Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Lone Schmidt
|
Hold
|
2024 sa/v (1v sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro og opsamling
Vi samler op på grundforløbet om Køn og ligestilling.
Hvilke begreber har I lært?
Hvilke teoretikere?
Hvad er det senmoderne samfund?
Hvordan ser man på køn i det senmoderne samfund?
Udsendelse - Et helt menneske, DR1
Tavlestafet med begreber
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ulighed i velfærdsstaten
Eleverne tager udgangspunkt i bogen Samfundsfag på tværs i hele forløbet og i grundforløbet. Bogen er bygget op efter tematiske emner - derfor er emnerne valgt efter disse i bogen. Desuden har eleverne One Note-mapper, hvor alle materialer og gruppearbejder kan tilgås i mapper. Til dagens lektier laver eleverne læsefokusspørgsmål derhjemme. En fast struktur i hvert modul er at to elever bliver ansvarlige for at præsentere Dagens Nyhed til klassekammeraterne på skift. Idéen er her at få gang i debatten på klassen og lære at være problemorienterede.
I emnet Ulighed og velfærdsstat tages der afsæt i uligheden og udfordringerne med den sociale arv i det danske samfund. Der bliver arbejdet med forskellige syn på ulighed og hvordan samfundet forsøger at mindske denne udfordring. Og der arbejdes med politikernes holdninger til ulighed (parti- og vælgeradfærd). De tre velfærdsmodeller og deres forskellige syn velfærd præsenteres. Hvad gør den danske velfærdsmodel unik og kan den overleve i fremtiden?
Følgende fagbegreber, teorier og modeller er anvendt i temaet:
Pierre Bourdieus teori om social arv
Chanceulighed, formel ulighed, resultatlighed, mønsterbryder
KRAM-faktorer og livsstil
Ideologier - liberalisme, konservatisme og socialisme
Forskellen på fordelings- og værdipolitik
Parti- og vælgeradfærd (her arbejdes med Nye Borgerlige)
Molins partiadfærdsmodel og Eastons model
Rational choice, gruppemodellen, kernevælger og marginalvægler
Velfærdsmodeller
Universelle, residuale og selektive
Stat, marked og civilsamfund
Progressiv skattesystem
Velfærdsstatens udfordringer
Hvad er en konkurrencestat?
Samfundsøkonomi og målkonflikter
Samfundsøkonomiske mål: vækst i økonomien, prisstabilitet på varer, overskud på handlen med udlandet, lav arbejdsløshed, balance på de offentlige budgetter og lav statsgæld, bæredygtighed, omfordeling af samfundets goder.
Det økonomiske kredsløb
Hvem og hvordan kan man påvirke samfundsøkonomien?
Finanspolitik - ekspansiv og kontraktiv
Pengepolitik
Kreative elevopgaver:
Interview en vælger
Udsendelser:
Jeg svigter mine patienter, DR2
Partier i brand: Konservative, DR
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Indvandringens konsekvenser
I emnet indvandringens konsekvenser arbejder vi med indvandring, integration og identitet. Eleverne bliver præsenteret for forskellige sociologer og problemstillinger. Thomas Hylland Eriksens forskellige identitetsvalg præsenteres Hvordan går det med integrationen i det danske samfund? Hvilke udfordringer har man som ung med minoritetsbaggrund? Hvilke strategier kan man anvende - den rene identitet, bindestregsidentitet eller den kreolske identitet?
Axel Honneths anerkendelsesteori præsenteres også. Hvad betyder det for et individ, hvis man ikke bliver anerkendt i samfundet. Aydin Soeis begreber modborgerskab diskuteres med afsæt i udsendelsen Racismeeksperimentet. Yvonne Mørcks strategier.
I forløbet er fokusset også de samfundsøkonomiske udfordringer med indvandringen. Er indvandringen en gevinst eller udfordring?
Følgende fagbegreber, teorier og modeller er anvendt i temaet:
Integrationsformer - assimilation, segregation og pluralistisk integration
Multikulturelt samfund
Thomas Hylland Eriksen
Yvonne Mørck
Tonen i debatten - socialkonstruktivisme og diskurs
Os og dem
Parallelsamfund
Minoritetsunge og uddannelsesmuligheder
Medborgerskab og modborgerskad - hvad er forskellen?
Axel Honneths anerkendelsesteori
Stigmatisering af minoritetsgrupper
Fokus på værdipolitik i dag
Populisme
Magtens tredeling - Grundloven
Samfundsøkonomisk aspekt:
Hvad er strukturpolitik?
Passiv og aktiv arbejdsmarkedspolitik
Flexicurity
Stramnings- og opkvalificeringsstrategien
Velfærdsstatens udgiftsposter
Gruppearbejde og fremlæggelser:
Gruppearbejde om de forskellige partiers holdninger til integration og udlændingepolitikken.
Taler:
Lars Løkke Rasmussens nytårstale, 2018 (tonen i debatten og fokus på diskursen)
Hjemmesider:
https://integrationsbarometer.dk/barometer/sammenlign/?v=8328e515a193&entries%3Alist%3Aint=461&indicators%3Alist=8N1&indicators%3Alist=8S2&indicators%3Alist=8S3
https://worldhappiness.report/news/world-happiness-report-2024-most-comprehensive-picture-yet-of-happiness-across-generations/
https://www.sbst.dk/bolig/udsatte-boligomraader-og-parallelsamfund
Udsendelser:
Verdens lykkeligste land? DR2 om tillid, 2018
Racisme Eksperimentet, TV-2, 2023
Interview med Aydin Soei
Indfødsretsprøven november 2024 - klassediskussion på klassen om danskhed og statsborgerskab.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Klimakrisen og Danmark
I forløbet klimakrisen og Danmark arbejder eleverne med emnet i et sociologisk, politologisk og økonomisk perspektiv.
Hvilke udfordringer står vi overfor på tværs af lande og hvad betyder det for det enkelte individ? Hvad er danskernes holdninger til klimaet og bærdygtig udvikling? Hvad for unge ud af at være med i klimademonstrationer? Hvad er klimaangst? Introduktion til forskellige sociologers syn på den voksende bekymring for klimaændringerne - Ulrich Beck og Hartmut Rosa.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ashwaq og Sara C tager Dagens Nyhed med. Tag jeres bog med - nyt emne.
-
Thomas Ohnesorge & Karsten Nikolajsen: Samfundsfag på tværs, Systime; sider: 215-226
-
Valgforskere afblæser generationskampen: Folketingsvalget var et klimavalg for både unge og ældre - Altinget
-
Ridha og Kamil tager Dagens Nyhed med. I skal læse s. 215-220 i Samfundsfag på tværs.
-
Test i dag. I kan skimme Tema 2 Ulighed i velfærdsstaten, s. 121-132 og Tema 3 Indvandringens konsekvenser, s 142-156. I skal huske at tage skriveredskaber med, gerne blyant og viskelæder. I må have bogen med. Og I får papir udleveret, som I skriver
-
Shugri og Zuhur tager Dagens Nyhed med.
-
Aktivist til slagterdemonstration: 'Vi kæmper for grisene'
-
Samme lektie som i mandags. Shugri og Zuhur tager Dagens Nyhed med - det når vi efter revyen.
-
Modulet er kun obligatorisk for de elever, som har trukket faget til eksamen. I andre må sove længe! Husk at tage jeres bog med, til jer der møder ind (3 elever, Ashwaq, Shugri og Zahur). Lektien til modulet er at læse s. 221-226.
-
Sidste modul - eksamensorientering. Det er kun de tre elever, der skal til eksamen der møder op.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69231835289",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69231835289",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69231835289"
}