Holdet 2024 3g ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Helle Vejlgaard Borg
Hold 2024 3g ps (3g ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro og metode
Titel 2 Forløb 1: udvikling, omsorg og svigt
Titel 3 Forløb 2: Individet i grupper
Titel 4 Forløb 3: ungdom og udfordringer
Titel 5 Forløb 4: psykologien i skolerelation
Titel 6 repetition
Titel 7 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro og metode

materiale/pensum:
- PsykC: Grundbog til psykologi på C-niveau (kapitel 2: om brud på etiske retningslinjer i psykologisk forskning)
- Undersøgelser i psykologi. Systime. (kapitel 1: 1.1 forskningsmetoder + 1.2 forsøgseffekter og fejlkilder)

eksperimenter:
- The Neubauer Twin Experiment / ”three identical strangers”. https://www.youtube.com/watch?v=MSQhQnj2jsM

antal sider estimeret: 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 1: udvikling, omsorg og svigt

Pensum:
OLE SCHULTZ LARSEN: PSYKOLOGIENS VEJE - 1.UDG., SYSTIME
s. 17
s. 19
s. 124-125
s. 96-100
s. 114-117
s. 120-124
s. 73-75
s. 84-93
s. 87

teorier og teoretikere:
- Arv og Miljø
- Epigenetik
- Risiko og Resiliens
- Kauai-undersøgelsen
- De 3 separationsreaktioner
- Den gode omsorg (TST)
- De 4 typer af omsorgssvigt
- Bowlby (tilknytningsadfærd, udforskningsadfærd, før-tilknytning, begyndende-tilknytning og selektiv-tilknytning)
- Ainsworth (the strange situation og 4 tilknytningstyper)
- Erikson (fase 1 + 2 ud af 8 faser)
- Winnicott (holding environment, contain, the good enough mother, differentieringsfase, overgangsområde, overgangsobjekt)
- Spitz (spædbarnsdepression og hospitalisme)
- Stern (kerneselvet og det intersubjektive selv)
- Killen (7 reaktion på omsorgssvigt)

Eksperimenter:
- Harry Harlows rhesusabe forsøg
- The still face experiment
- "The strange situation" af Ainsworth
- The bystander effect
- Rosenthal effekten

Cases:
- "Drengen uden Penis". mitCFU. 42 minutter. 2005. Dokumentarprogram fra BBC. (Brenda-Bruce casen)
- "Fortællingen om en mønsterbryder. (Lisbeth Zornig) Berlinske, Fredag d. 02. juli 2010".
- Dokumentar "Er du mors lille dreng", MitCFU. 41 minutter. 1998, TV2 dok.

antal sider estimeret: 60
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 2: Individet i grupper

Pensum:
OLE SCHULTZ LARSEN: PSYKOLOGIENS VEJE - 1.UDG., SYSTIME
- 347- 369
- 373-376
OLE SCHULTZ LARSEN: PSYKOLOGIENS VEJE. 3. udg., SYSTIME
- 477-481

teorier og teoretikere:
- Gustav Le Bon og flokmentalitet
- Sherifs definition på gruppe
- typer af grupper
- gruppepres
- gruppetænkning
- gruppepolarisering
- konformitet
- mobning (2 former)
- typer af roller (inklusiv Arne Sjølunds uformelle roller)
- moralsk frakobling

eksperimenter:
- Asch's konformitets eksperiment
- Sherif's Robers cave eksperiment
- Milgrim's Autoritets eksperiment
- Zimbardo's Standford prison eksperiment

cases:
- "Mikkel levede et dobbeltliv som familiefar og hardcore hooligan: 'Hadet til de andre har været en stor del af mit liv i så mange år". DR artikel, januar 2022. 5 sider.
- DR program: Hjernevask. episode 7 "hvornår vil du skade et andet menneske?". 39 minutter, 2013.
- youtube video: group identity in british schools, 5 minutter. https://www.youtube.com/watch?v=ga4Zr7P25o0&list=PLZGE2HUrbXYwZ8YjEZh8ZBqeqOtsWHoLa&index=82&t=1s&ab_channel=HeroicImaginationTV

antal sider estimeret: 45
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 3: ungdom og udfordringer

Pensum:
OLE SCHULTZ LARSEN: PSYKOLOGIENS VEJE - 1.UDG., SYSTIME
- s. 38-39
- s. 288-291
- s. 291-298
- s. 399-401
- s. 401-407
- s. 407-409

OLE SCHULTZ LARSEN: PSYKOLOGIENS VEJE. 3. udg., SYSTIME
- s. 455-457 (coping)

teorier og teoretikere:
- Henrik Høgh-Olsen, den forsigtige og den risikovillige
- The big five / femfaktor modellen
- Erik. H. Erikson om identitet (identitetsforvirring, identitetssøgen, jeg-identitet, social-identitet, fase 5: identitet kontra identitetsforvirring)
- krop, køn og identitet (Eriksons teori om identitet i relation til krop og køn i det senmoderne samfund)
- Kenneth Gergen (det multiple selv, sociale arenaer)
- Anthony Giddens (identitet som et refleksivt projekt)
- den narcissistiske ungdom
- stress (hvad er, akut, kronisk, brancher der er hårdest ramt af stress, tre overordnede tilgange til stress)
- Richard S. Lazarus om stress og 3 begivenheder eller forhold der vurderes som stressende
- krav-kontrol modellen
- Holmes og Rahes model fra 1967, social belastningsskala
- Ydre faktorer ved stress (kognitive krav, perceptuelle krav, emotionelle krav, manuelle og motoriske krav, kvantitative krav – psykologiske-, fysiske- og biologiske stressorer)
- indre faktorer ved stress: attributionsteori, OAS og OSN
- coping

cases:
- "Mor, er det okay at jeg dropper universitetet?", informationen, Michael Bjerring, 21. august 2014 (https://www.information.dk/debat/2014/08/mor-okay-dropper-universitetet) 3 sider
- casen "Lider jeg af stress?", på s. 403 i 1. udgave af Psykologiens veje, Netdoktor.dk, 2007
- Markant flere unge kvinder har ondt i livet: "Stærkt bekymrende udvikling", DR, af Jesper Ibfelt, Max Fleischer & Mia Vognstoft Vad, 6. marts 2018

test:
- the big five: https://bigfive-test.com/da
- the dark factor / ondskabstest: https://qst.darkfactor.org/
- Musik personlighedstest, systime  
- stress test, Krifas hjemmeside, https://krifa.dk/stress/stresstest?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAnrOtBhDIARIsAFsSe50BgZe8f7A00p8isSs2lH1kegFYlylwEMqrYtTbpTYTQ7xMhLTbM8MaAnHVEALw_wcB

statistikker for stress:
https://blog.as3transition.dk/stress-statistik (18. august 2020)
https://nyheder.tv2.dk/business/2023-11-16-her-er-de-mest-stressede-brancher-i-danmark (16. november 2023)
statens institut for folkesundhed, 2021

antal sider, estimeret: 38
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 4: psykologien i skolerelation

Pensum:
OLE SCHULTZ LARSEN: PSYKOLOGIENS VEJE - 1.UDG., SYSTIME
- s. 155-159
- s. 163-165
- s. 168-170
- s. 170-173
- s. 174-175
- s. 183-184
- s. 127-132
- s. 132-134
- s. 140-142
- s. 209-213
- s. 213-216
- s. 222-223
- s. 225-226


OLE SCHULTZ LARSEN: PSYKOLOGIENS VEJE. 3. udg., SYSTIME
- s. 176-179

teorier og teoretikere:
- opmærksomhed generelt (automatiserede, kontrollerede, Mekanismer der styrer vores opmærksomhed)
- opmærksomhedstyper (selektiv, delt, frivillig og ufrivillig, uopmærksomblind)
- hukommelsen (kan vi stole på det vi husker, hvad kan man gøre for at træne sin hukommelse, sensoriske hukommelse, kortids og langtidshukommelsen, primær og sekundær, klumbning)
- Den episodiske hukommelse, den semantiske hukommelse, procedurehukommelsen, perceptuel hukommelsen, hukommelsen for emotionelle reaktioner
- Hermann Ebbinghaus (7, +/- 2)
- Frederic Bartlett (rationalisering, kognitive skemaer)
- Brewer & Treymens forsøg til kognitive skemaer
- amnesi, retro grad og anterior grad
- Jean Piaget (adaption, assimilation og akkommodation)
- Watson (lille Albert eksperimentet, Behaviorismen, reaktion og stimuli)
- Pavlov og den klassiske betingning
- Thorndike (trial and error læring / forsøg og fejl læring)
- B.F. Skinner (skinner-boksen)
- straf og belønning, formning / shaping
- Albert Bandura (modelindlæring, bobo eksperimentet, modelterapi)
- L. S. Vygotsky (mesterlæren, stilladsering, zonen for nærmeste udvikling)
- motivation (indre og ydre faktorer)
- hjernen (funktioner og opdeling, phines gage)

cases:
- ”Skærme tager elevernes opmærksomhed – og det sker helt ubevidst”, Af Jesper Aagaard, Videnskab.dk, 28 februar 2019.
- DR: Hjernevask, dokumentar, episode 1. Kan du stole på din hukommelse? 8. JAN 2013, 38 minutter
- spilleafhængighed, https://www.youtube.com/watch?v=tWtvrPTbQ_c
- "Pisk eller gulerod", af Thomas Gregersen (journalist), 17 aug. 2020 kl. 12:16, Ugeavisen Nordfyn
- "Lucia går i mesterlære som sosu-hjælper: 'Voksenløn gør, at jeg i fred og ro kan vokse fagligt'", DR, Af Mia Vad, Marie Frank Mitchell og Mette Skov-Jensen, 25. jan 2020
- ”pisk eller gulerod”, dokumentar, episode 1, 45 minutter, TV2, 2017
- Peter Lund Mdsen, "fortæller om hjernen og hjernens funktioner, hjerneskadet.dk, youtube video, 2 minutter ("https://www.youtube.com/watch?v=XhDjcQkMKIo&list=PLZGE2HUrbXYwZ8YjEZh8ZBqeqOtsWHoLa&index=133)
- "Brain 101", National Geographic, youtube, 4 minutter

antal sider, estimeret: 55
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 repetition

Forløbet har været en blanding af repetition af tidligere teori, fokus på hvordan man laver en problemstilling, eksamens- information og forberedelse, samt prøveeksamener der har trænet dem til den mundtlige eksamen.

materialer:
- Ved det grønne bord, STX psykologi C 2022
- Derfor husker vi bedre, når vi ser noget på skrift, 14. jul. 2021, videnskab.dk
- EMU: Eksamenstræning – gode strategier og gode vaner i psykologi (https://emu.dk/stx/psykologi/fagdidaktik/eksamenstraening-gode-strategier-og-gode-vaner-i-psykologi)
- ” Der er sætninger fra Nadias barndom, hun aldrig kommer til at sige til sine egne børn”, Naja Gadegaard Nielsen, BT – samfund, 5. apr. 2025
- ”Piger tror, de er overvægtige - selv om det er helt forkert”, Iris Scanpix, BT – Videnskab, 15. apr. 2019
- ”Anna mister sin mor langsomt: 'Jeg har bekymret mig for hende i 10 år'”, Rosa Kirstine Larsen, Woman.dk, 9. mar. 2025
- ”Pårørende bliver mere og mere pressede”, Ældre sagen,18. april .2024
- ” Mor dømt for ubeskriveligt svigt af barn: 'Det, du gjorde, var ufatteligt ondskabsfuldt'”, Daniel Martinsen, BT – Udland, 27. november, 2024
- Svigt af børn i Danmark”, Trygfonden og Børns Vilkårs rapport 2023

estimeret antal sider: 15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer