Holdet 2024 3g EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Tina Nielsen
Hold 2024 3g EN (3g EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 India and the British Empire (eksamensemne 1)
Titel 2 The 2024 US Presidential Election (eksamensemne 2)
Titel 3 Shakespeare/Macbeth (eksamensemne 3)
Titel 4 Travellers (eksamensemne 4)
Titel 5 Lord of the Flies (værklæsning) (eksamensemne 5)
Titel 6 Tilladte netsteder - skriftlig og mundtlig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 India and the British Empire (eksamensemne 1)

Historisk vinklet forløb om centrale aspekter af Indiens historie, kultur og identitet, herunder forholdet mellem kolonimagt og koloni og de sammenstød der kan opstå når to forskellige kulturer mødes. Nedenstående aspekter af indisk kultur og historie arbejdede eleverne med enten individuelt eller i par, hvorefter de blev præsenteret for resten af klassen:

Hinduism, the Hindu deities Brahma, Vishnu and Shiva and the four stages of life
Karma and Reincarnation
Suttee - widow burning
Child labour
The abortion of females
Taj Mahal
Hindu nationalists
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 The 2024 US Presidential Election (eksamensemne 2)

Forløbet tog udgangspunkt i den aktuelle debat i forskellige medier (trykte såvel som digitale samt diverse politiske debatter og nyhedsindslag). Formålet med forløbet var en introduktion til det amerikanske valgsystem, præsidentembedet, de to kandidater og deres valgprogrammer. Særligt analysefokus på Donald Trumps og Kamala Harris' retorik og værdier i de anvendte taler og debatter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Shakespeare/Macbeth (eksamensemne 3)

Indledende projektarbejde om Elizabethan England  (Juul Lund, pp. 8-29 + diverse handouts og internetartikler) med fokus på følgende emner:

Elizabethan England: Historical Background
The Elizabethan World Picture
The English Dramatic Tradition and the Globe Theatre

Herefter kort om William Shakespeare - biography/family background/career/legacy - samt om sproget i Shakespeares værker (særligt the iambic pentameter).

Værklæsning "Macbeth": Nærlæsning af hele akt 1 og første scene i akt 2.
I forløbet indgik diverse dramaaktiviteter, rollespil, kreative opgaver.

Film: Justin Kurzels "Macbeth" (2015)

Som afrunding på forløbet var holdet på Odense Teater for at se deres opførelse af George Orwells Animal Farm. Forestillingen indgik som en perspektivering af temaet om magten der korrumperer, som er til stede både i Macbeth og Animal Farm. Teaterforestilligen blev fulgt op med et kort gruppearbejde om Animal Farms historiske kontekst (den russiske revolution).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Travellers (eksamensemne 4)

Forløb med fokus på forskellige aspekter af "rejsen" som begreb og den indflydelse det at rejse (i vid forstand) har på individet og dets handlinger/holdninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Lord of the Flies (værklæsning) (eksamensemne 5)

Romanlæsning med fokus på personkarakteristikker, centrale symboler, setting, tema og budskab. Afsluttende kobling mellem værket og begrebet tribalisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tilladte netsteder - skriftlig og mundtlig eksamen

Tilladte netsteder:
Jeres OneNote i engelsk – dog må I ikke klikke på/følge eksterne links (Samarbejdsområdet vil være låst)
Min læring: Engram (https://app.minlaering.dk/bog/1) + Do It, Write! 2.0 (https://app.minlaering.dk/bog/25)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer