Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Jesper Houmann Kattai
|
Hold
|
2024 2g3g2h Bi (2g3g2h Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler og stoftransport over membraner
Opbygning af prokaryote og eukaryote celler samt forskellen på dyre- og planteceller.
Celledeling (mitose og meiose).
Teori og forsøg med osmose.
Pensum:
Biologi i fokus s. 7-19
Forsøg:
Osmose i kartofler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
DNA, genteknologi og proteiner
I dette forløb arbejdes der med DNA's opbygning og funktion i cellen, herunder proteinsyntesen og mutationer.
Der arbejdes i grupper med forskellige genteknologiske metoder.
- PCR
- Kromosomanalyser
- Designerbørn
Proteinopbygning:
- Proteiners strukturniveauer
- Enzymersopbygning og funktion samt afh. af temp og pH
Pensum:
Biologi i fokus s. 69 - 106
Forsøg:
- DNA-oprensning
- Gensplejsning i virtuelt laboratorium (Vaskeenzymer)
- Bromelin i Ananas
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kønshormonregulering
Gennemgang af kønshormonsystemet hos mænd og kvinder samt hormonforstyrrende stoffer (Ekskursion til SDU).
Pensum:
Biologi i fokus: s. 57 - 67.
Udleveret materiale fra SDU
Forsøg:
Kønsbestemmelse af zebrafisk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Immunforsvaret og slangegifte
Teori om immunforsvaret (uspecifikke og specifikke). Opbygning af virus og bakterier og infektion af disse. Dertil arbejdes der med resistensudvikling hos bakterier samt muligheder for bekæmpelse af disse.
Vi arbejder i forlængelse med et tema om slangegift og hvordan ELISA-metoden kan anvendes til diagnosticering af slangegifte.
Pensum:
Bioteknologi 4: s. 13-34 og 37-47
Biologibogen B s. 278 - 302
Det medicinerede menneske kap 7.:
https://pharmaschool.ku.dk/dokumenter/dokumenter-2018/dmm/dmm_kap._7_antibiotika.pdf
Fight the bite forløb:
undervisning.life.dk/fb
Forsøg:
Fight the bite
- Slangegifts effekt på blodet
- Undersøgelse af antistoffer med ELISA
- Undersøgelse af slangegift med LFA-test.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Motion og kredsløb
Vi arbejder med blodkredsløb og motion
- Hjertets opbygning og funktion
- Lungernes funktion
- Blodtryk
- Aerob og anaerob forbrænding af glukose under træning.
- Motions betydning for sundhed
Pensum:
Biologi i udvikling 2. udg. kap 4
Forsøg:
Måling af blodtryk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Energi til arbejdet
I dette team skal vi arbejde med vores kost. Vi undersøger kostens bestanddele og lærer om fordøjelsessystemet, herunder enzymatisk nedbrydning af kosten.
Vi arbejder dernæst med blodsukkerregulering og kigger på den cellulære respiration i detaljer.
Pensum:
Biologi i fokus s. 21 - 42.
Forsøg:
1)Bromelin i ananas
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Nervesystemet
Vi skal lære om nervesystemet.
- Nervesystemet opbygning
- Aktionspotentialet
- Synapsen
- Summation
Pensum:
Biologi i fokus s. 43 - 56
(Forsøg)
Små øvelser med reaktionstid
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Evolution, arv og miljø
I dette forløb skal vi arbejde med darwinisme, evolution, selektion, livets udvikling og menneskets evolution.
Dertil arbejder vi med genetik, herunder to-gens nedarvning, inkomplet dominans og epistasi.
Pensum:
Biologi i fokus s. 107 - 130.
Forsøg:
1) Smagning af PTC
2) Selektionsøvelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Økologi
I dette forløb lærer vi generelt om økosystemer og alle økologiske fagbegreber i relation til økosystemer. Der arbejdes med stofkredsløb og samspil mellem arter.
Vi arbejder med søen som et eksempel på et økosystem.
Pensum:
Biologi i fokus s. 148 - 157.
Biologibogen s. 31 - 35.
Biologibogen C s. 218 - 227
Forsøg:
Faunaindeks for søen ved skolen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734009851",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734009851",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734009851"
}