Holdet G SPB2 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Bettina Mikkelsen
Hold 2025 SPB2/G (G SPB2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til spansk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til spansk

Introduktion til spansk sprog og kultur

Kernestof:

Eleverne introduceres for og arbejder med følgende basisgrammatik og dertilhørende praktiske øvelser:
- udtaleregler
- AR, -ER og -IR-verbernes bøjning i præsens
- Uregelmæssige verber (ser, estar og ir)
- det refleksive verbum 'llamarse'
- Substantiver og artiklers bøjning i køn og tal
- Benægtede sætninger (placering af 'no')
- Personlige pronominer i subjektsform
- Spørgeord (dónde, de dónde, qué, quién, cómo, cuántos/cuántas)
-Talordene 1-20

Elevernes kommunikative færdigheder opbygges og trænes gennem enkle præsentationer af sig selv og hinanden, omskrivning fra 1./2. person til 3. person. Der arbejdes desuden med ordforråd og sætningsdannelse, dvs. kobling af verber og substantiver.

Supplerende stof:
Sangen 'De dónde eres tú?' og alfabetsange.


(10 sider)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opsamlingsprøve efter grundforløbet 30-10-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte - til spørgsmål og enkle sætninger på spansk
  • Læse
  • Skrive - og formulere enkle spørgsmål og svar
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder - trænes gennem dialogbaseret undervisning
  • Overskue og strukturere - gennem forberedelse til de enkelte moduler
  • Personlige
  • Ansvarlighed - Ansvarlighed - for at skabe gode arbejdsvaner og opbygge glosebank, oversigt over verber mv.
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed - overfor medstuderende på holdet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde