Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Thomas Bloch
|
Hold
|
2024 3g Id (3g Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Beachvolley
Vi arbejdede primært med
bagger
fingerslag
serv (underhånds og overhånds)
Smash
Basal taktik 2 mod 2 i forsvar og angreb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Floorball
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af
floorball. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt
er to elever om en bold det meste af tiden.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes
sammen i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er fokus.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede
øvelser.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
I perioden var vi også på Vejle idrætshøjskole
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hip Hop
Faglige mål:
Formålet med hiphop-forløbet er at blive gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil. Undervejs skal du kunne tilegne dig foreviste koreografier, og så
skal du selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de
basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans. I forløbet kommer
du til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles, poses. Så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Genreforståelse:
- Basal forståelse for hiphoppens historiske oprindelse
- At kunne beskrive de særlige karakteristika ved hiphop
- At eleverne skal kunne anvende dele af Rudolf Labans BESS koncept
Kropsbeherskelse, herunder:
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med attitude)
Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (herunder at begynde på 1 slaget og arbejde med både hele og halve taktslag) og holde et flow.
Produkt:
Vi laver en fælles koreografi
I laver en egen koreografi
(ovenstående burde være nok til en drejebog i hip hop)
Teori:
I dette forløb tages der udgangspunkt i:
kap. 33, Hiphop i ”Yubio idræt c+b”
kap. 30.8, Rudolf Laban også i ”Yubio idræt c+b”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Padel
Faglige mål:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i
padel.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene serv, grundslag i for- og baghånd, lob, flugtninger, bandeja
- Være bekendt med de grundlæggende regler i padel
- Rimelig beherskelse af serv, returnering, grundslag i forhånd og baghånd, brug af glas i
for- og baghånd, flugtninger i forhånd, lob
- Have en taktisk forståelse med særlig fokus på: Hvor skal jeg placere mig i defensiven?, hvor skal jeg placere mig ved nettet?, hvor skal jeg placere mig ved servemodtagelse?, hvor skal jeg placere mig når jeg skal serve?, fremløb mod net efter serv, no man's land?
Vi har desuden arbejdet med idrætspsykologi og taget udgangspunkt i det mentale styrkekompas
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition af drejebøger og teori
Vi har i perioden repeteret elevernes drejebøger og så har der været faglige teorisamtaler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734009154",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734009154",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734009154"
}