Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Kat Weber-Hansen
|
Hold
|
2024 3g bk (3g bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vanitas
Indholdet har primært været eksempler på vanitasmotiver i klassisk og samtidskunst, samt hvordan vanitas har mange ligheder med symbolsproget i traditionel tatoveringskunst.
Fagligt har fokus været på vanitas som genre, og hvilke symboler der går igen, ligesom eleverne har arbejdet med denotation og konnotation. Som del af forløbet har eleverne fundet vanitasmotiver i udstillinger på Brandt, herunder med særskilt fokus på installationsværket "Vanitas" af Jules Fischer (2024).
Teoretisk arbejde:
- Analyse af vanitasmotiver fra barokken
- Analyse af samtidskunst med vanitaselementer
- Diskussion om tatoveringers symbolbrug
Praktisk arbejde:
- Stilleben med vanitasobjekter (foto, gruppeopgave)
- Tatoveringstegning med vanitasmotiv
- Monokrom parafrase af Lundstrømmotiv
- Hverdagsvanitas (tegning)
Kernestof:
- "C.2 Vanitas", fra Lisa Mark, "Kunstens Stemmer", Systime, 2022. (https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=237)
- "VANITAS OG MEMENTO MORI" fra Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse, "TAP. Teori, analyse og praksis i billedkunst", Praxis, 2021 s. 249-250
Værker:
- "Vanitas" af Jules Fischer (2024).
- Pieter Claez, "Still Life with Violin and Glass Ball", 1628
- Pieter Claez, "Still Life with a Skull and Writing Quill", 1628
- Antonio de Pereda, "Allegory of Transcience", 1640
- "Still Life with Quince, Cabbage, Melon, and Cucumber", 1602
- Harmen Steenwijck, "Vanitas Stilleven", 1640
- Philippe de Champagne, "Vanitas", 1671
- Diana Amelina, "Vanitas", 2017 (fotografi med digital efterbehandling)
- Damien Hirst, "For the Love of God, the Diamond Skull", 2007
- Wes Lang, "Living by Being", 2011
- John Olsen, "Undrekammeret", 2001
- Peter Callesen, "Alive but Dead", 2012
- Peter Callesen, "The Fall", 2008
- Ori Gersht, "Evertime", 2018
- Ori Gersht, “Pomegranate”, 2006 (https://www.youtube.com/watch?v=ci2AA_5Yg7E) (video)
- Ori Gersht, “Big Bang”, 2006 (https://www.youtube.com/watch?v=LBIU2cosqEw) (video)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Nål og tråd
Forløb om håndarbejde som kunstnerisk udtryksform.
Forløbet tager afsæt i udstillingen "Nål og Tråd" fra Brandts kunstmuseum (2024), hvor eleverne har fundet inspirationsværker til deres egen praktiske proces.
Teoretisk arbejde:
- Analyse af udvalgte værker fra udstillingen
- Hvad betyder "håndarbejde"?
Praktisk arbejde:
- kunstnerisk værk, der undersøger håndarbejde som medie. Benspænd: Dit værk skal inddrage tekstil og håndarbejde.
Kernestof:
- Sarah Naqvi, "Menstruation is normal. Period.", 2016
- Max Colby, "They Consume Each Other", 2018-21
- Yinka Shonibare, "Trumpet Boy", 2010 + "Three Graces", 2001
Værker fra udstillingen Nål og tråd på brandts Kunstmuseum 2024.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Installationskunst
Forløb om samtidskunst med særligt fokus på installationskunst.
Vi har arbejdet med konceptkunst, som oplevelse og som konstruktion, herunder med fokus på beskuerens rolle (interaktion, destruktion m.m.)
Teoretisk arbejde:
- analyse af installationskunst
- Hvad er installationskunst?
- Hvad er samtidskunst?
Praktisk arbejde:
- Installationsmodel
Kernestof:
- "Installation Art: Who Cares", dokumentarfilm, 2012 (https://www.youtube.com/watch?v=EE4zGHvPrhg)
- Yayoi Kusama, "Gleaming Lights of the Souls", 2008. Louisiana
- Pipilotti Rist: "Daggrys-timer i naboens hus", 2005
- Ilya Kabakov, "The Toilet installation", 1992
- Ai Weiwei, Kui Hua Zi (Solsikkefrø), 2011
- Felix Gonzalez-Torres, “Untitled” (Portrait of Ross in L.A.), installation, 1991
- Cai Guo-Qiang: "Head On", 2006
- Menashe Kadishmans "Schalechet", 2008
- Hesselholdt & Mejlvangs, "Native, Exotic, Normal", 2016
- Rikke Benborg, "Hysterics", 2016
- Hannah Toticki, "Gudernes Lager", 2023
- Peter Land, "Slået hjem", 2015
- Polly Nor, "Shedding Skins", 2017
- Ice Watch, Olafur Eliasson, København, 2014
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Arkitektur og rum
Indholdet er forskellige arkitektoniske udtryk og arkitektureksempler fra forskellige perioder og lande. Der har været fokus på begrebspar og modsætninger i arkitekturens formsprog, samt et kort forløb om perspektiv.
Eleverne har været på 3-dages ekskursion til København, hvor vi har undersøgt den sorte diamant, det kongelige bibliotek og bibliotekshaven, slotsholmen (Christiansborg), DAC, Glyptoteket og SMK. Eleverne har analyseret bygningerne med udgangspunk i Steen Eiler Rasmussens teori om "at opleve arkitektur" og har i den forbindelse lavet fotodokumentation af udvalgte udsagn som de kommer til udtryk i den arkitektur, vi har undersøgt på turen.
Praktisk har eleverne arbejdet med oplevelsestegning af rum på det kongelige bibliotek samt fotografi.
Teoretisk arbejde:
- On Site analyse af arkitektur ud fra Steen Eiler Rasmussens teori
- Analyse af Den Sorte Diamant med fokus på samspil mellem form og funktion
- Analyse af loftmaleri af Per Kirkeby, herunder dens rolle i samspil med arkitekturen
- "Skattejagt" på SMK, hvor eleverne skulle finde og dokumentere værker, der levede op til specifikke krav
Praktisk arbejde:
- Perspektivmaleri efter fotografi med fokus på at forstærke rumskabende elementer
- Fri tegning af et rum på det gamle kongelige bibliotek
- Fotoøvelse om Steen Eiler Rasmussen
Kernestof:
- Steen Eiler Rasmussen, "Om at opleve arkitektur", Gads forlag, 1966: uddrag fra side 9-34
- Den sorte diamant
- Den kongelige bibliotekshave, herunder også eksteriør på det gamle kongelige bibliotek og det jødiske museum
- Glyptoteket (som arkitektur)
- SMK (som arkitektur)
- Videopræsentation af arkitekturanalyse (lavet af mig)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Myter og sagn
Forløb om Grønlands kunst og visuelle kultur, med teoretisk fokus på orientalisme, postkolonialisme og etnoæstetik.
Eleverne har arbejdet med autentiske grønlandske myter og sagn, herunder Tupolaq. Vi har desuden haft fokus på grønlandsk samtidskunst. Forløbet har fungeret som grundlag for den afsluttende projektperiode med eksamensprojektet.
Teoretisk arbejde:
- Orientalisme
- Postkolonialisme
- Etnoæstetik
Praktisk arbejde:
- Linoleumssnit og -tryk (illustration af myte)
- Lerfigur med kontrast og menneske/dyr
- Rum/dybdebillede tegnet efter foto
Kernestof:
- "Postkolonialisme" fra Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse, TAP: Teori til analyse og praksis i billedkunst, Praxis, 2021, s. 205-207
- "Etnoæstetik" fra Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse, TAP: Teori til analyse og praksis i billedkunst, Praxis, 2021, s. 205-207
- "Tupilaq", kortfilm af Jakob Maqe (instr.), 2013 (https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/tupilaq/)
- "Myten om den grønlandske havkvinde Sassumap Arnaa", Air Greenland, 2018 (https://www.youtube.com/watch?v=zSSrtOYlK0A)
Eleverne har læst en udvalgt grønlandsk myte/sagn fra:
- Knud Rasmussens samling Myter og sagn fra Grønland, forlaget Saga, 2021
- Christian Rosing, "Havets moder", rød granit, 2007 (skulptur)
- Absolute Exotic Lilibeth Cuenca Rasmussen, videoværk, 2005
- Inuuteq Storch, "The Way You Kill Is The Way You Live", videoværk, 2016
- Pia Arke, "Selvportræt" (serie) 1992
- Pia Arke, "De tre gratier", 1994
- Pia Arke, Untitled (Toying with national costume), 1994
- Julie Edel Hardenberg, "Is it about that", 1999
Eksamensprojektet skulle bearbejde en selvvalgt myte/sagn, der ikke behøvede handle om Grønland.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734009350",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734009350",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734009350"
}