Holdet 2024 3g ty - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Tysk C
Lærer(e) Bettina Mikkelsen
Hold 2024 3g ty (3g ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lebensträume
Titel 2 Typisch Deutsch
Titel 3 Liebe und Freundschaft
Titel 4 Netsteder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Lebensträume

Fokuspunkter

Vi fokuserer på forskellige fremstillinger af Lebensträume: hvad kan man drømme om, hvilke livsdrømme er almindelige og hvilke mere udsædvanlige, og hvordan ændrer drømmene sig i løbet af livet. Eleverne engageres i kommunikation på tysk gennem læsning og lytning til forskellige tekster om emnet drømme.
Sprogligt fokus på højfrekvente ord, verbernes bøjning i præsens og ordstilling i ledsætninger. Eleverne fremstiller mindmaps med stikord til præsentation af emnet.

Materiale:
Kernestof:
Sangtekster:
Tim Bendzko: Keine Maschine (2016) i Mette Hermann Los geht's!, 2020
Cro: Einmal um die Welt (2012)
Dialog fra filmen Isi und Ossi, min. 72-76
Film: Isi und Ossi (2020)
Felix Baumgartner 'Ich habe einen Traum' i Anette Bojstrup Kristensen: Lebenswege, Tyskforlaget (2015).


Supplerende stof:
Baggrundsinfo fra internettet om Felix Baumgartner og Cro.
Kort over Tyskland og fakta om byerne Heidelberg og Mannheim, indbyggertal, social sammensætning mv.


Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejde med højfrekvente ord 04-09-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte - Lytte til autentisk tysk i sangtekster og film
  • Læse - Læse og forstå forskellige tysksprogede tekster
  • Søge information - om Felix Baumgartner
  • Diskutere
  • Selvrefleksion - Hvad er 'Lebensträume'? und warum sind sie wichtig?
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder - Danne korte sætninger og samtale på tysk om emnet
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT - Fremstille mindmaps om emnet
  • Præsentationsgrafik
  • Internet - Informationssøgning
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Typisch Deutsch

Fokusområder:

I tekster, sange og film arbejder vi med forskellige fremstillinger af, hvad der er typisk tysk (herunder også stereotyper og fordomme) og sammenligner undervejs med tilsvarende fremstillinger/opfattelser af, hvad der er typisk dansk. Forløbet vinkles til det multikulturelle Tyskland med fokus på den tyrkiske minoritet i historisk perspektiv.
Sprogligt er der fokus tysk udtale og intonation, kerneordforråd til emnet og til personkarakteristik Grammatisk fokus på kasus og verbernes bøjning i person og tempus.

Materialer:

Kernestof:
Almanya - Willkommen in Deutschland (2012): Film instrueret af Yasemin Samdereli
Das alles ist Deutschland (2012): Sang af Fler feat og Bushido
https://www.youtube.com/watch?v=SapMxGokXMc
Deutschland (2001): Sang af Die Prinzen https://www.youtube.com/watch?v=gF2kl7K-sP0
Tekst: Metin und Martin af Alev Tekinay

Supplerende stof:
Typisch Deutsch: https://www.youtube.com/watch?v=18geSndTp2Y
Stills fra filmen Almanya
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
-eine Videopräsentation auf deutsch 20-10-2024
Präsentation von einem Film 24-11-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte - Til autentisk tysk i sangtekster og film
  • Læse - og forstå forskellige tysksprogede tekster
  • Søge information - information om Tyskland og hvad der er 'typisch deutsch/typisch dänisch'
  • Skrive - Personkarakteristik af karaktererne i Almanya
  • Diskutere - forskelle og ligheder mellem tyskere og danskere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder - fokus på personkarakteristik
  • Personlige
  • Ansvarlighed - for eget og andres produkt i gruppe arbejde
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet - i forbindelse med informationssøgning om emnet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Liebe und Freundschaft

Fokusområder:

Vi arbejder med forskellige fremstillinger af emnerne kærlighed og venskab og grænsen derimellem. Fokus på de vanskeligheder kærligheden og forbindelser til andre mennesker kan medføre i form af sociale og samfundsmæssige udfordringer på tværs af forskellige epoker i den tyske historie. Forløbet knytter an til tendenser i tysk politik (historisk og aktuelt), idet vi bl.a. arbejder med de tyske partier i forbindelse med det tyske valg.
Sprogligt fokus på kernegloser til emnet og på højfrekvente ord. Grammatisk fokus på modalverberne, ordstilling og personlige pronomener (kasus).

Materiale:

Kernestof:

Fra Mette Hermann 'Los geht's', Gyldendal 2020, teksterne:
Bosse: Liebe ist leise (2009),
Ein Jüngling liebt ein Mädchen (1822),
Andreas Bourani: Auf anderen Wegen (2014) + Auf uns (2014)

Uddrag af romanen Tschick, kapitel 17

Filmene: Kærlig hilsen Hilde (2025) og Tschick (2016)

Supplerende stof:
Redewendungen zum Thema Liebe
Stills fra filmen 'Tschick'
Baggrundsinformation om Wolfgang Herrndorf
Kort rids over Tysklands historie: https://www.youtube.com/watch?v=NktRN_o14Rk
Oversigt over tyske partier samt fællestime med Lasse Soll Sunde i forbindelse med Forbundsdagsvalget 23. februar 2025.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Resümee - mündtlich 24-02-2025
Test på holdet 24-04-2025
Übersicht über das Thema 'Lebensträume' 24-04-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte - til autentisk tysk i sange og film
  • Læse - forskellige tysksprogede tekster
  • Søge information - om tysk historie og politiske tendenser
  • Skrive - oversættelser og resumeer af film
  • Diskutere - tendenser i tysk og europæisk politik
  • Formidling - personkarakteristik og resumeer af tekster
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder - samtale på tysk - bl.a. i forbindelse med besøg af tyske talentelever fra Schwerin
  • Overskue og strukturere - fremstille mindmaps over eksamensemnerne
  • Sociale
  • Samarbejdsevne - gruppearbejde om de tyske partier + pararbejde
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Netsteder

Tilladte netsteder til eksamen

Kun følgende netsteder er tilladte til mundtlig eksamen:

www.ordbogen.com
https://app.minlaering.dk/login
Holdets OneNote (Samarbejdsområdet er låst)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer