2024 sa/wy (1wy sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro og opsamling
Titel 2 Ulighed i velfærdsstaten
Titel 3 Indvandringens konsekvenser
Titel 4 Klimakrisen og Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro og opsamling

Vi samler op på grundforløbet om Køn og ligestilling.
Hvilke begreber har I lært?
Hvilke teoretikere?
Hvad er det senmoderne samfund?
Hvordan ser man på køn i det senmoderne samfund?

Udsendelse - Et helt menneske, DR1.

Tavlestafet med begreber
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ulighed i velfærdsstaten

Eleverne tager udgangspunkt i bogen Samfundsfag på tværs i hele forløbet og i grundforløbet. Bogen er bygget op efter tematiske emner - derfor er emnerne valgt efter disse i bogen. Desuden har eleverne One Note-mapper, hvor alle materialer og gruppearbejder kan tilgås i mapper. Til dagens lektier laver eleverne læsefokusspørgsmål derhjemme.

I emnet Ulighed og velfærdsstat tages der afsæt i uligheden og udfordringerne med den sociale arv i det danske samfund. Der bliver arbejdet med forskellige syn på ulighed og hvordan samfundet forsøger at mindske denne udfordring. Og der arbejdes med politikernes holdninger til ulighed (parti- og vælgeradfærd). De tre velfærdsmodeller og deres forskellige syn velfærd præsenteres. Hvad gør den danske velfærdsmodel unik og kan den overleve i fremtiden?


Følgende fagbegreber, teorier og modeller er anvendt i temaet:

Pierre Bourdieus teori om social arv
Chanceulighed, formel ulighed, resultatlighed, mønsterbryder
KRAM-faktorer og livsstil

Ideologier - liberalisme, konservatisme og socialisme
Forskellen på fordelings- og værdipolitik
Parti- og vælgeradfærd (her arbejdes med Nye Borgerlige)
Molins partiadfærdsmodel og Eastons model
Rational choice, gruppemodellen, kernevælger og marginalvægler

Velfærdsmodeller
Universelle, residuale og selektive
Stat, marked og civilsamfund
Progressiv skattesystem
Velfærdsstatens udfordringer
Hvad er en konkurrencestat?

Samfundsøkonomi og målkonflikter
Samfundsøkonomiske mål: vækst i økonomien, prisstabilitet på varer, overskud på handlen med udlandet, lav arbejdsløshed, balance på de offentlige budgetter og lav statsgæld, bæredygtighed, omfordeling af samfundets goder.
Det økonomiske kredsløb
Hvem og hvordan kan man påvirke samfundsøkonomien?
Finanspolitik - ekspansiv og kontraktiv
Pengepolitik


Kreative elevopgaver:

Interview en vælger

Udsendelser:
Jeg svigter mine patienter. DR2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Indvandringens konsekvenser

I emnet indvandringens konsekvenser arbejder vi med indvandring, integration og identitet. Eleverne bliver præsenteret for forskellige sociologer og problemstillinger. Thomas Hylland Eriksens forskellige identitetsvalg præsenteres  Hvordan går det med integrationen i det danske samfund? Hvilke udfordringer har man som ung med minoritetsbaggrund? Hvilke strategier kan man anvende - den rene identitet, bindestregsidentitet eller den kreolske identitet?
Axel Honneths anerkendelsesteori præsenteres også. Hvad betyder det for et individ, hvis man ikke bliver anerkendt i samfundet. Aydin Soeis begreber modborgerskab diskuteres med afsæt i udsendelsen Racismeeksperimentet. Yvonne Mørcks strategier.
I forløbet er fokusset også de samfundsøkonomiske udfordringer med indvandringen. Er indvandringen en gevinst eller udfordring?

Følgende fagbegreber, teorier og modeller er anvendt i temaet:

Integrationsformer - assimilation, segregation og pluralistisk integration
Multikulturelt samfund
Thomas Hylland Eriksen
Yvonne Mørck
Tonen i debatten - socialkonstruktivisme og diskurs
Os og dem
Parallelsamfund
Minoritetsunge og uddannelsesmuligheder
Medborgerskab og modborgerskad - hvad er forskellen?
Axel Honneths anerkendelsesteori
Stigmatisering af minoritetsgrupper
Fokus på værdipolitik i dag
Populisme
Magtens tredeling - Grundloven

Samfundsøkonomisk aspekt:
Hvad er strukturpolitik?
Passiv og aktiv arbejdsmarkedspolitik
Flexicurity
Stramnings- og opkvalificeringsstrategien
Velfærdsstatens udgiftsposter


Gruppearbejde:
Gruppearbejde om de forskellige partiers holdninger til integration og udlændingepolitikken.

Taler:
Lars Løkke Rasmussens nytårstale, 2018 (tonen i debatten og fokus på diskursen)

Hjemmesider:
https://integrationsbarometer.dk/barometer/sammenlign/?v=8328e515a193&entries%3Alist%3Aint=461&indicators%3Alist=8N1&indicators%3Alist=8S2&indicators%3Alist=8S3

https://worldhappiness.report/news/world-happiness-report-2024-most-comprehensive-picture-yet-of-happiness-across-generations/

https://www.sbst.dk/bolig/udsatte-boligomraader-og-parallelsamfund


Udsendelser:

Racisme Eksperimentet, TV-2, 2023
Indefra med Agger: Ghetto, DR1
interview med Aydin Soei

Indfødsretsprøven november 2024 - klassediskussion om danskhed og statsborgerskab

Gåtur i Vollsmose - Podwalk Useeum (podcast)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Klimakrisen og Danmark

I forløbet klimakrisen og Danmark arbejder eleverne med emnet i et sociologisk, politologisk og økonomisk perspektiv.
Hvilke udfordringer står vi overfor på tværs af lande og hvad betyder det for det enkelte individ? Hvad er danskernes holdninger til klimaet og bærdygtig udvikling? Hvad for unge ud af at være med i klimademonstrationer? Hvad er klimaangst? Introduktion til forskellige sociologers syn på den voksende bekymring for klimaændringerne - Ulrich Beck og Hartmut Rosa.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer