Holdet 2024 2g3g2h Bi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Jesper Houmann Kattai
Hold 2024 2g3g2h Bi (2g3g2h Bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler og stoftransport over membraner
Titel 2 DNA, genteknologi og proteiner
Titel 3 Kønshormonregulering
Titel 4 Immunforsvaret og slangegifte
Titel 5 Motion og kredsløb
Titel 6 Energi til arbejdet
Titel 7 Nervesystemet
Titel 8 Evolution, arv og miljø
Titel 9 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler og stoftransport over membraner

Opbygning af prokaryote og eukaryote celler samt forskellen på dyre- og planteceller.
Celledeling (mitose og meiose).
Teori og forsøg med osmose.

Pensum:
Biologi i fokus s. 7-19

Forsøg:
Osmose i kartofler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 DNA, genteknologi og proteiner

I dette forløb arbejdes der med DNA's opbygning og funktion i cellen, herunder proteinsyntesen og mutationer.

Der arbejdes i grupper med forskellige genteknologiske metoder.
- PCR
- Kromosomanalyser
- Designerbørn

Proteinopbygning:

- Proteiners strukturniveauer
- Enzymersopbygning og funktion samt afh. af temp og pH

Pensum:
Biologi i fokus s. 69 - 106

Forsøg:
- DNA-oprensning
- Gensplejsning i virtuelt laboratorium (Vaskeenzymer)
- Bromelin i Ananas
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kønshormonregulering

Gennemgang af kønshormonsystemet hos mænd og kvinder samt hormonforstyrrende stoffer (Ekskursion til SDU).

Pensum:
Biologi i fokus: s. 57 - 67.

Udleveret materiale fra SDU

Forsøg:
Kønsbestemmelse af zebrafisk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Immunforsvaret og slangegifte

Teori om immunforsvaret (uspecifikke og specifikke). Opbygning af virus og bakterier og infektion af disse. Dertil arbejdes der med resistensudvikling hos bakterier samt muligheder for bekæmpelse af disse.

Vi arbejder i forlængelse med et tema om slangegift og hvordan ELISA-metoden kan anvendes til diagnosticering af slangegifte.

Pensum:
Bioteknologi 4: s. 13-34 og 37-47

Biologibogen B s. 278 - 302

Det medicinerede menneske kap 7.:

https://pharmaschool.ku.dk/dokumenter/dokumenter-2018/dmm/dmm_kap._7_antibiotika.pdf

Fight the bite forløb:
undervisning.life.dk/fb


Forsøg:
Fight the bite
- Slangegifts effekt på blodet
- Undersøgelse af antistoffer med ELISA
- Undersøgelse af slangegift med LFA-test.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Motion og kredsløb

Vi arbejder med blodkredsløb og motion

- Hjertets opbygning og funktion
- Lungernes funktion
- Blodtryk
- Aerob og anaerob forbrænding af glukose under træning.
- Motions betydning for sundhed

Pensum:
Biologi i udvikling 2. udg. kap 4

Forsøg:
Måling af blodtryk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Energi til arbejdet

I dette team skal vi arbejde med vores kost. Vi undersøger kostens bestanddele og lærer om fordøjelsessystemet, herunder enzymatisk nedbrydning af kosten.
Vi arbejder dernæst med blodsukkerregulering og kigger på den cellulære respiration i detaljer.

Pensum:
Biologi i fokus s. 21 - 42.

Forsøg:

1)Bromelin i ananas
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Nervesystemet

Vi skal lære om nervesystemet.
- Nervesystemet opbygning
- Aktionspotentialet
- Synapsen
- Summation

Pensum:
Biologi i fokus s. 43 - 56

(Forsøg)
Små øvelser med reaktionstid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Evolution, arv og miljø

I dette forløb skal vi arbejde med darwinisme, evolution, selektion, livets udvikling og menneskets evolution.
Dertil arbejder vi med genetik, herunder to-gens nedarvning, inkomplet dominans og epistasi.

Pensum:

Biologi i fokus s. 107 - 130.

Forsøg:

1) Smagning af PTC

2) Selektionsøvelse
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Økologi

I dette forløb lærer vi generelt om økosystemer og alle økologiske fagbegreber i relation til økosystemer. Der arbejdes med stofkredsløb og samspil mellem arter.

Vi arbejder med søen som et eksempel på et økosystem.

Pensum:

Biologi i fokus s. 148 - 157.

Biologibogen s. 31 - 35.

Biologibogen C s. 218 - 227

Forsøg:

Faunaindeks for søen ved skolen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer