Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Tysk C
|
Lærer(e)
|
Bettina Mikkelsen
|
Hold
|
2024 3g ty (3g ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lebensträume
Fokuspunkter
Vi fokuserer på forskellige fremstillinger af Lebensträume: hvad kan man drømme om, hvilke livsdrømme er almindelige og hvilke mere udsædvanlige, og hvordan ændrer drømmene sig i løbet af livet. Eleverne engageres i kommunikation på tysk gennem læsning og lytning til forskellige tekster om emnet drømme.
Sprogligt fokus på højfrekvente ord, verbernes bøjning i præsens og ordstilling i ledsætninger. Eleverne fremstiller mindmaps med stikord til præsentation af emnet.
Materiale:
Kernestof:
Sangtekster:
Tim Bendzko: Keine Maschine (2016) i Mette Hermann Los geht's!, 2020
Cro: Einmal um die Welt (2012)
Dialog fra filmen Isi und Ossi, min. 72-76
Film: Isi und Ossi (2020)
Felix Baumgartner 'Ich habe einen Traum' i Anette Bojstrup Kristensen: Lebenswege, Tyskforlaget (2015).
Supplerende stof:
Baggrundsinfo fra internettet om Felix Baumgartner og Cro.
Kort over Tyskland og fakta om byerne Heidelberg og Mannheim, indbyggertal, social sammensætning mv.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arbejde med højfrekvente ord
|
04-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte - Lytte til autentisk tysk i sangtekster og film
- Læse - Læse og forstå forskellige tysksprogede tekster
- Søge information - om Felix Baumgartner
- Diskutere
- Selvrefleksion - Hvad er 'Lebensträume'? und warum sind sie wichtig?
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder - Danne korte sætninger og samtale på tysk om emnet
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT - Fremstille mindmaps om emnet
- Præsentationsgrafik
- Internet - Informationssøgning
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Typisch Deutsch
Fokusområder:
I tekster, sange og film arbejder vi med forskellige fremstillinger af, hvad der er typisk tysk (herunder også stereotyper og fordomme) og sammenligner undervejs med tilsvarende fremstillinger/opfattelser af, hvad der er typisk dansk. Forløbet vinkles til det multikulturelle Tyskland med fokus på den tyrkiske minoritet i historisk perspektiv.
Sprogligt er der fokus tysk udtale og intonation, kerneordforråd til emnet og til personkarakteristik Grammatisk fokus på kasus og verbernes bøjning i person og tempus.
Materialer:
Kernestof:
Almanya - Willkommen in Deutschland (2012): Film instrueret af Yasemin Samdereli
Das alles ist Deutschland (2012): Sang af Fler feat og Bushido
https://www.youtube.com/watch?v=SapMxGokXMc
Deutschland (2001): Sang af Die Prinzen https://www.youtube.com/watch?v=gF2kl7K-sP0
Tekst: Metin und Martin af Alev Tekinay
Supplerende stof:
Typisch Deutsch: https://www.youtube.com/watch?v=18geSndTp2Y
Stills fra filmen Almanya
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
-eine Videopräsentation auf deutsch
|
20-10-2024
|
Präsentation von einem Film
|
24-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte - Til autentisk tysk i sangtekster og film
- Læse - og forstå forskellige tysksprogede tekster
- Søge information - information om Tyskland og hvad der er 'typisch deutsch/typisch dänisch'
- Skrive - Personkarakteristik af karaktererne i Almanya
- Diskutere - forskelle og ligheder mellem tyskere og danskere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder - fokus på personkarakteristik
- Personlige
- Ansvarlighed - for eget og andres produkt i gruppe arbejde
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Internet - i forbindelse med informationssøgning om emnet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Liebe und Freundschaft
Fokusområder:
Vi arbejder med forskellige fremstillinger af emnerne kærlighed og venskab og grænsen derimellem. Fokus på de vanskeligheder kærligheden og forbindelser til andre mennesker kan medføre i form af sociale og samfundsmæssige udfordringer på tværs af forskellige epoker i den tyske historie. Forløbet knytter an til tendenser i tysk politik (historisk og aktuelt), idet vi bl.a. arbejder med de tyske partier i forbindelse med det tyske valg.
Sprogligt fokus på kernegloser til emnet og på højfrekvente ord. Grammatisk fokus på modalverberne, ordstilling og personlige pronomener (kasus).
Materiale:
Kernestof:
Fra Mette Hermann 'Los geht's', Gyldendal 2020, teksterne:
Bosse: Liebe ist leise (2009),
Ein Jüngling liebt ein Mädchen (1822),
Andreas Bourani: Auf anderen Wegen (2014) + Auf uns (2014)
Uddrag af romanen Tschick, kapitel 17
Filmene: Kærlig hilsen Hilde (2025) og Tschick (2016)
Supplerende stof:
Redewendungen zum Thema Liebe
Stills fra filmen 'Tschick'
Baggrundsinformation om Wolfgang Herrndorf
Kort rids over Tysklands historie: https://www.youtube.com/watch?v=NktRN_o14Rk
Oversigt over tyske partier samt fællestime med Lasse Soll Sunde i forbindelse med Forbundsdagsvalget 23. februar 2025.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Resümee - mündtlich
|
24-02-2025
|
Test på holdet
|
24-04-2025
|
Übersicht über das Thema 'Lebensträume'
|
24-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte - til autentisk tysk i sange og film
- Læse - forskellige tysksprogede tekster
- Søge information - om tysk historie og politiske tendenser
- Skrive - oversættelser og resumeer af film
- Diskutere - tendenser i tysk og europæisk politik
- Formidling - personkarakteristik og resumeer af tekster
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder - samtale på tysk - bl.a. i forbindelse med besøg af tyske talentelever fra Schwerin
- Overskue og strukturere - fremstille mindmaps over eksamensemnerne
- Sociale
- Samarbejdsevne - gruppearbejde om de tyske partier + pararbejde
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Netsteder
Tilladte netsteder til eksamen
Kun følgende netsteder er tilladte til mundtlig eksamen:
www.ordbogen.com
https://app.minlaering.dk/login
Holdets OneNote (Samarbejdsområdet er låst)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734010967",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734010967",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734010967"
}