Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Tina Nielsen
|
Hold
|
2024 3g EN (3g EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
India and the British Empire (eksamensemne 1)
Historisk vinklet forløb om centrale aspekter af Indiens historie, kultur og identitet, herunder forholdet mellem kolonimagt og koloni og de sammenstød der kan opstå når to forskellige kulturer mødes. Nedenstående aspekter af indisk kultur og historie arbejdede eleverne med enten individuelt eller i par, hvorefter de blev præsenteret for resten af klassen:
Hinduism, the Hindu deities Brahma, Vishnu and Shiva and the four stages of life
Karma and Reincarnation
Suttee - widow burning
Child labour
The abortion of females
Taj Mahal
Hindu nationalists
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
The 2024 US Presidential Election (eksamensemne 2)
Forløbet tog udgangspunkt i den aktuelle debat i forskellige medier (trykte såvel som digitale samt diverse politiske debatter og nyhedsindslag). Formålet med forløbet var en introduktion til det amerikanske valgsystem, præsidentembedet, de to kandidater og deres valgprogrammer. Særligt analysefokus på Donald Trumps og Kamala Harris' retorik og værdier i de anvendte taler og debatter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Shakespeare/Macbeth (eksamensemne 3)
Indledende projektarbejde om Elizabethan England (Juul Lund, pp. 8-29 + diverse handouts og internetartikler) med fokus på følgende emner:
Elizabethan England: Historical Background
The Elizabethan World Picture
The English Dramatic Tradition and the Globe Theatre
Herefter kort om William Shakespeare - biography/family background/career/legacy - samt om sproget i Shakespeares værker (særligt the iambic pentameter).
Værklæsning "Macbeth": Nærlæsning af hele akt 1 og første scene i akt 2.
I forløbet indgik diverse dramaaktiviteter, rollespil, kreative opgaver.
Film: Justin Kurzels "Macbeth" (2015)
Som afrunding på forløbet var holdet på Odense Teater for at se deres opførelse af George Orwells Animal Farm. Forestillingen indgik som en perspektivering af temaet om magten der korrumperer, som er til stede både i Macbeth og Animal Farm. Teaterforestilligen blev fulgt op med et kort gruppearbejde om Animal Farms historiske kontekst (den russiske revolution).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Travellers (eksamensemne 4)
Forløb med fokus på forskellige aspekter af "rejsen" som begreb og den indflydelse det at rejse (i vid forstand) har på individet og dets handlinger/holdninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Lord of the Flies (værklæsning) (eksamensemne 5)
Romanlæsning med fokus på personkarakteristikker, centrale symboler, setting, tema og budskab. Afsluttende kobling mellem værket og begrebet tribalisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tilladte netsteder - skriftlig og mundtlig eksamen
Tilladte netsteder:
Jeres OneNote i engelsk – dog må I ikke klikke på/følge eksterne links (Samarbejdsområdet vil være låst)
Min læring: Engram (https://app.minlaering.dk/bog/1) + Do It, Write! 2.0 (https://app.minlaering.dk/bog/25)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734011136",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734011136",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734011136"
}