Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Hanne Kristiansen
|
Hold
|
2024 3g2h Id (3g2h Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Beachvolley og volley
Forløbet skal give eleverne en forståelse for volleyball som spil dets opståen og udbredelse samt idé og organisering.
Vi har arbejde med hovedvægt på de forskellige slag og regler og rotationsprincippet samt senere i forløbet med sammenspil og taktik.
Vi har spillet ude i sand, men har arbejdet med op til 6 spillere på hvert hold og alm. slag og overspilsregler fra volleyball.
Fingerslag: fokus på højde og præcision, så der kan spilles videre på bolden
Baggerslag: fokus og præcision så der kan spilles videre på bolden
smash: stående og med to-bens afsæt og overslag med 1 hånd
Underhånds/overhåndsserv der rammer modstanderens banehalvdel
Evne til at placere sig rigtigt på banen ift. bold og medspillere
Evnen til at placere bolden mest taktisk smart
Litteratur:
Volleyball idé og organisering, Youbio ss. 588-596
Sundhed og livsstil: Youbio ss. 13-38 og 45-50
Rapport: Sundhed og livsstil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Fodbold og teambuilding
Forløbet er bygget op omkring en inddeling i to hold, der skal arbejde selvstændigt med teamudvikling, målsætning og motivation.
Holdene spillede en testkamp den første gang og skulle derefter løbende udfylde en teamdagbog med valg af formelle roller for træner, assistenttræner og anfører. Undervisningen i tekniske og taktiske færdigheder blev varetaget af idrætslæreren såvel som af de to teams træner/assistenttræner.
Ved forløbets afslutning spillede holdene en finalekamp inden de afslutningsvis skrev teamdagbogen færdigt og afleverede med individuelle refleksioner over forløbet.
Der er i forløbet blevet arbejdet med:
Indersideafleveringer over kortere afstand samt tæmninger
Returnering af luftbold tilkastet med indersiden af foden
Driblinger med boldkontrol og vendinger
Driblinger med finter med og uden modstander
Halvliggende vristspark
Skud på mål med dødbolde og tilspilninger med og uden modstander
Taktisk: Spilforståelse i placering på banen og hensigtsmæssige løb og afleveringer
Litteratur:
Fodboldens idé og organisering, Youbio ss. 508-514
Idræt og religion, Youbio ss. 376-383'
Teaterforestilling Odense Teater: "Miraklet i Madrid"
Idræt som mål eller middel, Youbio ss. 441-451
Idrætspsykologi og teambuilding, Youbio ss. 139-143
Motivation og målsætning, Youbio ss. 133-139
TED Talk, Inside the mind of champion athletes, Martin Hagger
Roller, kommunikation og aggression, Youbio ss. 144-148
Trænerroller og ledelsesstile, Youbio ss. 160-166
Rapport: Fodbold og teambuilding
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Svømning og livredning
Holdet har været i Vollsmose svømmehold 4 gange af 11/2 modul, hvor vi har arbejdet med vandtilvænning, livredning og svømmefærdigheder i primært crawl.
Formål med forløbet: At finde tryghed i vand, lære selvredning og makkerredning med og uden flydemiddel, finde balance i vandet og beherske crawl
Eleverne skal kunne kunne svømme med og uden tøj i vandet samt tage det af og på i vandet
De skal kunne skabe fremdrift med og uden flydemidler med koordination af bevægelser med arme og ben
De skal kunne dykke ned på bunden og hente et objekt
De skal kunne redde sig selv op på kant/plade og svømme i bølgegang
Crawl: koordinere armtag og benspark, kropsposition og vejrtrækning på en teknisk korrekt måde i deløvelser og i sammensat crawl
Gennemføre redningsøvelser, hvor tal, ræk, bjærgnings og svømmefærdigheder anvendes
Litteratur:
Øvelser fra "Moderne svømning" og forløb i svømning, livredning og vandtilvænning
https://gym-idraet.dk/undervisningsforlob/klassiske-og-nye-idraetter/svoemning-vandtilvaenning-og-livredning/
Se moduler i jeres One-note
Muskler, knogler og led, Youbio ss. 53-59
Muskler, køn og alder, Youbio ss. 291-294
Skelettet og led, Youbio, ss. 253-260
Anatomi og muskler, Youbio ss. 261-267
Muskelfysiologi, Youbio ss. 267-277
Muskelfibre, Youbio ss. 277-284
Centralbevægelsen og bevægelsesanalyser
Rapport anatomi og bevægelsesanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rytmisk gymnastik
Formål med forløbet er at give eleverne en basal indføring i rytmisk bevægelse til musik, musiklære og gymnastiske bevægelser i samspil med hinanden.
Holdet har arbejdet med en fælles serie med indmarch efterfulgt af en serie på gulv bestående af svingsegmenter, kropsbøjninger og forflytninger over gulv.
Afslutningsvis har serien en gulvsekvens, hvor drengene arbejder med styrkeelementer og pigerne med bevægelseskvalitet og gulvkontakt.
Eleverne skal kunne udføre deres serie i takt til musikken og med tilfredsstillende bevægelseskvalitet. De skal kunne vise forskellen mellem bundne og frie bevægelser samt bruge musikken i udtryk og i puls/takt.
Eleverne skal være i stand til at følges ad og synkronisere deres serie i en samlet performance.
Desuden skal eleverne selv kunne sammensætte egen bevægelsessekvens og fremvise til eksamen.
Videolinks til holdets opvisningsserie:
Indmarch: https://youtu.be/cQn0LJW8uDc?si=j_jzKuadiyhJdAiv
Gulvserie: https://youtu.be/-EGae4vUE3M?si=FSSag1BIpZU-nJQM
Serie: https://youtu.be/6FfNOo557ac?si=Nfy9xWYTXlVU9D6Q
Litteratur:
Labans bevægelseslære, Youbio ss. 1354-1356
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Floorball
Floorballforløbet er overført fra idræt C
Eleverne har haft 5-6 moduler på idræt c med forskellige undervisere og vi har sammen haft 3 moduler på idræt B.
Formål:
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. Herunder individuelle tekniske færdigheder. Fysisk kapacitet forbundet med floorball. Taktiske elementer.
I forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud og et håndledsskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser. Vise forståelse for: Boldholder: dribling/kigge op, Boldmodtager: Timing af løb, afslutte på 1. berøring. Indgå i kampsituationer, hvor du under pres modtager bolden og tæmmer den, træffer valg om at drible, aflevere eller skyde på mål under pres.
Lave bevægelser uden bold, som bringer dig i gode positioner til at modtage bolden.
Afsnit om floorballspillets historie, regler og organisering Yubio s. 631-639
Afsnit om greb, aflevering/trækskud, dribliing, håndledsskud
Afsnit om "Den gode floorballspiller" med særligt fokus på den fysiske kapacitet hos en floorballspiller s. 659-663
Teori om boldspil, Youbio ss. 454-460 og s. 364
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Stepaerobic
Forløbet er overført fra idræt C
Der er undervist 5-6 moduler på idræt C, hvor eleverne har haft forskellige undervisere på deres C-hold. Vi har haf 3 moduler med Stepaerobic samlet på idræt B.
Formålet med forløbet i stepaerobic er, at du lærer grundtrin og nogle variationer i stepaerobic. For at kunne udføre disse trin skal du kunne koordinere ben og armbevægelser, og du skal have en rytmisk forståelse, så det foregår i takt til musikken. I forløbet kommer du også til selv at sammensætte små koreografier, og her skal du vise, at du
kan sammensætte trin til en ny serie, og at du kan opbygge øvelserne, så andre kan lære dem uden at holde pause. Pausen er nemlig vigtig at undgå, så du arbejder kontinuerligt og træner kondition og udholdenhed.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre forskellige trin i stepaerobic
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benenene)
- fysisk og konditionsmæssigt kunne følge med
- sammensætte små koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af rum/bænk
- opbygge enkelte af øvelserne, så de gradvist bliver mere komplekse
- redegøre for centrale begreber såsom kontinuerlig træning, puls og Borgs skala.
Litteratur:
Aerobic og Stepaerobic, Youbio ss. 1452-1458 og 1561-1465
Nervesystemet komplekse bevægelser, Youbio ss. 888-891
God koordination, Youbio ss. 1087-1089
Jesper Franck et. al Idræt B: Fysiologi, anatomi og træningslære ss. 175-186
Rapport om nervesystemet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Badminton (padel)
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring singlespillet og delvist doublespillet i badminton.
Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og det hele bliver pakket ind i mange forskellige kamplignende singlespil på en halv eller en hel bane og som variation med doublespil.
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egenfærdigheder inden for nogle isolerede øvelser testes. De enkelte lektioner er bygget op omkring forløbsprøven, så eleverne bliver bedst mulig klædt på til denne.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen.
Desuden har eleverne haft 2 gange padel og vi har arbejdet med at overføre elementer som forhånd og baghåndsslag mellem ketcherspillene.
Litteratur: Yubio side 858-864 Badmintons idé og organisering samt historie
Teori:
Styrketræning: Youbio ss. 78-86, 310-318 og 1105-1119
Doping og styrke: Youbio ss. 109-120 og 98-101
Kropsidealer: Youbio ss. 24-27
DR-Dokumentar, "Hård udenpå", https://www.dr.dk/drtv/se/haard-udenpaa_252292
Holdet var på skitur til Harzen i perioden
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport nervesystemet
|
02-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
20,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Aerob og anaerob træning
Formål: Kobling af praksis og teori med fysiologi og træningslære
Litteratur:
Menneskets fysiologi Youbio ss. 45-52
Aerob/anaerob træning - kontinuerlig og intervaltræning Youbio ss. 69-78
Konditionstræning og træningsplanlægning, Youbio ss. 295-309
Styrketræning, Youbio ss. 310-318
Træning af eksamenscases
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734009196",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734009196",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734009196"
}