Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Susanne Fjordside
|
Hold
|
2024 2g3g Ke (2g3g Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Repetition C-niveau
Repetition C-niveau
- Det periodiske system
- Kemiske forbindelser - molekyler og salte
- Navngivning - molekyler og salte
- Afstemning af reaktionsskemaer
- Reaktionstyper - Forbrænding, fældning, syre-base, redox, addition, elimination, substitution
- Mængdeberegning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Redoxreaktioner -
Der gennemgås følgende
Oxidation og reduktion
Spændingsrækken
Oxidationstal
Forbrænding af alkohol
Afstemning af redoxreaktioner
Redoxtitrering
Forsøg
Forbrænding af magnesium
Spændingsrækken
Den kemiske kamælon - oxidation af alkoholer
Redoxtitrering
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Spændingsrækken
|
30-08-2024
|
Den kemiske kamæleon
|
04-09-2024
|
Tegning
|
05-09-2024
|
Redox-titrering
|
22-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kemiske reaktioners hastighed
Vi har arbejdet med følgende
Reaktionshastighed og definition af denne
Faktorer som påvirker reaktionshastighden
- Reaktanters koncentration
- Reaktanters overflade
- Temperatur
- Katalysator
- Inhibitor
Dette blev gennemgået via elevoplæg
Reaktionsmekanismer
Energiprofil
Forsøg
Reaktion mellem thiosulfat og syre
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reaktionshastighed - fremlæggelser
|
13-09-2024
|
Reaktionshastighed tegning
|
01-10-2024
|
Reaktionshastighed
|
10-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Proteiner, enzymer og ølbrygning
Følgende er gennemgået
- Aminer, proteiner og enzymer
- Mikroorganismer og enzymer
- Gær og gæring
- Ølproduktion
Forsøg
- Nedbrydning af hydrogenperoxid - katalase
- Gæringsforsøg
- Øl workshop på TEK SDU (ud af huset aktivitet)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tegning over forsøget katalase
|
20-10-2024
|
Katalase
|
30-10-2024
|
Tegning over gæringsforsøget
|
31-10-2024
|
Gæring
|
07-11-2024
|
Artikel
|
01-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ligevægte
Følgende er gennemgået
Ligevægte - hvad er det?
Ligevægtsloven
Le Chateliers -princip
Fortynding
Endoterm og exoterme reaktioner
Beregning af ligevægtsblandings sammensætning
Forsøg
Indgreb i et ligevægtssystem
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ligevægte
|
21-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Carbonhydrider og isomeri
Følgende er gennemgået
- Carbonhydrider - opbygning og navngivning
- Carbonhydrider - fysiske egenskaber
- Carbonhydrider - kemiske egenskaber
- Carbonhydrider - anvendelse
- Isomeri
Forsøg
De organiske reaktionstyper substitution og additon
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Carbonhydrider fremlæggelser
|
28-11-2024
|
Tegning substitution addition
|
04-12-2024
|
Substitution og addition
|
05-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Organisk kemi og farver
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
En fejl :-)
|
10-01-2025
|
Plakat, video - organisk kemi
|
10-01-2025
|
Farvepigmenter
|
20-01-2025
|
Tegning indigo
|
23-01-2025
|
Indigo rapport
|
31-01-2025
|
Plakat TLC forsøg
|
31-01-2025
|
TLC - efterbehandling
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Extractors
Følgende blev gennemgået tidligere
- Stråling, lys og farver
- Farvede organiske forbindelser
Følgende blev gennemgået i dette forløb
- Absorbans og Lambert Beers Lov
- Spektrofotometri
- Ekstraktion
Forsøg
EXTRACTORS
https://life.dk/undervisningsforlob/extractors
• Hvert år bruger danske virksomheder mange ressourcer på kemisk produktion.
• En af de ressourcekrævende processer er ekstraktion.
• Ekstraktion bruges fx til at udvinde tilsætningsstoffer. Vores hverdag er fuld af produkter, som indeholder tilsætningsstoffer, fx farve og fortykningsmidler i fødevarer og kosmetik.
• I Extractors skal I tilrettelægge og gennemføre et eksperiment om ekstraktion af karminsyre fra cochenillelus.
• I eksperimentet undersøger I effekten af at ændre variable i ekstraktionsprocessen.
• Effekten vurderes ved hjælpe af spektrofotometriske målinger.
OM FORLØBET
Hvad har slik, yoghurt og makeup til fælles? De indeholder alle tilsætningsstoffer, som er fremstillet ved hjælp af ekstraktion. Tilsætningsstoffer er fx en farve, en duft eller en smag – og din hverdag er fuld af dem. Hver dag er du omgivet af produkter, som er afhængige af ekstraktionsprocesser.
Danske virksomheder bruger mange ressourcer på ekstraktionsprocesser hvert år. Ekstraktion kræver store mængder energi, tid, kemikalier og råvarer. Derfor vil virksomhederne gerne optimere deres ekstraktionsprocesser, så de bliver både økonomisk og miljømæssigt bæredygtige.
I Extractors skal I undersøge, hvordan viden om ekstraktion kan være med til at minimere virksomhedernes ressourceforbrug.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ekstraktors
|
10-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Syre-basereaktioner
Der blev gennemgået følgende
Syre og baser
Vands selvionisering. pH og pOH
Måling af pH
Syrestyrke
Basestyrke
Korresponderende syre-basepar
Beregning af pH i syreopløsninger og baseopløsninger
Pufferopløsning
Titrering
Forsøg
Indholdet af ethansyre i rødvinseddike
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Titrering - syre-base
|
27-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Nitrogenholdige forbindelser
Vi gennemgår følgende
Grundstoffer nitrogen
Nitrogens stofkredsløb
Iltsvind
Aminer
Aminosyrer og proteiner er gennemgået i et tidligere forløb om enzymer og ølbrygning
Under dette forløb vil der også være repetition af molekyler, ionforbindelser, redoxreaktioner og syre-base reaktioner.
Der arbejdes meget selvstændig med arbejdsspørgsmål og elevfremlæggelser(eksamens træning).
Forsøg:
Uorganisk syntese - fremstilling af kaliumnitrat
Springlag
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734009803",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734009803",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734009803"
}