Holdet 2024 3g2h Sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Lone Schmidt
Hold 2024 3g2h Sa (3g2h Sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Udfordringer i det senmoderne samfund
Titel 2 Kriminalitet og straf
Titel 3 Velfærdsstatens udfordringer (ideologier)
Titel 4 Nytårstaler og diskurser
Titel 5 Partier og vælgere i det senmoderne samfund
Titel 6 Har Danmark en stærk økonomi?
Titel 7 Social ulighed og det multikulturelle samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Udfordringer i det senmoderne samfund

Vi starter med at repetere de klassiske sociologer (som eleverne har kendskab til fra 1.g forløb, c-niveau og KS i samfundsfag) og deres syn på det senmoderne samfund.


Anthony Giddens
Thomas Ziehe
Axel Honneth

Vi ser udsendelsen Racismeeksperimentet, TV-2 2023 - og diskuterer den manglende anerkendelse især minoritetsunge oplever.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kriminalitet og straf

I forløbet fokuseres der på årsager til kriminalitet  - motivations-, kontrol- og kulturteorien, omfanget af kriminalitet og hvilken type kriminalitet. Og hvilke tiltag, der kan forhindre kriminalitet. Hvorfor bliver man tiltrukket af bandekriminalitet? Hvad får man ud af at være med i en bande?
Hvorfor er ungdomskriminaliteten faldende? Hvorfor straffer vi? hvordan er det danske retssystem bygget op? Eleverne arbejder med de forskellige partiers syn på retspolitik? Hvilke partier går ind for mere straf eller resocialisering. Hvorfor bruger DK så lange varetægstfængslinger?

Teorier/teoretikere:

Kriminalitetsteorierne: Kulturteori, Motivationsteori og Kontrolteorien

Hvorfor bliver man bandemedlem?: Axel Honneth, Mihaly Csikszentmihalyi,
Michel Maffesoli, Pierre Bourdieu og Erving Gofman

Gruppearbejde om forskellige partiers retspolitik med fremlæggelser på klassen - små videoer.

I forlængelse af forløbet om kriminalitet er klassen ude af huset fredag den 15. november 2024, hvor vi besøger Odense Ret og Café Exit.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Velfærdsstatens udfordringer (ideologier)

Vi starter forløbet med en kort intro til ideologier og eleverne gør brug af deres noter fra KS-undervisningen.

Eleverne bliver introduceret til de tre velfærdsmodeller - og de ideologiske træk i modellerne. Der arbejdes med den universelle og de udfordringer det danske samfund står overfor - den demografiske udfordring og globaliseringen.
Velfærdstrekanten og de forskellige aktørers - stat, marked og civilsamfund - placeringer i modellen diskuteres.
Jürgen Habermas teori om system og livsverden og hans tese om koloniseringen af livsverden præsenteres.

Bjarne Corydons interview i Ræson (2013) om konkurrencestaten læses som optakt til de nye tanker om en "konkurrencestat".

Elevernes tager efterfølgende afsæt i Hartmut Rosa og hans teorier om højhastighedssamfundet. Hvilke udfordringer står unge i i dag? Er der flere krav til unge? Hvad betyder præstationssamfundet for eleverne?
Det stigende pres på arbejdsmarkedet arbejdes der med.

Eleverne er på UCL til fagpakkedag med temaet Menneske og samfund - i uge 45, onsdag den 6.11 og torsdag den 7.11. Pensum er Pierre Bourdieu og en case.

Udsendelser:
Jeg svigter mine patienter, DR


Eleverne læser og tager afsæt i Tema 5 - s. 147-183 i Samf på B.
Og siderne om sociologen Hartmut Rosa og hans teori om Accelerationssamfundet, s. 42-47 i Samf på B
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis I 28-10-2024
Mini-SSO 14-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nytårstaler og diskurser

Eleverne arbejder med statsministerens nytårstale 2025 og bliver introduceret til diskursanalysen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Partier og vælgere i det senmoderne samfund

I forløbet om partier og vælgere skitseres først de ideologiske kendetegn.
Herefter arbejdes med partiadfærd med afsæt i Molins og Strøms teorier.  Partiernes nye fokus på værdipolitikken fremfor fordelingspolitikken. Hvordan agererer partierne i dag og hvilke strategier/emner vælger partierne for at opnå stemmer? Hvordan stemmer vælgerne i dag? Stemmer man ud fra ideologiske/klassetilhørsforhold eller ud fra enkeltsager. Eleverne får kendskab til begreber som: issue-voting, class-voting, stemme-maksimering, nye værdipolitiske emner i dag grundet øget velstand og det senmoderne samfund. Ronald Ingleharts teori bliver introduceret.

Gruppearbejde

Udsendelser:

Støjbergs Stemmer, DR
Partier i brand, DR - Det Konservative Folkeparti

Eleverne tager afsæt og læser Tema 6 s. 184-213 i Samf på B.

Artikel "Drømmepartier", Politiken

Udsendelse DR2 - Polariseringen blandt borgere i Danmark (vælgeradfærd)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis II 07-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Har Danmark en stærk økonomi?

Eleverne arbejder med de samfundsøkonomiske mål - økonomisk vækst og bæredygtig udvikling, lav arbejdsløshed, lav inflation, overskud på betalingsbalancen, rimelig fordeling af goderne, balance på offentlige finanser og lav statsgæld - og det økonomiske kredsløb.
De forskellige økonomiske politikker (finanspolitik, pengepolitik, valutapolitik og strukturpolitikken) analyseres og der tages afsæt i den ekspansive finanspolitik den danske regering har anvendt i de seneste år for at kickstarte økonomien - både under coronakrisen og Ukrainekrigen og den deraf følgende energikrise.

Hvorfor er det blevet dyrere at være dansker?
Hvad gør regeringen for at holde dansk økonomi i gang?
Hvordan har DK klaret sig i forhold til andre lande?

Desuden arbejdes der med den den danske model og flexicurity-modellen (strukturpolitikken). Eleverne tager afsæt i debatten om pensionsalderen og fokusset på den fremtidige mangel på arbejdskraft i Danmark. Vi taler også om de udfordringer og det pres den danske arbejdsmarkedspolitik (velfærdsturisme) har i forhold til EU - herunder dagpengesatser, offentlige ydelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Social ulighed og det multikulturelle samfund

I forløbet arbejdes med social arv og mønsterbryder. Hvorfor er det svært at bryde den sociale arv. Har vi ulighed i det danske samfund?
Pierre Bourdieu og Axel Honneths teorier inddrages.
Integrationsteorier og integrationsbarometeret. Hvordan går det med integrationen i det danske samfund? Hvilke udfordringer har man som ung med minoritetsbaggrund?


Hjemmesider:
https://klassesamfund.dk/
https://integrationsbarometer.dk/

Taler:
Lars Løkke Rasmussens nytårstale 2018 (uddrag)




Udsendelser:

Blok på bistand, klip
Mandefald, afsnit 1, DR
180 dage i blokken, DR

Eleverne har haft Samf på B som grundbog.

Eleverne har One Note mapper til alle forløbene, hvor al vores materiale er tilgængeligt.

Siden jul er holdet blevet lagt sammen med det andet valghold på hf. Det betyder, at halvdelen af klassen har haft Jesper Dahl Jensen det første semester. Hans og klassens One Note mapper kan tilgås.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis III 23-04-2025
Synopsis IV 02-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer